Computer uit 1980

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week van m'n oom een HEEEEEL erg oude computer gekregen een Headstart Explorer.

Na wat speurwerk heb ik hem gevonden op
http://www.obsoletecomputermuseum.org/explode.html

Er staat zelfs de orginele pacman nog op en ook socoban :P

Weet iemand of ik deze doos ook nog nuttig kan gebruiken.. bijv. als router of zow.

Ennuh weet iemand wat voor specs ghij heeft.. of het een 286 is en hoeveel werkgeheugen en zow. :D

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Zelf als router zal het moelijk worden :)

Ik zou hem gewoon ergens netjes neerzetten... Zoiets is mooi en het is leuk om op zo'n bak eens pacman te spelen :)

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 10:50
Je kan hem HEEL goed gebruiken als je KWAAD bent >:)

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 17:19
Lijkt me een slechte router,
The system unit did have room for one 8-bit card.
.....
There was a small problem with the hard drive. The bay in which it sits does not have adequate ventilation. If you left the drive running for a long while, it would really heat up. Eventually, it could heat up to the point of softening the plastic around it
1 netwerkkaart en niet 24/7 proof, niet bepaald wat ik me bij een router voor stel ;)

• Gamb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03-2024
Gewoon ergens zetten om er af en toe eens naar te kijken :)
Dat is een museumstuk, exclusief bij u thuis :)

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
is pacman en sokoban spelen niet nuttig genoeg dan? :)

volgens mij wordt het moeilijk om 'm als router te gebruiken, denk niet dat je er linux op gaat krijgen oid

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
The HeadStart Explorer was an XT clone with some special features.
Knappe jongen die van een XT een volwaardige router maakt ;)

Dit is natuurlijk wel lekker nostalgisch, maar het praktische nut van zo'n bak is nihil.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 20:27

Twhomp

Stayin' Alive

Hmmm,..als je dat ding al aan de praat krijgt moet je de router-software van een (boot)flop draaien: 3.5''? Moet kunnen (Linux-router + firewall ofzo)

De harde schijf is onbruikbaar voor langdurig gebruik door hitte-opbouw: als je de case mod, misschien is het dan geen probleem.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

Topicstarter
muah... dat van die hitte-opbouw valt best mee.. is zo opgelost met een fannetje... maarreh nog andere nuttige dingen die je er mee kan doen?
OF leuke ideeen om te modden.
En ik weetnog steeds de kloksnelhied en zow niet :'(

Weet iemand de winkelwaarde van deze doos? :P

Verwijderd

Linux is toch 386 based? Lijkt me stug dat het op een 286 draait...

• BurningSheep
misschien is dit een leuk experimentje voor een regenachtige middag?

http://www.sorgonet.com/8086/8088_linux_dumb_terminal/

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36

TeeDee

CQB 241

hehehe... * TeeDee heeft ook een headstart explorer gekregen. ooit :))

Ook eens nagedacht om te kijken wat ik ermee zou kunnen doen. Idd ook aan router gedacht maar...

FreeSCO (of varianten) kunnen daar zowiezo nie op draaien omdat er te weinig geheugen inzit :)

Toen gedacht, oude 486 erin rossen.. is wel lachuh om te modden. Ging ook nie lekker dus ben daar ook maar weer mee gestopt.

Kortom: leuk voor de heb...

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 27 december 2001 11:49 schreef Rinaldo het volgende:
Hmmm,..als je dat ding al aan de praat krijgt moet je de router-software van een (boot)flop draaien: 3.5''? Moet kunnen (Linux-router + firewall ofzo)

De harde schijf is onbruikbaar voor langdurig gebruik door hitte-opbouw: als je de case mod, misschien is het dan geen probleem.
routen met 1 8bit NIC
dat zal wel niet goed gaan om te routen met maar 1 NIC :Z
of ga je een externe modem er nog bijzetten op een com poort :D

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Misschien een nullmodem gebruiken?

• OProg
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Om eerlijk te zijn vind ik het toch wel erg zonde om zoets te gaan modden :{ Net als ik nooit aan mijn MSX zou gaan prutsen :{

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dit ding ergens voor gebruiken zal onmogelijk blijken.
Zoals in de link vermeld is het een XT-kloon, d.w.z. gebaseerd op een 8086/8088-processor.
Ik weet niet of ertegenwoordig misschien nog een versie FreeSCO of Linux bestaat die op een 80286-processor werkt, maar ik weet zeker dat die er niet is voor een 8086. En als router op een 10 Mbps-netwerk heb je niet voldoende aan een processor van dit kaliber, hij trekt het niet.

Gewoon in een hoekje zetten en genieten, of kijken of je er een computer-museum of -verzamelaar een plezier mee kan doen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

je kan het anders altijd nog gebruiken als prullenbak hor denk ik zo zelf :D :) :P

Verwijderd

w00t, vet die hebben wij ook nog een gehad, zal eens kijken of ik hem thuis nog kan vinden... Had in de tijd van DOS al een soort windows, dat dingie!!

Verwijderd

Topicstarter
ja heppik ook... zo'vage DOS shell..
echt wel onhandig, vinde de gewone DOS veel makkelijker :)

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 10:23
Huh, zo'n adaptor om je kaart 90 graden te draaien is best interessant!! vooral bij het maken van compacte mods...

vraag me af of zoiets nog bestaat/te maken is...

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 17:51
deze kan nooit uit 1980 komen, denk eerder 83 of 84 :)

• BurningSheep
Op donderdag 27 december 2001 21:42 schreef wouter76 het volgende:
deze kan nooit uit 1980 komen, denk eerder 83 of 84 :)
nee joh, deze kloon was al uit voor het origineel ;)

Verwijderd

misschien een }:O op draaien (met 10 keys/s)!! Je kunt er ook wel een soort van embedded linux op draaien (niet de echte embedded maar op dar geripte niveau) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben nog een Laptop uit de jaren 80. Van IBM, er zat geen harddisk in, hij deed alles met de de flop. Daarvoor hadden we een Sperry Unifac. Dat was een heel computermeubel van staal. 5 jaar gehad totdat de motor kapot ging. Weggegooid |:( , want een nieuwe motor zou 5000,- gulden kosten. (motor zal wel voeding zijn geweest maar het maakte geluid als een motor)
Ik ben eigenlijk wel benieuws of ik die laptop nog aan de praat krijg. ik heb geen grote floppen meer. kan er denk je een gewone 3,1/4" floppydrive aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

Op vrijdag 28 december 2001 13:15 schreef bterkuile het volgende:
Wij hebben nog een Labtop
het is laptop >:)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een laptop (mobile PC) van compaq met 5.25 diskdrive, amber kleurig hercules lcd scherm en ja ja *D een harddisk van 20 mb.

Dit apparaat koste in 1986 fl. 13670,- (ex BTW.)

Maar ja tijden veranderen, en laptops (gelukkig) ook. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Minix zal er nog wel op draaien, maar ik heb ook nogsteeds een paar XT's. Ooit worden ze geld waar....

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 12:32
Volgens waren zijn die dingen destijds te koop bij V&D. De "Vendex headstart explorer".
Grappig om te zien dat die beestjes er ook nog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook nog iets eerrrg ouds....een Atari 2600 spelcomputer, met Space Invaders, Asteroids, Zaxxon, Smurf.
Het apparaat komt uit 1978, met een (kunst)houten frontje.

Erg leuk, en mijn kleine neefje is er helemaal weg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Op vrijdag 28 december 2001 14:42 schreef ommeh01 het volgende:
Ik heb ook nog iets eerrrg ouds....een Atari 2600 spelcomputer, met Space Invaders, Asteroids, Zaxxon, Smurf.

Hey die heb ik ook.. met iets van 250 games ervoor :)

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 14:52 schreef Vilenin het volgende:

[..]

Hey die heb ik ook.. met iets van 250 games ervoor :)
Lachen met dat spul, toch was er goed over die spelletjes nagedacht...het werd iedere keer moeilijker; totdat hij niet meer moeilijker kon.
Ach, je nam genoegen met een vierkant blokje als auto. (night driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Laatst online: 08-08 08:32
Haha, ik heb ook zo'n machientje. Komt trouwens uit 1988 als ik me niet vergis. Degene van wie ik hem kreeg zei dat hij de Headstart monitor beter vond dan z'n huidige vanwege "het goede contrast" (het is een zwart-oranje Hercules-kloon). :?

Overigens moesten we een club oprichten van Headstart-bezitters :)

Ey admin, kunt u even een Headstart-forum toevoegen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 23:43 schreef NioXX het volgende:
misschien een }:O op draaien (met 10 keys/s)!! Je kunt er ook wel een soort van embedded linux op draaien (niet de echte embedded maar op dar geripte niveau) >:)
}:O moet minstens een 386 hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de laptop nu voor me staan:

Even kijken hoor 40 x 48,5 cm en 18 cm hoog
Niet echt een laptop. Het is wel een portale computer
Hij is sind hij gerepareerd was door IBM nooit meer gebruikt. Toen kregen we de IBM PS/2
Zo ziet hij eruit http://www.obsoletecomputermuseum.org/ibm_port.html
Achterop staat:
5155
Manufactured by IBM Armonk New York

Het beeldscherm is 9" (17 x 13) Oranje tekst, en als je het heel helder zet zie je 9 schuine lijnen lopen.

Als de computer aanstaat staat er

The IBM Personal Computer Basic
Version C1.10 Copyright IBM Corp 1981
62940 bytes free
ok

Verder zit er 1 5,25" floppydrive in
Als je aan de achterkant kijkt zie je net als bij een
normale pc 9 plaatsen voor insteekkaarten.
3 ervan zijn bezet
eentje kan ik herkennen als de printeraansluiting
de twee anderen kan ik omschrijven
kaart 2 : langere maar even dikke aansluiting als de printeraansluiting (iemand die weet wat het is? +/- 5,5 cm lang
kaart 3 : ziet eruit als een aansluiting voor de muis
(serieel?)
opdezelfde kaart zit nog een aansluiting. Dit ziet eruit als een composietenaansluiting maar is rood van kleur.
Wat mag dat wezen?

Ik vind het wel kewl. Ik durf hem eigenlijk niet open te maken. Zou ik dat doen?
Weet iemand welke processor erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb dit apparaatje nog staan thuis:
Afbeeldingslocatie: http://www.digidome.nl/images/WangWLTC_1.jpg
Tis een laptop met printer eraan.

WANG WLTC

Portable machine with LCD screen and built in thermal printer. Manufactured in 1986. Separate floppy drive also present (720 kB., DSDD as well as SSDD, SCSI-type). Set is complete. Hard disk (Winchester type) 10 Mb.OS: DOS ver. 3.2. CPU: 8086 at 8 Mhz. 512 kB. of RAM. 512 kB. RAM expansion card. Software includes: System utilities, System diagnostics, Winchester utilities, Interpretive BASIC, ver. 3.20, Integrated Word Processing, WANG PC Database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem nu toch maar open gemaakt.
printeraansluiting klopt
die kaart met die herle brede aansluiting: 5,5 cm is tevens de kaart die de floppydrive aansluit
kaart drie met de seriele aansluiting is niet serieel maar is de monitor aansluiting voor een externe monitor. hij is enorm groot. hij is even groot als de kast diep is.

En er zitten dipschwitsches op, ik dacht altijd dat dat modern was. Maar toen was het er al.
Het moederbord is Rood, bruin, of mischien zelfs paars van kleur. En als ik het goed heb zitten er tussen de talloze andere chips , grote AMD chips. alle chips zitten op een voetje, ze zijn niet vast gesoldeerd.
Maar hoe de processor eruit ziet en wat voor een het er is zie ik niet.
Ik zie in ieder geval niets van Intel, ik zie wel chips van NEC Texas Instruments (maar die zijnwat kleiner) AMD en IBM
De floppydrive ziet er wel grappig uit: de aandrijving lijkt op die van een platenspeler en zit aan de onderkant. je kunt hem zo aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NEC? Ah, die heb ik ook gehad, de 8088 kloon: NEC V20
Of de 8086 kloon die iets duurder was: NEC V30 :)

Prachtig snelle 4,77MHz chippies waren dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 14:42 schreef ommeh01 het volgende:

1978? Lijkt me stug, aangezien de eerste Atari's (de Atari 400 en Atari 800) allebei in 1979 uitkwamen. Dat de Atari 2600 eerder kwam is zeer onwaarschijnlijk toch? :) En dat de Headstart Explorer uit 1980 is lijkt me ook onwaarschijnlijk, daar ziet ie er veel te modern voor uit. Vergelijk maar met bijvoorbeeld de Sinclair ZX-80 die dat jaar uitkwam. De oudste computer die ik heb staat komt uit 1977 trouwens: Commodore Pet 2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koud!

Ik heb jarenlang mogen spelen met een Vendex HeadStart III (koele naam he), was een XT desktop model en had een VGA monitor die 256 kleuren kon weergeven, whoohoo!!
Die computers werden verkocht onder de namen Vendex/Magnavox, op de floppy's die erbij zaten stond mooi: 'a division of Northern American Philips'.

Heb ook nog een 286 schootcomputer (werkt op 220V), heeft een amberkleurig plat schermpje en draait zelfs win 3.11! Heb een keer een paar uur in het donker patience zitten spelen. Toen ik het licht weer aan deed waren alle witte dingen om me heen ineens groen geworden en kreeg ik ineens erge hoofdpijn, goed voor je ogen dus die schermpjes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Tja.... wat kun je ermee.... je kunt beter zeggen wat kun je er niet mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Als dat machien een HD heeft, kan je natuurlijk nog altijd de HD eruit halen, openmaken en dan aansluiten. Dan zie je 'm draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op vrijdag 28 december 2001 21:23 schreef RooT het volgende:
Als dat machien een HD heeft, kan je natuurlijk nog altijd de HD eruit halen, openmaken en dan aansluiten. Dan zie je 'm draaien :P
En dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een aanvraag gedaan voor de monumentenlijst?

Hij is toch wel goed verzekerd he?

Al een bodyquard gehuurd?

Dat je oom die weg doet, mmm hij wilt vast iets van je.. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Je kunt er nog Minix op draaien..... Een "voorloper" van linux... Ooit geschreven door Dhr. Tanenbaum als studie operating system.

http://www.cs.vu.nl/~ast/getting_minix.html

Veni, vidi et cervesiam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Op vrijdag 28 december 2001 21:25 schreef Go0s het volgende:

[..]

Is toch leuk. Kan je zien hoe zo'n HD nu "in het echt" zijn werk doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op vrijdag 28 december 2001 21:25 schreef Go0s het volgende:

[..]

Is hij binnen een paar minuten naar z'n grootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
is wel te gebruiken als telefoonnummerherkenner (mits je zo'n abbonnement hebt natuurlijk)
enneh.... je kunt er ook nog wp5.1 wel opzetten en eindelijk eens gaan tekstverwerken >:)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 11:58
he die Headstart heb ik nog onder mn bed staan..
zonder HDD ofzo..

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem zelf ook een jaar of 1 1/2 gehad.
Het was al een tweedehands en echte een bagger ding, als ik hem aan wilde zetten (iets wat ie bijna nooit deed) moest ik hem een beetje optillen en een paar keer laten stuiteren >:)

Er zat een vage dos versie bij die inderdaad grafisch was, heb er zelf ook nog windows 3.11 op gehad, maar na een 1 1/5 jaar heb ik hem de deur uitgedaan, maar heb er veel plezier op gehad met voornamenlijk PacMan, Space Invaders en dat soort spelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WOOO.... ik zag dat plaatje van dat ding... en ineens kwamen er herinneringen naar boven....

ik heb vroeger ook zó'n ding gehad :D ... maar hij's al een jaar of 10 de deur uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Het enige doel voor zo'n ding is mooi zijn een Paperweight.. veel meer kan je er echt niet mee..

je kan um op zolder zetten en over nog eens 20 jaar aan lekker zieken mensen verpasten voor een fortuintje..:)

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, deze pc is nog niet zo oud (ongeveer 1985), is een Nederlandse kloon trouwens, gebouwd door V&D (VENDEX Headstart) in die tijd probeerden ze daarmee als gamesmachine te concurreren met de commodore 64,ZX spectrum en de MSX. :)

** iedereen was me weer voor... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBQ13579
  • Niet online

BBQ13579

Een Randstad Koe

Hehe heb ook zo'n ding staan.. zit alleen een virus op waardoor ik veel .bat en .com bestanden niet meer kan gebruiken :(

Iemand een virusscanner die vanaf een DD-diskette te draaien is?

Werd btw wel altijd ziek van dat menu zeg.. wilde altijd in 1x naar dos maar ja.. dat ging niet :)

Leuk om te GW-BASICen en assembler ofsow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 06-08 14:25

Chiron

Moderator Discord
Op vrijdag 28 december 2001 21:38 schreef Ruthger het volgende:
Je kunt er nog Minix op draaien..... Een "voorloper" van linux... Ooit geschreven door Dhr. Tanenbaum als studie operating system.

http://www.cs.vu.nl/~ast/getting_minix.html
van die gast heb ik nog college's gehad :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-08 22:02
Op vrijdag 28 december 2001 20:58 schreef MrRudi het volgende:

[..]

1978? Lijkt me stug, aangezien de eerste Atari's (de Atari 400 en Atari 800) allebei in 1979 uitkwamen. Dat de Atari 2600 eerder kwam is zeer onwaarschijnlijk toch? :)
De Atari 2600 kwam in 1977 op de markt als Atari VCS (Video Computer System), wat later de atari 2600 werd (volgens mij nog in hetzelfde jaar!) Dat het onlogisch lijkt dat de 2600 er was vóór de 400 en 800, is waarschijnlijk te danken aan het feit dat de 2600 geen opvolger is van de 400 en 800, want de 4- en 800 zijn geen consoles, de 2600 wel. (kijk hier maar eens voor atari 2600 historie, en hier voor wat atari 400 info)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 20:22
nutteloos ding maar wel leuk voor de heb

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44
BTW ik d8 eens in de CT! gelezen te hebben dat er software bestond die het draaien van een router op een oude pc mogelijk maakte, het was geloof ik (correct me if i'm wrong) op telnet basis en geschikt voor de oude bakkies, die software was dos based en dus te draaien vanaf een flop. Maar als ie 24/7 draait en de HD erg heet wordt dan moet je daar wat op vinden :P

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
je moet hem naar een museum brengen.

🌞🍃

Pagina: 1