[PS2] Waarom een RGB als alles het gewoon doet?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb een paar weken geleden mijn PS2 om laten bouwen en kreeg hier een RGB kabel bij. Ik weet wat de bedoeling is van een RGB kabel. Ik had toen géén zin om achter de kast te kruipen (zowel PS2 als TV staan in een woonkamerkast). Nu werk ik dus al 2 weken zonder RGB, maar met de standaard door Sony bijgeleverde Composiet. Echt alles werkt gewoon 100%, waarom zou ik dan toch die RGB eraan hangen?

NTSC + PAL werkt.
Regio 1 + Regio 2 werkt.

Ik heb de search gebruikt, maar zie door de bomen het bos echt niet meer.

20*350ZO45°

Verwijderd

Superieure beeldkwaliteit in vergelijking met dat ronduit onterend bijgeleverd standaard kabeltje,

en dat mag je echt niet onderschatten.

ik begrijp dus echt niet dat sony zo'n pokke kabeltje mee geeft met zo'n powerhouse als de ps2 :?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 11:34 schreef loekos het volgende:
Superieure beeldkwaliteit in vergelijking met dat ronduit onterende bijgeleverde standaard kabeltje,

en dat mag je echt niet onderschatten.

ik begrijp dus echt niet dat sony zo'n pokke kabeltje mee geeft met zo'n powerhouse als de ps2.
OK, da's duidelijk. Waarom heb ik een rood, groen, blauwe streep boven de films op zowel compostiet als RGB kabel. :? (is zeer hinderlijk)

20*350ZO45°

Verwijderd

Ik heb geen films voor m'n ps2,maar waar jij het over hebt is het uiterste randje wat er altijd zit maar wat eigenlijk net buiten het zicht hoort te vallen. dus dat is niets om je zorgen over te maken, ik heb dat in mijn tv opgelost door m'n tv open te schroeven en het potmetertje af te stellen wat verantwoordelijk is voor verticale beeld verbreding en het werkt perfect nu :)

Maar wat ik gedaan heb raad ik je af als je daar niet bekend mee bent.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb dus een normale TV (4:3). Als ie dus op 4:3 staat is er niets aan de hand en is die RGB streep inderdaad buiten beeld. Maar op de 1 of andere wazige reden gaat mijn beeld automatisch op "Compressed" als ik mijn PS2 aanzet, en dan zie ik dus ook automatisch die RGB streep. Dan moet ik eerst op mijn AB mijn TV terugzetten naar 4:3 (Non compressed modus) Jaa, het is een Philips, en dat klote merk komt er bij mij niet meer in. Na 2,5 jaar (weinig) te hebben gebruikt is het hele beeld afgebogen, is gewoon slijtage |:( . Het valt uiteraard niet meer in de garantie, maar volgens een TV-reparateur mag dat absoluut niet voorkomen na 2,5 jaar. Weer ongeluk dus.

20*350ZO45°

Verwijderd

rgb = mooier

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 12:20 schreef RDK_NL het volgende:
Ik heb dus een normale TV (4:3). Als ie dus op 4:3 staat is er niets aan de hand en is die RGB streep inderdaad buiten beeld. Maar op de 1 of andere wazige reden gaat mijn beeld automatisch op "Compressed" als ik mijn PS2 aanzet, en dan zie ik dus ook automatisch die RGB streep. Dan moet ik eerst op mijn AB mijn TV terugzetten naar 4:3 (Non compressed modus) Jaa, het is een Philips, en dat klote merk komt er bij mij niet meer in. Na 2,5 jaar (weinig) te hebben gebruikt is het hele beeld afgebogen, is gewoon slijtage |:( . Het valt uiteraard niet meer in de garantie, maar volgens een TV-reparateur mag dat absoluut niet voorkomen na 2,5 jaar. Weer ongeluk dus.
Ahhhh nu begrijp ik wat je bedoelt... die zelfde shit heb ik ook als ik een ps1 of ps2 op de 100hz philips aansluit die beneden in de woonkamer staat, dat is inderdaad een sront eigenwijze gewoonte van die tv's maar bij mij kan ik hem dus wel gewoon weer full screen zetten tijdens games tenminste.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 14:24 schreef loekos het volgende:
maar bij mij kan ik hem dus wel gewoon weer full screen zetten tijdens games tenminste.
Dat kan bij mij ook, alleen die eigenwijze TV gaat automatisch op compressed, dus moet ik 'm weer terug gooien naar Non-compressed :( Is niet echt een probleem maar zwaar irritant. Zou hetzelfde zijn als windows standaard opstart in veilige modus, zodat je eerst moet rebooten voordat je gewoon kan opstarten.

Ik heb voor mijn Oma een supersonische Sony KV-21FX30B gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.visioncolor.ch/ImageStock/SONY/2000_2001/KV-21FX30B.JPG

Daar zal ik het van de week wel effe op testen zodat ik kan kijken waar het nu allemaal precies aan ligt.

20*350ZO45°

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 14:24 schreef loekos het volgende:

[..]

Ahhhh nu begrijp ik wat je bedoelt... die zelfde shit heb ik ook als ik een ps1 of ps2 op de 100hz philips aansluit die beneden in de woonkamer staat, dat is inderdaad een sront eigenwijze gewoonte van die tv's maar bij mij kan ik hem dus wel gewoon weer full screen zetten tijdens games tenminste.
Dat heb ik alleen met nep-kabels ... Bij de officiele Sony kabel gebeurt het niet.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 14:37 schreef yhtomit het volgende:

[..]

Dat heb ik alleen met nep-kabels ... Bij de officiele Sony kabel gebeurt het niet.
Dat zou inderdaad ook kunnen, alleen hoe zou dat dan komen :? Extra weerstand ertussen ofzo :?

20*350ZO45°

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01 15:18

Sharky

Skamn Dippy!

wat is nou het verschil tussen de standaardkabel en een rgb kabel? scart heeft toch maar 1 video-ingang?

This too shall pass

Verwijderd

Een rgb kabel zorgt ervoor dat je NTSC spellen in kleur op je PAL tv krijgt. En de standaard kabel doet dit niet.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op vrijdag 28 december 2001 12:50 schreef Pirm1 het volgende:
Een rgb kabel zorgt ervoor dat je NTSC spellen in kleur op je PAL tv krijgt. En de standaard kabel doet dit niet.
Ik heb met mijn gewone composiet kabel wel gewoon PS1 NTSC spellen gespeeld in kleur. Komt dat omdat het toevallig een PS1 spel was, of is dat gewoon iets wazigs :?

20*350ZO45°

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01 15:18

Sharky

Skamn Dippy!

Op vrijdag 28 december 2001 12:50 schreef Pirm1 het volgende:
maar een ps2 dan wel ps1 heeft toch 1 video-uitgang en een tv toch maar 1 video-ingang? ik snapput niet :?

This too shall pass

Verwijderd

[PS2] Waarom een RGB als alles het gewoon doet?

[AUTO] Waarom een spoiler als ie zonder ook gewoon rijd?

:P

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Met het verschil dat een spoiler bij een auto in 99% van de gevallen:

1). Geen functie heeft of toevoegt (aerodynamica)
2). Oerlelijk is (vooral op protserig opgevoerde GTI'tjes)

Oeps, ik heb nu op veel Tweaker-pikken getrapt :+

Terwijl een RGB-kabel daadwerkelijk kwaliteit-verhogend werkt.

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 16:39 schreef sharkyOnline het volgende:

[..]

maar een ps2 dan wel ps1 heeft toch 1 video-uitgang en een tv toch maar 1 video-ingang? ik snapput niet :?
Ik snap je vraag niet ....

Er is maar 1 uitgang op je ps2, dat klopt, maar het is een heel apart stekkertje met allerlei verschillende contactjes.

Er zijn kabels die voor het beeld maar 1 contactje gebruiken; de standaard kabel, het beeld gaat dan via een enkel kabeltje (gele tulp) naar je tv; een beetje wazig beeld en lopende kleuren zijn het gevolg.

Er zijn ook kabels die meerdere contactjes gebruiken, in het geval van rgb worden signalen voor de 3 basis kleuren en contrast enzo los naar je tv verstuurd. Resultaat; strakke kleuren, scherp beeld, top dus!!

Verwijderd

SCART heeft wel degelijk meer contactjes: er kan zowel Composite, RGB als S-VIDEO over een scart. De eerste is bagger (standaard kabel van Sony, gebruikt dus maar 1 draadje voor alle beeldinformatie), de andere 2 zijn significant beter. Geloof me: je wilt echt wel RGB in plaats van de standaard Sony-kabel.

De meeste consoles bieden ook RGB aan op de uitgang, en met een speciaal kabeltje kun je die dus naar je TV leiden. S-VIDEO wordt veel gebruikt door standalone DVD's en camcorders en zo. Niet alle scart-ingangen op tv's accepteren alle formaten: mijn Panasonic heeft 2 scart-ingangen: eentje met RGB, eentje met S-VIDEO.

Verwijderd

jullie snappen er echt niks van, hij vraagt: toen ik mijn ps2 had omgebouwd had kreeg ik er een aparte rgb kabel bij, dat is om te voorkomen dat als je illegale en import-dvd's erin doet het zwart-wit beeld geeft, ik heb alleen zelf nog een probleem, wij hebben thuis 3 tv's en precies op degene waar ik op wil spelen doet die rgb kabel het niet, de playstation 2 geeft gewoon geen beeld maar wel geluid, bij de psone deed ie het wel en met de normale kabels doet ie het ook goed, kwaliteit heeft heel weinig verschil met deze kabels...ik hoop dat je nu je antwoord heb anders kijk je maar in me signature.

• BDT
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-10-2023

BDT

Met RGB is het gewoon scherper. Alleen heeft de PS2 altijd last van kartels >:)

Sega till I die!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Die nare flikkers in de felle kleuren zoals rood vind ik echt hinderlijk, en o.a. die krijg je weg.

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 22:00
Hmmm ik heb gisteren mijn PS2 om laten bouwen en het gaat bij sommige spellen goed, maar bij andere wordt de kleur wit een beetje roze/paars-achtig. Iemand die dat herkent?

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 22:00
oh het gaat bij NTSC-spellen fout, daar heb je juist die kabel voor nodig.
Het spel werkt wel maar de kleuren zijn dus niet goed. Overheersend roze.
Pagina: 1