Toon posts:

Geluid Tegen Geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu kan je geluid kwa volume sterk omlaag halen door het met geluid tegen te gaan.

Nu wou ik weten of er iemand is die het wel eens geprobeerd heeft. En zo ja dan hoe, en werkt het echt goed?

Verwijderd

Ja, dat is te doen.

En proberen doen ze alleen bij TNO en dat soort instaties, want zelf kan je dat nooit betalen en afgesteld krijgen.

Verwijderd

Draai de plus en min van een van je boxen maar eens om en zet de boxen nagenoeg tegen elkaar aan. Zet het volume hoger en je hoort het verschil met het normale geluid wel. Door de + en - om te draaien treedt er fase verschil op (dit houdt in dat geluid "later aankomt"), dit verschil heft het geluid van de andere speaker gedeeltelijk op.

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Als je het dan echt goed wilt testen, dan pak je signaal van één kant; dus allebei de speakers aansluiten op links waarbij bij één box de + en - (fase en 0) goed zitten en bij de andere verkeerd om. Als het goed is hoor je dan nagenoeg niets meer. (Als je links en rechts gebruikt hoor je nog steeds de stereo verschillen)

Verwijderd

en dat heet nou anti-geluid, veel op Discovery Channel voorbij gekomen ;)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Op donderdag 27 december 2001 02:04 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Yep, met bijbehorende ballenbak :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Op donderdag 27 december 2001 02:03 schreef SEPP het volgende:
Als je het dan echt goed wilt testen, dan pak je signaal van één kant; dus allebei de speakers aansluiten op links waarbij bij één box de + en - (fase en 0) goed zitten en bij de andere verkeerd om. Als het goed is hoor je dan nagenoeg niets meer. (Als je links en rechts gebruikt hoor je nog steeds de stereo verschillen)
*au* zegt de amp :)

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn in Nederland een aantal bedrijven die anti-geluid machines verkopen, voornamelijk voor bij luidruchtige machines. Deze maken een monotoon geluid, en op het moment dat je dit exact in tegenfase produceert valt het weg. Voor geluidsbronnen met een willekeurig signaal (verkeer bijvoorbeeld) is het moeilijk een exact tegenfasesignaal te produceren, tenzij je dezelfde bron gebruikt; je kunt echter moeilijk een luidspreker in tegenfase aansluiten op het kruispunt voor je deur. Zal even zoeken naar deze bedrijven

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op donderdag 27 december 2001 02:04 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
idd, als ik me niet vergis heb ik zoiets gezien met een partij (pingpong achtige ?) balletjes, die op en neer werden geshaked en opeens lieten ze het geluid verdwijnen, lijpe shit hoor :)

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Dat is het mooie met dat anti-geluid; Je hebt de tijd om het orginele signaal op te nemen en uit fase weer uit te zenden. Met die ping-pong balletjes is het wel heel makkelijk omdat al bekend is welke frequentie de herrie veroorzaakt, je kunt die freq dan gespiegeld laten horen.

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

Op donderdag 27 december 2001 02:07 schreef P5ycho het volgende:

[..]

*au* zegt de amp :)
Waarom? Daar merkt de amp echt niets van hoor...

If it's just us, it seems like an awful waste of space

• Paul
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op donderdag 27 december 2001 02:30 schreef HurrI het volgende:

[..]

Waarom? Daar merkt de amp echt niets van hoor...
Twee speakers op 1 aansluiting halveert wel mooi je weerstand. (er vanuitgaande dat je ze parallell zet (wat in deze situatie lijkt me wel geoorloofd is)).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

Op donderdag 27 december 2001 02:39 schreef pnieuwkamp het volgende:

[..]

Twee speakers op 1 aansluiting halveert wel mooi je weerstand. (er vanuitgaande dat je ze parallell zet (wat in deze situatie lijkt me wel geoorloofd is)).
Ik had idd over dat 1 kanaal verhaal gelezen, maareh.. worst case: beide speakers zijn 4 ohm en totale impedantie zal dus 2 ohm worden. Je mag tegenwoordig toch wel verwachten dat een beetje versterker tot 2 ohm stabiel zal zijn?

edit:

impedantie (geen weerstand) halveert niet bij parallel schakelen, maar gedraagt zich volgens de formule:
[code]1/(R1) + 1/(R2) = 1/(Rtotaal)[/code]
enige nuancering: bij 2 speakers van gelijke impedantie zal de totale impedantie idd halveren.

• HurrI

HurrI

No fear... I is here

Maar om voor de gein eens on-topic te gaan: toen ik een paar jaar terug in dat techniek museum in Amsterdam was (daar vlakbij CS, groen (geoxideerd koper) schip) hebbik daar staan spelen met een opstelling van anti-geluid. Maar daar waren de te doven golven van te voren bekend. Kweet niet of die opstelling er nog is maar mocht je in de buurt zijn... ga er eens langs... zowiezo wil interessant.

Verwijderd

als ge uw signaal 180° kunt fase draaien en in andere box sturen zoude theoretisch geen geluid horen.
om dit echter te bekomen moet je het 1 signaal 180 graden draaien
en het andere signaal ook een omweg laten maken zodanig dat ze perfect 180° gedraaid zijn, als je dit niet doet loopt het 180° gedraaid signaal nog achter op het andere

• Paul
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op donderdag 27 december 2001 02:46 schreef HurrI het volgende:
Ik had idd over dat 1 kanaal verhaal gelezen, maareh.. worst case: beide speakers zijn 4 ohm en totale impedantie zal dus 2 ohm worden. Je mag tegenwoordig toch wel verwachten dat een beetje versterker tot 2 ohm stabiel zal zijn?
Ook die minisetjes met wel 500 watt pmpo ook? Want, zeker hier (ocm) zal echt niet iedereen zo'n super goede stereo hebbem..
edit:

impedantie (geen weerstand) Ja sorry, was de term kwijt halveert niet bij parallel schakelen, maar gedraagt zich volgens de formule:
[code]1/(R1) + 1/(R2) = 1/(Rtotaal)[/code]
enige nuancering: bij 2 speakers van gelijke impedantie zal de totale impedantie idd halveren.
.. en aangezien het hier over de linker en de rechter speaker heeft, ging ik er lekker vanuit dat die gelijk zijn :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:21
kortom, je neemt het geluid dat je pc maakt op, (gewoon een paar sec je microfoon dicht bij je kast houden) je gebruikt cooledit 2000(oid) om het in tegen fase te zetten, je speelt dat wav (of mp3)tje voortaan constant af via je boxen (wel ff volume afstellen) en je hoort je fans NOOOOIT meer :p

DAT ga ik dus proberen morgen! :7

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op donderdag 27 december 2001 18:06 schreef dave_hagenaars het volgende:
kortom, je neemt het geluid dat je pc maakt op, (gewoon een paar sec je microfoon dicht bij je kast houden) je gebruikt cooledit 2000(oid) om het in tegen fase te zetten, je speelt dat wav (of mp3)tje voortaan constant af via je boxen (wel ff volume afstellen) en je hoort je fans NOOOOIT meer :p

DAT ga ik dus proberen morgen! :7
Hoe zet je het om in tegenfase in CoolEdit2000 dan?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 21:59

Solid Seal

Drones, 3D printen

Op donderdag 27 december 2001 02:03 schreef SEPP het volgende:
Euhm --Fase en nul-- ik dacht dat een speaker Gelijk Spanning was dus plus en min :? en niet fase en nul zoals op een wcd "wand contact dood" "stop contact" :)

www.dronepilotennederland.nl

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 01:35 schreef MREn het volgende:
Ja, dat is te doen.

En proberen doen ze alleen bij TNO en dat soort instaties, want zelf kan je dat nooit betalen en afgesteld krijgen.
dat is niet helemaal waar.
Als je weet wat je nodig hebt kan dit met ouwe 2e hands zooi

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EOSHDTOSHHE

Dit is een schema voor een koptelefoonversterker die omgevingsgeluid (enigzins) wegfiltert. Er zijn al 'verbeterde' versie's gepubliceerd.

Dit is de site.

Om je PC-geluid weg te filteren zonder koptelefoon, maar met een speaker, zul je met het schema moeten experimenteren. Ik denk dat je continu gegier van een ventilator wel enigzins kan dempen.

• Maverick
Op donderdag 27 december 2001 22:55 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Hoe zet je het om in tegenfase in CoolEdit2000 dan?
geen flauw idee :P

das het enige probleem nog :)

• Stropdas
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 28 december 2001 15:44 schreef dave_hagenaars het volgende:

[..]

geen flauw idee :P

das het enige probleem nog :)
Kan het wel in CoolEdit2000 eigenlijk? :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Maverick
ook geen idee , ik heb cooledit geeneens :P

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 22:57
Op vrijdag 28 december 2001 15:57 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Kan het wel in CoolEdit2000 eigenlijk? :)
Yupz, heb ik enkele jaren geleden ookal gedaan :) Werkt prima. Gewoon stereo signaal laten genereren en dan het rechter of linker signaal inverteren.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op donderdag 27 december 2001 22:59 schreef Solid_Seal2 het volgende:

[..]

Euhm --Fase en nul-- ik dacht dat een speaker Gelijk Spanning was dus plus en min :? en niet fase en nul zoals op een wcd "wand contact dood" "stop contact" :)
Als je gelijkspanning op speakers zet hoor je *PLOP* en kan je naar de winkel voor nieuwe. Het is idd fase en nul. SpanningsVARIATIES worden omgezet in geluidsgolven.
Maar dat tegengeluid, dat was toch maar op bepaalde afstanden, met interferentie enzo?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

op discovery hadden ze laatst een auto die van dit principe gebruik maakte. Die was dus compleet stil, mooi bedacht man!!! weet alleen niet meer welke wagen et was. k geloof een saab ofzow

• cobratbq
  • Laatst online: 17-12-2015
Lijkt me wel leuk.
Is je zus wel eens irritant, richt je zo'n ding erop hoor je niks meer :)
Lijkt je zus bijna weg 8-)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 22:30 schreef cobratbq het volgende:
Lijkt me wel leuk.
Is je zus wel eens irritant, richt je zo'n ding erop hoor je niks meer :)
Lijkt je zus bijna weg 8-)
of je ma/pa :D
Pagina: 1