Galvanisch willen scheiden ivm beroerde aarding

Pagina: 1
Acties:
  • 798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-12 13:17
Ik wil een kastje gaan bouwen voor onder m'n monitor, waarin ik alle audio & video in- en uitgangen van/naar m'n computer wil kunnen bedienen.
In dat kastje wil ik ook de nodige buffer versterkers maken, zodat het signaal niet verzwakt wanneer een of meer aansluitingen gesplitst worden (soort mengpaneel idee, maar dan met versterking van 1x)
Hiervandaan moeten ook een aantal signalen naar de huiskamer gaan (audio naar versterker, video naar beamer en TV)
In dit huis is de aarding ver te zoeken en ik wil aardlussen proberen te voorkomen, dus heb ik zitten denken aan het galvanisch scheiden van verschillende signalen die naar de huiskamer gaan.
Ik weet dat er vrij goedkoop al allerlei trafos te krijgen zijn voor audio, alleen zit ik nog met de vraag in hoeverre ik dat moet gaan inblikken om overspraak te voorkomen en geven die niet al te veel vervorming? De versterker in de huiskamer en de speakers zijn niet van dusdanige kwaliteit dat ik me om die vervorming zorgen denk te hoeven maken.
Zijn er voor video ook dergelijke trafo's verkrijgbaar (zowel composiet als S-video) of is daarvoor een andere oplossing ook geschikt.
Ik wil eigenlijk ieg de DC-10 galvanisch gescheiden hebben, want ik heb op de TD in het verleden een aantal exemplaren met ontplofte buffer-chips gezien, vermoedelijk veroorzaakt door gebrek aan aarding.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het is waarschijnlijk makkelijker om voor een goede aarding te zorgen. En beter ook want goed aarden voorkomt een hoop ellende. Gebruik voor de lol de search eens om te zien wat er allemaal mis kan gaan met ongeaarde computers.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 20:43
Pcies ... ik heb door een kennis (electricien) een aarde kabeltje laten trekken :)
Werkt PERFECT *D

Verwijderd

video of svga galvanisch scheiden is niet zo gemakkelijk!

ik zou in de verte niet weten hoe eraan te beginnen, want het zijn analoge signalen! (en trafo's lijkt me in de MHz'en niet echt haalbaar!

Verwijderd

Als je denkt problemen te krijgen met aarding enzo, is het dan niet een oplossing om zo'n draadloze geluid/video straalzender geval te halen. Dan koop je er 2 ontvangers bij en kan je dus zonder problemen 2 tv's oid aansluiten.

• TD-er
Op donderdag 27 december 2001 13:53 schreef Taco het volgende:
Als je denkt problemen te krijgen met aarding enzo, is het dan niet een oplossing om zo'n draadloze geluid/video straalzender geval te halen. Dan koop je er 2 ontvangers bij en kan je dus zonder problemen 2 tv's oid aansluiten.
zo'n draadloos setje haalt niet de kwaliteit die ik graag zou hebben, of althans de setjes die ik gezien heb. (en dan hebbie nog de prijs....)

alleen de beamer al bijvoorbeeld, kan een dusdanig scherp beeld leveren dat ik daar liever de s-video aansluiting voor gebruik (of VGA, maar dat is een ander verhaal waarom ik die nu niet kan gebruiken)

Verder werkt het geheel in de huiskamer nu verrassend goed (alleen de versterker en de beamer hebben een aarde aansluiting, maar niet op hetzelfde geaarde stopcontact (lees: verdeeldoos) aangesloten) en ik ben bang dat je verveldende brom krijgt door aardlussen wanneer je de boel ook nog gaat aarden.

Als het echt allemaal niet anders kan, dan zal ik uiteindelijk toch wel een soort van aarde leiding aan gaan leggen, maar dat is in dit geval niet zo eenvoudig.
video of svga galvanisch scheiden is niet zo gemakkelijk!
ik zou in de verte niet weten hoe eraan te beginnen, want het zijn analoge signalen! (en trafo's lijkt me in de MHz'en niet echt haalbaar!
Ik heb ooit eens een aantal trafos getest en het signaal werd met een sinus vrijwel niet vervormd tot een 10 MHz (de scoop ging niet echt veel verder en blokgolven kon de functie-generator niet opwekken >1 MHz)
Voor het audio bereik weet ik dat er zelfs in vrij professionele installaties nog wel trafos gebruikt worden (of dat met een speciale kern is weet ik niet), maar ik vraag me dus af of er iemand al ervaring heeft met videosignalen door een trafo (of gewoon een zelf gewikkelde set spoelen)
Verder hebben videosignalen nog een aantal andere handige eigenschappen, die het makkelijker maken om het met electronica op te lossen.
Zo gaat het storingsgevoelige signaal niet door 0V heen. maar alleen het synchronisatie signaal. Dat is met wat torren best te compenseren.

dus als er iemand nog ideeen heeft ...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 14:50 schreef TD-er het volgende:

[..]

Ik heb ooit eens een aantal trafos getest en het signaal werd met een sinus vrijwel niet vervormd tot een 10 MHz (de scoop ging niet echt veel verder en blokgolven kon de functie-generator niet opwekken >1 MHz)
uiteraard worden die sinussen niet vervormd, dat kan ook helemaal niet met een passieve component als een trafo. Elke frequentie wordt wel sterker of zwakker doorgelaten dan een andere, daardoor komt het geheel van sinussen (vb een blokgolf= heeeel veel sinussen) er wel vervormd door!

• TD-er
Op donderdag 27 december 2001 17:34 schreef killalot het volgende:

[..]

uiteraard worden die sinussen niet vervormd, dat kan ook helemaal niet met een passieve component als een trafo. Elke frequentie wordt wel sterker of zwakker doorgelaten dan een andere, daardoor komt het geheel van sinussen (vb een blokgolf= heeeel veel sinussen) er wel vervormd door!
Sinussen worden gedempt door een beperkte bandbreedte van de trafo, zodat het signaal afneemt tot nagenoeg 0 V.
De bandbreedte van een (analoog)medium wordt gemeten met sinussen?
Dus als een bepaald medium bijv. 10 MHz bandbreedte heeft, dan kunnen complexe signalen met een lagere frequentie er toch vrijwel onvervormd doorheen?
Ik weet dat een (ideale) blokgolf bestaat uit oneindig veel sinussen met een oneindig spectrum, maar dat is niet nodig, want er komen in een videosignaal vrijwel nooit blokgolf-achtige signalen voor.
Dus ik vraag me alleen af hoe ik dat soort signalen kan scheiden.

Hoe doen ze dat in een scoop? of werk je daar met een vaste aarde?
Dat lijkt me nogal een beetje link voor de meet apparatuur (en kostbaar)

Verwijderd

scoop heeft een vaste aarde:
de randgeleider van een probe is verbonden met de aarde

en mijn verhaal hierboven geldt niet alleen voor blokgolven, het geldt ook voor de complete harmonische inhoud van bvb een videosignaal!
de horizontale afbuiging wordt bvb meer verzwakt dan de verticale, groen komt er sterker door dan rood enz.

Het is net als luisteren naar de radio door een lowpassfilter!

• TD-er
en hoe zit het dan met het galvanisch scheiden door een 2-tal condensatoren?

• TD-er
bij deze schop ik de thread maar even omhoog, want ik wilde eigenlijk nog deze week gaan knutselen
Dus als er nog iemand een ideetje heeft, graag.

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 15:01 schreef TD-er het volgende:
en hoe zit het dan met het galvanisch scheiden door een 2-tal condensatoren?
dat is geen galvanisch scheiden, daarmee haal je enkel een dc-offset weg, dat gaat niks helpen!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Voor het "galvanisch" scheiden van video gebruikten we [opa modus] vroeger [/opa modus] altij OPTOCOUPLERS. Eigenlijk is dat een soort kleine ad/da convertor.. Weet wel dat die dingen best prijzig waren.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 18:07 schreef Baklap het volgende:
Voor het "galvanisch" scheiden van video gebruikten we [opa modus] vroeger [/opa modus] altij OPTOCOUPLERS. Eigenlijk is dat een soort kleine ad/da convertor.. Weet wel dat die dingen best prijzig waren.
bedoel je daarmee svga of composiet-video?
moeten wel speciale optocouplers geweest zijn in ieder geval!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op woensdag 02 januari 2002 18:16 schreef killalot het volgende:

[..]

bedoel je daarmee svga of composiet-video?
moeten wel speciale optocouplers geweest zijn in ieder geval!
composiet video en of rgb.. helaas toen nog geen s-video of vga dingen gezien...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• TD-er
Op woensdag 02 januari 2002 17:00 schreef killalot het volgende:

[..]

dat is geen galvanisch scheiden, daarmee haal je enkel een dc-offset weg, dat gaat niks helpen!
Wanneer je een voltmeter module wilt voeden uit dezelfde trafo, als de rest van het apparaat, dan kun je de uitgang van die zelfde winding van de trafo via een 2-tal condensatoren laten gaan (op elk uiteinde van de winding 1 condensator), daarna gelijkrichten en afvlakken en je hebt een galvanisch gescheiden voeding.

Ik weet alleen niet of dit met video ook gaat werken, omdat dat geen balanced signaal is , maar een ground heeft.
Verder verschuift een condensator de fase met 90 graden en aangezien er niet een constante frequentie overheen gaat, denk ik dat dit mischien problemen gaat geven (niet alles wordt evenveel vertraagd, de vertraging is afhankelijk van de frequentie)

en over die optocouplers...
Die dingen heb ik wel liggen, maar dat is toch gewoon een LED en een lichtgevoelige transistor?
Geven beide dan een lineair verloop? Oftewel als ik er 0.1 V meer op de ingang zet, komt er op de uitgang dan ook 0.1V meer te staan?
En die dingen hebben toch een threshold voordat ze een signaal afgeven? (zou voor video niet zo erg zijn)
Het kan ieg geen kwaad om even te proberen.
Ik knoop van de week wel een optocoupler tussen 2 opampjes en kijk wel hoe het resultaat is.
Wat is de "bandbreedte" van zo'n optocoupler meestal (orde van kHz, of MHz?)

• Jag
  • Laatst online: 21:58

Jag

Ff een opmerking tussen door: waarom zou je galvanisch willen scheiden? Je aardt gewoon je pc, en als je dan een groundloop krijgt dan doe je of een trafo in het audiosignaal van je pc, of je doet een trafo in de coax naar de tv.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 02:14 schreef TD-er het volgende:

[..]

Wanneer je een voltmeter module wilt voeden uit dezelfde trafo, als de rest van het apparaat, dan kun je de uitgang van die zelfde winding van de trafo via een 2-tal condensatoren laten gaan (op elk uiteinde van de winding 1 condensator), daarna gelijkrichten en afvlakken en je hebt een galvanisch gescheiden voeding.
niet dus!

galvanisch gescheiden wil zeggen: er is geen enkel stroompad van de ene naar de andere kant! Di bij een condensator niet zo!
Je voeding is galvanisch gescheiden van het net, maar de voeding van je voltmeter niet van de rest vh apparaat!
en over die optocouplers...
Die dingen heb ik wel liggen, maar dat is toch gewoon een LED en een lichtgevoelige transistor?
Geven beide dan een lineair verloop? Oftewel als ik er 0.1 V meer op de ingang zet, komt er op de uitgang dan ook 0.1V meer te staan?
En die dingen hebben toch een threshold voordat ze een signaal afgeven? (zou voor video niet zo erg zijn)
Het kan ieg geen kwaad om even te proberen.
Ik knoop van de week wel een optocoupler tussen 2 opampjes en kijk wel hoe het resultaat is.
Wat is de "bandbreedte" van zo'n optocoupler meestal (orde van kHz, of MHz?)
ik denk niet dat die een lineair verloop hebben, die zijn meestal voor digitale signalen bedoelt!
Bandbreedte is meestal enkele 100'en KHz, soms tot 10MHz (de betere).
Ik vermoed dus wel dat je speciale optocouplers bedoelt, met wel een lineir verloop, dus met een LDR aan de ontvangstzijde ipv een fotodiode!

• TD-er
Ik denk dat ik maar af ga zien van galvanisch scheiden van de video-signalen.
Ik heb een aantal optocouplers gemeten (met een 2-tal multimeters) en ze hebben wel een analoog gedrag, maar echt verre van lineair.
De bandbreedte is wel redelijk (had ik zelf niet verwacht) Ik heb een serieel signaal (heb geen scoop/functiegenerator/freq-teller oid) tot 115200 nog probleemloos over kunnen sturen (hoger ging de UART niet, of kon ik ieg niet instellen) (een grote file bestaande uit 01+)

Ik zal eens aan de huismeesters voorleggen wie er voor de kosten gaat opdraaien voor het aanleggen van de aarding.
Ik had namelijk van de week even het idee dat mijn Live eruit geknald was. Na aansluiten op de versterker deed 'ie niets meer, maar na herplaatsen van de kaart deed 'ie het weer perfect)
De spanningen tussen mijn computer en de versterker in de woonkamer zijn ongeveer 160 a 200 V dus aarding lijkt mij niet zo'n gek idee.
d'r zijn verder geen spanningen tussen de computer en de beamer.
Ik zal ieg wel ff bij de conrad oid gaan kijken voor audio-trafos

kan ik (als tijdelijke oplossing) de boel gewoon aarden aan de aarddraad in de meterkast, of vermoeden jullie dat de aardlek er dan te regelmatig uit klapt vanwege die idiote verschillen tussen de verschillende groepen.

aanvulling:
een condensator heeft toch geen electrische verbinding tussen beide aansluitingen?
dan zijn de voltmeter en de rest in bovengenoemde voorbeeld toch galvanisch gescheiden.
code:
1
2
3
4
5
trafo     brug   etc...
  }{---||----->|--|.....
  }{          =
  }{---||---------|.....
    cond.   cond.

• TD-er
Ik heb even rond gekeken voor audio-transformatoren, maar vrijwel nergens hebben ze die dingen (of in de prijsklasse die mij aanstaat :) )
Nu heb ik (na veel zoeken) op de site van Conrad een paar trafos gevonden die mischien kunnen voldoen.
> link <
Nu is mijn vraag natuurlijk of de kwaliteit van het audio signaal niet te veel afneemt met zulke trafo's (verhouding 1:1)
Ik heb hier namelijk weinig tot geen inzicht in.
eventueel wil ik ook nog wel voor en na de trafo een opampje plaatsen.
Waar moet je op letten bij gebruik van audio-trafo's?
bijv. moet de inductie hoog of laag zijn en moet het op een hoog- of laagomige ingang worden aangesloten.

• TD-er
Ik houd niet zo van schoppen in een topic, maar ik begin het idee te krijgen dat er anders helemaal niemand meer gaat reageren :'(
Dus bij deze......

<schop>

Pagina: 1