[CM] optimale plaatsing voeding

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Voor een kast die ik nu aan het bouwen ben, probeer ik ns te zien wat nou de meest optimale plaatsing is van de voeding (14,0x15,2x10,4).. Hij heeft 2 fans. Eén 'onder' en een 'achter' als je m op de normale manier zou plaatsen.
De 'onderste' koeler zuigt lucht aan en de 'achterste' blaast t weer uit.

dit is de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/s.jonkman/voeding.jpg
aan de niet zichtbare kant zitten nog luchtroosters (zij en achter)

[wat extra info, kun je overslaan als je niet wil lezen]
Nou had ik eerst steeds zo'n standaardvoeding, waar je eigenlijk niets aan kon verbeteren, maar ik heb nu een flowerpower 370W voeding gekocht (dees zou ong zelfde kwaliteit hebben als enermax, maar was wat goedkoper.. anywayz al gekocht dus maakt niet uit). Omdat ik nu met 2 fans kan prutsen, wil ik graag ns zien hoe ik m nou het best kan monteren. Hierbij kan ie eig in elke positie wel gedraaid worden, als ik de stekkertjes in de kast maar bij de juiste onderdelen kan krijgen.

Ik wil hierbij de meest optimale airflow krijgen voor zowel de voeding als de rest van de kast. Ik wil bij m'n 'airflow model' uitgaan van de voeding en de cpu-koeler, die zich op de gangbare plaats bevindt. De plaats van de cpu koeler kan zich varieern van 4-19 cm van de bovenkant van de kast en blaast lucht op de cpu. In de breedte kan deze zich tussen de 5 en de 15cm verplaatsen. (met wat moeilijk doen ook wel 20, liever niet)
[/xtra info]

Nou mijn vraag: heb je ooit ge-expirimenteerd met een 'niet-standaard'-plaats voor de voeding en had dat enig nut? Wat is volgens jou de meest efficiente lokatie van een voeding?

Ik weet dat het standaard model uitgaat van -het 'voedingskastje haalt nog wat warme lucht uit de kast-, maar
[voorbeeldje] als ik m nou omdraai (kabeltjes komen wat vreemd), dan kan nog wat extra, redelijk koude lucht op de cpu blazen.
[/voorbeeldje]

Wat is nou het efficientst?

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Ik zou het zo doen dat de voeding boven in de kast zit en dan dat de intake fan onder zit zodat die de lucht uit de kast zuigt (lees warme lucht, want warme lucht gaat altijd naar boven) en dan via de out take fan weer naar buiten wordt gezogen.

• SilentStorm
gewoon de standaard manier dus.. Over warme lucht: de voeding is niet het hoogste punt.. Nou kan ik daarnaast ook wel fans gaan bouwen (is ook wel het plan trouwens, maar is het dan niet effecienter om bv weer vanaf de zijkant (je zit een een _|- hoek waarbij _| de voeding is. is het dan niet beter om de zijkant als intake te gebruiken?

• SilentStorm
Aan de hoeveelheid reacties te zien was dit of een stomme vraag, of een ongelooflijk goeie :P

Met nog wat rondzoeken op fora, heb ik nergens een voeding gezien die is veranderd voor performance.. alleen ergonomie (moet passen enzo). Ik houdt m maar op half-standaard denk ik maar. Boven de proc komt een andere (waarsch sterkere) fan en dees een beetje er naast..