Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0
blup
Stichting eth0
If it is alive it can be killed
En errug leuk voor de pats.Op donderdag 27 december 2001 00:34 schreef Gambit het volgende:
Een koelblok van diamand lijkt me anders wel een leuke casemod
Verwijderd
Iemand moet jou even een diamand tegen je hoofd gooien want dan word je weer wakkerOp donderdag 27 december 2001 00:34 schreef Gambit het volgende:
Stichting eth0
Verwijderd
uhm nee man.... Complexe vorm van Koolstof moleculen...Op donderdag 27 december 2001 00:09 schreef Werkeend het volgende:
diamant, das toch net zoiets als steen... gelijd warmte voor geen meter ... tenige wat het doet is warmte opnemene en heeeeel langzaam afstaan
volgens mij geleidt diamant wel degelijk goed warmte (en ook electriciteit)
Maar of jouw BINAS verkeerde waardes geeft... I Dunno vraag je docent het uit te zoeken
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb met binas op schoot zitten rekenen maar volgens mij kan het niet kloppen.Met koper kom ik op 390, met aluminium op 220 met zilver op 420, met grafiet op 160 en diamant op 165. Cu Al en Ag komen in de buurt maar grafiet en Diamant kan haast niet kloppen.
Diamant kan een van de beste warmtegeleiders zijn, maar ook een van de slechtste.
Dit heeft te maken met zoals wat we 'dope' noemen in transistors. Er wordt een spoorelement aan toegevoegt die ervoor zorgt dat het materiaal minder geleid dan normaal silicium. Zodoende kunnen we een 'gate' maken (bij transistor was dit dacht ik gallium). Hetzelfde gebeurt in diamant. Voeg een beetje aluminiumoxide toe en hij wordt rood en warmtegeleidend. Chroom maakt hem groen en licht electrisch geleidend enz....
Er zullen heus wel bronnen zijn op het internet die hier dieper op in gaan. Wou je soms het ulitieme koelblok maken? Misschien is opdampen van diamant dan een idee om naar te kijken (Ja, dit kan).
minds are like parachutes, they work only when opened.
Laat die diamant trouwens maar gewoon in de ring van je vriendin zitten want hij sucks big time als warmtegeleider (ook niet middels het toevoegen van spoorelementen hoe je dat dan ook maar mag doen) en ik zou wel eens willen weten wat volgens jou het opdampen van diamant inhoudt...
ontopic, hrmm, dit zegt mijn MTO tabellenboekje:
* PromWarMachine pakt MTO tabellenboek en zoekt
ROFL, nix, sorry voor deze post van nix
(het was trouwens voor het profielwerkstuk van killercow en zn vriendin over water koeling, ze kwamen dat van diamant ergens tegen en dat maakte me niewsgierig
Stichting eth0
Was best ninterseesant, maar daar ging 't dus ook erover dat diamand de opvolger van silicium in chips kon zijn.
Zou veel beter werken, stukken sneler zijn en veel duurzamer.
Schijnt dus goed stroom te geleiden in zeer kleine oppervlakten.
Warmte geloof ik minder...
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
dat heb ik ook eens gezien, erg interesantOp donderdag 27 december 2001 04:08 schreef LiquidSilver het volgende:
Was gisternacht ofzo een stukje op TV om met laser zeer fijne stukjes diamand te maken, oa om metalen etc. te coaten.
Was best ninterseesant, maar daar ging 't dus ook erover dat diamand de opvolger van silicium in chips kon zijn.
Zou veel beter werken, stukken sneler zijn en veel duurzamer.
Schijnt dus goed stroom te geleiden in zeer kleine oppervlakten.
Warmte geloof ik minder...
Verwijderd
Ik heb de rubberbijbel (= uberbinas zeg maar) even opgeslagen: De warmtegeleidingscoefficient is temperatuurafhankelijk, zodoende kunnen die waarden verschillen. Bij kamertemperatuur geleidt diamant (type I dan, type IIa/b geleiden nog beter) ongeveer 2x zo goed als koper; 1000 W/(m K).Op donderdag 27 december 2001 00:00 schreef Chakotay het volgende:[..] De waarden voor de metalen zijn wel gelijk in het artikel en in de binas, heeft iemand een verklaring?
Stichting eth0
Erg leuk, maar zeer inefficient, en misschien een ietsje meer dan ik verdien..Op donderdag 27 december 2001 00:34 schreef Gambit het volgende:
Verwijderd
per graad kelvin en die Watt's weet ik ff nie per KiloWatt
of Milli Watt. of gewoon Watt
bij de weg, in BINAS staan de echt voor 99.999% zuivere stoffen, op je site samenstellingen...
Verwijderd
Effe een Google searchje:Op donderdag 27 december 2001 11:21 schreef Chakotay het volgende:
Ah koel, maare wat houdt type I en II diamant in? :t)
Type I zal wel goed zijn dusNatural diamonds are classified by the type and level of impurities found within them.
* Type Ia diamond - Most natural diamonds are of this type, which contain up to 0.3% nitrogen.
* Type Ib diamond - Very rare (~0.1%) in nature, but almost all synthetic (industrial) diamonds are of this type. They contain nitrogen at concentrations of up to 500 ppm.
* Type IIa diamond - Very rare in nature, these diamonds contain so little nitrogen that it can't be easily detected by the usual IR or UV absorption measurements.
* Type IIb diamond - Extremely rare in nature. These have such a low concentration of nitrogen (even lower than type IIa) that the crystal is a p-type semiconductor (due to uncompensated B acceptor impurities).
Er zijn bedrijven die gewoon diamanten maken hoor. Onder zeer hoge druk. Ik heb dat een keer op National Geopgraphic gezien. Het ging om een Russisch bedrijf dat diamanten maakte die, na jarenlang aanpassen van de techniek, bijna niet te onderscheiden waren van 'echte' diamanten.Op donderdag 27 december 2001 03:43 schreef claude1973 het volgende:
diamant is koolsof rooster of te wel elk koolstof atoom is middels 4 covalente bindingen (tetraëder) gebonden aan een ander koolstof atoom. Dit is alleen onder enorme druk en na zeer lange tijd te verwezelijken (dus eigenlijk alleen door moedertje natuur).
De diamantenverkopers vreesden een grote prijsdaling nu diamant machinaal gefabriceerd kan worden, maar het blijkt dat mensen liever een 'echte' diamant in een sierraad gebruiken.
Weet je trouwens zeker dat je eenheden in je Binas overeenkomen met de waarde die je van internet geplukt hebt?
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Verwijderd
volgens mij is dat in de posts hiervoor toch door een aantal mensen tegengesprokenOp donderdag 27 december 2001 15:19 schreef J4ZP3R het volgende:
waarom gebruik je eigenlijk diamant?, aluminium, koper, goud en vooral zilver geleiden de warmte VEEL beter
veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)
Dat ie bij 0 graden x Wm-1K-1 is maar bij 100 graden uhhh... x-200 Wm-1K-1
In binas staan de warmtegeleidingscoefficienten namelijk bij 293K = 20 graden C misschien is dat bij 40 graden wel heel anders... (lijkt me niet trouwens...)
Verwijderd
goed doet het minder goed dan zilver of koper, heb je weinig aan, buiten dat het niet oxideertOp donderdag 27 december 2001 15:34 schreef Bigfoot48 het volgende:
En goud? Dat gebruiken ze ook in de ruimtevaart om de warmte te geleiden is dat dan niet misschien een goedkoper alternatief
ok, er zijn een aantal dingen die hier het geval kunnen zijn.
diamant en grafiet zijn een vorm van koolstof, maar elk met een andere kristalstructuur.
warmtegeleiding door materiaal is vaak kristalhoekafhankelijk, dwz als de warmte door de ene richting gaat, gaat dat soms (veel) makkelijker dan door de andere riching. dit heeft met de isotropie (symmetrie) van het kristal te maken. grafiet heeft een zeer asymmetrische kristal struktuur: plaatvormig. in de richting parallel aan de plaatjes geleidt grafiet heel goed. in de richting loodrecht op de plaatjes heel slecht (ook elektrisch!).
diamant heeft een kubische kristalstructuur, dwz erg symmetrisch. mijn gevoel zegt dat diamant in elke kristalrichting ongeveer evenveel warmte geleidt.
metalen zoals wij ze gebruiken zijn polykristallijn, dwz het bestaat uit miljoenen minuscule kristalletjes. de geleidng vormt dan een gemiddelde (omdat elk kristalletje willekeurig georienteerd in het materiaal zit). metalen zijn meestal kubisch, dus de symmetrie is hoog, dus de warmtegeleiding is meestal in alle kristalrichtingen gelijk.
deze anisotropie in de warmtegeleiding, zoals dat zo mooit klinkt, kan dus heel goed komen door de anisotropie van het materiaal, waar de warmte doorheen moet.
dit geldt voor warmte, elektrische geleiding, maar ook voor optische eigenschappen, thermische uitzetting etc.
ik hoop wat duidelijkheid te hebben gegeven!
en anders kom ik nog wel even terug op dit topic. ik ga nu koken, want er komt zo een dame over de vloer.
Woei dat zocht ik, thnxOp donderdag 27 december 2001 17:46 gaf Molybdenum een uitgebreide uitleg
en anders kom ik nog wel even terug op dit topic. ik ga nu koken, want er komt zo een dame over de vloer.
Enne have fun met vrouwspersoon!
Stichting eth0
Geen probleem:Op donderdag 27 december 2001 03:43 schreef claude1973 het volgende:
en ik zou wel eens willen weten wat volgens jou het opdampen van diamant inhoudt...
echte naam: Chemical Vapor Deposition
http://www.zyvex.com/nanotech/diamondCVD.html
(fijn he,een ex-chemicus als tweaker)
minds are like parachutes, they work only when opened.