[linux] Programma's sneller laden

Pagina: 1
Acties:

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:22
Is er een manier om veelgebruikte programma's (zoals konquer) sneller te laden dmv de lib's op een of andere manier in het geheugen te bewaren?

Elke keer als ik een konquer venster sluit en opnieuw start duurt het pokke lang voordat ie gestart is. Ik draai het namelijk op een pentium 166.

Verwijderd

Programma door laten draaien?

• aequitas
soms klik je wel eens per ongeluk op de x knop van het konquer(browser, filemanager voor als je het niet weet) venster en gaat ie dicht.

Omdat de pc waarop ik het draai nogal traag is zoek ik een manier om het sneller te laten opstarten.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

ramdisk :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

even een intelligent antwoord op een intelligente vraag: Dan moet je CACHEN!

Ik gebruik zelf MEMTURBO...
Ook CACHEMAN is goed te doen. Hiermee kun je tege windows vertellen (geforceerd zodat de instellingen va M-Turbo en Cacheman VOORGAAN op Windows) dat alle programmas eerst het geheugen gebruiken om te laden, daarna de harddisk. Zodra je het programma voor de 2e keer start, PFIEUUUUWWW direct geladen!!! Nu kun je je voorstellen dat je geheugen sneller volraakt. Het is dan nuttig om ten eerste dit alleen te doen als je redelijk wat hebt (300-500MB) en ten tweede dat je met Memturbo insteld dat hij het langst NIET GEBRUIKTE stukje geheugen wegschrijft naar harddisk

Succ6

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 01:05 schreef sbronsge het volgende:
even een intelligent antwoord op een intelligente vraag
[..blaat verhaal over memturbo en windows..]
Succ6
't was je nog niet opgevallen dat het over linux ging hier in NON-WINDOWS Operating Systems :?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op donderdag 27 december 2001 01:09 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

't was je nog niet opgevallen dat het over linux ging hier in NON-WINDOWS Operating Systems :?
hehe, k'vond em ook al lol :D

vooral omdat de linux kernel de caching voor zich neemt en dat je daar maar weinig aan kan verbeteren denk ik, zolang het geheugen niet gebruikt word gaat hij dingen die veel gebruikt worden cachen, start ff 5-6x konquerer en dan zal de kernel hem wel cachen denk ik :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op donderdag 27 december 2001 01:09 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

tot zover het intelligente antwoord dus...

Meer ram bijsteken helpt mischien - bij mij gaat alles bliksemsnel (eens je het 1 keer hebt opgestart) - linux cached al verdomd veel in memory - veeeeel meer dan windows ooit zal kunnen :) Zelfs staroffice 5 start snel op als ik het daarvoor eens gedraaid heb...

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Zoals al gezegd: Linux cached zelf al heel veel. Hier kun je niet veel aan veranderen (ja, door de kernel source te editen... een /proc/ interface om de VM te tweaken was in discussie meen ik btw, maar if so, dan is dat puur 2.5 stuff), maar dat is niet zo erg - De kans dat jij (of ik) het er beter op zou maken is erg klein.

Je kunt die zut namelijk wel in het geheugen bewaren, maar een aantal dingen zijn alleen nodig bij het opstarten van konqueror. Om dat nou in het geheugen te houden en daarmee minder geheugen over te laten voor andere dingen (en dus de algemene performance ietsje omlaag halen) lijkt me niet praktisch.

En wat is 'tering lang', en ratelt je HD veel als je Konqueror (weer) start en hoeveel ram heeft je bak?

• aequitas
mijn pak heet 128 mb sdram op een intel 166mhz en een 8G hd. Ik kan er niet meer bijproppen. Ik zou bij god niet weten of de hd ratelt als ik konqueror start. Want de pc staat ergens achter in een kast.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, konqueror en dergelijke worden gespawned door kdeinit. Misschien dat je die kunt laten cachen? Je kunt ook gewoon het kruisje om een window te sluiten uitschakelen, maar dat is misschien niet wat je wilt...

[OT: er is inderdaad sprake van een proc-interface naar de VM, sterker nog: die is er al. Maar bij mijn weten zijn er geen plannen om die in de kernel op te gaan nemen, ik denk dat het een losse patch blijft.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, P166 met 128meg... Dat ram lijkt me zat om gewoon te kunnen werken (nouja... meer is altijd beter, maar te weinig lijkt het me niet) dus ik vraag me niet af of CPU de voornaamste bottleneck is bij het starten van Konqueror...
Als dat zo is gaat niet veel helpen om sneller te starten.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 02:42 schreef packman het volgende:

[..]

Meer ram bijsteken helpt mischien - bij mij gaat alles bliksemsnel (eens je het 1 keer hebt opgestart) - linux cached al verdomd veel in memory - veeeeel meer dan windows ooit zal kunnen :) Zelfs staroffice 5 start snel op als ik het daarvoor eens gedraaid heb...
Op een Athlon wel ja...

Ik heb een PIII 450 met 256MB RAM en een snelle IBM Deskstar 40GB schijf. Toch reageert KDE 2.2 een stuk slomer dan mijn vergelijkbare Windows desktop op hetzelfde systeem. 2x starten helpt niet zo veel daarbij... OpenOffice duurt vooral erg lang...

Verder gebruik ik een geoptimaliseerde monolithische 2.4.17 Linux kernel in combinatie met een actuele GLIBC en XFree86 4.1.0, dus daar ligt het ook niet aan...

't is gewoon bloat. Ik durf er niet aan te denken zoiets te draaien op een P166 :?

• aequitas
ik heb hellaas niks anders, ja wel mijn amd athlon XP 1600+ met 256DDR maar dan kan ik niet meer gamen.
Het is voor een doodsimpel serverertje die ook grafische progie's moet kunne draaien.

Is het misschien beter een lagere versie te installeren of gaat ie daar niet sneller van?

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Tja, op mijn celly 400@450 draait KDE toch ook nog altijd iets te langzaam. Vooral konqueror is erg langzaam in het opstarten. Enige wat ik kan zeggen is een andere browser te gaan gebruiken (mozilla?) maar dat is natuurlijk niet een antwoord waarop je zit te wachten

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
waarom geen lichtere window-manager gebruiken als kde? Zoiets als Icewm oid...

• aequitas
Ik zal dat Icewm eens proberen. Misschien dat het wat is.
Pagina: 1