Toon posts:

[Debian] Kleuren in xterm instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik xterm start dan is de kleur van de letters zo licht dat ik het niet kan lezen....hoe stel ik dat in?
ik gebruik debian woody [testing]
wel of niet een windowmanager maakt niet uit.
in kde, gnome, icewm, etc...is het precies 't zelfde.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Sorry... maar begin eens met "man xterm".

Wat je wil kan overigens met de switches -fg (foreground) en -bg (background).

bijvoorbeeld:

xterm -fg blue -bg black

Please do not contact me telepathically.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik moet alleen zeggen dat ik niet snap waarom smmige terminals met zulke defaults worden geleverd... rxvt en alle clones daarvan hebben hier met de default config dat probleem ook: compleet onleesbaar.

Anyone care to shed a light?

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:32
Is het een kleurprobleem of een fontprobleem?

Bij mij zijn xterms namelijk standaard zwart-op-wit met het latin1 'fixed' font, maar aangezien ik liever wit-op-zwart terms heb, en graag Euro's wil kunnen displayen heb ik hetvolgende in mn .Xresources gezet (da's voor xdm, kdm, gdm, etc. - voor 'startx' moet je eea in .Xdefaults zetten):

XTerm*foreground: white
XTerm*background: black
XTerm*font: -misc-fixed-medium-r-semicondensed-*-*-120-*-*-c-*-iso8859-15
XTerm*color4: blue3
XTerm*color12: blue

De laatste 2 zetten ook het donkerblauw weer 'normaal' - die is veel te licht naar mijn zin.

[edit]
Vergeet niet opnieuw in te loggen of X opnieuw te starten na het maken/wijzigen van die file. En als je dat niet wilt, kan je met "xrdb -merge .Xresources" eea on-the-fly inladen (dan werkt het bij alle daarná gestarte xterms)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost:
in m'n OpenWindows config stond dat m'n background licht geel moest zijn.
in m'n system wide config /etc/X11/app-defaults/Xterm-color stond dat m'n background zwart moest zijn en de fourground wit.

Hij pakte dus de background uit m'n OpenWindows config en de background uit m'n system wide config...resultaat witte fourground en licht gele achtergrond....