Toon posts:

Professionele geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat voor geluidskaarten er te krijgen zijn voor (semi-) professioneel gebruik?
Doel is voor een plaatselijke band een systeem te bouwen waarmee dan de muziek bewerkt kan worden en op CD kan worden gezet.

Verwijderd

Terratec heeft de reputatie van pro materiaal te maken
EWS 88 MT is wel leuk voor je denk ik

http://www.terratec.net/ttnl/default.htm

[/IMG][url="http://www.terratec.net/bilderpool/EWS88MT_mit_Platine.jpg[IMG]"]http://www.terratec.net/bilderpool/EWS88MT_mit_Platine.jpg[IMG][/url] of deze[/IMG][url="http://www.terratec.net/bilderpool/EWX2496_Platine.jpg[IMG]"]http://www.terratec.net/bilderpool/EWX2496_Platine.jpg[IMG][/url] ik heb deze in mijn bezit[/IMG]http://www.terratec.net/bilderpool/DMX_6fire_Platine_plus_Modul.jpg[IMG]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Hoontech heeft ook leuke dingen,
Hoontech
SoundTrack Audio

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er staan bij mij diverse topics over prof. soundcards in m'n geheugen, dus een search kan denk ik geen kwaad hier.

Maar als je met een band aan de slag gaat, moet je je even goed bedenken wat je wilt. Wil je meerdere sporen tegelijk opnemen, of is alles al opgenomen? Hoe ga je het opnemen, via mengpaneel?
In het eerste geval moet je een geluidskaart hebben met veel inputs/outputs, waarbij je dus het beste via je mengpaneel kunt opnemen (heb je een mengpaneel met direct outs? dan kun je een aantal sporen namelijk heel makkelijk apart opnemen).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

goedkope goeie oplossing.. en professioneel...
(btw..terratec is zo profi ook weer niet)

dan kom je bij
Creamware
Audiorak
Egosys
(etc)
http://www.feedback.nl

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Wat wil je ermee gaan doen en wat is je budget? Laten we het daar eerst maar eens over hebben. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel zelf niet voor die band, ik ben alleen gevraagd om een computersysteem voor ze te bouwen. Ik weet niet precies wat voor apparatuur ze hebben, een mengpaneel hebben ze in ieder geval nog niet.
De bedoeling is verschillende sporen opnemen en dan op de computer mengen en bewerken en dan uitendelijk naar cd branden.

Budget voor het systeem is circa FL 3500 ex monitor en cd schrijver. De nadruk ligt dus op opslagruimte en geluidskwalitiet, niet op de beste quake framerate ;)

Verwijderd

Kijk eens naar rme kaarten deze zijn all 24bit/96khz en hebben een optie voor 8x in 8xuit analoog en 8x8 adat (optical).

De ad converters van deze kaart zijn zeer goed (volledig 24bit) En de asio drivers zijn prima met ultr low latency (6ms) zoek even in google naar rme en klaar

Verwijderd

Ik heb dus een ISIS (zie sig), en ik denk dat dat de enige manier is om te doen wat je wil voor dat budget. Die kaart kost ongeveer 700,- en is gewoon te gek. Het enige wat ik vermoed is dat ie alleen goed werkt op een Intel 440BX chipset, want ik lees op GOT niet van die goede dingen over de ISIS terwijl ik er nooit problemen mee gehad heb.

Het idee van de ISIS is een heel veelzijdige geluidskaart. Hij schijnt ook voor spelletjes heel geschikt te zijn omdat er ook 4 luidsprekers op kunnen (nog nooit geprobeerd) maar je kunt de kaart softwarematig configuren of je spelletjes wil doen of muziek wilt opnemen, en als je de tweede optie kiest werken die vier speakers niet.

In elk geval heb je met de ISIS de mogelijkheid om tot 8 sporen tegelijk te sampelen. Er zit logic 3.6 ofzo bij, niet gebruiksvriendelijk maar vreselijk veel mogelijkheden. Ik heb er wel veel mee opgenomen al, en de kwaliteit is gewoon goed. Alleen verkijk je niet op de kennis van afmixen die ervoor nodig is, want dat vind ik echt vreselijk moeilijk.

Maargoed, hij werkt trouwens alleen onder win95/98/me en niet onder nt/2000/xp, das erg vervelend. Maar nogmaals: bij mij doet hij precies wat er op de reclame staat en wat ik ervan verwacht had. En dan is het voor dat geld een topproduct.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb nu ook de ISIS.. is opzich dus wel goed ja... hier werkt alles ook perfect..

ps..de kaart kost nog steeds 900 piek d8 ik...
XL of geen XL ..lag alleen aan de software (is ook wel aan te komen)

ligt idd aan het budget.
hmz... de creamware pulsar is al duurder dan dat systeem..
je kan echter deze geluidskaart buiten bescouwing nemen met dat..maar in princiepe heb je geen nieuwe p4 nodig om Hd recording te kunnen doen..ik heb altijd hiervoor men celly 466 gebruikt en werkt top...(alleen nu er wat geheugen uit is werkt et wat minder)

ik zal aanraden als systeem..
p3 6a 700mhz
met 256 mb ram
asus moederbord,..
normale koeler
uhmz.. gewoon een 8mb agp kaartje...
en dan gewoon een maya AUDIOTRAK 8

als ik het geld had wou ik liever die kopen.. deze kaart kost bij feedback 879.28
deze is beter dan de maxi studio isis.. hij heeftnamelijk vertraging maar van 3ms... das heel kort.. dus toppie :)
"Audiotrak Inca 88"
"Deze kaart heeft 8 in/uit, via een breakout box met jack-aansluitingen, digitale uitgang (coax en optisch) en een (interne)aansluiting voor je CD-Rom/DVD speler. Meegleverd Cubase en powerDVD. Optie: 2 midi in/uit"
hier nog de site http://www.audiotrak.de

hij heeft dus geen midi aan boord,..maar die kaart is optioneel te verkrijgen..de prijs staat hierboven. Ik heb em maandag getest daaro..en ik vind em beter dan de ISIS.. en de ISIS vind ik al een geweldige kaart.. zeker voor hun geld.

ik zal ff een gemiddelde specs maken voor je pc.. kan je zien wat et kost

hier de specs : alternate in ridderkerk
Avance PC case Midi-Tower Avance (2x 5,25" / 2x 3,5") HFL 139.00
Intel Pentium III 1,0 GHz PC133 (1000 MHz) HFL 449.00
Asus CUSL2-C (Intel i815E) HFL 279.00
Kingston DIMM 256 MB (voor PC) HFL 119.00
Maxtor/Quantum Fireball AS (60,0 GB) HFL 419.00
NEC 1,44 MB floppydrive (1,44 MB) HFL 29.00
Asus CD-S520 (52x) HFL 99.00
ATI Xpert 98 pro (8 MB SDRAM) HFL 79.00
CoolerMaster Koeler (-) HFL 29.00

19% BTW.: HFL 311.79
Verzendkosten per PTT Post: HFL 25.00
Totaal exclusief BTW.: HFL 1666.00
Totaal inclusief BTW.: HFL 1982.54

ps zit geen toetsenbord en muis bij.. :P
en dan de audiokaart erbij : 879,28 HFL incl btw

kom je toch wel redelijk uit.. en voor de rest kan je et in wat beter spul zetten.. zoals scsi ... maar dan weet ik niet of je het red..maar goed

ik denk dit de beste oplossing

misschien heb je hier wat aan

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Op donderdag 27 december 2001 22:22 schreef gitaarwerk het volgende:
ik heb nu ook de ISIS.. is opzich dus wel goed ja... hier werkt alles ook perfect..
De ISIS kaarten leveren vaak teveel problemen op, bovendien kleuren die kaarten het geluid in, waardoor een wat vertekend beeld kan ontstaan. De dingen die ik er over het algemeen over hoor is dat de ISIS kaarten voor HD recording niet echt geschikt zijn.

Het probleem is alleen wel dat je met betere kaarten toch flink veel duurder uit bent.
...
de creamware pulsar is al duurder dan dat systeem..
je kan echter deze geluidskaart buiten bescouwing nemen met dat..maar in princiepe heb je geen nieuwe p4 nodig om Hd recording te kunnen doen..ik heb altijd hiervoor men celly 466 gebruikt en werkt top...(alleen nu er wat geheugen uit is werkt et wat minder)
tja, aan de creamware pulsar heb je in dit geval ook niet echt veel, laat maar helemaal weg...
En het is aan te bevelen toch minimaal op de 1 GHz te gaan zitten, ik merk zelf dat ik met een celly1000 veel meer kan bij 10 tracks audio tegelijk dan met een celly466.
ik zal aanraden als systeem..
p3 6a 700mhz
met 256 mb ram
asus moederbord,..
normale koeler
uhmz.. gewoon een 8mb agp kaartje...
en dan gewoon een maya AUDIOTRAK 8

als ik het geld had wou ik liever die kopen.. deze kaart kost bij feedback 879.28
deze is beter dan de maxi studio isis.. hij heeftnamelijk vertraging maar van 3ms... das heel kort.. dus toppie :)

hier nog de site http://www.audiotrak.de

hij heeft dus geen midi aan boord,..maar die kaart is optioneel te verkrijgen..de prijs staat hierboven. Ik heb em maandag getest daaro..en ik vind em beter dan de ISIS.. en de ISIS vind ik al een geweldige kaart.. zeker voor hun geld.
De Audiotrak 8 is iets waar ik idd ook aan zat te denken. Maar ga bij HD-recording niet voor de kaart met de kleinste latency, is niet direct van belang hierbij.
ik zal ff een gemiddelde specs maken voor je pc.. kan je zien wat et kost

hier de specs : alternate in ridderkerk
Avance PC case Midi-Tower Avance (2x 5,25" / 2x 3,5") HFL 139.00
Intel Pentium III 1,0 GHz PC133 (1000 MHz) HFL 449.00
Asus CUSL2-C (Intel i815E) HFL 279.00
Kingston DIMM 256 MB (voor PC) HFL 119.00
Maxtor/Quantum Fireball AS (60,0 GB) HFL 419.00
NEC 1,44 MB floppydrive (1,44 MB) HFL 29.00
Asus CD-S520 (52x) HFL 99.00
ATI Xpert 98 pro (8 MB SDRAM) HFL 79.00
CoolerMaster Koeler (-) HFL 29.00
Beter:
Asus TUSL moederbord, kun je voor niet zo heel veel geld ook nog de Tualitin P3 erop kwijt, maar is niet noodzakelijk. Het gaat erom dat je de i815(EP) chipset erop hebt.
Verder kun je beter 2 harde schijven nemen, een van 20GB 5400rpm (voor het systeem, hoeft dus niet zo groot te zijn) en een 2e schijf, ca. 40GB en 7200rpm voor het HD-recorden.
kom je toch wel redelijk uit.. en voor de rest kan je et in wat beter spul zetten.. zoals scsi ... maar dan weet ik niet of je het red..maar goed
SCSI is met de IDE stuff van tegenwoordig ook geen noodzaak meer, en behoorlijk duur. Wil je echt een beetje lekker scsi draaien dan ben je al gauw 600,- kwijt aan een scsi kaart.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

creamware kan je wel degelijk wat mee.. maar je moet het nooit stand alone houden..al zeggen ze et.. tis bijna een complete stdudio en neemt heel veel cpu kracht over van je pc's..zitten veel dsp chips in. maar tis gewoon erg duur!

true ripsaw. ik denk dat ie de kaart wel kleurt..
omdat ik mijn direct cd speler aansluit op de isis klinkt et mooier dan op een mengtafel...
dusz..maar het lijkt me behoorlijk fout als ie daadwerkelijk iets deed.. misschien ingebouwde enhancer/exiter ofzow? want ik mag niet zeggen dat ie verkeerd klinkt.. ik ben er erg tevreden over, en wat dat betreft, ben ik er vrij kritisch in.. jij misschien meer ripsaw.. jij ben een jazz fanaat..so..die willen zo puur mogelijk d8 ik toch?

maar dat ie niet goed is voor harddisk recording ben ik et niet mee eens.. ik heb dat ding pas en heb al veel opnames gemaakt... ze klinken erg goed..
het gaat erom wat eruit komt.. vind je dat goed klinken..is er niets aan de hand...

echter is een celly 466 echt niet zo slecht.. ik kan er erg veel mee doen...je moet echter wel veel geheugen hebben (256 mb) om de sporen lekker te laten draaien.. ik ben niet verder gekomen nog dan 4 midi tracks (waaronder een REAKTOR..dus das wel zwaar opzich) en 8 audiotracks... (van begin tot eind) dit deed ie wel vlekkeloos.. maar ja..een celly heb 128kb cache.. probeer een p3 te krijgen met 512kb cache.. dan heb je een veel beter systeem..

ik zou aan iedereen wel ff aanraden om die audiotrak eens even onder de loep te nemen,..omdat ie echt niet slecht is..

ps..als je wilt opnemen raad ik wel minimaal 7200 rpm aan ipv 5400 .. das gewoon beter.. 2 hardeschijven is ook wel goed..om cubase bijvoorbeeld apart op te draaien. ultra wide scsi 3 is heeel erg goed voor hd recording.. een kennis heeft een top systeem met dat erin staan.. (en ook de audiotrac inca 88 ) en ik kan niets anders zeggen dat et perfect loopt.. zo stabiel als de wtc (wat er van over is dan he..want dat staat nog iig >:) )

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kheb ff wat opgenomen met de isis.. maar ik heb et een beetje allemaal direct gedaan.. klinkt van geen meter.. ik moet et eigenlijk niet posten :P
maar ik doe et lekker toch.. .ik kon niet monitoren..dus daarom klinkt et vals en klopt et niet af en toe!!

http://www.gitaarwerk.net/Mixdown.wma

Verwijderd

Ik vind de ad kwalitied van isis kaarten niet goed, sample maar wat klassiek stukken met veel scherpe violen in en je hoort soms zelf harmonische vervorming.

Plus de latency van een isis kaart is ook niet erg fantasichs en leveren problemen op als je met 32 of meer kanalen audio in Cubase vst 5.x werkt. Creamware en vooral RME kaarten hebben vele betere ad da cv,

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mwha.... ik vind et meevallen hoor.. tis ook maar 16 bit he... das wel minder..maar ja.. voor zijn prijs..is het niet slecht..dat heb de INCA 88 niet.. dies wel ff beter !!

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
het is idd die vervorming van de ISIS die het niet tot een goeie HD-recording kaart maakt. Die vervorimg en inkleuring van de sound ligt echt aan de A/D converters.

Btw, afgezien van het feit dat ik een jazzfanaat ben is het over het algemeen toch wel gewenst om een puur geluid te hebben. Je kunt het na het opnemen altijd nog aanpassen. En ik heb het hier over sterke inkleuring van het geluid! Ik werk zelf met een Spirit Folio SX mengtafel, die met z'n Britisch EQ ook een warme klank meegeeft, maar dat is toch anders dan de inkleuring die zo'n ISIS kaart geeft. De Lexicon Core kaarten hadden ook zoiets. Bovendien heeft de ISIS ook nog een slechte software ondersteuning. Voor mij in ieder geval een reden om daarvan af te zien.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tja... ok.. misschien te werken dan met de inca 88

ik heb iig nou net een weekje gelee de ISIS overgekocht van een mede-GoTter.. enneh.. voor 400 piek kan ik toch niet al te veel klagen denk ik..ik had heirvoor een 11000 Hz 4 sporen casetterecorder met misschien wel 50dB crosstalk :( bagger dus.. dus tis al een enorme verbetering
(btw ripsaw heb jij msn/icq?)

uhmz.. audiotrak heeft vrij goeie AD/DA convertors op de kaart zitten.. komen van EGOSYS af.. die raad ik toch wel aan :P die lexicon vind ik idd minder...minder dan de ISIS

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

die isis levert je denk ik idd meer problemen op dan waar voor je geld...
er zijn meer soundcards voor een redelijke prijs waarvan de drivers nog doorontwikkelt worden, en ook nog een beetje rendabel zijn geschreven..

maar er zijn idd zat topics hier over..

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
denk dat je eens moet kijken op www.nederland-muziek.nl

die hebben wel leuke spulletjes

wat ik zelf aan zou raden is een goed groot mengpaneel aanschaffen en daarmee gelijk een eindmix te maken van de opname, en dan alles in 1 keer opnemen op de pc, dmv een soundblasterkaart of een andere kaart met zo een livedriveachtige extentie..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

livedrive sux.. dan kan je beter gewoon de isis nemen zelfs.. maar nee.. gewoon die audiotrak

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Met een band in één keer een eindmix maken en opnemen is een zeer moeilijke opgave, en moet je alleen doen als je nog nooit kaas hebt gegeten van opnames maken en bewerken. Met een band moet je gewoon meerdere sporen tegelijk opnemen. Zowiezo altijd de drums en zang gescheiden houden. Je kunt evt. wel de drums al routen naar een aparte bus en met 2 sporen (stereo) opnemen, en verder dan alle andere instrumenten daarna een apart spoor geven, de zang ook. Nooit tegelijk opnemen dus. En daar heb je ook niet direct een groot mengpaneel voor nodig. Gewoon een mengpaneel met direct outputs en 1 of 2 subgroepen/bussen.
Daarna kun je de sporen stuk voor stuk gaan bewerken, want reken maar dat je een hoop compressie nodig zult hebben. Als je dat moet gaan doen over één complete eindmix wordt het resultaat niet echt goed. Drums en zang kunnen namelijke erg veel nabewerking nodig hebben.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Zet ff bij hoeveel kanalen je wilt enzo?

Wil je ook een heel drumstel gaan opnemen (heb je minimaal al 4 mics nodig) en dus 4 mic aansluitingen.

Kun je ook preciezere eisen geven? Is het ook echt voor een HELE band? (dus bv. drummer, 2 gitaristen, 1 lead vocalist?)

In dat geval heeft de ISIS volgens mij veel te weinig ingangen.
Je kunt evt. wel de drums al routen naar een aparte bus
Ja, maar met zoveel mics voor een drumstel heb je dus ook weer een mangpaneel/mixertje nodig. Kost ook geld. Wat heb je aan enkel zo'n isis voor een hele band? geen fuck

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Op zondag 30 december 2001 12:36 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Ja, maar met zoveel mics voor een drumstel heb je dus ook weer een mangpaneel/mixertje nodig. Kost ook geld. Wat heb je aan enkel zo'n isis voor een hele band? geen fuck
Volgens mij was dat al duidelijk geworden dat er een mengpaneel nodig zou zijn voor een uitgebreide opname, daa doelde ik in ieder geval wel op. Je hebt er in ieder geval een wat grotere nodig. En met routen naar een aparte bus heb ik het niet over de stadsbus maar over een bus of subgroup op een mengpaneel... voor drums heb je dus niet persee een apart mengpaneel nodig. Want dat is nou de grap van een extra bus of subgroup: je kunt meerdere mics gebruiken voor de drums, en al die kanalen vervolgens routen naar een subgroup, zodat je alle drums onder 1 fader hebt. Je moet bij zo'n opname dus wel de drums al grotendeels apart hebben afgemixed, maar je kunt de drums daarbij wel gescheiden houden van de rest van de band, en toch niet veel kanalen nodig hebben voor de drums. Tenzij je die kanalen wel hebt, dan kun je ze gewoon vanuit de direct-out gelijk opnemen...

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Is een 2e hands PC niks? Dan kan je voor het geld dat je over houd betere opname aparatuur kopen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jah..als et groot is..kan je gewoon niet met een 8 sporen volstaan..of je moet enorme submixen maken.. 4x stero (ieder een groep van 2 sporen)

Pagina: 1