probleem bij branden met externe SCSI apparaten

Pagina: 1
Acties:

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Sinds kort ben ik in het bezit van een externe SCSI-behuizing. Heel mooi ding en fantastisch om mijn CD-Rom en CD-RW in te bouwen.

De hardware die ik gebruik zijn:
UltraPlex 40x CD-Romspeler (SCSI) (ID=4)
Plexwriter 12/10/32 (SCSI) (ID=6)
Adaptec 2904 SCSI-kaart

De behuizing en de kaart heb ik gekoppeld met een 1.8M SCSI-1 -> SCSI-2 kabel.

Verder draai ik ook nog Win 2k (SP2)

Alles gaat goed met dit. behalve bij het kopieëren gaat er wat fout.
Audio CD's gaan ook goed maar zodra ik een data CD wil kopieren krijg ik tijdens het branden niet echt een fout maar ik kan de CD nergens lezen.

Wat doe ik fout? En wat ik liever wil weten, wat is de oplossing hiervoor?

Oh, en hopelijk zit ik hiet goed en moet het niet bij software of hardware algemeen want ik weet dus niet waar het probleem zit.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 08:39
geen idee

in het vervolg een duidelijke topic titel gebruiken

• Witlof
  • Nu online
Op woensdag 26 december 2001 17:50 schreef internetinfo het volgende:
geen idee

in het vervolg een duidelijke topic titel gebruiken
Ik wilde een duidelijk topic titel gebruiken maar wist het niet duidelijk genoeg te omschrijven in weinig woorden. Sorry hiervoor.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Vage Topic....

• Witlof
  • Nu online
Misschien nog wat extra informatie. Ik gebruik Nero 5.5.5.1 bij het branden.

Zou het misschien een driver/firmware probleem kunnen zijn?

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 21:10

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

vaag :? :P

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 21:44

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Vertel eerst wat meer:
- Hoe is de terminatie geregeld?
- Wat bedoel je met kabel scsi-1 -> scsi-2, een centronics naar 50 pind hdc?
- zit er nog iets op de interne aansluiting van de controller?
- wat voor aansluitingen hebben alle devices?
- zitten er ook ergens converters tussen van wide naar narrow bus?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Witlof
  • Nu online
Op woensdag 26 december 2001 18:44 schreef DeBolle het volgende:
Vertel eerst wat meer:
- Hoe is de terminatie geregeld?
- Wat bedoel je met kabel scsi-1 -> scsi-2, een centronics naar 50 pind hdc?
- zit er nog iets op de interne aansluiting van de controller?
- wat voor aansluitingen hebben alle devices?
- zitten er ook ergens converters tussen van wide naar narrow bus?
- Terminatie is goed omdat het anders niet werkt toch :? Ik kan alles zoals spellen spelen, applicaties installeren en audio CD's branden. Alleen Data CD's branden lukt niet.
- De kabel is een Double shielded, twisted HP DB 50M - Centronics 50M
- Op de interne aansluiting zit helemaal niets
- Er zijn verder geen converters toegepast. De CD-Romspeler en brander zitten direct op de internet kabels van de behuizing.

Welke aansluitingen alle devices hebben moet ik even kijken dat kan ik zo niet zeggen. Zo'n SCSI-wonder ben ik niet :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 21:44

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

- Terminatie is goed omdat het anders niet werkt toch :?
Nee, dat is een misverstand. Om 100% goed te werken moet terminatie ook 100% in orde zijn. Vergelijk het met een TV waar een goedkope en lange kabel aan zit - je hebt beeld, maar met ruis of mindere kwaliteit. Slechte kabels of onjuiste terminatie geven op het eerste oog geen problemen, totdat er zoveel data over de bus moet dat op de controller de foutcorrectie het niet meer bijhoudt.
- Op de interne aansluiting zit helemaal niets
Dan zijn we met terminatie gelukkig snel klaar :) Elke SCSI bus moet aan beide uiteinden een terminator hebben. In jouw geval is de controller aan een uiteinde, dus moet 'ie termination op 'auto' hebben staan of de nodige terminators 'aan' hebben staan. Nu het andere eind nog:
- Er zijn verder geen converters toegepast. De CD-Romspeler en brander zitten direct op de internet kabels van de behuizing.
Dus de externe behuizing heeft dan twee 50 pin hdc connectoren aan de buitenkant, met een interne flatcable ertussen waarop de twee devices rechtstreeks zitten?
De vraag die overblijft is dus waar de terminator zit. In principe moet het aan het *eind* van de bus - dat betekent dat indien het laatste device zelf een terminator aan boord heeft, er na dat device niets meer mag komen, ook geen eindje kabel. Gaat de flatcable weer naar de tweede connector op de kast, dan moeten de devices geen terminatie aan hebben staan en moet er een externe terminator op de externe aansluiting.

Klinkt allemaal lastig, maar het principe is eenvoudig:
code:
1
[terminator]-controller-device-device-[terminator]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

topictitel ontvaagd :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
Kan ook aan Nero liggen, had ik ook met 5551, die fikte hier ook altijd lege CD's. Probeer eens een update naar de laatste Nero, die werkt hier wel goed.

• Witlof
  • Nu online
Dat termination verhaal is wel duidelijk maar dat het zo spits kwam wist ik niet.

Bedankt Sinterklaas voor het ontvage van dit vage topic, en dat met kerst ;)

Oh en ik ga uiteraard eerst met het makkelijkste aan de slag en dat is de update van Nero :)

Blijf het wel vaag vinden dat al mijn audio CD's die ik nu al gebrand heb met deze config (30 in totaal zeker) allemaal goed gegaan zijn terwijl de termination niet goed is. Als het na de update van Nero nog niet goed is probeer ik dat toch nog maar eens.

Allemaal bedankt in iedergeval voor de reakties :)

• Witlof
  • Nu online
Ik heb nu Nero 5.5.6.4 gedownload en mijn versie hiermee geupdate en wat denk je? Opgelost :D

Hier heb ik veel CD's mee vern**kt om te achterhalen wat het probleem was. Blijkt het gewoon de software te zijn. Dat had ik toch niet verwacht omdat de Nero 5.5.5.1 op een ander systeem ook op Win 2k draait met IDE CD-Romspeler en Brander het wel deed.

_JGC_ bedankt! En uiteraard de andere die mij wilde helpen ook ;)

* Witlof kan nu weer voluit branden 8-)
Pagina: 1