Toon posts:

Hersenspoeling, tot hoever is het mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een begrip definitief uit het bewustzijn van de mensheid te deleten, en wat zou er dan gebeuren.

Stel we hebben een land met een dictator aan de macht.
Het land noemen we voor het gemak ff Brutopia, en de dictator Bert. Brutopia is volledig van de buitenwereld afgesneden, en Bert heeft de controle over alle media in het land.
Verder heeft Bert alle rijkdommen in het land geplunderd, en de bevolking moet de hele dag werken zodat ze tenminste wat eten hebben.
Nou vindt Bert het heel vervelend dat de bevolking zo nu en dan in opstand komt dus besluit hij daar wat aan te doen.
Via kranten, radio, tv, en schoolboeken "leert" hij de bevolking dat het goed is om de leider te dienen, en dat vrijheid naar de ondergang leidt. Mensen die over vrijheid praten, of zelfs maar denken, lopen grote kans ziek te worden, of een "mysterieuse" dood te sterven.

Na een paar jaar zal het begrip vrijheid door de hele bevolking met iets slechts geassocieerd worden en niemand zal meer weten wat het eigenlijk echt is.

Nu aan jullie de vraag: wat gebeurt er nu? Zal de bevolking nu niet meer in opstand kunnen komen, omdat ze zich niet realiseren dat ze gevangen zijn. (Soort matrix-achtige toestand.) Of zal er na een tijd een nieuw begrip voor vrijheid ontstaan?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik denk dat de wat oudere mensen nog wel weten wat vrijheid is zoals we het nu kennen, maar dat de kinderen geleerd wordt dat vrijheid zo als Bert dat wil zal zijn. En dat na rond zo'n 50 jaar, de ouderen die nog echt weten wat vrijheid is al dood zijn, is de definitie vrijheid voor het volk van Brutopia veranderd in die van Bert.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
daar ben ik het wel mee eens, maar 50 jaar is een lange tijd. Het is dan ook niet echt hersenspoeling maar eerder indoctrinatie. Ik wens Bert sowieso veel succes met het 50 jaar lang consequente onderdrukken van een hele natie!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We worden constant gebrainwashed. Zie reclames, meningen van de massa etc.

Omdat iedereen vind dat de terroristen slecht zijn, vind jij dat ook. Maar waarschijnlijk heb je nooit nagedacht over de redenen en drijfveren van die terroristen. Die mensen hebben ook een mening, en laat het nu zo zijn dat de leiders van die terroristen zelf hun onderdanen ook brainwashen zodat ze zichzelf killen... tja. Het gebeurt overal.

Imho zijn er maar weinig mensen met een 100% eigen mening, die ook durven die mening te vertellen aan anderen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Perfecte isolatie is tot nu toe onmogelijk gebleken, dus altijd sijpelt er nieuws van de buitenwereld door. Alleen accepteren de meeste mensen de waarheid zoals die is (onderdrukking) zodat je slechts een enkele intellectueel uit hoeft te moorden.
In de westerse samenleving is ook een hersenspoeling aan de gang (amerikanisering), alleen niemand heeft dat door en het proces is erg langzaam. Waarschijnlijk (kweetniet echt) vinden mensen zo'n vorm van hersenspoel beter dan een echte vrije mening.

Niet vergeten dat de echte vrije geesten natuurlijk vrije meningen willen verkondigen en hebben, maar 99% gewoon een lekker lui leven wil hebben. Voorgekauwde TV etc is daar onderdeel van.

Verwijderd

En er zal ooit wel iemand geboren worden, die aan de hand van logisch redeneren het begrip "vrijheid" opnieuw uitvindt. Als Bert niet oppast, zullen deze plannen in achterkamertjes een steeds groter draagvlak vinden, met alle gevolgen vandien...

Verwijderd

De brutopianen zullen tevreden zijn... totdat er iemand van buitenaf komt en het niet door heeft en stennis gaat schoppen...

Verwijderd

Blue-eagle zei:

We worden constant gebrainwashed. Zie reclames, meningen van de massa etc.
Omdat iedereen vind dat de terroristen slecht zijn, vind jij dat ook. Maar waarschijnlijk heb je nooit nagedacht over de redenen en drijfveren van die terroristen
Zeker! Ik word dagelijks gek van mensen die hun mening klaar hebben die na navraag slechts blijkt te bestaan uit aannames, dogma's en onredelijke 'standpunten' en meningen die lijden aan gebrek aan informatie. Het zit in de mens om interessant te doen maar dit irriteert me gewoon.

Mensen die TE SNEL bovenop de kast springen en onredelijk handelen en dat dan ook nog eens zonder eerst eens goed na te denken en maar vanuit 1 standpunt te redeneren.

[damn]
Daarbij... frustreert het me ook nog eens omdat ik nu pas inzie dat ik dit vroeger heel veel zelf deed....
[/damn]

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 14:23
Ik denk niet dat bert ooit zal slagen in het indoctrineeren van z'n bevolking. Kijk maar naar de geschiedenis, er is nog nooit een dictator geweest die alle macht had, zonder dat z'n onderdaanen in opstand kwamen. Het ligt immers in de menselijke aard om naar z'n eigen menning te luisteren en niet domweg opvolgen wat hun gezegd wordt of wat iedereen doet.
Vertel eens aan kinderen op school dat ze bert moeten lief hebben omdat hij een goed mens is en ervoor zorgd dat iedereen kan eten. Vervolgens zien ze Bert met een goed gevulde buik en een rond gezicht op TV terwijl iedereen op straat helemaal bleek ziet van de honger. Dan bedenken ze zelf wel dat bert niet zo goed is als iedereen zegd.

Ik geef Bert wel een kans van slagen als hij met een kweek programma komt en mensen selectief gaat kweken op onderdanige eigenschappen. Een laag IQ bijvoorbeeld voor de aarbeits klasse en een hoog IQ + Verlangen naar macht + trouw aan Bert (als daar een gen voor bestaat) voor de bestuurders van z'n land, wel moet hij er dan op letten dat het verlangen naar macht niet te groot wordt want anders willen ze mischien wel de totale macht over Brutopia.

Verwijderd

Ik denk niet dat bert ooit zal slagen in het indoctrineeren van z'n bevolking. Kijk maar naar de geschiedenis, er is nog nooit een dictator geweest die alle macht had, zonder dat z'n onderdaanen in opstand kwamen.
Stalin anyone??? Misschien weet je wel dat die man complete controle over ALLES had. En hoewel hij zelf in alle rijkdom leefde zagen zijn onderdanen hem als een GOD.

En al die boerenfamilies maar huilen toen hij overleed, voor hen was gewoon alles wat ze kenden onder hun voeten weggevaagd.

Dus ja, ik denk dat zoiets (hoewel in het voorbeeld van de topicstarter extreem weergegeven) wel degelijk mogelijk is

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
Nou, waar haal je het idee vandaan dat al die boerenfamilies jankten toen stalin eindelijk kassiewijlen was? waarschijnlijk hebben de russen daaar weer een aardig stukje geschiedenis vervalst. dat schijnen ze wel vaker te hebben gedaan. zij waren namelijk de enige info bron en zij hadden weer alle controle over de info bronnen.
als iemand ze op tv ziet janken waarbij wordt verteld dat ze dat allemaal doen neemt ie snel aan dat ze dat ook allemaal doen. er zijn geen betrouwbare bronnen over die tijd.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Is absoluut mogelijk, alleen de voorwaarde van volledige issolatie is nimmer aanwezig...

Ik weet wel dat hersenspoelen bij individuele mensen heel goed kan, ik heb een achteroom bij wie dat geflikt is...

Dit bewerkstelligt men door eerst achter de diepste angsten van mensen te komen.
(Vertel dus aan niemand ooit waar je echt bang voor bent, dat is simpelweg het vrijgeven van je zwakke plekken...)
Vervolgens wordt met die wetenschap iemand simpelweg een nacht of een paar nachten bepraat en bang gemaakt, waarna men die persoon de gekste dingen kan laten doen...
Er lopen genoeg mensen rond die hier moedwillig op uit zijn...

Als dit bij individueëlen al lukt dan kan totale hersenspoeling op een compleet geisoleerde natie niet al te moeilijk zijn...

Wij worden trouwens op allerlei manieren bestookt met subjectieve informatie, als Radio 1 vanaf morgen volledig objectief zou zijn (hoezo een hypothetisch voorbeeld...) zouden mensen zich echt volledig rotschrikken en het waarschijnlijk niet geloven...

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 14:23
Kijk maar eens naar Korea, zag ongeveer 2 manden geleden op TV dat toen daar hun leider stierf duizend duiven naar z'n begraafplaats vlogen om hem te groeten, ze zeiden allemaal dat het waar was, maar ze hadden geen foto's :? , en dat terwijl ik altijd dacht dat die lui met hun foto toestel sliepen :+.
Maar toen de film ploeg terug in Nederland waren zeiden ze dat de bevolking het alleen maar zegd voor de camera omdat ze bang zijn, en niet voor liefde om hun leider. En dus camera weg, liefde weg. Duidelijk toch.
Voor Stalin geld hetzelfde, de boeren huilen omdat ze gefilmd worden, huilen ze niet voor de camera dan rekend de KGB (of wie daar ook voor zorgd) wel met ze af.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Heb ik een keer in de VPRO gids wat over gelezen, in hun opdracht was er een documantaire over zuid-korea gemaakt...

Overal waar z?on filmploeg naar toe gaat loopt iemand mee van de regering die tevens vloeiend Engels spreekt, als die mensen ook maar iets zeggen tegen de regering zitten ze meteen in de problemen...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 16:40
Studenten, die uiterst kritisch, met als doel te bekritiseren, naar een Jomanda sessie zijn gegaan, kwamen er achter dat ze enthousiast met de zaal meededen.

Mensen die, hoewel ze niet zozeer pro-Hitler waren, door samenloop van omstandigheden aanwezig waren bij een parade, die enorm enthousiast aan het meejuichen waren.

Het feit dat het gros van de wereldbevolking zonder morren het geloof van de ouders overneemt.

Need I go on?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Ik ben Bert

Verwijderd

is eigenlijk een beetje als pré-Franse Revolutie
(of niet?)
ik denk dat er altijd wel een streven naar een rechtvaardigere situatie is, alleen moet iemand het lef hebben om het boeltje in gang te trekken
@Hakkelaar: (als je dit nog niet gedaan hebt)
lees eens wat van George Orwell (Animal Farm, 1984)

Verwijderd

Ik denk dat de stelling hier lastig waar te maken is omdat er geen vershil gemaakt wordt tussen het begrip vrijheid en de werkelijke betekenis vrijheid.

Iemand van angst in elkaar laten kruipen bij het horen van het woord 'vrijheid' is niet zo moeilijk dat heb je zo voor elkaar.

Maar waar het echt om gaat is, wat versta je onder het woord vrijheid ? Ik denk dat er genoeg mensen zijn onder een dictatoriaal bewind die vinden dat ze 'vrij' zijn. Ze kunnen immers naar de bakker om brood te kopen en naar de slager voor vlees. Ten opzichte van een gevangene zijn ze erg vrij.
Dat wij wel volksvertegenwoordigers mogen kiezen en in Cuba niet, zou je kunnen zien als meer vrijheid, maar dat is maar hoe je ertegenaan kijkt.

Om een lang verhaal nog langer te maken: Je kunt een mens wel tot afkeer brengen van een woord/begrip, maar niet van een 'gevoel'.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat mij er niet zozeer om of het praktisch gezien mogelijk is. we zijn het er denk ik wel redelijk over eens dat hersenspoelen mogelijk is, verder zijn in dit voorbeeld alle omstandigheden ideaal voor volledige isolatie.
de situatie waarin niemand het begrip "vrijheid" meer kent, althans, niet met de betekenis vrijheid zoals wij dat (denken te :?) kennen, is bereikt.
en nu komt het: kan iemand die zijn hele leven in een soort slavernij heeft geleefd, nu uitzichzelf bedenken dat er iets vreemds is aan de situatie. kan iemand dus vrijheid beredeneren? hij ziet het niet om zich heen, en de meeste dingen worden ontdekt/geleerd door observatie.

dat de meeste mensen hun leven gewoon accepteren zoals het is, en er verder niet al te veel bij nadenken, zoals een aantal mensen hier al zei klopt denk ik wel voor een groot deel van de bevolking.
Pagina: 1