Verhoogde beginscore, wat doe je er mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:57
Terwijl ik verveeld over de FP heen klikte schoot mij weer een kwestie tebinnen waar ik al een tijdje mee zit: Verhoogde beginscores.

Het probleem dat ik met dit soort reacties heb is dat ze bij mij het gevoel veroorzaken dat mensen arrogant bezig zijn. Ze bepalen al van te voren of hun posting pluspunten waardt is. Ik krijg dan vaak de neiging om sneller een minpunt uit te delen.

Mijn vraag: Wat doen jullie nou als je een verhoogde beginscore tegenkomen? Negeren of minpunt. Mischien zelfs een plus? Ik heb de FAQ en de search hier uiteraard op nageslagen maar heb geen draad met een andwoord gevonden.

Ben erg benieuwd hoe de pro's hier over denken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Voorheen was het gebruikelijk om de reactie tot en met score 4 in te kunnen zetten. Ik ben zelf één van de vorvechters geweest om dat af te schaffen al heb ik mijn reactie die ik in het 0:gemod topic heb vermeld ook op 2 ingezet. De reden daarvoor was dat het regelmatig gebeurde dat mensen liepen te karmah**ren met loze reacties op +4 in hele oude draadjes en zo vaak in de vergetelheid verdwenen met nog steeds een +3 voor een loze kreet.

In principe is er als je wat te melden hebt IMO niks mis met een hogere startwaarde. Zeker niet in _iets_ oudere draadjes. Het is de toon die de muziek maakt. Als iemand standaard zijn verhaal op +2 inzet heb ik daar ook moeite mee, want meestal komt een post op +1 ingezet ook wel op zijn pootjes terecht qua eindscore. Het is wat mij betreft een terechte mogelijkheid die gerust gebruikt mag worden. Maar misbruik mag van de andere kant ook goed aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:50

botoo

πŸ’€ too old to die young

Netman867 bedacht m.b.t. de verhoogde beginscores:
Ben erg benieuwd hoe de pro's hier over denken! :)
Geen pro, maar een welwillend hobbyisten antwoord mijnerzijds:

Sommigen vinden dat hun post wat meer indruk nodig heeft dan een doorsnee reactie, en kunnen dat benadrukken door de beginscore wat op te hogen. Dit verhogen gaat (gelukkig) wel ten koste van hun karma, en word nog negatief versterkt als de reactie uiteindelijk onder de beginscore uitkomt. Zodoende zal een poster (denk ik) niet al te snel naar dit paardemiddel grijpen, en als dit dan toch gebeurd dan zal hij (m/v) daar een gegronde reden toe hebben.

* botoo heeft er geen probleem mee, en modereerd gewoon naar inhoud, en probeert de eindscore niet anders te benaderen dan andere reacties.

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 09:33

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb er meestal geen problemen mee als mensen het doen, alleen moet het wel een doel hebben. Bijvoorbeeld als je een reactie post in een draad die al een paar dagen oud is, waardoor er bijna geen moderaties meer zullen plaatsvinden. Dan kan ik me voorstellen dat je de reactie op +2 inzet.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheΓ―st
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

...Bijvoorbeeld als je een reactie post in een draad die al een paar dagen oud is, waardoor er bijna geen moderaties meer zullen plaatsvinden...
Dat ontgaat me volledig Beaves,je gaat toch niet +2 inzetten omdat er bijna geen moderaties meer plaatsvinden?

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
Daar kan ik me zeker wel wat van voorstellen: zo heb je meer kans om op je verdiende niveau te komen.

Maar ik vindt dat je in een oude draad geen nieuwe reacties meer moet posten. In het zeldzame geval dat ik in een oude draad kom waar een nieuwe reactie staat, dan reageer ik daar vaak behoorlijk negatief op.

Ik zal voortaan mijn best doen mijn gevoelens te onderdrukken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX

KeX

Op woensdag 26 december 2001 22:26 schreef Netman867 het volgende:
Daar kan ik me zeker wel wat van voorstellen: zo heb je meer kans om op je verdiende niveau te komen.

Maar ik vindt dat je in een oude draad geen nieuwe reacties meer moet posten. In het zeldzame geval dat ik in een oude draad kom waar een nieuwe reactie staat, dan reageer ik daar vaak behoorlijk negatief op.

Ik zal voortaan mijn best doen mijn gevoelens te onderdrukken! :)
Je hebt oud, ouder en te oud IMO! Maar inderdaad reageren in te oude nieuwspostings vind ik ook not done.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56

Jaymz

Keep on moving !

Het 'verhoogd inzetten' is bedoeld voor een reactie die 'de moeite waard' is om te lezen maar wat meer 'in de schijnwerpers' te zetten.

Zolang dat ook op die manier gebeurd hoor je mij niet. Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets mij alleen opvalt als ik een +2 reactie zonder tag zie. Standaard krijgen die een 0: gemodereerdsoms zelf (onterecht) een -1.

Maar ik ben dan ook iemand die alstie een reactie op +2 tegenkomt (in zijn eerste levensuren) en het zo'n typische 'ik sta straks op 4 reactie' is, dat ik gewoon een -1 geef (aangezien die 'uiteindelijk' het meeste effect heeft, meer dan een -1 alstie op +4 staat, of een 0 alsik um tegenkom...)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Op woensdag 26 december 2001 22:17 schreef botoo het volgende:

[..]

Dat ontgaat me volledig Beaves,je gaat toch niet +2 inzetten omdat er bijna geen moderaties meer plaatsvinden?
Nee, maar wel als je vind dat de reactie op minimaal +2 thuishoort. Of zoals Netman867 zegt:
En ook al zet iemand een reactie te hoog, hij wordt toch wel naar beneden gemod door mods.

Ik zie het probleem dan ook niet echt, een reactie die onterecht op +2 staat is makkelijk op +1 of te krijgen. Ik vind de reacties die onterecht op +1 of +4 blijven staan veel irritanter.

• botoo

botoo

Er is ook geen probleem, hooguit mijn onnozelheid :+ (maar daar bin _ik_ wel aan gewend :)).
* botoo wilde toch ff weten wat je precies bedoelde :)

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De mogelijkheid om op +2 in te zetten is overgebleven van de mogelijkheid om de reactie op het hele scorebereik neer te kunnen zetten. Je kunt je afvragen wat daar precies ooit de bedoeling van geweest is en de enige reden die ik er eigenlijk voor kan verzinnen is dat je dan de reactie in kunt zetten op het niveau waar ie eigenlijk thuishoort. Mods die het daar niet mee eens zijn, kunnen de reactie dan naar het goede niveau (zal als het goed is maar 1 of 2 puntjes schelen) modden. Op die manier kun je dus de modders helpen terwijl je de reactie plaatst.

Op zich is het een goed, maar een ongelooflijk labiel systeem, aangezien er snel misbruik van gemaakt zal worden en dat is ook gebeurd. Overgebleven is de (misschien wel nutteloze) optie om de reactie nog op +2 in te zetten.

Als ik een reactie plaats, kijk ik altijd naar de waarde die ik denk dat die reactie zou verdienen. Als dat +2, +3 of +4 is, zet ik meestal op +2 in (met in het achterhoofd waar het systeem voor bedoeld is, nl. het de mods makkelijker maken). Andere redenen zijn de lame-moderaties die sommige mensen uitdelen en het feit dat je als vaste forumbezoeker (of 'pro' zoals Netman867 het zo mooi zegt *D) niet te vaak op je 'eigen' forum om puntjes wil schooien (na een eventuele dergelijke lame-moderatie).

Begrijp ik uit het bovenstaande goed dat er veel weerstand tegen dit postgedrag is? Want dan pas ik het met een vingerknipje aan, natuurlijk... :)
Op donderdag 27 december 2001 01:08 schreef Jaymz het volgende:
Zolang dat ook op die manier gebeurd hoor je mij niet. Ik moet eerlijk zeggen dat zoiets mij alleen opvalt als ik een +2 reactie zonder tag zie. Standaard krijgen die een 0: gemodereerdsoms zelf (onterecht) een -1.

Maar ik ben dan ook iemand die alstie een reactie op +2 tegenkomt (in zijn eerste levensuren) en het zo'n typische 'ik sta straks op 4 reactie' is, dat ik gewoon een -1 geef (aangezien die 'uiteindelijk' het meeste effect heeft, meer dan een -1 alstie op +4 staat, of een 0 alsik um tegenkom...)
Bedoel je hiermee dat een reactie die op +2 (zonder tag) staat en op +3 of +4 thuis zou horen door jou willens en wetens de verkeerde kant op gemod wordt? Dat vind ik namelijk ook een beetje de omgekeerde wereld. Daarmee straf je de mensen af, die wΓ©l goed gebruik van die optie maken en daarmee worden zij het slachtoffer van mensen die er misbruik van maken.

Never stop seeking what seems unobtainable...

• KeX

KeX

Op donderdag 27 december 2001 02:00 schreef Thor-korenwolf het volgende:
[...]
Begrijp ik uit het bovenstaande goed dat er veel weerstand tegen dit postgedrag is? Want dan pas ik het met een vingerknipje aan, natuurlijk... :)
Wat mij betreft niet. Maar het kan dus blijkbaar arrogant overkomen.
Bedoel je hiermee dat een reactie die op +2 (zonder tag) staat en op +3 of +4 thuis zou horen door jou willens en wetens de verkeerde kant op gemod wordt? Dat vind ik namelijk ook een beetje de omgekeerde wereld. Daarmee straf je de mensen af, die wΓ©l goed gebruik van die optie maken en daarmee worden zij het slachtoffer van mensen die er misbruik van maken.
Ik heb het ook een paar keer doorgelezen en ik neem haast aan dat hij dat niet bedoeld al dacht ik het ook te lezen.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Op donderdag 27 december 2001 01:28 schreef botoo het volgende:
Er is ook geen probleem, hooguit mijn onnozelheid :+ (maar daar bin _ik_ wel aan gewend :)).
* botoo wilde toch ff weten wat je precies bedoelde :)
Ik bedoel dat ik geen probleem heb met de mogelijkheid om op +2 te beginnen, ik heb geen moeite met jou opmerking over mijn post :P

(Volgens mij weet straks niemand meer wie wat nou gezegd of bedoeld heeft ;))

• botoo

botoo

(Volgens mij weet straks niemand meer wie wat nou gezegd of bedoeld heeft )
Helderziend Beaves?
;) :D

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb meestal de neiging om ze na beneden te modden, het moet een hele duidelijke +2 of hoger zijn voordat ik een 0 of een +1 geef. Veel van de reacties die met +2 beginnen vind ik de +2 niet waard.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

• botoo

botoo

hmmmz, er bestaat dus een duidelijke tweedeling in de +2 beginscore, en dat terwijl we allemaal hetzelfde nastreven.

Wat voor de ene poster een stukje duidelijkheid verschaffen is, komt bij een ander over als arrogantie.

kortom, hier mag een stukje duidelijkheid in komen, of komt het dermate weinig voor dat we het kunnen laten voor wat het is? * botoo vind het wel goedzo, wanpostings lossen vanzelf op en ++ postings krijgen toch wel wat ze verdienen.

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op donderdag 27 december 2001 09:04 schreef spook het volgende:
Ik heb meestal de neiging om ze na beneden te modden, het moet een hele duidelijke +2 of hoger zijn voordat ik een 0 of een +1 geef. Veel van de reacties die met +2 beginnen vind ik de +2 niet waard.
Dat gevoel is ook bij mij bekend, alhoewel ik wel probeer om zo neutraal mogelijk naar het verhaal te kijken, omdat er af en toe ook gewoon echt reacties bij tussen zitten die de ingezette score (meer dan) verdienen.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Netman768
Op donderdag 27 december 2001 02:06 schreef KexDaFlex het volgende:

[..]

Wat mij betreft niet. Maar het kan dus blijkbaar arrogant overkomen.
Hey, als dat onterecht is dan pas ik me aan hoor! :)

Ik vindt erg interresant om de meningsverschillen te zien. Mijn conclusie is dat de meesten hiero er geen problemen mee hebben als er verhoogd in wordt gezet _tenzij_ er misbruik van wordt gemaakt in b.v. zeer oude draden.

Modding was made easier! Tnx! :)

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op donderdag 27 december 2001 12:12 schreef Netman867 het volgende:

[..]
Ik vindt erg interresant om de meningsverschillen te zien.
Dat is wat we zelf ook zo leuk vinden aan /16 (althans, dat vermoed ik :P), er is (vrijwel) altijd ruimte voor de mening van anderen. Die wordt gerespecteerd en overwogen, en zo kunnen we vrijwel altijd met z'n allen door een deur. Dat is ook gedeeltijk wat het sfeertje hier zo bijzonder maakt :)
Modding was made easier! Tnx! :)
En dit soort reacties rechtvaardigt het bestaan van ons aller /16. Ik denk dat ik namens ons allen mag spreken als ik zeg: "Graag gedaan" *D

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• KeX

KeX

Op donderdag 27 december 2001 12:12 schreef Netman867 het volgende:

[..]

Hey, als dat onterecht is dan pas ik me aan hoor! :)

[...]
Als jij dat zo ervaart dan is dat dus sowieso niet onterecht. Modden en eindscores is geen digitale kwestie. Ieder zijn eigen gevoel en zijn eigen oordelen. Dat maakt het juist zo leuk en lekker bediscussiΓ«erbaar. Je moet binnen de in de Faq gestelde richtlijnen dus juist je eigen inzicht blijven vertegenwoordigen en je dus niet aanpassen. Op die manier krijg je een mooi modbeeld op de fp.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op donderdag 27 december 2001 10:06 schreef botoo het volgende:
hmmmz, er bestaat dus een duidelijke tweedeling in de +2 beginscore, en dat terwijl we allemaal hetzelfde nastreven.
... en dat doel is dus een "correcte eindscore" voor de post.

Maar zoals bekend zijn er lieden die een heel ander doel nastreven: een zo hoog mogelijk totaal aan k4rma.
Nou denken jullie, die mensen zitten hier toch niet op TMF?
Helaas, pindakaas, die zijn er wel!!

Illustratief voorbeeld ben ik namelijk zelf. :P

* mr_a heeft namelijk gisteren nog een posting op +2 ingezet omdat hij de grens van 1000 karmapunten echt wel voor 1 januari wil passeren, en met het huidige tempo van newspostings gaat dat moelijk worden! :o

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• botoo

botoo

Op donderdag 27 december biechte mr_a:
...* mr_a heeft namelijk gisteren nog een posting op +2 ingezet omdat hij de grens van 1000 karmapunten echt wel voor 1 januari wil passeren, en met het huidige tempo van newspostings gaat dat moelijk worden! :o
* botoo ** rent naar de ijzerwinkel voor een special edition mr_a schaaf ***

zitten is misschien een straf, maar dwarszitten is een hobby >:) :D

FXDLS 'S&S edition'

πŸ’€ memento mori πŸ’€

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Op donderdag 27 december 2001 14:48 schreef botoo het volgende:

[..]

* mr_a ** rent naar de ijzerwinkel voor een special edition mr_a schaaf ***

zitten is misschien een straf, maar dwarszitten is een hobby >:) :D
ha, LOL!

beetje vloeken in de kerk inderdaad, hehe :P

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar als we hier nu met zijn allen concluderen dat het arrogant overkomt om een reactie op +2 in te zetten, kunnen we net zo goed aan Femme vragen of ie die mogelijkheid uit T.net wil slopen. :)

('t zal wel weer op de Takenlijst komen... ;))

Never stop seeking what seems unobtainable...

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 16:16 schreef Thor-korenwolf het volgende:
Maar als we hier nu met zijn allen concluderen dat het arrogant overkomt om een reactie op +2 in te zetten, kunnen we net zo goed aan Femme vragen of ie die mogelijkheid uit T.net wil slopen. :)

('t zal wel weer op de Takenlijst komen... ;))
Het hoeft niet altijd arrogant te zijn, ik vind het een minder spannende optie die +2 en zij die er misbruik van willen maken lopen vroeg of laat toch wel tegen de lamp :)

edit: wel leuk woord btw Takenlijst ;)
Pagina: 1