Toon posts:

[MRTG] Cpu gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben eventjes een aantal leuke grafiekjes aan het maken, schiet me een vraag te binnen

we hebben oa de beschikking over cpuNice, cpuUser en cpuSystem etc variabelen uit een ucd-snmp mib

is het mogelijk om bv de cpuUser uit te zetten tegen het totale cpu gebruik en wel in 1 grafiekje

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

ja dat kan

einde post... ;)

Yep, met MRTG kun je via SNMP makkelijk het cpu-gebruik eruit toveren.. Ik had een url met heeel veel MRTG configs, maar ik kan hem zo snel even niet vinden...

Naja, even hieronder 2 configs voor je CPU eruit te sleuren, de eerste is voor linux, de 2de voor windows 2000
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
# CPU usage on Linux
Target[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]:1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.2&1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.2:community@linuxsrv002.kuis.bb * 100

# (multiply as 100 because this will return values in the hundreths ie:4.21)

MaxBytes[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: 100 
YLegend[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: load
ShortLegend[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: load
Legend1[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: CPU Load (x 100)
Legend2[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: .
Legend3[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: Max value per interval on graph
Legend4[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: .
LegendI[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: CPU Load (x 100)
LegendO[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: .
Title[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: CPU utilization on linuxsrv002.kuis.bb
PageTop[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: <H1>CPU utilization on linuxsrv002.kuis.bb</H1>
Options[linuxsrv002.kuis.bb_cpu]: growright, gauge, nopercent, integer, unknaszero

----------------

#CPU usage on Windows 2000
Target[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: 1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.3&1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.4:community@192.168.100.2
MaxBytes[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: 100
Options[kuissrv001.kuis.bb_cpu]:  gauge,growright
WithPeak[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: wmy
YLegend[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: % Utilization
ShortLegend[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: %
Legend1[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Proc 1 Load in next minute
Legend2[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Proc 2 Load in next minute
Legend3[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Maximal 5 Minute Proc 1 Load
Legend4[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Maximal 5 Minute Proc 2 Load
LegendI[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Load Proc 1: 
LegendO[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: Load Proc 2: 
Title[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: CPU utilization for kuissrv001.kuis.bb
PageTop[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: <H1>CPU utilization for kuissrv001.kuis.bb</H1>

Zoals je ziet is de Linux met gewone waarden en de win2k met %. kun je zelf een beetje spelen... Voor wat meer ideeën kun je kijken op http://whizzer.xs4all.nl/mrtg.html

O ja, de win2k machine is een dual-proc, daarom die 2 verschillende OID's natuurlijk..

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:53
Heb je geen SNMP voor nodig, kijk hier.

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Verwijderd

Topicstarter
heb je geen mooi naampje voor 1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.2

en steije, volgens mij is het nu net dat het totale cpu gebruik een optelling is van system, user en nice en als je dan zegt dat

system.0&system.0@localhost + user.0&user.0@localhost + nice.0&nice.0@localhost

afgebeeld moet worden dan gaat dit werken, maar kan ik niet meer bv user uitzetten tegen het totale cpu gebruik
want

user.0&system.0@localhost + user.0&user.0@localhost + user.0&nice.0@localhost

geeft me vier maal user tegenover totale cpu gebruik
Op donderdag 27 december 2001 09:54 schreef Whizzer het volgende:
Yep, met MRTG kun je via SNMP makkelijk het cpu-gebruik eruit toveren.. Ik had een url met heeel veel MRTG configs, maar ik kan hem zo snel even niet vinden...
ben wel nieuwsgierig, mocht je nog tijd hebben om te zoeken

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Duurde even, maar ik heb 'm gevonden:

http://www.somix.com/software/mrtg/

Ik zie dat er niet zoveel voor linux zijn, helaas...

voor die 1.3.6.1.4.1.2021.10.1.3.2 is wel een andere naam, maar of ie mooier is... zal iets worden als: org.mibII.sys.blablabla.bla.blabla...

Misschien dat je hier ook nog wat leuks kunt vinden...

O, mocht je je afvragen waarom van sommige machines bij mij de CPU-load een bijna constante lijn is tegen de 100% aan: }:O grazen dag en nacht en ook tijdens kerst... ;)

Veel plezier...

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij draait ook altijd een kooohhh maar wat bij het perl script "user" genoemd wordt is niet dezelfde "user" die ik uit ssCpuUser uit ucd-snmp-mib vandaan heb

we zullen eerst de suggesties eens doorwandelen

en nu we toch bezig zijn

is het zinvol om rrdtool eens uit te pluizen

nog mooiere grafiekjes roepen ze dan

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Met RRDtool heb ik nog niet veel (lees: niets) gedaan, maar met MRTG ben ik al een tijdje aan het rommelen... Kun je echt leuke dingen mee doen... Hoe gek je het ook verzint, als je getallen eruit kun krijgen, kun je het met MRTG omzetten... Om eens een dom voorbeeld te noemen heb ik net lopen rommellen om het aantal DNS-queries per uur in kaart te brengen... Nu eens kijken of ik 'm nog aan ProFTPD en Squid kan koppelen...

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Ik monitor oa traffic, cpu, uptime, dns, mail en mn irc server.(zie http://www.crashdot.com/mrtg), Echt handig tooltje.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 15:23 schreef Whizzer het volgende:
Nu eens kijken of ik 'm nog aan ProFTPD en Squid kan koppelen...
squid (verwacht niks spannends) werkt prima en is zelf al snmp capable(=engels)

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Had ik gezien, maar hij laat niet zien wat ik graag zou willen zien.... Maar het is met beide inmiddels gelukt...

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 15:33 schreef afterburn het volgende:
Ik monitor oa traffic, cpu, uptime, dns, mail en mn irc server.(zie http://www.crashdot.com/mrtg), Echt handig tooltje.
Hoe heb je die stats gemaakt van je irc server? Ik probeer zelf al een tijdje iets vergelijkbaars te maken, maar het wilt niet echt lukken, heb al ircgraph en wat andere scriptjes geprobeerd.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Ik gebruik ircstats2.pl van Lucas Nussbaum (http://www.schickler.net/lucas/ircstats2.php), gemodificeerd voor ircu (universial irc daemon, http://ircu.sourceforge.net/). Werkt als een trein nadat ik het aangepast had om de juiste numerics uit te lezen.

/EDIT: link naar ircstats2 homepage lijkt niet te werken, maar het zit tegenwoordig ook in de contrib van mrtg

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

ik zelf ook bezig met mrtg te klooien.
nu werkt de generatortje wel goed, enkel hoe ik de cpu in dezelfde pagina krijg begrijp ik niet goed.
om te beginnen: wat is een OID?
verder: target{string} blabla . wat is die string nu presies? moet het altijd bijv. cpu_load zijn? of mag je het helemaal zelf verzinnen? hoe weet mrtg dat je dan de ram info wilt weten en daarna de traffic? En wat stellen die getallen voor de communitynaam nu voor/waaruit zijn ze opgebouwd?
Target[kuissrv001.kuis.bb_cpu]: 1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.3&1.3.6.1.2.1.25.3.3.1.2.4:community@192.168.100.2

Kortom ik begrijp nog niet veel van de structeur van de configfile.. :?

Verwijderd

Topicstarter
de "string" is een unieke reeks karakters die aangeeft welke parameters bij elkaar horen. Dit wordt tevens gebruikt om de html pagina en plaatjes een naampje te geven.

enneuh mrtg weet helemaal niks, er wordt met behulp van tijd, twee getalletjes en (waarschijnlijk) twee strings een grafiekje gemaakt

en waar die getalletjes vandaan komen maakt niet zoveel uit (snmp deamon, scriptje)
mag je zelf bepalen wat dit voor moet stellen

en zoeken met google op "snmp" en "mrtg" geeft je waarschijnlijk ook een heleboel info

Verwijderd

Ondertussen ben ik zover dat ik nu netjes verschillende html pagina's krijg. dat mrtg is een fantastish concept.
:)
Ik wil ook graag deze gouden webtip geven: http://www.wn.com.au/psimmo. Deze pagina laat zien hoe je met de windows perf.logger een bestand kunt maken om deze vervolgens geschikt te maken voor mrtg. dummy-proof.
(anders moest ik op een operationele server de config wijzigen om via smnp aan de data te komen.)

Zoals ik al zei: ik krijg nu netjes verschillende html pagina's met de stats. Enkel, ook omdat ik wat lui ben, hoe krijg ik de stats nu netjes onder elkaar op een pagina?
Heeft het mogelijk te maken met de Target[defenitie] string? :?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik draai ook mrtg. http://stats.pino.nu/mrtg/

Op het netwerk verbruik na doe ik alles met perl scriptjes, dus als je er 1 wil hebben, zet ik die wel online (met mrtg cfg stukje).

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 17:32 schreef Phantom.
Ik ben vooral benieuwd hoe en waarom de cfg bestanden in elkaar steken, zodat ik er meer inzicht in krijg. Maar als je die omline wilt zetten. Graag, ik denk ook dat je er anderen mee blij zult maken. :)
Zeg eens, die startpagina. heb je dat gemaakt met behulp van de indexer van mrtg?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op dinsdag 05 februari 2002 17:39 schreef Snailer het volgende:
Zeg eens, die startpagina. heb je dat gemaakt met behulp van de indexer van mrtg?
Nee, met de hand.

Hier staat mijn mrtg.cfg, en de perl scriptjes.
Als je mrtg.cfg fantsoenlijk wil bekijken, moet je even 'view source' doen ;)
Pagina: 1