Toon posts:

M'n IBM deskstar doet 't niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de week een IBM Deskstar 61.5 Gb hardeschijf gekocht. Maar hij doet het niet.

Ik heb zowat elk besturingssysteem geprobeerd. Maar als ik 'm aansluit en ik wil XP opstarten loopt ie vast. Als ik Windows 2000 wil installeren, dan start ie niet door naar het windows venster. Krijg alleen die eerste dosvensters te zien. Als ik opstart met een WinMe diskette. Dan leest hij heel even de diskette om vervolgens niets meer te doen. Ik zie alleen (net als in 2000) een cursor links bovenin knipperen.
Dit is eigenlijk allemaal begonnen nadat ik met Fdisk (vanaf winMe disk) partities heb in lopen delen.

Nou staat er achterop een heel lijstje met hoe ik m'n schijf in moet stellen met jumpers. Maar hoe? Ik zie 15 heads staan, 16 heads, 32Gb clip en auto-spin disable. Waar moet ik 'm op in stellen?

Systeem is trouwens een P550, Abit Be6. En d'r hangt een 13.2 Gb IBM schijfje naast.

Verwijderd

Wellicht help een bios update van je mamabord. Zou kunnen zijn dat de schijf niet goed herkent wordt door het bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste bios er al op staan. En die ATA66 controller die erop zit, herkent de schijf wel. Maar het opstarten gebeurd niet.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op woensdag 26 december 2001 12:53 schreef Sinph het volgende:
Ik heb de laatste bios er al op staan. En die ATA66 controller die erop zit, herkent de schijf wel. Maar het opstarten gebeurd niet.
heb je de juiste kabel eraan hangen ? een 80 aderige?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Gewoon partities maken met fdisk van opstartdiskette win98 of zow. Check je schijf op eventuele badsectors (heb je dat gewoon ook even uitgesloten)

Verder heeft het weinig zin om instellingen te wijzigen. Stel je bios gewoon in op AUTO, verkomt de meeste problemen. Stel goed in master of slave op de HD zelf.
Maar je gaf al aan dat het BIOS en je Controller de schijf al herkende dus.
Probeer anders de schijf eens van de controller af te halen en op de IDE aan te sluiten.

Wie weet is die nieuwe schijf een ATA 100 schijf en heb je een ATA 66 controller en dat geeft problemen :?

Een 80 aderige kabel wil ook wel eens werken.
Succes

--Te laat--

Verwijderd

Topicstarter
Yep, want dit IBM 13.2 is een ATA66 schijf. Of moet ik voor zo'n IBM deskstar 60Gb weer een andere kabel hebben?

• Fireman

Fireman

Op woensdag 26 december 2001 12:59 schreef Sinph het volgende:
Yep, want dit IBM 13.2 is een ATA66 schijf. Of moet ik voor zo'n IBM deskstar 60Gb weer een andere kabel hebben?
Beide een 80 aderige, heb je dat?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op woensdag 26 december 2001 12:58 schreef joostjuh het volgende:
Wie weet is die nieuwe schijf een ATA 100 schijf en heb je een ATA 66 controller en dat geeft problemen :?

Een 80 aderige kabel wil ook wel eens werken.
Succes

--Te laat--
Het maakt voor een foutloze werking niks uit of je een ATA-100 schijf met een 40 of 80 -aderige kabel verbind. Ook maakt voor een goede werking het niet uit of je hem aan een ATA-100 controller hebt hangen of een standaard (PIO-4) controller. Ik weet dit omdat ik een 40GB ATA-100 in een Pentium 100Mhz heb gehangen.
Alleen de snelheid gaat er op achteruit bij verkeerd gebruik kabels.
Klinkt bij mij alsof je partitieindeling verneukt is. Als je er niks op hebt staan, verwijder alle partities zodat je een lege schijf overhoudt, herstart (anders voert FDISK veranderingen niet door) en dan opnieuw maken en formatten).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 12:58 schreef joostjuh het volgende:
Gewoon partities maken met fdisk van opstartdiskette win98 of zow. Check je schijf op eventuele badsectors (heb je dat gewoon ook even uitgesloten)
Dat is juist het probleem. Ik kan met een win98 diskette nog niet een opstarten. Beter gezegd; niet meer opstarten!

En het is een 80 aderige kabel. En zowel naast die 13.2 als stand-alone doet ie het niet.

Maar hij heeft het wel gedaan. En hij draait ook gewoon. Ik hoor 'm draaien. En de schijf wordt ook gewoon herkent door m'n moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 13:07 schreef Bart B het volgende:

Klinkt bij mij alsof je partitieindeling verneukt is. Als je er niks op hebt staan, verwijder alle partities zodat je een lege schijf overhoudt, herstart (anders voert FDISK veranderingen niet door) en dan opnieuw maken en formatten).
Maar ik kom er niet in :'(. Ik krijg 'm niet opgestart als ik die schijf erin heb hangen!

Verwijderd

zit de kabel niet verkeerd om???

• Fireman

Fireman

Op woensdag 26 december 2001 13:08 schreef Sinph het volgende:

[..]

Dat is juist het probleem. Ik kan met een win98 diskette nog niet een opstarten. Beter gezegd; niet meer opstarten!

En het is een 80 aderige kabel. En zowel naast die 13.2 als stand-alone doet ie het niet.

Maar hij heeft het wel gedaan. En hij draait ook gewoon. Ik hoor 'm draaien. En de schijf wordt ook gewoon herkent door m'n moederbord.
Zitten de jumpertjes wel goed op de schijf. Master/Slave/Sec.master/Sec.slave

Verwijderd

Topicstarter
Neu, kabel zit goed denk ik. Anders zou de Bios 'm ook niet herkennen.
En ik heb al verschillende dingen jumper instellingen geprobeerd. Zowel 15 heads als 16 heads instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik 'm maar gewoon terug breng en een andere ga halen.
Zoals het nu is kan gewoon niet. Hij doet het eerst wel. Ik deel de partitiets in en hij doet het niet meer.
Ze zoeken het daar maar uit, ik ga morgen een andere halen.

In iig allemaal bedankt.

• Fireman

Fireman

Op woensdag 26 december 2001 13:39 schreef Sinph het volgende:
Ik denk dat ik 'm maar gewoon terug breng en een andere ga halen.
Zoals het nu is kan gewoon niet. Hij doet het eerst wel. Ik deel de partitiets in en hij doet het niet meer.
Ze zoeken het daar maar uit, ik ga morgen een andere halen.

In iig allemaal bedankt.
Activeer je wel alle partities :? En voer je de partitionering wel goed uit :? En stel je de juiste schijf als primaire schijf :? Loop dat nog even na misschien is dat het wel.

Nog niet opgeven he, je bent toch een tweaker >:)

Verwijderd

Topicstarter
Tweaker of geen tweaker. Ik kom er niet eens in! Het is jammer. Maar ik heb elk MS besturingssysteem geprobeerd. (misschien is Linux nog een optie). En ik heb het al geprobeerd in een andere pc. En daar wordt de schijf niet eens meer herkent. Dus dan is ie volgens mij toch echt kapot. :'(

• Fireman

Fireman

Succes met een andere ;)

Lezen we hier of het echt aan DEZE schijf lag. En vertel ook even hoe je die nieuwe hebt ingedeeld en of alles direct goed is gegaan.

Succes *D

Pagina: 1