Toon posts:

Casefan op koeler dmv zelfgebouwde trechter.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik had dus een heatsink met een standaard fannetje erop en vond dat deze maar weinig lucht verplaatste.
Du ben ik op het idee gekomen een soort van trechter te maken van karton dat ik van een multomap heb geript om zo alle lucht van zowel een casefan als het standaard fannetje in de heatsink te laten blazen.
Hier wat (super brakke) piccie's die ik met een webcam heb moeten maken omdat ik geen trotse bezitter ben van een digitale camera ;).
Ik heb trouwens heel wat plakband gebruikt, maar probeer jij maar eens een schroef in een stuk karton te draaien |:(.

Piccie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nu nog wat temperatuurverschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij is ongeveer 7 graden gedaald, hij is nu nog te warm maar binnekort komt er Arctic Silver II onder te zitten en dan zou hij koeler moeten worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en? scheelt het veel in temperatuur of niets? maar dan heb je er zeker wel een bak herrie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de herrie hoor ik wel, maar het gaat me puur om de temp. gezien ik me wel over dat geluid heen kan zetten de momenten dat ik achter me pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:57
Cool!

Maar 7 graden verschil zegt me niet veel, wat is de oorspronkelijke temperatuur? En is die trechter niet een beetje onstevig?

Mooi gedaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gedaan, maar dan rond, uit een stuk karton van een nederlandswerkboek (van school van vorig jaar), en heel wat netter :)
Heb nu een 80mm delta fan (6.2 watt) op een 60mm Alpha PEP66. Voorheen hing de van met 1 hoek vastgeschroefd op de heatsink, waardoor er dus aan 2 kanten 2 cm uitstak, en een hoop van de lucht langs de heatsink ipv erin ging. De 'fanduct' verlaagde de temepatuur met 4 graden stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cool, Gillish heb jij daar ook piccies van?
Trouwens, de temp is bij 1533 stressed 60 naar 53 gegaan, ik zit met smart te w88 op die Arctic want de huidige pasta zit niet echt lekker :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

mischien een leuke tip, ik zie dat je achter in je kast een opening voor een fan hebt, je zou ook daar de fan kunnen monteren en dan het karton em een hoekje laten lopen zo je cpu cooler op.
dan zuigt hij wat coolere lucht van buiten je kast naar binnen en wordt je cpu dus nog wat cooler.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook eens kunnen proberen om je fan om te draaien, zodat hij geen lucht meer blaast op de cpu, maar de warme lucht ervanaf zuigt, en wegblaast.. dat scheelde bij mij maar liefst 2 graden stressed 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zitten er 2 fans aan ELKAAR te zuigen, dat moet je ook niet hebben |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en al je andere fans dus ook zo monteren dat ze naar buiten blazen.. ok voorkant intake.. cpu outtake, achterkant outtake.. zoiets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
Hey, kan je niet een soort dwarsdoorsnede tekenen? ik ben het overzicht een beetje kwijt. :'(

Trouwens zo'n bocht in het karton lijkt me onhandig. Volgens mij wordt de airflow dan minder. Zou er wel cool uitzien! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

Op woensdag 26 december 2001 13:45 schreef Netman867 het volgende:
Hey, kan je niet een soort dwarsdoorsnede tekenen? ik ben het overzicht een beetje kwijt. :'(

Trouwens zo'n bocht in het karton lijkt me onhandig. Volgens mij wordt de airflow dan minder. Zou er wel cool uitzien! :P
ja maar er komt wel coolere lucht binnen

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als zo'n trechter rond is kun je hem veel moeilijker aan de fan vastmaken toch :?, zoals ik het heb gedaan valt hij er keurig overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier Netman, ik heb ff een doorsnee getekend, hoop dat je het snapt.

Doorsnee

Ik heb trouwens ook ff een idee, als ik nou ter hoogte van waar de lucht uit de heatsink kom een gat maak (met de dremel) en daar een casefan in hang dan blaast hij als het goed is alle warme lucht naar buiten:

Idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
Link doet het niet. :?

edit:
nu weer wel

[edit2] idee nog steeds niet [/edit2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
Hey, mooi, tnx

Dus als ik het goed begrijp zijn die rode rechthoeken fans, de blauwe lijnen stukken karton en de groene lijnen de lucht!

Ik snap het! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helaas geen webcam of digitale camera, dus ook geen pics.
Dan maar tekenen :)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/gillish/voorbeeld1.GIF

De juiste maten voor een perfect stukje karton zijn uit te rekenen. Hoogte kun je ook variëren als je 'm minder 'stijl' wil hebben. (is wiskunde toch nog ergens goed voor ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idd leuk gedaan, maar zit er geen fannetje meer tussen de fanduckt en de heatsink? Heb ik wel gedaan (en getest) maar met een extra 6x6 fan onderin werkt het echt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet geprobeerd...
Ik heb hier ook geen 60mm fans liggen, alleen een ZEER lawaaierige 50mm fan van een oude slot A koeler, die ik er absoluut NIET op ga zetten :o
Overigens denk ik dat dat alleen nut heeft als je fanduct lang is. Bij mij issie 2 cm, niet echt lang dus. Als ik er nog een fan tussen zou doen zou die dus bijna direct op de vorige fan zitten...
Pagina: 1