Toon posts:

SCSI met PCI Ide Controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Ik heb de volgende configuratie: Gigabyte 6GXU moederboard met 2 ide controllers en SCSI.

En een extra PCI card (met 2 ide controllers)

De hardware opboot is: controle op hardware op het moederboard, daarna (wat ik niet wil) de PCI IDE Controller en dan pas de SCSI harddisk.

In mijn bios heb ik gezet dat mijn SCSI 1 moet opstarten, daarna A: en daarna C:. Wat is nu het probleem: Wanneer ik SCSI eerst zet, denkt het systeem dat tie moet booten van mijn PCI ide controller en daar zitten geen bootable schijven aan. Alleen maar data schijven. Wat ik wil is dat mijn SCSI schijf eerst start (bootdisk) daarna mijn IDE Controller met 4 schijven en daarna mijn onboard ide controllers met de cdrom spelers?

Hoe moet ik dit doen? Hoe zeg ik nu hardwarematig dat SCSI schijf eerder gedetecteert wordt dan de PCI IDE Controller??

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SCSI kaart in de pcislots omhoogschuiven, dus onder de videokaart.

Dit topic hoort trouwens in OMC

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:22
Op woensdag 26 december 2001 12:05 schreef Skaah het volgende:
SCSI kaart in de pcislots omhoogschuiven, dus onder de videokaart.
Zou ik niet doen.. je agp poort is een irq share met je eerste pci poort.

Preformance kan dan behoorlijk afnemen.

Maar proberen kan altijd natuurlijk.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:08

Yucko

One clown to rule them all !

IDE Raid wordt soms toch ook als SCSI gezien (tenminste, bij booten) of niet soms ?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

+ check ff de BIOS van je PCI IDE kaart en je SCSI kaart, kun je vaak ook wel wat instellen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Inderdaad, check de instellingen van je PCI IDE kaartje...

Verder is de optie SCSI in je bios meer de stelling dat hij niet moet booten van de on-board IDE, maar van een andere, ook bootable kaart... Dus zowel de SCSI als de extra IDE vallen hieronder... Vroeger was de extra IDE nog niet echt normaal, en bestond het nog niet eens als main stream product... Daaruit stamt de SCSI boot keuze... En de oplossing is normaliter inderdaad je PCI IDE zo instellen dat die niet voor het booten gebruikt wordt, hetzij je SCSI kaart en de PCI IDE om te ruilen van slot (soms gaat het op slotvolgorde) en anders moet je de BIOS adressen van die twee kaarten een zo zetten dat de BIOS van de SCSI kaart op een lager adres gevonden wordt als de PCI IDE, want ook daarop vind een BIOS wel een het bootdevice...

Hopelijk heb je hier dan iets aan :-)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik moet erbij vertellen dat mijn moederboard onboard SCSI heeft en dat er geen apparte kaart is. Misschien maakt dit het nog complexer.

Verwijderd

moved HA >> OM

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 22:31
De IDE-controller zit toevallig niet in het eerste PCI-slot?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:06
Dat het onboard scsi is maakt op zich niks uit aangezien het ding dan ook wel aan de pci bus zit.. Het enige wat nu iets moeilijker gaat is het veranderen van de plek van de scsicontroller op de pcibus...

Je bios scanned bij het booten de pcibus en het eerste mass-storage device wat ie tegenkomt gaat ie van booten..

Maar als het ding onboard is kan je dan niet iets instellen in de trant van "SCSI is : EXT of SCSI" ? Klink namelijk als een servermobo waar ook wel vaak een externe SCSI raid controller gebruikt wordt. Dan zou je zoiets toch moeten kunnen instellen lijkt me :?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
PCI IDE controller in het allerlaatste PCI slot drukken wil ook wel eens helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn ide controller in de laatste pci slot geplaatst, maar hij wordt voor de SCSI gestart. Betekent dus dat er niks gewijzigd is... helaas. Zolang er onderdelen aan de pci ide controller zit aangesloten, kan ik niet van mijn SCSI harddisk booten. Hoe los ik dit nou toch op? Iemand moet dit toch aan de gang gekregen hebben zou je denken :'(

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:14

Vidra

Vragen?

Volgens mij is je SCSI controllercard niet BOOTABLE, of is ie dat wel zo ja...moet er geen probleem zijn, maar uit je verhaal lijkt het wel of je SCSI controller geen BIOS onboard heeft waardoor je niet kan booten. Windows ziet hem in windows uiteindelijk wel..

Zou je kunnen vertellen welke scsi kaart je hebt :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan booten vanaf mijn SCSI als er niks aangesloten zit op mijn PCI kaart (ide controller). Is dat wel het geval, dan boot tie niet meer van mijn SCSI harddisk.

Ik heb een Adaptec 7890 Ultra 2 SCSI.
Pagina: 1