Toon posts:

[mysql] Sorteren op datum werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik zit met een probleemje(logisch anders post ik het hier niet ;)) maar goed ik heb onderstaande code wat het onderstaande genereerd.
Zaal competitie 2001-2002
Leuk duel, goede overwinning (17-11-01)
Unitas met 16-17 langs Regio 72 (1-12-01)
Unitas kan weer niet winnen in slotfase (17-12-01)
Unitas geeft korfballes aan koploper Achilles (22-12-01)
Unitas trekt met 11-12 aan kortste eind (8-12-01)
dit word gegenereerd met onderstaande code:
code:
1
SELECT * FROM verslagen WHERE team='$team' AND seizoen='2001-2002' AND helft='veld2' ORDER BY datum;

nu is mijn vraag hoe krijg ik het zo dat de nieuwste datum( 22-12-01) boven aan komt te staan en de oudetse datum ( 17-11-01) onder aan komt te staan???

erik

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:32
Datum moet je in de vorm van: YYYY-MM-DD hebben om te kunnen sorteren op datum. Dat is dus de fout.

Verwijderd

Sorteren kan asc of desc achter je query.... select * from blaat order by blaat asc.
Zie ook:
http://www.mysql.com/doc/S/E/SELECT.html

Verwijderd

data kun je het beste als UNIX waarde opslaan, dus als een timestamp. Die kun je maken met de PHP functie time() of door een kolom in je tabel de soort timestamp te geven en er geen waarde aan mee te geven, MySQL doet het dan zelf. Je kunt er weer een normale waarde van maken door bijvoorbeeld
date("Y", $datum);
de string $datum is de waarde uit je tabel voor de datum. Je kan het nu ook veel makkelijker sorteren...

Verwijderd

als je dan de juiste datum format in je mysql tabel hebt, kan je ze sorteren met: (nieuwste vanboven)
ORDER BY datum DESC

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed gebrijp moet ik me datum type ff verandren in het type date en dan moet ik goed kunnen sorteren??? dan ga ik dat doen. maar nu is het type een varchar en daar kun je dus niet op sorteren????

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op vrijdag 28 december 2001 00:04 schreef -=[Terrorvis]=- het volgende:
dus als ik het goed gebrijp moet ik me datum type ff verandren in het type date en dan moet ik goed kunnen sorteren??? dan ga ik dat doen. maar nu is het type een varchar en daar kun je dus niet op sorteren????
Tuurlijk kun je wle op een varchar sorteren, alleen werkt dat sorteren net iets anders.. En waarom slaan mensen uberhaupt een datum in een varchar op als er een date beschikbaar is :? :? :?..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er ook nisk aan doen dat het in een varchar staat ik heb de database met daar in een aantal bestanden zo aangelevrd gekrgen met de vraag als ik er wat bij kon fixen.

dus maar ik heb het al gefixd. thanx
Pagina: 1