Sinds een paar dagen is een oud systeempje van mij vrij gekomen.
Een pentium 233 mmx met 32mb geheugen en 4 gig harde schijf.
Ik heb altijd al linux willen draaien maar nooit aan gewaagd, maar nu dat ik deze comp vrij wil ik het gaan proberen.
Waarom?
Mijn doel is om een zo "veilig" mogelijke comp te maken om mee te surfen.
En na wat gelezen te hebben valt windows al af.
Ik zit veel op irc ftp's etc. en ik krijg met een beetje mazzel binnenkort 24/7 internet.
Als ik mijn firewall((blackice) zet wordt ik compleet gek van alle scans en shit.
Documenten etc staan niet meer op mijn comp(schrijf ik op cdr en delete ik, dus veel valt er niet op mijn pc te vinden.(alleen warez en mp3's
)
Maar ik wil toch een gerust gevoel hebben als ik mijn comp een dagje online laat staan.
Nu is de vraag natuurlijk(horen jullie wel honderd keer per dag) welke distro???
welke distro heeft de beste beveiliging en is begrijpbaar voor een noob?
Veel lezen en zo is niet erg als het maar een beetje begrijpbaar is.
En weten jullie links naar howto's of artikelen over hoe ik mijn bak zo veilig mogelijk maak op het internet?
Ik hoop dat iemand wat goede tips heeft,
vriendelijk groet,
Robert
Een pentium 233 mmx met 32mb geheugen en 4 gig harde schijf.
Ik heb altijd al linux willen draaien maar nooit aan gewaagd, maar nu dat ik deze comp vrij wil ik het gaan proberen.
Waarom?
Mijn doel is om een zo "veilig" mogelijke comp te maken om mee te surfen.
En na wat gelezen te hebben valt windows al af.
Ik zit veel op irc ftp's etc. en ik krijg met een beetje mazzel binnenkort 24/7 internet.
Als ik mijn firewall((blackice) zet wordt ik compleet gek van alle scans en shit.
Documenten etc staan niet meer op mijn comp(schrijf ik op cdr en delete ik, dus veel valt er niet op mijn pc te vinden.(alleen warez en mp3's
Maar ik wil toch een gerust gevoel hebben als ik mijn comp een dagje online laat staan.
Nu is de vraag natuurlijk(horen jullie wel honderd keer per dag) welke distro???
welke distro heeft de beste beveiliging en is begrijpbaar voor een noob?
Veel lezen en zo is niet erg als het maar een beetje begrijpbaar is.
En weten jullie links naar howto's of artikelen over hoe ik mijn bak zo veilig mogelijk maak op het internet?
Ik hoop dat iemand wat goede tips heeft,
vriendelijk groet,
Robert