Toon posts:

Te veel HERRIE (sorry)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus verhuisd en op een of andere manier is mijn systeem hier 2* zo luid.

Dus ben ik naar mogelijke oplossingen gaan zoeken, ik heb heel de search en de faq gehad, maar ik kom er niet uit. Ondanks dat alles al 100* voorbij is gekomen (sorry).
Met name de CPU fan maakt te veel herrie.

De oplossingen die ik in gedachten had:

- Kast isoleren -> Veel werk, resultaat meestal niet geweldig.
- Fanduct -> gewicht neemt toe, slechte resultaten
- Stillere fans kopen -> Gaat weer geld kosten
- Fanbus/Baybus -> Dit lukt me niet kan ik je bijvoorbaat vertellen, ik wil er 1 kopen maar dat blijkt lastig.
- Fans op 7volt laten lopen -> Ditmoet een goede oplossing zijn.

Dan nu mijn vragen:

1) Over die fans op 7volt, gaan we aub heel even terug naar extreme noob niveau :P
Ik heb dus een fan met een rood en een zwart draadje. Een voeding molex met geel-zwart1-zwart2-rood nou wil ik 7 volt, welk draadje (kleur) waarop aansluiten? Dus zonder weerstandjes, kroonsteentjes en andere dingen.
En het rpm geval moet ik lekker in het mobo laten zitten of moet er ook nog een ander draadje naar het mobo.

2) Gaat de fan/mobo/psu/etc hierdoor eerder kapot?

3) Nu las ik dat ik hierdoor mijn HD CD of whatever kan beschadigen. Is dit alleen het geval als ik zo'n aansluiting gebruik waarop de voeding op de fan(7volt) op de HD/CD etc aansluit? Of gaat het al mis als je de fan(7volt) op een molex aansluit waarop ook een andere molex zit die op de HD/CD/DVD etc zit aangesloten. (mijn enermax heeft 4 slierten met molexjes eraan.)

4) Waar is ergens een baybus/fanbus te koop, of fabriceert iemand die dingen? Voldoet de digidoc?

5) Stel ik koop een digidoc of fanbus/baybus whatever en dat ding valt uit ofzo (als dat mogelijk is) zit ik dan weer met een getoaste cpu? Kortom brengt dit extra risico met zich mee?

6) Is er een fanduct die wel goede resultaten biedt?

7) Iemand nog andere oplossingen?

Sorry voor de domme vragen, maar ik kom er niet uit. Alvast bedankt.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

http://www.fanbus.com/thelab/4dual/4dual.html

als je een soldeerbout vast kan houden kan je dit ook. :)

ik bedoel, ik kan het :) :) :) :)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
1
sluit de plus van je fan aan op 12v (geel) en de min op 5V (rood), dan heb je 7V

2
nog nooit van gehoord....werkt hier bij mij ook gewoon goed
rpm geval kan volgns mij gewoon op je mobo, maar dat weet ik niet zeker

3
zie 2 :) ik heb ook een enermax, lekker veel molexjes, kies maar waarop je ze wilt aansluiten

4
www.oc-shop.nl maar da's wel duur. Digidoctor kan je daar ook kopen volgens mij, kijk anders effe bij de pricewatch op t.net

5
tsja, zo brengt alles risico mee, maak je daar maar geen zorgen om...

6
geen ervaring mee, search eens op fanduct....

7
hij maakt ineens 2 keer zoveel herrie? Raar, staatie wel even dicht bij je hoofd, en aan dezelfde kant, dat soort dingen kunnen uitmaken....ach, waarschijnlijk heb je daar al aan gedacht.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op woensdag 26 december 2001 02:26 schreef funksngrooves het volgende:

Dan nu mijn vragen:

1) Over die fans op 7volt, gaan we aub heel even terug naar extreme noob niveau :P
Ik heb dus een fan met een rood en een zwart draadje. Een voeding molex met geel-zwart1-zwart2-rood nou wil ik 7 volt, welk draadje (kleur) waarop aansluiten? Dus zonder weerstandjes, kroonsteentjes en andere dingen.
En het rpm geval moet ik lekker in het mobo laten zitten of moet er ook nog een ander draadje naar het mobo.
De rode meot op 12V, dat is de, euh, gele van de molex geloof ik, en de zwarte moet op de 5V, dat is de rode van de molex. Draai je die twee om (dus als ik het fout heb :P ) dan gebeurt er letterlijk niets, terwijl als je het goed doet de fan gaat draaien.
RPM geval kan in mobo blijven als je wilt, maar de andere 2 draadjes gaan naar een molex toe.
Fan niet, mobo ook niet, zo warm wordt die niet, processor kan wel, ligt aan je koelblok. Hoe warm wordt de proc nu?. PSU weet ik niet, die worden redelijk warm, maar of ALLE actieve koeling nodig is weet ik niet. Pas wel op als je IN de PSU gaat rommelen, van die condensatoren kun je een flinke stroomstoot krijgen! Trek ook altijd de stekker uit de wandcontactdoos, aangezien op delen van de print in je voeding gewoon 230 staat!
3) Nu las ik dat ik hierdoor mijn HD CD of whatever kan beschadigen. Is dit alleen het geval als ik zo'n aansluiting gebruik waarop de voeding op de fan(7volt) op de HD/CD etc aansluit? Of gaat het al mis als je de fan(7volt) op een molex aansluit waarop ook een andere molex zit die op de HD/CD/DVD etc zit aangesloten. (mijn enermax heeft 4 slierten met molexjes eraan.)
Afhankelijk van het aantal gebruikers kun je de voltages scheeftrekken, maar ik weet vrij zeker dat jouw voeding het wel trekt.
4) Waar is ergens een baybus/fanbus te koop, of fabriceert iemand die dingen? Voldoet de digidoc?

5) Stel ik koop een digidoc of fanbus/baybus whatever en dat ding valt uit ofzo (als dat mogelijk is) zit ik dan weer met een getoaste cpu? Kortom brengt dit extra risico met zich mee?

Euh.. Mag iemand anders doen :P Ennuh, domme vragen bestaan niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
sluit het zwarte draadje van je fan aan op het rode van je molex en de rode van je fan op de gele van je molex, hoppa 7 volt
niet dat ik weet
zie drie, weet ik ook niet
kijk in de lijst met topics, en zoek ff in de lijst met webwinkels
uhm, vraag even na bij de leverancier
ik zou zeggen, probeer het eens uit te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Das snel, dank je wel mensen, jullie vinden kerst ook saai gok ik :P

Ik ga eens alles op mijn gemakje gedisconnect lezen want ik zorg hier weer voor veel te hoge telefoonkosten. Overmorgen komt mijn lieve kabeltje weer terug, i can't live without :) :+

Alhoewel deze 33k6 ook goed is, lekker met 2.5Kb/s downloaden en een ping van 300 in quake is zeker niet mis!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

hdd's beschadigen alleen van een 7 voltmod, als je de doorlusmolex van je fan dan gebruiken gaat, en das niet slim.

Verwijderd

Topicstarter
the_virus > Misscien wel, ik zal de link eens uitgebreid lezen :)

_evert_ > bedankt!

pnieuwkamp > De proc word nu zonder case fans gemm 40C idle 45C stressed met kast open. Met kast dicht kun je er 5 graden bij optellen
en jij ook bedankt!

Mr Wazoo > ook bedankt :)

m-m > Dus niet als ik een gewone aansluiting pak en die op een sliert :P aansluit waar meerdere molexjes aanzitten?

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

lijkt me niet handig, die sliert

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Een progje waarmee je je fan snelheid kan aanpassen :?

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:59

botoo

💀 too old to die young

Ik ben dus verhuisd en op een of andere manier is mijn systeem hier 2* zo luid...
Misschien is je fan slecht aan het worden?
Een nieuwe (redelijk goede) fan is niet echt duur.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• De_Truffel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 21:52
Je vertelt dat dit geluidsniveau is veranderd sinds je bent verhuisd. Is het gek om eens te denken aan schade die je kast (intern) heeft opgelopen tijdens de verplaatsing?

Misschien heeft een fan wel een tikje gekregen waardoor die nu niet meer soepel loopt, en voor slechtere cooling zorgt!

Of is je kamer met ander materiaal ingericht (geen vloerbedekking, gordijnen etc.) waardoor minder geluid wordt geabsorbeerd. :(

Succes er mee!

Verwijderd

op teveel herrie is maar 1 zinnig antwoord hoor mensen...

waterkoeling >:)

kijk op www.waterkoeling.nl voor de rest :)

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 11:51 schreef Genius_P het volgende:
op teveel herrie is maar 1 zinnig antwoord hoor mensen...

waterkoeling >:)

kijk op www.waterkoeling.nl voor de rest :)
als ie nog geen stillere fans wil kopen zal ie denk ik niet onmiddellijk waterkoeling gaan kopen :o

• J-rom
  • Laatst online: 21-07 21:08
mmm... een proggie waarmee je de snelheid van je fans kan regelen is er wel hoor. Ik ben in het bezit van SpeedFan, waarmee je dit kan regelen. Moet je mobo-tje het wel ondersteunen >:), mijn MSI-tje (Kt266a) kan het wel. ( maar die is niet oud natuurlijk)

Verwijderd

- Fanbus/Baybus -> Dit lukt me niet kan ik je bijvoorbaat vertellen, ik wil er 1 kopen maar dat blijkt lastig.
Voor niets gaat de zon op, maar die 7 volt oplossing kan jou misschien helpen, maar als het eerder niet zo was en nu wel, ligt het toch probleem bij een aanlopende of kapotte fan. Ergens anders vandaan komt geen geluid. Check je voeding en cpu fan eens.
Dan nu mijn vragen:
Lees de FAQ...op bijna alle vragen is een antwoord te vinden.

www.slotje.com << faq

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 16:20

C0nscious

Mysteryman.

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Verwijderd

Topicstarter
Botoo > Ik had al een van deze fans, maar deze comp heb ik deze week gebouwd maar dan met een andere Heatsink en wel een nieuwe zelfde fan (deze week binnengehad)
verder zijn alle casefans nieuw, maar wel hetzelfde type als degene die ik eerst gebruikt had. Dus alles een week oud (hoogstens).

De_Truffel > kast heeft intern geen schade opgelopen aangezien ik het systeem hier pas in elkaar heb gezet, wel met dezelfde fans (behalve dan nieuw dus nog geen week oud, zelfde merk en type).
De oude kast is intact en heeft dus dezelfde fans ed en die maakt ook meer herrie. Over de kamer dat klopt ik had een kamer van pak weg 6.5 bij 5 meter met 2 dragende muren en vloerbedekking.
Nu zit ik in een kamer met een houten vloer (laminaat van echt hout in het duur zeg maar) en een kleinere kamer van pak weg 5 bij 3.5m. Ook is een wand helemaal van glas. Dus ik denk dat het probleem hier zit.

Genius_P > Yep, maar no tengo dinero na de aanschaf van dit systeem, bovendien ontbreekt de kennis en ben ik nog bang voor het risico. Als ik genoeg geld heb wil ik een Koolance kast kopen. En ik ben ook niet zo'n krent dat ik bespaar op de cooling, dus heb ik een ThermalRight SK-6 genomen met een delta 30dfm fan. En een hele zut losse fans
van 80mm 120mm ed. Dus dat is voldoende tot ik de kennis en het geld heb voor watercooling

Scalle-- > Ik WIL best stillere fans kopen, maar volgens mij kan ik ze beter op 7volt laten draaien, scheelt denk ik aanzienlijk.

J-Rom > Zie sig, ik zal eens op zoek gaan naar dat progje. Maar gaan fans daar niet eerder van kapot?

Nostra > Het zijn dus nieuwe fans nog geen week oud, en hoe komt iedereen erbij dat ik geen geld wil besteden :?
En ik kon niet echt iets bruikbaars in de search nog in de faq vinden, kijk zelf maar eens :)

C0nscious > Ik heb een Enermax 350Watt PSU en die is muisstil. Dat Zalman ding ziet er wel aantrekkelijk uit, ff in de pricewatch kijken :)

Wederom iedereen bedankt en ik WIL dus WEL geld besteden. Ik heb zie sig en nog 3 andere systemen, dus het zou een beetje krenterig zijn om geen cent uit te geven aan stillere oplossingen. DigiDoc is best prijzig, maar als iedereen dat hier
aangeraden had had ik hem gekocht.

Verwijderd

Ik ben dus verhuisd en op een of andere manier is mijn systeem hier 2* zo luid.

Dus ben ik naar mogelijke oplossingen gaan zoeken, ik heb heel de search en de faq gehad, maar ik kom er niet uit. Ondanks dat alles al 100* voorbij is gekomen (sorry).
Met name de CPU fan maakt te veel herrie.

Dan nu mijn vragen:

het is wennen omdat je je beste liefde een tijd niet meer hebt gehoort want als ik mijn pc s`morgens aanzet voor }:O dan denk ik je*us wat maakt dat ding een herrie maar als ik weer thuiskom van school dan denk ik ach het valt ook wel mee >:) >:) >:)

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 23:35 schreef funksngrooves het volgende:
Botoo > Wederom iedereen bedankt en ik WIL dus WEL geld besteden. Ik heb zie sig en nog 3 andere systemen, dus het zou een beetje krenterig zijn om geen cent uit te geven aan stillere oplossingen. DigiDoc is best prijzig, maar als iedereen dat hier
aangeraden had had ik hem gekocht.
P.S. ik raad je die digidoc ook erg aan want ik heb een 120x120x38 fan van adda erin maar die maakt veel herrie maar met die digidoc kan ik hem regelen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 00:13 schreef garnage het volgende:

[..]

P.S. ik raad je die digidoc ook erg aan want ik heb een 120x120x38 fan van adda erin maar die maakt veel herrie maar met die digidoc kan ik hem regelen
Sounds cool, bovendien heeft die DigiDoc ook nog eens de looks :) En die nieuwe ondersteund 120mm fans :)

Nieuwe brander of digidoc nieuwe brander of digidoc nieuwe.. :P
Pagina: 1