[EL] Muismod, led probleem

Pagina: 1
Acties:

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Ik wou vandaag, na mijn problemen met mijn hdd, mijn muis maar eens modden met een lichtje. Dus ik pakte mijn muis (gewoon standaard ps2 muis) en maakte het open, na wat meten met de multimeter sloot ik hem aan. Ja het brande, maar met verbasig deed mijn muis niks :? ik dus ledje loshalen, toen deed mijn muis het weer.

Nu vraag ik me af wrom dit nu precies komt. Want zoveel ampere heeft zoiets toch niet?

Een ander probleem dat ik trouwens had eergisteren ook met leds. was het volgende. In mijn front zitten van die gaatjes ik wou daar licht door laten schijnen. Ik heb dus 6 groene en 6 roode leds gehaald en er achtergeplakt. Alles gesoldeerd in paralel. Maar als snel waren de 6 roden dood (trouwens wel op 5 volt aan gesloten :Y) ) In serie had ik ermaar 3 he meer ik deed hoe minder het licht gaf. Hoe los ik dit op?

edit:

Of zou dit topic naam moeten hebben "[EL]Led problemen" ?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

Je moet er 4 in serie zetten en dan aan je 12 volt hangen, dan gaat het perfect.

• Sine
  • Laatst online: 20:44
Op woensdag 26 december 2001 00:22 schreef Pascal81 het volgende:
Je moet er 4 in serie zetten en dan aan je 12 volt hangen, dan gaat het perfect....
.... op in rook.

Die dingen hebben een stroom nodig van een 20-30mA

weerstandje in serie met je ledje zetten ...
dan leven ze wat langer

(bv 470 Ohm bij 12V)

Repareren doe je zo.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Op dinsdag 25 december 2001 21:01 schreef Cloontje het volgende:
edit:

Like, d-uhhh... ;)

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 00:29 schreef Sine het volgende:

[..]

.... op in rook.

Die dingen hebben een stroom nodig van een 20-30mA

weerstandje in serie met je ledje zetten ...
dan leven ze wat langer

(bv 470 Ohm bij 12V)
Dus dan doe ik wel 4x3 in serie dan op 5 volt lijkt me iets beter. Want ik kwee niet hoe ik dat ga doen met de weerstanden, ik ben niet zo groot wonder :)

Ja ik had dus eerst dus probleempie met weerstandjes ok maar die waren bijna 2k |:( ik zei ook eerst rond de 500 maar die lijpo heeft het verkeert gedaan :(

Anyway, hoe zit dat nu precies met mijn muis. Ik dacht zelf eerst 6 adderig draad halen (of 7)

edit:

Sorry moet nog ff wennen aan het [EL] is nieuw voor mij

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Net gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/pics/EETRPARSHHE

Dit was mijn oude opstelling. Dus op 5 volt. maar hoe moet ie dan op 12 volt, Opzich ook wel beter kan die onder een schakelaar ook leuk, gadget gehalte.

Van die muis valt niet uit te teken trouwens

• YpS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 12:39

YpS

die tekening dan moet hij gewoon op rond de 2.5, 3 volt... hoor, naar mijn mening :P

Verwijderd

doe er toch maar een weerstandje aan zou ik zeggen, anders zijn ze nog steeds dood na een tijdje :Y)

in serie is de stroom door de hele schakeling gelijk dus branden ze allemaal door, gewoon weerstandje van 1K halen en in serie met de rest....

suc666

edit:

owja je schakeld ze parallel, dat worden dus 12 weerstandjes van 1K, wees niet ongerust, kosten 10 cent (ofwel 4,5 eurocent) per stuk

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 01:38 schreef YpS het volgende:
die tekening dan moet hij gewoon op rond de 2.5, 3 volt... hoor, naar mijn mening :P
Hebbie wel mijn start vraag gelezen?

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Auw auw auw... Dat is Parallel vrolijke vriend :)

In serie is aan elkaar rijgen.

En het is niet aan te raden om die zo rauw op de voeding aan te sluiten, maar het altijd te beperken met een weerstand. Voor 5 Volt is 150 tot 250 Ohm goed per ledje..

Ga uit van 20mA per ledje. Dan reken je ca 2 Volt per ledje dus hou je 3 volt over om over de weerstand te zetten.

Dan heb je de max stroom van 20mA (20 * 10^-3 A)
Volgens de wet van Ohm is dat dan 3/(20 *10^-3) = 150 Ohm.

Dit is dus PER LEDJE... In serie KAN je in principe er 3 aan elkaar rijgen op de 5 volt.

Daarnaast raad ik je ten zeerste aan om een Elco (polaire condensator) van 1µF (MicroFarad) parallel aan te sluiten aan de leds bij de voeding. Dit voorkomt storingen in je muis die optreden door de afname van het vermogen van de LEDs. Let wel GOED op de polariteit van de Elco, want als je de positieve en de negatieve pool omdraait dan hoor je *POEF*.

Suc6

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 01:38 schreef Genius_P het volgende:
doe er toch maar een weerstandje aan zou ik zeggen, anders zijn ze nog steeds dood na een tijdje :Y)

in serie is de stroom door de hele schakeling gelijk dus branden ze allemaal door, gewoon weerstandje van 1K halen en in serie met de rest....

suc666

edit:

owja je schakeld ze parallel, dat worden dus 12 weerstandjes van 1K, wees niet ongerust, kosten 10 cent (ofwel 4,5 eurocent) per stuk
Ja als je leest ff ik had dus eerst weerstandjes maar 1k is veels te hoog probeer maar (zwak licht met 12volt). Dus daarom deed ik eerst met 5 volt in preciepe zou dat toch moeten werken, maar de ampere was volgens mij dan toch te hoog, maar dat begrijp ik niet. Daarom wil ik dus ff donderdag nog ff 12 470ohm weerstanden halen maar hoe ga ik ze nu schakelen, daarom dat tekeningetje of iemand dat wil aftekenen, want ik kom er nu niet meer uit.

En die muis dan?

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 21:01 schreef Cloontje het volgende:
Een ander probleem dat ik trouwens had eergisteren ook met leds. was het volgende. In mijn front zitten van die gaatjes ik wou daar licht door laten schijnen. Ik heb dus 6 groene en 6 roode leds gehaald en er achtergeplakt. Alles gesoldeerd in paralel. Maar als snel waren de 6 roden dood (trouwens wel op 5 volt aan gesloten :Y) ) In serie had ik ermaar 3 he meer ik deed hoe minder het licht gaf. Hoe los ik dit op?

edit:

staat er toch |:(

Maar zou het willen uit willen uit teken want ik snap er geen bal meer van, ik ben iets te simpel, ik doe altijd te simpel denken.

En je zei een elco voor die muis, hoe krijg ik zoon kreng dan in mijn muis.

Verwijderd

ok dan, de lekspanning van een ledje is 0,7V dus dat zou je signaal kunnen storen, weet het ook niet maar dat kan je opvangen met een shotkey diode (heet zo geloof ik) met een drempelspanning van 0,3V verder zou de boel parallel geschakeld met 1K gewoon moeten werken op 12 V (12 mA), op 5 volt kan je idd beter 470 ohm (~10 mA) pakken of je moet low-power leds hebben (branden al bij 3mA).

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 01:52 schreef Genius_P het volgende:
ok dan, de lekspanning van een ledje is 0,7V dus dat zou je signaal kunnen storen, weet het ook niet maar dat kan je opvangen met een shotkey diode (heet zo geloof ik) met een drempelspanning van 0,3V verder zou de boel parallel geschakeld met 1K gewoon moeten werken op 12 V (12 mA), op 5 volt kan je idd beter 470 ohm (~10 mA) pakken of je moet low-power leds hebben (branden al bij 3mA).
bij 5 volt geen weerstand nodig (led is van 3 tot 9 volt)
bij 12 volt wel weerstand nodig (eentje van 470 ohm)(niet zeggen dat niet zo is want ik had dat al eens eerder gelzen op GoT, en een vriend van me zegt dat ook dus ik denk dat jij in de war bent geraakt nu)

Verwijderd

ok dan nog 1X!!!

een LED heeft altijd een weerstand nodig!!!!!!!!

arrgggg... een led mag niet meer dan 20 mA krijgen, spanning maakt niet uit!!!

hij doet het ook op 1000V als je er maar genoeg weerstand voorgooit! ik heb zelf een 220V fanbus met ledjes die gewoon met 150K en een diode direct aan de 220V hangen!!

dus lees eerst maar eens electronica voor beginners door..

verder... no flame hoor :)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

bij 5 volt geen weerstand nodig (led is van 3 tot 9 volt)
Ga gerust je gang, maar je LEDje(s) leven niet lang... (Hey.. Dat rijmt :) )

Anyhow.. Ik ben HBO student electro, dus ik weet ongeveer wel waar ik het over heb...

edit:

Genius P heeft helemaal gelijk.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 01:59 schreef Genius_P het volgende:
ok dan nog 1X!!!

een LED heeft altijd een weerstand nodig!!!!!!!!

arrgggg... een led mag niet meer dan 20 mA krijgen, spanning maakt niet uit!!!

hij doet het ook op 1000V als je er maar genoeg weerstand voorgooit! ik heb zelf een 220V fanbus met ledjes die gewoon met 150K en een diode direct aan de 220V hangen!!

dus lees eerst maar eens electronica voor beginners door..

verder... no flame hoor :)
Ik wil niet lullig zijn hoor maar je bent dus wel aan het flamen. Maar, anyway je denkt dus dat ik debiel ben, en nooit een stopcontact heb gezien. Maar ik kan gewoon een ledje aansluiten op een 9volt baterij zonder weerstand hoor. :z

Verwijderd

doe dat maar eens 1 uur en hij is DOOD :)

sterkte he....

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 01:59 schreef WarMaster het volgende:

[..]

Ga gerust je gang, maar je LEDje(s) leven niet lang... (Hey.. Dat rijmt :) )

Anyhow.. Ik ben HBO student electro, dus ik weet ongeveer wel waar ik het over heb...

edit:

Genius P heeft helemaal gelijk.
Maar waarom zegt mijn vriend dan dat niet zo is. Ik ken hem al een 6 jaar, en daarvoor was hij altijd met electro shit bezig en nu nog steeds. Gek zet van alles in elkaar, heeft allemaal dingetjes gemaakt. Nog een andere vriend van me heeft een 4 jaar lang electro gedaan. En die zeggen dat van niet, en hun van wel. Maar het klote zooi is dus dat ik dus niks opschiet opdat er dingen voorbij komen waarop ik weinig weet, en jullie komen met van die regels die ik nooit heb gezien. En nu flamet er 1tje op mij omdat ik dat niet weet en mijn best probeer te doen om iets te maken. Tis niet dat ik zomaar wat heb geprobeert en dan hier gelijk heen komen. Ik krijg niet echt het gevoel dat ik geholpen wordt op deze manier.

En ik geef toe dat iets eigenwijs bij, maar dat komt dat ik iets meer vertrouwen heb in mijn vrienden.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op woensdag 26 december 2001 02:03 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Ik wil niet lullig zijn hoor maar je bent dus wel aan het flamen. Maar, anyway je denkt dus dat ik debiel ben, en nooit een stopcontact heb gezien. Maar ik kan gewoon een ledje aansluiten op een 9volt baterij zonder weerstand hoor. :z
Sorry hoor, maar als jij goed gegeven advies negeert dan denk ik dat je vrij weinig te zoeken hebt op een forum zoals hier.

Genius_P heeft gewoon gelijk, PUNT UIT.

Het feit dat je hem niet ziet als een geloofwaardig persoon is een redelijk fout in jouw instelling t.a.v. het opnemen van welgemeend advies op dit forum.

Ik kan er alleen nog maar aan toevoegen dat een LED een stroomgestuurd compnent en dat je dus er een weerstand bij moet zetten om dusdanig de stroom aan te passen op de LED.

Het feit dat jij ooit een keer met een half brakke 9 volts batterij en een LED hebt lopen spelen weegt niet op tegen de algemene electronica wetten.

Het advies was goed bedoeld, maar als jij eigenwijs wil zijn, ga gerust je gang.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op woensdag 26 december 2001 02:09 schreef Cloontje het volgende:

[..]

Maar waarom zegt mijn vriend dan dat niet zo is. Ik ken hem al een 6 jaar, en daarvoor was hij altijd met electro shit bezig en nu nog steeds. Gek zet van alles in elkaar, heeft allemaal dingetjes gemaakt. Nog een andere vriend van me heeft een 4 jaar lang electro gedaan. En die zeggen dat van niet, en hun van wel. Maar het klote zooi is dus dat ik dus niks opschiet opdat er dingen voorbij komen waarop ik weinig weet, en jullie komen met van die regels die ik nooit heb gezien. En nu flamet er 1tje op mij omdat ik dat niet weet en mijn best probeer te doen om iets te maken. Tis niet dat ik zomaar wat heb geprobeert en dan hier gelijk heen komen. Ik krijg niet echt het gevoel dat ik geholpen wordt op deze manier.

En ik geef toe dat iets eigenwijs bij, maar dat komt dat ik iets meer vertrouwen heb in mijn vrienden.
Voer het uit zou ik zeggen...
Je vertrouwt je vrienden toch? Waarom heb je dan nog extern advies nodig?

Maar ik zeg je gewoon dat het NIET correct is. Of je me wil geloven is jouw keuze.

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 02:14 schreef WarMaster het volgende:

[..]

Voer het uit zou ik zeggen...
Je vertrouwt je vrienden toch? Waarom heb je dan nog extern advies nodig?

Maar ik zeg je gewoon dat het NIET correct is. Of je me wil geloven is jouw keuze.
:Z kom op zeg. Net of ik je wat aan gedaan hebt. Wat verwacht je dat iemand alles weet, wat jij ook weet, en waneer niet jij het ff uitlegt en dan verwaht dat die dat begrijpt? Ja sorry, maar dat is nou niet het geval. Op GoT is het dus de bedoeling dat je elkaar helpt, en wanneer mijn kennis gewoon fout is, raak je in de war. Ik krijg nu opeens iets te horen wat ik al jaren anders hoort.

En waneer ik vraag om betere uitleg. Wordt ik gewoon keihard geflamt.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

een LED heeft idd een voorschakelweerstand nodig.. TENZIJ je leds gebruikt met ingebouwde voorschakelweerstand, iemand daar al aan gedacht :)..

now chill and shake hands

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 03:16 schreef Acid_Burn het volgende:
een LED heeft idd een voorschakelweerstand nodig.. TENZIJ je leds gebruikt met ingebouwde voorschakelweerstand, iemand daar al aan gedacht :)..

now chill and shake hands
Ja wel aangedacht. Maar dat vind ik lastiger dan gewoon een weerstandje solderen. Maar hoe denk jij eigenlijk mijn frontje probleem op te lossen?

Muis minder belangrijk.

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

gewoon... 1 weerstandje in serie met een aantal leds..
code:
1
2
3
4
5
6
     .--o--.     
     |--o--|
+5 -[]-|--o--|--- 0
      etc..
     |--o--|
     .--o--.

zoiets
[] = weerstand
o = led

waarde weerstand weet ik ff niet.. moet je ff berekenen.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
Acid_Burn

dit wil ik dus ook gaan doen met die glowpad, op die site staat dat als je 2e ledjes parallel schakeld (dat zijn dan 20 mA) en je hebt ze van 2.1 V dat er een weerstand van 82ohm voor moet
code:
1
2
3
     .--o--.
+5 -[]-|     |--- 0
     '--0--'

en dan zijn de ledjes 2.1 Volt en 20mA
de weerstand []= 82 ohm volgens hem allen ikvertrouw dat niet helemaal. weet iemand misschien hoe ik de goeie weerstand uit kan rekeken want die wil ik vandaag gaan halen.
Dan heb je de max stroom van 20mA (20 * 10^-3 A)
Volgens de wet van Ohm is dat dan 3/(20 *10^-3) = 150 Ohm.
volgens mij moet ik zo iets hebben of niet :?

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

weerstand en de benodigde stroom hangen af van het soort leds..

mijn electro is te roestig om dat nu ff uit te rekenen, maar en zijn vast wel hulpzame tweakers die dat ff kunnen :)

maar met 2 kan je ze net zo goed in serie zetten :)

Pagina: 1