Toon posts:

[FS2002] Hoe werkt de VOR?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang gezocht te hebben en gevraagd te hebben in de andere lopende topic over FS2002 en geen antwoord gekregen te hebben, heb ik toch maar besloten om een topic hierover te openen. Ik heb fs2002 al een paar dagen geinstalleerd en geprobeerd te spelen. Omdat dit mijn eerste flightsim is (ik heb dus nooit eerder een flighsim game gespeeld), heb ik wat problemen ondervonden. Ik volg momenteel de lessen in fs2002 maar omdat het in het engels is, begrijp ik er niet zoveel van. In class 12 wordt gesproken over de VOR. Kan iemand mij uitleggen waarvoor het dient(waarschijnlijk voor het navigeren) en hoe je het kunt gebruiken? Je hebt een balletje waar je aan kunt draaien waarna het pijltje precies recht staat en een hoek aanwijst, moet je dan in de richting van die hoek vliegen of is dat iets anders? Moet je constant aan dat balletje draaien of hoeft dat niet? En als je bijv. van amsterdam naar eindhoven vliegt, hoe moet je dat instellen dat hij mij aangeeft hoe ik naar eindhoven kan vliegen? Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kon helpen

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Ok, het handigste is om een vluchtplan te maken, bij 'Create Flight'. Dan stel je als beginpunt Schiphol en als eindpunt Eindhoven in, je hebt nog wat keuzes, bv IFR of VFR (Instrumental Flight Rules of Visible Flight Rules), stel die in op IFR.

Daaronder heb je nog 4 keuzes, Direct, High Altitude, Low Altitude en VOR to VOR. Dit moet je zelf weten, afhankelijk van de afstand. Klik daarna op Find Route om de route weer te geven en klik op Ok, hij zal de flightplanner opslaan.

VOR's zijn eigenlijk niets anders dan 'checkpoints' die op je GPS (Global Positioning System) komen te staan, zeg maar de 'kronkels' in de groene lijn.

Als je nu via de GPS wil vliegen, zet je de automatische piloot aan, de switch (onderin dacht ik) met 2 keuzes: NAV en GPS, die zet je dus op GPS, en je zet bovenin ergens de NAV vast. Als het goed is, zal het vliegtuig automatisch gaan draaien om op de groene lijn te vliegen. (GPS menu kun je tevoorschijn halen door onderin op die vierkante knopjes op 'Hide/Display GPS' te klikken.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is :)

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 20:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

Nou Saekerhett, dat is eigenlijk niet hoe VOR-navigatie werkt, maar meer een uitleg van de GPS van FS2000/2002. Denk maar niet dat het in real-life zo gaat!! :)

VOR-bakens (VHF Omnidirectional Range) zijn fysieke zenders op de grond (gebouwtjes dus) die op een bepaalde frequentie signalen uitzenden. Deze signalen worden uitgezonden in 360 richtingen rondom het baken. Je kan je dus het beste een rondje voorstellen (het VOR-baken) waaruit 360 lijnen uitwaaieren. Elke lijn is een zogenaamde "radial".

Stel, je wilt met je vliegtuig van vliegveld A naar vliegveld B. Bij bijna elk vliegveld staat wel een VOR-baken in de buurt. Je kunt dan in het vliegtuig je Navigatie-radio instellen op de frequentie van het VOR-baken van vliegveld A (bijv. 113.30 MHz). Als je een lijn trekt van VOR A naar Vliegveld B blijkt dat deze lijn (bijvoorbeeld) samenvalt met de 30° radial van het VOR-baken van Vliegveld A. Dat betekent dus dat je door deze 30° radial te volgen bij vliegveld B (of eventueel een ander VOR-baken) uitkomt. In het vliegtuig stel je dus ook op de navigatie-apparatuur de 30° radial in.

Als je vervolgens vertrekt van vliegveld A moet je dus zorgen dat je op de 30° radial outbound van VOR A gaat vliegen. Dit kan je zien op de VOR-indicator. Daarop zie je een verticaal naaldje dat laat zien of je links of rechts van de ingestelde radial vliegt. Stel dat je op koers 30° vliegt en het naaldje zit toch aan de rechterkant van de indicator, betekent dat dus dat je parallel aan de radial vliegt, links van de radial. Om de radial te onderscheppen ga je dan bijvoorbeeld koers 50° vliegen. Je zal dan zien dat het naaldje langaam maar zeker naar links begint te bewegen als teken dat je in de buurt van de 30° radial komt. De kunst is daarna om te zorgen dat je zodra het naaldje in het midden zit ook echt de 30° weer te vliegen. Op die manier volg je dus de 30° radial en kom je bij vliegveld B uit!

Luchtroutes zijn eigenlijk niks anders dan lijnen getrokken tussen verschillende VOR-bakens. Tegenwoordig hebben we satellieten en met GPS apparatuur zijn VOR-bakens eigenlijk niet persé nodig meer, maar ze worden nog steeds veel gebruikt!

Er komt nog wel meer bij kijken, maar dit is even de beknopte basis :)

Voor uitgebreide uitleg, inclusief illustraties, zie

http://www.navfltsm.addr.com/vor-nav.htm

http://www.navfltsm.addr.com is zowiezo een hele goede site om de basis van navigatie in de lucht te leren!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Op woensdag 26 december 2001 00:08 schreef Tourniquet het volgende:
Nou Saekerhett, dat is eigenlijk niet hoe VOR-navigatie werkt, maar meer een uitleg van de GPS van FS2000/2002. Denk maar niet dat het in real-life zo gaat!! :)
Ok, maar ik d8, misschien wist ie dit ook niet :P

PS, hij WIST het ook niet, hij vroeg hoe ie nou in moest stellen zodat ie naar Eindhoven kon vliegen :P