Toon posts:

autoradio inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
MERRY-X-MAS!!!

Ik heb ff een vraagje; ik heb een autoradio met maar twee uitgangen (voor & achter). De eerste zit aan m'n versterker, voor de speakers acherin. De andere aan de subwoofer.

Maar nu wil ik ook voorin twee speakers inbouwen, daar heb ik dus geen uitgangen meer voor. Hoe kan ik dan het beste doen, kan ik het zomaar aftakken?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04 15:52

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Zit er aan je versterker geen extra uitgang voor doorlussen naar extra versterkers. Ik zou de subwoofer ook achter een versterker hangen en dan de boxen voor aan de uitgang van je radio hangen.

Verwijderd

Je hebt toch in totaal op een auto radio 4 speaker uitgangen en 1 of 2 rca uitgangen?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 15:34 schreef Hurricane het volgende:
Zit er aan je versterker geen extra uitgang voor doorlussen naar extra versterkers. Ik zou de subwoofer ook achter een versterker hangen en dan de boxen voor aan de uitgang van je radio hangen.
De subwoofer heeft zelf al een versterker aan boord. De radio zelf heeft erg weinig vermogen, 4x35W. 't Is een blaupunt en die hebben helaas geen cinch (oid) uitgang. Anders had ik daar natuurlijk m'n subwoofer aan gehangen.

Er is niet een soort splitter in de handel?

Verwijderd

Kijk eens bij conrad.
Daar hebben ze vast wel een oplossing voor dit probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 15:41 schreef ureal het volgende:
Kijk eens bij conrad.
Daar hebben ze vast wel een oplossing voor dit probleem.
Goeie tip, ga er ff kijken...

Verwijderd

Die versterker die je voor de achterspeakers gebruikt heeft deze veel vermogen?

Zoja koppel die voorspeakers dan maar daar aanvast.

En je moet ze dan wel ff zo aansluiten dat ze weinig amp hebben.

Ik weet niet helemaal precies meer hoe het zit.
In ieder geval serie of parallel. :?

Misschien kan een ander dit ff aanvullen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 15:45 schreef ureal het volgende:
Die versterker die je voor de achterspeakers gebruikt heeft deze veel vermogen?

Zoja koppel die voorspeakers dan maar daar aanvast.

En je moet ze dan wel ff zo aansluiten dat ze weinig amp hebben.

Ik weet niet helemaal precies meer hoe het zit.
In ieder geval serie of parallel. :?

Misschien kan een ander dit ff aanvullen ;)
Ik kan je niet helemaal meer volgen, maar zoals je al zegt, misschien dat iemand anders dit kan aanvullen.

De verterker is er één van 180W met twee cinch ingangen, waarvan er nu 1 in gebruik is. Op de boxen achterin (ovalen) staat 200W...

Verwijderd

Je kunt luidsprekers op 2 manieren aansluiten.

1. Je trekt vanaf de radio de draden van 1 uitgang naar 2 luidsprekers.

2 Je sluit de min van speaker 1 aan op de min van de radio. De plus van deze speaker sluit je weer aan op de min van luidspreker 2 en de plus van luidspreker 2 sluit je weer aan op de plus van de radio.

Volgens mij hou je op deze manier voldoende vermogen over zodat de versterker lekker zijn werk kan doen

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 15:56 schreef ureal het volgende:
Je kunt luidsprekers op 2 manieren aansluiten.

1. Je trekt vanaf de radio de draden van 1 uitgang naar 2 luidsprekers.

2 Je sluit de min van speaker 1 aan op de min van de radio. De plus van deze speaker sluit je weer aan op de min van luidspreker 2 en de plus van luidspreker 2 sluit je weer aan op de plus van de radio.

Volgens mij hou je op deze manier voldoende vermogen over zodat de versterker lekker zijn werk kan doen
De tweede manier kan toch eigenlijk niet? Elke uitgang heeft 4 draden, rechts+,rechts- en links+,links-

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 16:01 schreef jeroenbeekman het volgende:

[..]

De tweede manier kan toch eigenlijk niet? Elke uitgang heeft 4 draden, rechts+,rechts- en links+,links-
Ja maar op deze manier 2 koppel je de luidsprekers door.

Op deze manier gaat dus alleen de min van luidspreker 1 naar de radio en de plus van luidspreker 2.

De overgebleven 2 kabeltjes knoop je aan elkaar.

autoradio----(-)luidspreker1(+)aan elkaar verbinden(-)luidspreker2(+)--radio

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 16:07 schreef ureal het volgende:

[..]

Ja maar op deze manier 2 koppel je de luidsprekers door.

Op deze manier gaat dus alleen de min van luidspreker 1 naar de radio en de plus van luidspreker 2.

De overgebleven 2 kabeltjes knoop je aan elkaar.

autoradio----(-)luidspreker1(+)aan elkaar verbinden(-)luidspreker2(+)--radio
Je zet ze dus in serie?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Als ik het goed begrijp heb je dus twee versterkers aan je head unit hangen? Allebei via de speaker outputs van je headunit?
Als dat zo is, dan kan je twee voorspeakers extra op de front outputs doen, gewoon zoals je normaal zou doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal jullie even precies vertellen hoe ik het nu heb opgebouwd. Aan alle twee de uitgangen zit een 'booster adapter' (hi/low adapter) Deze zet een gewone uitgang om naar een cinch ingang. Daarvan komt er 1 op m'n versterker en 1 naar de low ingang van m'n subwoofer. Die heeft ook een Hi input. Maar die gebuik ik nu dus niet. Ik heb eerst zonder versterker een tijdje de boxen rechtstreeks aan de radio gehad. Maar dat geeft absoluut geen mooi geluid. Veel te weinig vermogen. (4*35W).

De subwoofer is van het merk Boschmann. Het is de B99-P.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Op woensdag 26 december 2001 13:08 schreef jeroenbeekman het volgende:
Ik zal jullie even precies vertellen hoe ik het nu heb opgebouwd. Aan alle twee de uitgangen zit een 'booster adapter' (hi/low adapter) Deze zet een gewone uitgang om naar een cinch ingang. Daarvan komt er 1 op m'n versterker en 1 naar de low ingang van m'n subwoofer. Die heeft ook een Hi input. Maar die gebuik ik nu dus niet. Ik heb eerst zonder versterker een tijdje de boxen rechtstreeks aan de radio gehad. Maar dat geeft absoluut geen mooi geluid. Veel te weinig vermogen. (4*35W).

De subwoofer is van het merk Boschmann. Het is de B99-P.
Nou, dan hang je je speakers gewoon parrallel aan de front outputs van je headunit. Wel er wel ff voor zorgen dat er een high pass bij 100 Hz ofzo zit op de front speakers, zodat ze niet gaan vervormen met elke harde beat.
Pagina: 1