Toon posts:

oude compu die niet aande praat wil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi

ik heb een oud computertje gekregen, een p100
maar ikkrijg hem nietgestart.
ik krijg de fout equipment configuration error.
het geheugen laad goed, en dan komt die fout. ik heb de diskettedrive uit de bios gegooid en toen gaf hij de fout nog. de harde schijf krijg ik nu wel in de bios te zien, maar ik heb een beetje het vermoeden dat het daar aan ligt. of aan irq kanalen, want er zit ook nog een netwerkkaartje in, en die zit natuurlijk niet in de default bios instellingen. wie kan mij hier ietjes mee verder helpen.
want ik kan wel op f1 duwen om door te gaan maar dat werkt niet. en ik heb win 98 erop proberen te installeren, maar als hij dan overnieuw moet gaan opstarten in de installatie dat stopt hij. wat kan er verkeerd geconfigureerd zijn??
thnx alvast

Verwijderd

heb je al geprobeerd om 'm zo "kaal" mogelijk op te starten? dus alleen mobo + video + HD erin laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
nog niet geprobeert, maar er zit alleen die netwerk kaart in, voor de rest is alles of onboard of niet aanwezig.
ik zal het zometeen eens proberen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
misschien zit er op die netwerkkaart wel een (verrotte) bootrom.. ik zou eerst es proberen zonder die netwerkkaart dus..

Verwijderd

Topicstarter
de netwerkkaart is het niet
het is een oude bios, zal ik eens alles disabelen??
of heeft iemand een goed idee.
hij heeft het gedaan!!!
het ligt toch aan de bios neem k aan?

Verwijderd

Heb je boekje van MOBO? Zo ja probeer dan eens een cmos reset als je die jumper kan vinden

Verwijderd

Topicstarter
geen boekje
wat houd die reset in, en kan dat kwaad, zo nee dan ga ik wel proberen te zoeken... :)

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Haal de cmos batterij eruit(met jumpers spelen als je geen boekje hebt hmm is neit leuk..)

Gewoon zo'n zilver batterij. Die er effe eruit en erweer in

Verwijderd

Topicstarter
wat gebeurt er eigenlijk dan??
niet dat ik dadelijk helemaal niets meer weet...
is het trouwnens mogelijk de computer op te laten starten vanaf een bootdisk, zonder harde schijf, dan kan ik die ook nog buitensluiten

• Aakab
DAn gaat hij alle bios instellingen resseten.
Meestal is dit wel de oplossing voor dit soort problemen.

Het is inderdaad mogelijk om met diskkete te opstarten
Maar zou toch eerst die cmos gedoe proberen...Kan nix misgaan dus maak je niet druk.

Verwijderd

Topicstarter
hoe lang moet dat batterijtje eruit??
want ik heb het even gedaan, en dat werkte niet
en ook de harde schijf uit de bios gooien hielp niet :(
nu word het zeker erg lastig he...

BTW hij lijkt de instellingen van de bios niet gereset te hebben, ze stonden zoals ik ze had ingesteld voordar het batterijtje eruit ging.... zal wel niet goed zijn..

• Aakab
Hmm 2 seconden is voldoende :)
Alleen heb je de stekker wel eruit gehaald?
dat moet ook wel..
Hmm indien dat niet werkt hmmm...hehe dan weet ik het ook niet 1 2..sorry

Verwijderd

Topicstarter
ja stekker eruit, en batterij eruit. maar dus niet andere instellingen in de bios, dat zou wel moeten of niet??
ik heb nog allerlei dingen in de bios proberen te veranderen, maar nog steeds niets....
harde schijf is het niet, diskette drive ook niet, en verder zit er eigenljik alleen het moederbord en de processor op....
maar hij blijft aangeven equipment configuration error, dus volgens mij is ie niet kapot???

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
soms heeft een oude bios ook de mogelijkheid "reset to factory settings"

Maybe die van jou ook?

Verwijderd

Topicstarter
de default settings, ja daar is het nou juist door gekomen volgens mij, dat ik wat heb verandert en dat hij toen ik dat deed deze fout gaf, maar dat kan ik me niet meer zeker herinneren, maar die setting helpt niet...

Verwijderd

Topicstarter
hebben er geen mensen ideeen meer??????????
wat moet ik nou doen dan? weggooien???

• Knoetje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 13:39
Ik zou ff gaan zoeken naar een boekje voor het mb.
Hier staat misschin in wat je moet doen.

Is natuurlijk wel erg vaag voor ons als we niet weten
wat je precies hebt. :)

Het is waarschijnlijk gewoon een jumpertje.
De bios is gewoon niet goed gereset!!

[misschien ontopic]
Ik deed dat altijd met een tangetje, niet echt aan
te raden maar als je radeloos bent dan doe je wel eens
rare dingen >:)
Moet je natuurlijk ook de batterij er uit halen

Of inplaats van 2 sec gewoon een hele tijd...
[/misschien ontopic]

Alles is najagen van wind...

Verwijderd

Na het verwijderen van je batterij (en terugplaatsen) MOET de PC een error geven, zoiets als "CMOS checksum error". Geeft hij dit niet, dan heb je de batterij tekort eruit gehad. Geeft hij dit wel, dan heeft je CMOS zijn data verloren. Geen nood, dit wil je juist. Nadat je de BIOS ingegaan bent en "save and exit" hebt gekozen zal de checksum-error niet meer verschijnen. De data in je CMOS is nu opnieuw opgebouwd en meestal zal het ding nu weer willen starten...

2 seconde de batterij eruit is meestal VEEL te kort. De CMOS is nl. een klein stukje RAM (met een realtime clock), dat maar heeeeel weinig stroom nodig heeft om zijn geheugen vast te houden. Een dikke elco kan hem gemakkelijk enkele minuten van stroom voorzien. Wordt vaak speciaal zo gemaakt omdat je dan de batterij vervangen kunt zonder je CMOS data te verliezen...

Verwijderd

Topicstarter
ik type effe over :
cpu clock mismatch
Cmos battery bad
cmos checksum error
en dan blijft de configutaion equipment error bestaan
ik ga nu de bios induiken, en jullie horen zo meer
wilde dit effe opschfijven he!

ben er nu in en dan geeft hij dat hij 2 dingen automatisch heeft geconfigureerd: bad battery or checksum error
en de video card mismatch .
en dan verander ik niets verder
opnieuw opstarten
en de configuration equipment error blijft........... :(:(:(:(:(
mag ik nu de conclusie trekken dat het daar niet aan ligt??

Verwijderd

Topicstarter
waar vind ik het boekje van het moederbord? en waar moet k dan naar zoeken?
ik denk dat ik eerst gewoon eens alle instellingen in de bios stuk voor stuk ga veranderen, dan moet hij toch een keer gaan werken of het ik dat mis??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu eens door laten opstarten en ik zie hier toevallig dat hij een bootrom aan het laden is!!
daar zal het probleem wel liggen, hoe krijg ik dat eruit??

• polleke
  • Laatst online: 23-11-2025
bootrom van de netwerkkaart halen of gewoon even de kaart er compleet uithalen

Verwijderd

Topicstarter
dan geeft hij de error nog steeds :(
en als ik een win 98 boot erin duw dan krijg ik de vraag naar een system diskette
:(
zou de computer een andere taal kunnen hebben?
want die bootdisk is goed

Verwijderd

Topicstarter
ok, ikkan dus wel doorgaan maar hij ziet de bootdiskette neit als een bootdiskette, wat is er dan mis? dan kan ik dat proberen te verhelpen!

Verwijderd

Als je eerst nou eens probeert te regelen dat je een boekje van het mobo hebt....

Hoe?

UTFS >:)

Op je mobo staan een aantal nummers. Vul die nummers eens in Google in (www.google.com) en kijk of je daar iets tussen kunt vinden.

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Haal eerst eens alles van je mobo af alleen video een mem + CPU kijk dan eens of alles goed loopt.
daarna pas hdd of fdd

>Systeemspecs<

Verwijderd

Probeer eens je seriële COM(1) poort om te zetten naar een andere, misschien hardware die langs daar probeert te gaan maar geen toegang krijgt omdat er reeds ander zit of wegens schade daar.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 17:20 schreef thej het volgende:
ik type effe over :
cpu clock mismatch
Cmos battery bad
cmos checksum error
*KNIP*
Dit is dus duidelijk.... CMOS batterijtje leeg of overleden :(

Ff batterijtje vervangen. Of opladen als het een oplaadbare is (dus gewoon de PC onder spanning houden)

Het hele verhaal: De PC onthoudt zijn BIOS instellingen in een stukje CMOS geheugen. Dit stukje geheugen wordt onder spanning gehouden door je CMOS batterijtje. Bovendien loopt er een chippie mee dat een realtime clock bevat.

Is je batterijtje leeg, vervliegt de data en geeft de BIOS een checksum error. Ga je nu je BIOS in dan zal de BIOS je CMOS geheugen vullen met defaults. Start je nu opnieuw dan moet deze checksum error weg zijn (zolang je de PC niet uitzet althans). Blijft de error bestaan --> batterij wellicht vervangen. Is het een oplaadbare dan kan het genoeg zijn de PC enkele uren aan te laten staan (b.v. gewoon in zijn BIOS scherm)

Is een oplaadbare batterij echt stuk, dan moet je wellicht gaan solderen |:(

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij heb ik een V50LC
van acer, en ik heb wel een pagina gevonden over het board. met ook een nieuwe bios, maar hoe zet ik die erop??
http://support.acla.acer.com:8080/web/nsbd11.nsf/v50lc?openview
als iemand hier een met me mee zou willen kijken aub
wat kan en moetik verder doen, met in het achterhoofd, dat ik dus nog niet in dos kom...
en dat ik ook nog neit van aan bootdisk kan booten... :(
plzz help!!

Verwijderd

Topicstarter
sorry ikkreeg pas na mijn post te zien dat er nog 3 berichten waren, die ga ik ook testen, en de seriele poort is al uit, en ik heb ook al diskette en hd uit de bios gepleurd, hielp niets, batterij ga ik nu kijken

Verwijderd

heeft het ding een merknaam en/of type aanduiding op de kast staan. Heb je al geprobeerd de fabrikant van het moederbord te achterhalen door de biosstring te controleren via http://www.wimsbios.com/. Heb de inderdaad al alles losgehaald, zoals flop, harde schijf en netwerkkaart? In de bios is ook vaak een optie swap floppy oid, die moet disabled staan. Is de flop goed aangesloten? Heb je de bios al geflashed (nee, want dan moet je weten wat voor mobo je hebt) etc etc.
Zo voorlopig werk genoeg voor de rest van de dag

Verwijderd

Topicstarter
op het moederbord staat alleen v50lc, en als ik dat op internet opzoek is dat een moederbord van acer, zoals ik in de post van half uur geleden ook al schreef.
verder, heb ik de batterij gemeten, en die leek het nog gewoon te doen :(
hij geeft die batterij fout ook alleen als ik de batterij er een tijdje uit heb gehaald...
zal ik voor de zekerheid toch maar een nieuwe gaan kopen? kan ik weer wat GULDENS uitegeven :P
nee wacht, als ik het goed lees is het dat niet, want mijn bios instellingen worden gewoon gesaved, en blijven staan zoals ik ze de keer ervoor had.
ok, k was aan het typen en toen dacht ik, nou dan trek ik ook all kabels van het moederbord, en weg fout
nu dus 1 voor 1 weer erbij halen, en dan zien waar de fout zit, niet???
batterij is dus goed, dan..
sorry voor dit vage gedoe, ben blij dat jullie helpen!

Verwijderd

Topicstarter
en ja hoor zodra ik de kabel van de diskette driver erin duw komt de fout, ook als ik hem in de bios uitschakel....
bij de harde schijf alleen krijg ik hem niet
hij gaat dan naar e:/62 en stopt dan.
moet ik nou op een andere pc windows op die hd zetten en hem dan in die pc duwen, of moet ik een cd rom ombouwen naar die oude?
en wat te doen met die diskettedrive...
geeft geen fout als de kabel er niet in zit.... ????

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb nu een cd rom eraan gebouwt, maar de ene harde schijf is niet goed ofzo. de andere skipt hij als hij gaat testen. en ik denk zet de andere bios erop, doet hij het niet.....
ik snap er niets meer van. waarom zou die nieuwe bios er niet op kunnen, hij geeft aan dat het programma dat ze op die site geven: dat dat niet werkt met de bios die erop zit... das toch zeer vreemd
maar goed, als iemand nog 1 idee heeft merk ik het wel, ik heb het eigenlijk opgegeven nu :(

Verwijderd

FF een andere FDD + FDD kabel proberen, dan met flop je BIOS flashen, en een opstartflop erin stoppen, en je schijf formatteren. succes

Verwijderd

Topicstarter
andere diskette drive en kabel had ik al geprobeerd....
en bios flashen dat heb ik ook geprobeerd maar hij zij dat dat niet ging.....

Verwijderd

effe flauw doen: gekleurde baan van de flatcable op pin 1 van de floppy drive en de floppy controller? Connector NA de twist in de kabel gebruikt? Voedingsconnector van de floppy nog goed? Niet in de bios de floppy swap ge-enabled, wel in de bios floppy drive 1 op 1.44M.
Eventueel de onboard floppy controller uitschakelen en een losse controller gebruiken. Als je met schijven gaat ruilen is het het makkelijkst om een schijf van minder dan 512 Mb te begruiken omdat daar geen verschillende instellingen zoals LBA, Fat 32 of wat dan ook voor mogelijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kleur is goed, connector na de twist ook. de voeding... ja dat zou het nog kunnen zijn/ hoe kom je daar achter? voeding van een andere pc jatten, ok.
floppy swappen zie ik nergens staan in de bios dus zal wel goed zijn. en 1.44 mb op drive 1, is ook juist.
wat bedoel je met een losse controler?
en schijf van onder de 500 mb doet het niet.. ik kan er geen win 98 op schrijven, ikkan me het bericht niet meer precies terughalen, maar iets met nfts ofzo en htps ofzoiets!!! van die andere systemen dan dat, als die eropzaten ofzo, maar ik had hem geformatteerd.
en ik krijg de bios niet geflashed. oftewel rampcomputer

Verwijderd

losse controller: gewoon zo'n ouderwetse insteekkaart met connectors waarmee je een floppy en/of harddisk aan kan sturen. Wel in de bios de ingebouwde controllers disablen. Ik ga ervanuit dat de flatcables direct op het moederbord worden geprikt.
Waarom moet je win98 installeren als je de bios wil flashen????? Doe je toch gewoon van af een bootable diskette (systemdisk) met betreffende flash tool. Concentreer je eerst op het werkend krijgen van de flop, want zonder flop kom je niet zover met partitioneren (fdisk-en) formateren en installeren.
Tegenwoordig is het lastig om een schijf op een PC klaar te stomen en dan in ene andere machine in te bouwen. Er zijn te veel keuzes in de bios en het OS die roet in het eten kunnen gooien. Denk maar aan LBA, PIO, DMA, FAT etc etc.

Verwijderd

http://support.acla.acer.com:8080/web/nsbd11.nsf/v50lc?openview. Geeft alle jumpers setting met hun default waarde aangegeven met sterretje

Verwijderd

Topicstarter
jaja, een jumper van de bios omgezet. en nu heb ik mijn diskette station terug, nu proberen om windows erop te zette, effe een cd rom station geleend, en ondertussen nog wat vieze partities moeten verwijderen(ik kan wel een beetje zelf, gelukkig). en ben eens benieuwd nu zie ik dat hij het doet. win 98 word erop gezet.
volgens mij gaat het vanaf hier wel goed!!
harstikke bedankt!!
Pagina: 1