Verwijderd

Topicstarter
Ik weet echt niet welke ik zal nemen.

Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Allebij lijken het mij uitstekende camera's.
Zoals bekend werkt de Dimage 7 op penlites en de Sony op een sterke Lithion batterij. Maar Sony biedt een externe flitser aan met een sterkte van 1000 (dat is weinig)
Ik heb nu een Minolta, een van de beste camera's die Minolta ooit heeft gemaakt: de 9xi. Daar heb ik 2 externe flitsers bij: eentje met een sterke van 3200 en eentje met een sterkte van 5400. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Sony F707, vanwege de batterij, maar daar passen mijn mooie flitsers niet op.
Verder zijn de sluitertijd instellingen van de Sony ook wat matig: 30 sec-1/1000 (de Dimage 7 heeft 30 sec-1/2000)
de 9xi heeft een een max van 1/12000.

Wat zal ik nu doen? Wachten op het volgende model van Minolta? waarbij het batterijprobleem is opgelost (weet iemand daar al iets meer van?). of toch maar de Sony nemen?

En hoe komt het eigenlijk dat die digitale camera's zo lichtsterk zijn. de Sony heeft wel een heel mooi objectief met een lichtsterkte van 2.0-2.8
En is het batterij gebruik van de Minolta echt zo slecht als wordt beweerd? ook als je oplaadbare batterijen neemt met 1800 mhp?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 25 december 2001 15:04 schreef bterkuile het volgende:
Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Sony F707, vanwege de batterij, maar daar passen mijn mooie flitsers niet op.
Tja.... da's natuurlijk vrij zonde van je flitsers.
Verder zijn de sluitertijd instellingen van de Sony ook wat matig: 30 sec-1/1000 (de Dimage 7 heeft 30 sec-1/2000)
de 9xi heeft een een max van 1/12000.
Wanneer gebruik jij die 1/2000? (of nog sterker 1/12000e????)

Puur kopen op basis van specificaties is natuurlijk ronduit dom als je die genoemde specificaties niet gebruikt.
Nu weet ik niet OF jij die gebruikt :? maar ik kan me niet echt veel situaties indenken waar 1/1000 te lang is. En mocht die te lang zijn, dan bestaan er altijd nog filtertjes.

Ik weet dat ik hier niet duidelijk aangeef waar mijn voorkeur naar uitgaat; maar mogelijk heb ik nog wat nieuwe gedachten bij je opgeroepen waar je wat aan hebt.

Wat betreft de camera's gaat mijn voorkeur trouwens duidelijk uit naar de Sony......

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-03 19:29

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Wat zijn de max./min. ISO waarden ?
Vrij essentieel nl.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 25 december 2001 18:11 schreef .KeN. het volgende:
Wat zijn de max./min. ISO waarden ?
Vrij essentieel nl.
Niet mee eens. Die ISO-waardes zeggen helaas niet zo superveel bij digitale camera's.
M'n oude 4900 was bij ISO400 net zo korrelig als de Pro90IS die ik nu heb bij ISO200

Bedenk wel hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis je hebt in de foto. ISO200 is in veel gevallen al een foto met veel ruis.

De minimalle ISO-waardes zijn interessanter (hoewel de hoeveelheid ruis ook daar weer redelijk camera-afhankelijk is)

Verwijderd

Topicstarter
De Sony f707 isowaarden: 100, 200, 400
De Minolta dimage 7 isowaarden: 100, 200, 400, 800

Bij de Sony kun je de volgende flitser kopen: HVL-F1000
dat zal dan waarschijnlijk 1000 kaarsen zijn. (of hoe dat ook wordt uitgedrukt)
Er zal toch wel een sterkere uitgebracht worden hoop ik.
Maar aan de andere kan is het objectief wel erg lichtsterk.
En hoeft niet altijd meer een flitser.

Ik vind dat altijd een beetje eigenwijs om net weer een ander voetje of dingetje te gebruiken zodat andere merken niet compatible zijn :(
Nu weet ik niet OF jij die gebruikt :? maar ik kan me niet echt veel situaties indenken waar 1/1000 te lang is. En mocht die te lang zijn,...
Gebruiken doe ik het niet, maar het is meer het idee dat als je het een keer nodig hebt, dat je het kunt doen.
Het duidt ook de kwaliteit aan die je krijgt.
Als een auto 260 km/h kan rijden dan is 200 kmph geen enkel probleem voor de carroserie. maar neem je een Fiat Panda en die wil je 200 km/h laten rijden, dat houdt de carrosserie niet.

Maar ik denk dat mijn keuze de F707 zal zijn. Tenzij iemand iets weet van de opvolger van de Dimage 7.