• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:22

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Dat vraag ik me dus af. Was laatst op een feestje en daar was dus ook een band. Die speelden dus allerlei nummers en ook van die meezingers. Ik ben dus heel slecht in het onthouden van muzikale teksten en kan dus ook niet meezingen(wat ik helemaal niet erg vind overigens).
MAAR. Nu was ik de nacht daarop dus aan het dromen, en in die droom was ik volop aan het zingen. En zover ik kon herinneren zong ik heel veel nummers.
Het punt is nu. Ken ik die tekst dan wel, of "droom" ik dat alleen maar. Het leek dus wel echt dat ik die hele teksten zong.

Ik ken ze dus onbewust wel?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Hmmm, interessant.
Wat ook zo is, het gebeurt heel vaak dat ik een situatie droom en dat die dan uitkomt.

Ik denk dus wel dat je gelijk hebt :)

Verwijderd

Ik denk niet dat je meer weet in dromen. Ik denk wel dat je het beter terug kan halen. Je hebt namelijk veel meer informatie in je hoofd opgeslagen dan je je kunt herinneren.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
OK, maar waarom lukt me het niet om het buiten dromen te herinneren? Maar op zich weet je dus meer als je droomt.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 15:41

4POX

Everybody is wired

Ik heb maar 2 jaar frans gehad en spreek dus ook bijna geen woord.. alleen een beetje toeristen frans..

Maar ik heb eens een droom gehad, dat ik de hele franse taal onder de knie had.. Ook zoiets dom wat in je dromen kan voorkomen...

Alleen. ik maak me meer zorgen over dingen die in mijn dromen gebeuren en die daarna ook echt uitkomen.. En van sommige dromen word ik zelf bang van mezelf !!

AKA Rinkel weblog

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mja ik heb zoiets ook wel eens gehad
denk gewoon dat je al die dingen wel weet, maar gewoon op een of andere manier geblokkeerd of tegengehouden worden als je wakker bent

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Ten eerste zit er een hoop in je onderbewustzijn. Denk aan hypnose, waar ze zoiets proberen terug te halen wat je bij je bewustzijn niet kan herinneren, of bij kan komen. De informatie is opgeslagen in je hersenen, maar je kan er niet bij komen, zeg maar de FAT32 is er niet (table of contents).

Maar over jouw voorval denk ik dat het anders is. Ik heb dit eens met een vriend van me gehad, die geen woord Frans sprak. Echter hij droomde van een vakantie in Frankrijk dat hij alles verstond en alles goed sprak.
Wij kwamen toen tot de 'conclusie' dat het niet zo is dat hij Frans spreekt (waarom zou hij ineens Frans spreken???), maar dat de droom je het gevoel geeft dat je dat spreekt. Een droom is in een fractie van een seconde afgespeeld, dus echt spreken doe je niet, maar je zit op dat moment in een gevoelsfase waarvan een bepaald voorval deel van uitmaakt.

En aangezien jij de verbeelder bent, kan jij je droom sturen (al is het maar onbewust), dus als jij denkt (het gevoel hebben van) dat je Frans spreekt, of meezingt, dan doe je dat ook.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Op dinsdag 25 december 2001 15:58 schreef 4POX het volgende:
Ik heb maar 2 jaar frans gehad en spreek dus ook bijna geen woord.. alleen een beetje toeristen frans..

Maar ik heb eens een droom gehad, dat ik de hele franse taal onder de knie had.. Ook zoiets dom wat in je dromen kan voorkomen...

Alleen. ik maak me meer zorgen over dingen die in mijn dromen gebeuren en die daarna ook echt uitkomen.. En van sommige dromen word ik zelf bang van mezelf !!
Jij was toch niet die vriend van me he ;) Over toeval gesproken ;)

Maar het geval wat je nou zegt heb ik zelf ook. Dat je een situatie herinnert, en dat je eigenlijk al weet wat de ander gaat zeggen.
Overigens berust dit echter altijd op toeval. Immers, als iemand een ander antwoord bv. zou geven, dan zou je je het voorval niet herinneren, of het zou niet kloppen en je zou er geen aandacht aan schenken.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:44

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op dinsdag 25 december 2001 14:59 schreef dennisdotcom het volgende:
Wat ook zo is, het gebeurt heel vaak dat ik een situatie droom en dat die dan uitkomt.
Dat heet een Deja-Vu. En je moet t meemaken om te begrijpen en te geloven. Sommige mensen verklaren je voor gek, maar ik weet precies wat je bedoeld. :7

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 25 december 2001 19:59 schreef Mystikal_Me het volgende:

Dat heet een Deja-Vu. En je moet t meemaken om te begrijpen en te geloven. Sommige mensen verklaren je voor gek, maar ik weet precies wat je bedoeld. :7
Het is ook heel normaal te verklaren. En dan bedoel ik dus niet dat het heel normaal is dat je de toekomst kan voorspellen, maar dat het gewoon is dat je geheugen niet helemaal klopt, en er soms iets zo raar mis gaat dat je denk iets al meegemaakt te hebben. Het leuke eraan is ook dat je het gevoel hebt dat je het kent, maar nooit van tevoren zegt: "straks gaat er dit gebeuren want ik ken deze situatie al" Het is alleen een gevoel, geen paranormale gave.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Dude !! Ik heb vannacht ook liggen dromen dat ik zomaar ineens zelf muziek kon maken en zingen enzo, allemaal teksten die ik (toen ik wakker werd) me niet meer kon herinneren, maar ik wist wel dat het teksten waren die ik nergens ooit had gehoord. Errug vreemd.

Mother, will they like this song?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben al een aantal maanden actief bezig met het analyseren van mijn eigen dromen en ik heb er heel veel over gelezen.

In principe weet je in je dromen alles wat je meegemaakt hebt. Er zijn genoeg min-of-meer bewezen theorieen die aangeven dat een mens alles onthoudt wat hij of zij gedurende de dag meemaakt. Er is alleen een groot deel dat door je hersenen gefilterd wordt. Waarom? Omdat je anders zou verzuipen in een brij van impulsen en signalen. Dus filteren je hersenen alleen het interessante eruit. De rest wordt niettemin ook opgeslagen, alleen is het terughalen ervan veel moeilijker. De reden daarvoor is weer dat geheugen werkt op basis van koppelingen tussen herinneringen. De theorie is dat signalen die weggefilterd worden min-of-meer ongekoppeld opgeslagen worden in je geheugen; hoogstens aan andere andere herinneringen van waar je de gefilterde herinnering opdeed. Zaken waar je je bewust van bent worden over het algemeen met veel meer inter-herinnering koppelingen opgeslagen en zijn daardoor ook veel makkelijker terug te halen.

In je dromen gebeuren er een paar dingen. Je herinneringen worden geordend en beter opgeslagen. In het overgrote deel van de dromen zit echter een bepaald verhaal. De beelden in de droom zijn vaak afkomstig van de vorige dag, maar het verhaal is niet zo logisch. Het verhaal dient als kapstok voor de opeenvolgende beelden maar het is niet zo dat de kapstok willekeurig opgezet is. Sterker nog, in mijn geval heb ik voor bijna alle dromen een duidelijke betekenis terug kunnen leiden die meestal gingen over problemen die op dat moment speelde. Nu moet je hier mee uitkijken, want vaak zie je iets vanzelf als je er lang genoeg naar zoekt. Hoe dan ook, ik denk dat de dromen die ik zelf gehad hebben heel duidelijk waren en de beeldtaal heeft me meermalen aan het lachen gemaakt omdat ik het bijzonder geestig vond waarop mijn droom een bepaalde situatie uitbeeldde. Neem, ik sta met iemand met wie ik op dat moment wat problemen mee heb in een trein achter het 'stuur'. We ruzieen en de trein schiet van het spoor af. De andere persoon wordt boos maar uiteindelijk komt de trein na wat gehobbel weer terug op de rails. Dat is precies zoals ik het ervaren had, alleen merkte ik het toen pas bewust op.

Dromen zijn zelden voorspelen en spelen meestal terug op gevoelens die je hebt maar waar je vaak niet bewust mee omgaat. Gevoelens van liefde voor een persoon kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk via een droom naar boven komen.

Voor de mensen die hun dromen niet kunnen onthouden: begin rustig aan. Blijf bij het opstaan even liggen in bed en probeer wat flarden terug te halen. Vaak heb je het gevoel alsof je gedroomd hebt en dat is al goed genoeg in het begin. Probeer het laatste beeld van de droom terug te halen (meestal niet zo moeilijk). Als je ontspannen blijft en er even de tijd voor neemt komen er steeds meer flarden terug. Dit kan echter best wat weken oefening vergen. Begin, zodra je 1 droom gedeeltelijk kunt herinneren met het opschrijven daarvan. Tijdens het schrijven komt er vaak veel meer terug en door het schrijven train je je hersenen om met de dromen bezig te gaan. Dit helpt echt en zodra je eenmaal wat dromen op bent gaan schrijven is het leuk om te kijken of je er (simpele) betekenissen aan kunt onttrekken. Ga naar de bieb en leen wat boeken (mijn favo: Ann Faraday - The Game of our dreams). Suc6

Verwijderd

Ja dat ken ik ook wel ja.
Had ook een keer dat ik 's avonds heel oerg over een S.O. in zat over frans(woordjes) en ik wist er bijna geen 1 :( .
toen ik ging slapen toen droomde dat ik ze ging leren en dat ik al die woorden wist. Daarna wist ik de volgende ochtent ook echt bijna alle woordjes. Vind ik best wel weird ja. :?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Over dat de hersenen alls onthouden wist ik wel. In rusland was een man die echt alles kon onthouden. Is ook een bekende man(weet alleen niet meer z'n naam, is al een aardige tijd geleden iig) geweest. Maar hij vond het helemaal niet prettig, waarom? Omdat hij met bijna alles wat hij tegenkwam(getallencombinaties, woorden etc) ging linken met z'n geheugen. En dat was vrij intensief volgens de man. Dus zijn "filters" waren kapot?

Ik snap het nu wel een beetje, maar vind het toch een tikkie vreemd.

Maar ja. das het leven soms ook

Verwijderd

Dromen owneren... echt waar... één van de meest mysterieuze dingen die ik ken is wel dromen, vooral omdat ik zelluf nogal wetenschappelijk ben ingesteld (doe ook Technische Natuurkunde), maar sommige dagen kunnen nog zo in 'trance' staan van dromen.

Ik denk trouwens niet dat je meer weet ofzo, of dat je dromen ook uit zullen komen. Dromen kunnen wel uitkomen, maar volgens mij is dit dan puur toeval.

Verwijderd

Owja, misschien wel leuke topic, de moeite waard om even te bekijken van mij in SG:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/361361

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Op dinsdag 25 december 2001 15:54 schreef Nicap het volgende:
OK, maar waarom lukt me het niet om het buiten dromen te herinneren? Maar op zich weet je dus meer als je droomt.
wat je droomt zit in de onder- en onbewuste...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Op dinsdag 25 december 2001 23:58 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Dromen owneren... echt waar... één van de meest mysterieuze dingen die ik ken is wel dromen, ...
Ben ik wel met je eens...

Alles wat je overdag meemaakt, worden in je dromen idd. geordend en gefilterd. Maar dat is naar mijn mening niet alles.
Bijv. geluiden die er (in het echt) zijn tijdens dat je slaapt, bijv, je zusje gaat naar de WC, en slaat de deur nogal hard dicht, kunnen op dat moment heel anders geinterpreteerd worden in je droom. Vind ik nogal vreemd.

Zo heeft een neefje van mij, een tijdje geleden, toen hij een jaar of 4 was, in zijn droom complete zinnen in 't engels gezegd. Prima te verstaan.

En overdag als ik iets zie, of ruik, of iets, kan het zijn dat ik opeens weer een droom herinner die ik die nacht had.

En het vreemde is, ik ben voor bijna niks bang. En al helemaal niet in mijn eigen huis. Maar als ik iets raars of engs heb gedroomt, (en ja, dat heb ik dus ook nog! :) ), ben ik een paar minuten nadat ik daarvan wakken ben geworden, toch nog onrustig.

Dromen zijn iets heel merkwaardigs.

...

Verwijderd

het kan natuurlijk ook zijn dat je in die droom de ilusie had dat je alles perfect meezong :)

maar ik denk sowieso wel dat je tijdens het dromen sommige dingen beter kan herinneren, je hersenen zijn nl tot rust gekomen en als je dan 1 dingetje gaat bekijken ken je alles daar op focussen... bij regressie therapie halen ze ook dingen uit je die je niet eens meer van jezelf wist.... erg interessant allemaal

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 02:47 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Ben ik wel met je eens...

Alles wat je overdag meemaakt, worden in je dromen idd. geordend en gefilterd. Maar dat is naar mijn mening niet alles.
Bijv. geluiden die er (in het echt) zijn tijdens dat je slaapt, bijv, je zusje gaat naar de WC, en slaat de deur nogal hard dicht, kunnen op dat moment heel anders geinterpreteerd worden in je droom. Vind ik nogal vreemd.

Zo heeft een neefje van mij, een tijdje geleden, toen hij een jaar of 4 was, in zijn droom complete zinnen in 't engels gezegd. Prima te verstaan.

En overdag als ik iets zie, of ruik, of iets, kan het zijn dat ik opeens weer een droom herinner die ik die nacht had.

En het vreemde is, ik ben voor bijna niks bang. En al helemaal niet in mijn eigen huis. Maar als ik iets raars of engs heb gedroomt, (en ja, dat heb ik dus ook nog! :) ), ben ik een paar minuten nadat ik daarvan wakken ben geworden, toch nog onrustig.

Dromen zijn iets heel merkwaardigs.
Ik herken de onduidelijkheid in de overgang. Juist omdat de overgang zo vaag is (slaapwandelen, dagdromen en het sterke verband tussen je belevenissen en gedachten als je wakker bent of als je droomt).
Maar dingen dat je als 4-jarige Engels praat in je hoofd, vind ik niet raar. Das gewoon Engels herhalen van wat je overdag hebt gehoord (maar niet begrepen).

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 21:39 schreef TheLunatic het volgende:
Dude !! Ik heb vannacht ook liggen dromen dat ik zomaar ineens zelf muziek kon maken en zingen enzo, allemaal teksten die ik (toen ik wakker werd) me niet meer kon herinneren, maar ik wist wel dat het teksten waren die ik nergens ooit had gehoord. Errug vreemd.
mzz dit heb ik ook al een paar keer gehad.. droomde ik ook dat ik een rapnummer had gemaakt en het afspeelde op een bandje.. en dan hoor je gewoon echt een vet nummer met echt goeie teksten/flow/beat en je gaat eigenlijk helemaal uit je dak van het nummer.. en dan word je wakker en weet je niet meer hoe die ging :( :'( aargh.. heb ik zeker al een keer of 3 gehad

wel interressant eigenlijk dat je brein onbewust in enkele seconden een compleet nummer met tekst kan creeren.. terwijl wanneer je wakker bent je je eigen suf piekert om iets kewls te maken |:(

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 15:41

4POX

Everybody is wired

Op woensdag 26 december 2001 03:10 schreef Flamez het volgende:

[..]

wel interressant eigenlijk dat je brein onbewust in enkele seconden een compleet nummer met tekst kan creeren.. terwijl wanneer je wakker bent je je eigen suf piekert om iets kewls te maken |:(
Misschien is dat hier eerder al besproken.. Maar je ziet sommige mensen die met drugs of meditatie in een droomtoestand komen. En in die droomtoestand je lichaam zich richt op een paar dingen.. En dat je op die manier ook "slimmer" bent..

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1