Nieuwe marantz surround receivers inferieur ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12167

Topicstarter
Ok dan Ik had een marantz sr 590 DD receiver met 5x 50 watt RMS 8 ohm vermogen. Dit beestje kon hard zat om mijn speakers ( mordaunt short VS serie ) keihard aan te sturen zonder vervorming met behoud van detail en helderheid. Dan stond ie nog niet eens voluit. dus kwa vermogen goed zat. Alleen geen DTS dus ik ging kijken voor een nieuwe en twijfelde tussen de sr 7200 en de sr 6200 ... kocht uiteindelijk laatstgenoemde want gebruik toch geen multiroom. verder vrijwel zelfde specs tussen die 2. Thuis aangekomen viel me op dat de dynamiek met dolby digital ( dts nog niet kunnen testen :( ) er op dynamiek op vooruit was gegaan ... vooral meer detail in drukke scenes ( matrix) dan vorige receiver MAAR in stereo modus krijg ik de indruk dat de oude beter klonk dan de sr 6200. Als ik source direct selecteer dan klinkt het al iets beter maar nog steeds niet wat ik ervan verwacht had voor dat geld.

Nu had de winkel waar ik hem gekocht heb ook een aanbieding de marantz sr 7000 + dvd 3100. Dan moet ik zeg maar 200 gulden bijbetalen maar dan heb ik ook meteen een marantz dvd speler ( heb nu jvc ) van de reviews op audioreview kreeg de 7000 4.6 ster van de 5 uit 250 reviews. de sr 6200 kreeg 3.5 uit de 5 uit 50 reviews ( eindgebruikerreviews welteverstaan) Ik werd nog een keer door iemand gewaarschuwd dat de 7000 beter was kwalitatief dan de nieuwe type's en nu begin ik hem te geloven. Je zou het van een merk als marantz niet verwachten maar goed.

Heeft iemand hier ervaring met de sr 7000 en de sr 6200 en sr 7200 , die het ook opgevallen is dat de sr 7000 ( vooral in stereo modus ) uitblinkt tov de nieuwe types ? Nieuwe types zijn 6.1 oude 5.1 maar heb toch geen plaats voor rear centre en ik vind stereo ook redelijk belangrijk op een receiver in deze prijsklasses. Mijn volgende upgrade word de overgang naar de THX select speakerset van Mordaunt-short lijn. Die speakers klinken geweldig gedetailleerd dus wil er gewoon een amp bij hebben die er wel wat uithaalt.

Wie werkt er met deze dingen ( verkoopt ze ) en kan mij wat advies geven en ook uitleggen waarom dat zo is.
Ik zeg nu alvast dat ik de 7000 wel zie zitten en dat ik dus geen overgang wil naar een ander merk. Dus aub geen je moet denon /onkyo etc nemen maar een antwoord op de topicvraag :)

Alvast bedankt voor het doorspitten van het verhaal en prettige kerstdagen to you all !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We hebben hier de 7000 staan en ik moet zeggen dat ik hem persoonlijk zeer goed vind klinken, ook in stereo modus. Uiteraard. Als je voor hetzelfde bedrag een stereo amp koopt dan heb je gewoon een beter geluid. Maar ik moet zeggen dat er gewoon een zeer mooi geluidje uit komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat maakte ik dus ook op uit de reviews van audioreview.com
en hij moet zeker beter klinken dan de sr 590 want de 7000 was top van de range serie op het moment dat ik de sr 590 kocht. ( volgens mij kwam hij zelfs daarna uit toen model nr's overgingen naar 4000 5000 7000 etc. en was altijd voor mij de ideaalreceiver maar kostte destijds 2700 piek en dat vond ik wel een beetje veel. Nu kost ie bij wijze van spreken geen drol meer waar hij nog verkrijgbaar ivm met nieuwe type's maar de meningen zijn dus heel verdeeld degenen die de 7200 bijv de hemel in prijzen zijn dol op 6.1 dolby digital en dts-es van de nieuwe types, ik kick daar ook wel op maar het moet niet zo zijn dat daar alles inzit en weinig in stereo. Als je kijkt naar 7000 reviews word bijna altijd gerept over de 'uitmuntende' stereo kwaliteit ... dus denk dat ik al weet wat ik ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33

jasjenl

Liab A Tymo

Ik ken zelf de nieuwere types van Marantz niet, dus daar kan ik helaas geen vergelijking mee maken, maar ik heb wel zelf de SR 7000 en ik gebruik die eigenlijk vaker voor stereo dan voor het surround gebeuren en ik ben heel tevreden met hoe deze receiver in stereo presteert. In vergelijking met een Onkyo die ik ooit heel even heb geprobeerd klinkt de Marantz voor muziek zeker beter, het enige is dat je deze Marantz wat verder moet 'opendraaien' om een redelijk geluidsniveau te verkrijgen (wat natuurlijk ook wel samenhangt met de gevoeligheid van je luidsprekers, maar er is wel een veel groter 'deel van het volume bereik' wat tot een laag volume behoort). Het zou me verbazen en eerlijk gezegd ook wel teleurstellen als de nieuwere modellen minder zijn dan de 7000, want op zich biedt de 6200/7200 toch wat leuke features die de 7000 nog moet missen (DPL II lijkt me bijvoorbeeld best wel een aardig extraatje).
Maar ik zou, als het mogelijk is, ze gewoon eens naast elkaar vergeleken, heb ik ook eens gedaan met wat versterkers en dan hoor je toch wel duidelijk de verschillen.
Misschien dat een alternatief trouwens zou zijn dat je een sr 6200 neemt en dan voor stereo nog twee losse monoblokken van Marantz, die schijnen ook wel mooi te klinken (moet je budget 't wel toestaan, uiteraard...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5240

Hehe waarom dan niet een losse Decoder en 5 (of 6) losse mono blokken?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jasjenl,

Correct de sr 6200 die ik nu dus heb... heeft dpl 2 heel leuk allemaal en zo en 6.1 ook heel aardig lijkt mij,
maar heb dat dus niet kunnen testen omdat ik geen rear centre heb op dit moment, ik geen ruimte heb voor een rear centre .... maar goed ik las dus dat de 6200 in surround uitblinkt ... DD en DTS-es klinken super .... DD heb ik kunnen testen maar beschik nu niet over een DTS titel om dat dus ook even te kunnen testen. Onderhand ben ik het stereo verhaal van de 6200 al wel wat meer gaan waarderen, misschien moest ik nog wennen aan de overgang ... Maar ik heb dus gelezen ( en ervaren ) dat als je de unit aanzet er een plop klinkt door je speakers ( niet zo netjes ) en soms bij overgang van nummer naar nummer een plop in je speakers bij digitale bronnen ( geen overdreven plop maar gewoon een tikje zeg maar). De mensen die dit 'probleem' hebben claimen ook dat als de dvd speler doorgelust is via de receiver na een flits het beeld verticaal schuin wegtrekt. Bijna iedereen heeft het hierover. Ik heb daar nu de kabels niet voor in huis om te testen, maar aangezien iedereen die dat probleem heeft met die plop ook dit probleem heeft, durf ik er geld op in te zetten dat ik er ook last van zal hebben. Vandaar dat ik nu gewoon de 6200 terug zal brengen en het zekere voor het onzekere neem. Dan maar geen dpl 2 en 6.1 maar dan wel de 7000 + dvd speler van marantz voor minieme bijbetaling. Dat je de 7000 ( alle marantzen eigenlijk ) helemaal open moet gooien voor wat herrie is algemeen bekend en meer een marantz trade mark dan een probleem lijkt mij ... :)

Oh ja Monoblokken en dat soort grappen gaan niet op want ik houd niet zo van allerlei onzin eromheen ... houd wel van net geluid :) dus moet een alles in 1 apparaat hebben dat meteen alles goed in huis heeft ... monoblokken en losse subs en allerlei rommel vind ik geen porum dus gaan niet om , vandaar dat mijn aankomende thx speakerset ook subs geïntegreerd heeft dat ziet er nog wat netter uit.

jammer trouwens dat de sr 8200 en de 9200 niet in Europaverkrijgbaar zijn (of misschien wel ??? ) staan iig op de noord america site ... en dat lijken me dan wel weer leuke apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Monoblokken onzin??

Een pre met 5 mono's is juist harstikke kewl imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
als je dat toch gaat doen heeft de marrantz ook een prachtige versterker die alleen decodeert, waaraan je dan een aantal mono-blokken kon hangen...
wel prijzig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja klopt maar dan zou ik liever een marantz sr 14 kopen dan ben ik er meteen vanaf .. en als ik zeg geen porum bedoel ik dus dat ik geen 2 kasten vol apparatuur wil hebben staan maar gewoon zo klein mogelijk snappie ? :) wil trouwens toch even rechttrekken dat de sr 6200 toch wel een dijk van een dingetje is ... ff getest vandaag op hardere volume's en hij klinkt toch wel beter dan dat ik gewend was ... hij moest misschien nog inbranden en de speakers nog acclimatiseren ... afijn ik denk dat ik hem toch ga retourneren voor de 7200 :) toch nog beetje top of the bill he :) gr
Pagina: 1