Gisteravond een IBM 60GXP (60 GB) ingebouwd. Lang heeft ie het niet uitgehouden, pakweg 5 minuten 
Even een reconstuctie.
- Oude primary HDD (Quantum Fireball EX) eruit.
- Nieuwe IBM ervoor in de plaats
- PC opgestart
- BIOS herkent de IBM HDD en geeft netjes de goede grootte aan
- PC geboot vanaf diskette (Win 98)
- FDISK gestart. FDISK geeft ook de correcte HDD size weer.
- Create new partition
Vervolgens runt FDISK een drive integrity test, die gaat goed voor de volle 100%.
- Create Primary partition.
- Dan vraagt FDISK of ik de hele schijf als primary partition wil gebruiken. Nee dus.
Daarop start FDISK opnieuw een drive integrity test, die nu gelijk blijft staan bij 0%
Eerst maar eens CTRL+ALT+DEL en opnieuw geboot. Kan natuurlijk aan FDISK liggen. Na FDISK opnieuw te hebben gestart gaat nu ook de eerste drive integrity test al de mist in; weer blijft ie staan op 0%.
PC helemaal uit, ff wachteeeh, weer aan, en nu kan ook BIOS er niks meer van bakken en start de PC niet meer op.
De IBM HDD geeft aleen nog maar een repeterend geluid, alsof ie continu op zoek is naar track 0 of zoiets dergelijks.
Dan oude Qantum drive maar weer terug gezet. Bah!
Nu zitten er op de IBM HDD veel meer jumper instellingen dan normaal. Zo heb je:
1. Device 0 (Master)
2. Device 1 (Slave)
3. Cable Select
4. Forcing dev 1 present.
Deze 4 mogelijkheden heb je voor:
1. 16 heads
2. 15 heads
3. 32 GB clip
4. Auto-spin disable.
In totaal dus 16 mogelijkheden. Ik heb de HDD geprobeerd op de default instelling: 16 Heads, Device 0 (Master), dat leek me correct. Kan ik nog iets met de jumperinstelling
System spec: zie sig.
Even een reconstuctie.
- Oude primary HDD (Quantum Fireball EX) eruit.
- Nieuwe IBM ervoor in de plaats
- PC opgestart
- BIOS herkent de IBM HDD en geeft netjes de goede grootte aan
- PC geboot vanaf diskette (Win 98)
- FDISK gestart. FDISK geeft ook de correcte HDD size weer.
- Create new partition
Vervolgens runt FDISK een drive integrity test, die gaat goed voor de volle 100%.
- Create Primary partition.
- Dan vraagt FDISK of ik de hele schijf als primary partition wil gebruiken. Nee dus.
Daarop start FDISK opnieuw een drive integrity test, die nu gelijk blijft staan bij 0%
Eerst maar eens CTRL+ALT+DEL en opnieuw geboot. Kan natuurlijk aan FDISK liggen. Na FDISK opnieuw te hebben gestart gaat nu ook de eerste drive integrity test al de mist in; weer blijft ie staan op 0%.
PC helemaal uit, ff wachteeeh, weer aan, en nu kan ook BIOS er niks meer van bakken en start de PC niet meer op.
De IBM HDD geeft aleen nog maar een repeterend geluid, alsof ie continu op zoek is naar track 0 of zoiets dergelijks.
Dan oude Qantum drive maar weer terug gezet. Bah!
Nu zitten er op de IBM HDD veel meer jumper instellingen dan normaal. Zo heb je:
1. Device 0 (Master)
2. Device 1 (Slave)
3. Cable Select
4. Forcing dev 1 present.
Deze 4 mogelijkheden heb je voor:
1. 16 heads
2. 15 heads
3. 32 GB clip
4. Auto-spin disable.
In totaal dus 16 mogelijkheden. Ik heb de HDD geprobeerd op de default instelling: 16 Heads, Device 0 (Master), dat leek me correct. Kan ik nog iets met de jumperinstelling
System spec: zie sig.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!