Linux/XP dual boot

Pagina: 1
Acties:

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb verschillende FAQ's gelezen en een aantal posts hierover maar krijg niet echt antwoord op m'n vragen.
Ik ben van plan om het in deze opstelling te gaan draaien:

C: Windows XP (10gb)
D: Niks (gewoon FAT32 geformateerd, voor opslag enzo) (10gb)
E: Niks (gewoon FAT32 geformateerd, voor opslag enzo) (10gb)
F: Linux (10gb, het zal iets kleiner worden want daar moet ook nog de swap bij)

In welke volgorde kan ik nou het beste gaan installeren? Eerst XP of eerst Linux? En waar moet ik LILO installeren (in de MBR op c: :?)?

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou eerst XP doen en daarna Linux.
dan kan je XP gewoon in het bootmenu van Linux (LILO dus) zetten. heb ik zelf ook :)
en LILO in de mbr

PSN: Houtvlot

• froggie
Thnx, hier heb ik tenminste wat aan. Maar eens ff m'n stuff gaan backuppen om te kunnen fdisken, want heb natuurlijk van te voren weer geen rekening gehouden met het feit dat ik nog wel eens linux zou willen draaien :(

Verwijderd

zou het anders doen:
c: win xp
d: linux
e: niks
f niks

dan krijg je geen last van 1024 boot grens

• froggie
Ja, daar zat ik zelf eigenlijk ook aan te denken...

Maar hoe moet ik dan partitioneren?

PRI DOS -> C: (Met daarop XP)
EXT DOS -> D: (Met daarop Linux)
E: (Niks)
F: (Niks)

:? En waar plaats ik LILO dan?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

in de mbr ...

maar eigenlijk met je geen rekening houden met die 1024 grens omdat je toch wel een up2date distro zal gebruiken neem ik aan en die hebben allemaal bootloaders die er geen problemen mee hebben.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Kleine tip, zorg ervoor dat je een bootdisk aanmaakt met de installatie van Linux. Dat kan je veel ergernissen schelen.

Verwijderd

offtopic:
Ha die Cobus! (van EEF ??)

Ik ben zelf net een paar dagen bezig geweest om linux (RH72) naast XP aan de praat te krijgen. En dan graag met een linux bootloader. In mijn geval LILO, aangezien ik *nog* niet bekent ben met GRUB.
Maar helaas welk geintje ik ook uithaalde XP en linux dual booten is me niet gelukt.

En ik heb beide OS-en verschillende malen op een andere HDD gezet of alletwee op dezelfde HDD en zelfs dan nog gewisseld welk er op de primary partition kwam etc.

Maar elke keer als ik vanuit lilo XP wou booten kwam ik niet verder dan een "L?" :?

En lilo op de MBR van XP zetten kan ik je ook afraden, geeft dezelfde resultaten.
Wees in ieder geval blij dat je niet de enige bent met dit probleem :)

Mijn oplossing voor nu is -laat ik het zelf maar toegeven- iets wat onhandig, maar XP draait nu gewoon op mijn secundary HDD en linux op mijn primary HDD. En als ik wil switchen dan trek ik of het voedingstekkertje van de ene drive eruit of pas even wat aan in de bios.

Makkelijker is het als je de XP bootloader zou gebruiken, maar ik heb nogal een aversie wat M$ producten betreft, dus neen dank u! :D

PS. XP is alleen voor mijn games :)

Verwijderd

Die L alleen herken ik wel had ik ook toen me mbr een zooitje was.

umm is toch ook mogelijk eerst linux te doen en dan winxp? winxp heeft ook een bootloader

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Gebruik anders een bootloader als Masterboot En installeer lilo gewoon op zijn eigen bootsector. Dit is volgens mij de meest veilige manier.

signature has expired

Verwijderd

Ok thanx voor de extra info.

Ik heb al gehoord dat XP booten met lilo gewoon mogelijk moet zijn. En dat het gewoon werkt.

Daar zal ik alleen nog even in moeten duiken om erachter te komen wat ik nu precies fout doe. ALS ik meer weet dan laat ik het wel weten. (8>

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

.Howdy

Op woensdag 26 december 2001 12:27 schreef Minotaur het volgende:
Ok thanx voor de extra info.

Ik heb al gehoord dat XP booten met lilo gewoon mogelijk moet zijn. En dat het gewoon werkt.

Daar zal ik alleen nog even in moeten duiken om erachter te komen wat ik nu precies fout doe. ALS ik meer weet dan laat ik het wel weten. (8>
je moet wel zorgen dat je windows XP een FAT32 is en niet NTFS want dan doet ie het niet meer :'( en zal hij ook niet kunnen booten (dan moet je gaan werken met een floppie waarop LILO staat)

en je kan natuurlijk
1ste) linux
2de) winxp
3de) vrij
4de) vrij

maar ik weet niet hoeveel HD's je hebt

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 09:14 schreef RaMMSTeiN het volgende:

je moet wel zorgen dat je windows XP een FAT32 is en niet NTFS want dan doet ie het niet meer :'(
XP op FAT32? You're kidding right?
Hier boot XP prima, NTFS, samen met Linux op 1 HD.

Ik doe precies zoals ik het ook bij win98 en 2000 deed.
Meestal installeer ik eerst windows, en daarna linux.
De dist. gooit windows automatisch in lilo, en dan werkt het al.
Alleen als je windows opnieuw installeert gooit ie lilo dus uit de mbr.
Wat ik dan doe is booten van linux cd in rescue mode, hd mounten, lilo re-initialiseren, hd unmouten, en lilo staat er weer in.
Nooit veel problemen mee gehad eigenlijk.

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 10:34 schreef Mainwave het volgende:

Meestal installeer ik eerst windows, en daarna linux.
De dist. gooit windows automatisch in lilo, en dan werkt het al.
Yup, doe ik ook altijd en werkt prima :)

Zelfs met FreeBSD.

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik draai hier een Suse 7.3 / XP dual boot.

De installatie van Suse heeft alles netjes voor me geregeld.

Indien je om een of andere reden alleen nog maar XP zou willen booten start je gewoon op met de XP CD (of bootflop) en kun je met het 'fixmbr' (dacht ik, anders ff 'help' starten) je bootrecord 'repareren'.

Onder Linux doe je hetzelfde met het 'lilo' commando.
(Dus opstarten met bootflop etc.)

Je kan dus altijd terug naar je favo OS.

Nothing is impossible

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op dinsdag 25 december 2001 22:51 schreef Minotaur het volgende:
offtopic:
Ha die Cobus! (van EEF ??)

Ik ben zelf net een paar dagen bezig geweest om linux (RH72) naast XP aan de praat te krijgen. En dan graag met een linux bootloader. In mijn geval LILO, aangezien ik *nog* niet bekent ben met GRUB.
Maar helaas welk geintje ik ook uithaalde XP en linux dual booten is me niet gelukt.

En ik heb beide OS-en verschillende malen op een andere HDD gezet of alletwee op dezelfde HDD en zelfs dan nog gewisseld welk er op de primary partition kwam etc.

Maar elke keer als ik vanuit lilo XP wou booten kwam ik niet verder dan een "L?" :?

En lilo op de MBR van XP zetten kan ik je ook afraden, geeft dezelfde resultaten.
Wees in ieder geval blij dat je niet de enige bent met dit probleem :)

Mijn oplossing voor nu is -laat ik het zelf maar toegeven- iets wat onhandig, maar XP draait nu gewoon op mijn secundary HDD en linux op mijn primary HDD. En als ik wil switchen dan trek ik of het voedingstekkertje van de ene drive eruit of pas even wat aan in de bios.

Makkelijker is het als je de XP bootloader zou gebruiken, maar ik heb nogal een aversie wat M$ producten betreft, dus neen dank u! :D

PS. XP is alleen voor mijn games :)
lilo.conf

boot=/dev/hda
vga=0x316 (vga framebuffer als je dit niet weet moet je vga=normal gebruiken)
prompt
lba32
timeout=100 (is 10 seconden)

other=/dev/hda1
label=Windows

image=/boot/vmlinuz
label=Linux
root=/dev/hda7 (Linux partitienummer)

• infirit
  • Laatst online: 19-12-2022
Mijn opstelling is als volgt:
Eerst een ntfs partitie met xp
volgende is een partitie voor linux (/)
En als laatste mijn swap partitie

En nu komt de truuk !!, wanneer je lilo installeert dan doe je het op je root partitie (/), en laat je een bootmanager zoals bootmagic beide systemen booten.

Dit kan ook andersom (alleen bij win2000/xp , win 9x serie is erg vervelend hiermee)

BTW in de nieuwe distro's is die 1024 limiet van lilo opgelost.

Greetz

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

FF een aantal dingen opklaren:

a) LILO heeft geen limiet meer, maar als je je HD zo formateerd is het net ff beter:

1ste) winxp (gewoon NTFS)
2de) linux (ext2/3)
3de) whatever (FAT 32) <-- Kan Linux het ook lezen + schrijven
4de) whatever (FAT 32) <-- Idem

b) Ik zou eerst XP installeren, dan Linux (met LILO eerst op bootflop voor de zekerheid) en dan in "lilo.conf" zorgen dat dit erbij staat:

other=/dev/hda1
label=Win XP

En dan lilo gewoon op je MBR installeren en het moet werken.. :9

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• zyberteq
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Dual booting Win2K and Linux

tadaa!
en voor de rest... volg het advies van theJKid in de post hierboven op ;)

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Stalkert
  • Laatst online: 12-06 08:07
als LILO bij het opstarten bij L blijft hangen kun je dit vaak alsvolgt oplossen:

- start linux op met diskette
- login als root
- typ: lilo -L
- reboot met disketter eruit

bij mij werkt dit 9 van de 10 keer.

grtz

Verwijderd

Dit is wat ik gedaan heb:

Primary: 5GB (C:) WinXP
Ext: 48GB (D: E: F:)
En dan een Linux Native & Swap.

Eerst XP geinstalleerd, daarna CrapHat 7.2 (met GRUB booter) werkt PERFECT!
Pagina: 1