Toon posts:

Het bekende fsb 100/133-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Veel mensen met een AthlonXP & KT266a combinatie hebben problemen ondervonden met de instelling van hun fsb op 133 mhz. Lees alle forums op deze planeet er maar op na.
Op 100mhz loopt de boel als een trein terwijl op 133 mhz. ingesteld de één na de andere 'bsod' zich meldt. Sommigen krijgen zelfs de pc niet opgestart op 133mhz.

Ook ik loop nu al ruim een week te klootzakken. Mijn eerste Epox 8KHA+ met Athlon 1800XP wilde op 133 mhz. totaal niet opstarten. Door de winkelier werd het moederbard omgeruild en hiep hiep hoera, hij startte op zoals het hoort.
Helaas werkt de boel nog niet goed. Benchmark2001 wordt halverwege gestopt en gevolgd door een 'bsod' en spellen als Need for speed worden niet onderbroken doordat ik met mijn Porsche tegen een boom knal maar ook door een 'bsod'.
De bsod's komen met meldingen als "Page_fault_in..." en "driver_iqrl_not_less...", afijn, we kennen ze wel.

Eén van de laatste strohalmpjes die ik nog zag om mezelf te verlossen van het 133 mhz-probleem was dus de aanschaf van een dikkere voeding. Vandaag gekocht, 420 watt, 40 Ampere op de 5volts lijn dus ik ging hoopvol naar huis en sloot de boel aan. Nou, 't maakt dus geen ruk uit. Probleem blijft hetzelfde :(

Wat blijf er nu nog over??????

Ik heb geprobeerd:
-85 verschillende biossen.
-een andere Epox 8KHA+
-ander besturingssysteem
-ander geheugen (eerst Dane-Lec met Elixir chips, later Dane-Lec met Samsung chips)
-andere voeding: nu 420 watt
-verschillende geheugen- en processorvoltages
-AGP op 4X zetten, 2X, 1X, 10000X etc. etc.
-XP installeren ZONDER netwerkkaart. (vanwege de IRQL BSOD's)
-onboard sound on/off
-processor temperatuur = 43 idle
-andere 4/1 drivers
-de VIA chipset patch...

en nog het één en ander...

Waar o waar blijft de oplossing. Het probleem is al tientallen malen voorbij gekomen in de forums maar ik heb jammergenoeg nog geen oplossing gezien. :'(
Btw: Dane-Lec is toch geen ECC geheugen toch? ECC en Epox gaat niet samen namelijk.
Zou een reep Mushkin of Crucial kopen het probleem oplossen? :9~

En dan nog wat: het schijnt dat je brak geheugen op kunt sporen door gewoon een stuk of 40 Windows verkenner schermpjes te openen. Ik kom maar tot 20 en krijg dan een keiharde reboot. Op FSB 100 kan ik echter een heel telefoonboek aan verkenners openen. Wie wat weet zegt 't maar... |:(

Verwijderd

Je hebt alle mogelijke oorzaken eigenlijk zelf al geelimineerd.

De enige mogelijke 'oplossing' lijkt mij een nieuw mainboard kopen. Iets anders zou ik echt niet kunnen bedenken...

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 25 december 2001 02:52 schreef Re259 het volgende:
Je hebt alle mogelijke oorzaken eigenlijk zelf al geelimineerd.

De enige mogelijke 'oplossing' lijkt mij een nieuw mainboard kopen. Iets anders zou ik echt niet kunnen bedenken...
Heeft die toch al gedaan of bedoel je een ander merk ASUS ruled :)

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 02:59 schreef Pimpimmers20 het volgende:
of bedoel je een ander merk
Yep.

Als je eenmaal met dit soort problemen te kampen krijgt, is het veranderen van je hardware meestal de enige oplossing.
Niet dat er enige logica achter te zoeken valt, maar 't werkt wel meestal...

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, een ander mainboard...
Het probleem is absoluut niet specifiek Epox. Abit, Asus, Solltek en vooral MSI vertonen dezelfde verschijnselen. Lees de forums er maar op na. Dat het bij MSI vaker voorkomt komt doordat deze meer verkocht worden neem ik aan.

Het merk moederboard lijkt mij daarom ook niet ter sprake. Eerder het geheugen/moederboardcombinatie.
M'n volgende stap zal zijn om een reep Crucial of Mushkin te proberen :)

Trouwens, 1 ding hebben alle mensen met het probleem gemeen: de Athlon XP proc. Misschien is 10% brak zonder dat AMD er vanaf weet. >:)

Verwijderd

Probeer eens de geheugeninstellingen te veranderen.
Misschien dat deze nu te snel staan.

En geef het geheugen eens wat meer volt. bijv 2,7.
Daarmee heb ik met mijn mobo ook wat problemen verholpen.

Ik denk toch echt dat de nr 1 oorzaak slecht geheugen is.
(Dat heb ik er nu dus ook nog inzitten :( )
Volgende maand maar eens ff kijke voor merk geheugen.

Die probleem met irql_less blabla.
Dat ligt meestal aan incompatible software of brak geheugen.

offtopic
Mijn msi k7t turbo liep veel stabieler
offtopic

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 03:22 schreef Apple het volgende:
Tsja, een ander mainboard...
Het probleem is absoluut niet specifiek Epox. Abit, Asus, Solltek en vooral MSI vertonen dezelfde verschijnselen. Lees de forums er maar op na. Dat het bij MSI vaker voorkomt komt doordat deze meer verkocht worden neem ik aan.

Het merk moederboard lijkt mij daarom ook niet ter sprake. Eerder het geheugen/moederboardcombinatie.
M'n volgende stap zal zijn om een reep Crucial of Mushkin te proberen :)

Trouwens, 1 ding hebben alle mensen met het probleem gemeen: de Athlon XP proc. Misschien is 10% brak zonder dat AMD er vanaf weet. >:)
Maar hopen dat AMD binnenkort een test progje uitbrengt zodat je kunt testen of je cpu wel correct werkt.
ALS je XP cpu dan defect is kun je hem weer terug brengen en een nieuwe eisen.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik wilde me een 400W voeding kopen maar dat heeft dus geen nut?
dit is trouwens al mijn tweede MSI k7t 266 Pro2 mobo en mijn tweede geheugenmodule van Apacer. :(

Verwijderd

Met mijn 250W voeding wilde hij 3Dmark2001 niet draaien, met mijn 300W voeding wilde 3Dmark2001 wel draaien. Het enige verschil was dat hij met 250W altijd reboot met bijv een installatie en met 300W maar soms. :(

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:57
Op dinsdag 25 december 2001 03:53 schreef ureal het volgende:

[..]

Maar hopen dat AMD binnenkort een test progje uitbrengt zodat je kunt testen of je cpu wel correct werkt.
ALS je XP cpu dan defect is kun je hem weer terug brengen en een nieuwe eisen.
ja dat gaan ze lekker doen
als 10% terug komt kost dat veel teveel geld

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

VIA(sco :r) Gebruikt voor haar chipsets erg agressieve timings.. wellicht dat deze ermee te maken hebben dat de boel vastloopt. Kapotte hardware komt in de regel niet eens aan 1 window toe.

Ik zou iig een keer de boel op 133 zetten en dan via het BIOS alle settings zo traag mogelijk maken, CAS3 geheugen etc etc etc. Performance dropt, maar volgens mij draait de boel iig stabiel.

Volgens mij zijn zulke vage klachten niet vaak over Intel CPU's met Intel Chipsets te horen. En een werkende Athlon XP op zo'n AMD761 chipset zie ik ook zelden terug -> VIA

Verwijderd

Na hier 150 explorers (thank god it's WinXP, "close group" =]) geopend te hebben ben ik van mening dan mijn:
- Athlon XP 1600+
- 512 MB RAM
- MSI K7T Pro2 RU

Prima werkt :) Heb hem dan ook niet overgeclocked ofzo.. :)

• SliderTPP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
hmm, ken het probleem met m`n 1400Athlon en K7S5A mobo, maar bij was t een temp. probleem.
hier verholpen door een xtra fan te plaatsen en onder de dangerzone te blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 12:05 schreef cannonball het volgende:
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik wilde me een 400W voeding kopen maar dat heeft dus geen nut?
dit is trouwens al mijn tweede MSI k7t 266 Pro2 mobo en mijn tweede geheugenmodule van Apacer. :(
Een andere voeding zou ik maar ff vergeten. Zoals je in mijn 1e berichtje kon lezen brengt dit geen licht in de duisternis.
Ik denk dat we beter kunnen kijken wat de overeenkomsten zijn tussen onze systemen. Merk moederboard en geheugen zijn volstrekt anders dus blijft er over:

-De VIA KT266a chipset op het mainboard.
-De Athlon XP proc

Moederboarden zijn bij ons al omgeruild voor een nieuwe dus dat maakt de verdenking op een foute chipset minder.
Blijft over... AthlonXP :?

Btw: welke videokaart heb je Canonball? Hier bij mij is een Gigabyte Geforce2 pro/gts aanwezig. Misschien heeft iedereen met het probleem wel een Geforce 2 GTS/Pro >:)

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nee, je verdenkning klopt niet. Mobo inruilen voor een ander met een andere chipset moet je dus proberen. Indien er een inherente bug in de chipset zit wat bij VIA normaal is kijk je steeds over het daadwerkelijke probleem heen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar er zijn genoeg mensen die smullen met deze configuratie. Om dus van de kt266a chipset af te stappen lijkt me wel erg grof.
In alle reviews lees je niks anders als lof. Ze komen geen enkel probleem tegen.

Ik heb net weer geprobeerd om Windows XP te installeren met de fsb op 133mhz. Nou, dat kan ik gewoon shaken dus. Na een aantal minuten krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor.
Zetten we de jumper op fsb100 dan installeert ie XP vervolgens weer als een tiet. Maar ja, dat weten jullie nou onderhand wel. :(

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

waarom hebben mobo makers die optie er eigenlijk opgezet? 99% van alle consumenten willen hem op 133 hebben... raar hoor

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 16:16 schreef Voodoo_man het volgende:
waarom hebben mobo makers die optie er eigenlijk opgezet? 99% van alle consumenten willen hem op 133 hebben... raar hoor
Ze zagen het probleem misschien al aankomen. Ze dachten: "nou, weet je wat? 10% van onze moederboarden zijn brak dus we geven ze een fsb100 jumpertje zodat die zielepoten met een brak exemplaar toch nog een beetje kunnen computeren." :)

:(

Het eerstvolgende wat ik ga doen is me proc laten testen en ander geheugen. Is dat goed dan gebruiken we de Epox vervolgens als frisbee, en ik woon 4 hoog dus dat geeft een leuk effect. :)

Verwijderd

meestal is geheugen bij die nieuwe mobo's de boosdoener.
Je kan dus beter in plaats van onbekende merken of merkloos geheugen, gewoon gelijk goed merkgeheugen erin pluggen.

Verwijderd

Ja, maar er zijn genoeg mensen die smullen met deze configuratie. Om dus van de kt266a chipset af te stappen lijkt me wel erg grof.
In alle reviews lees je niks anders als lof. Ze komen geen enkel probleem tegen.
Ik heb net weer geprobeerd om Windows XP te installeren met de fsb op 133mhz. Nou, dat kan ik gewoon shaken dus. Na een aantal minuten krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor.
Zetten we de jumper op fsb100 dan installeert ie XP vervolgens weer als een tiet. Maar ja, dat weten jullie nou onderhand wel.

Bij mij installeert hij Xp wel als ik FSB133 heb, maar in WinXp zelf gaat het bagger. :(

Verwijderd

Topicstarter
Wat wel eens als oorzaak (en oplossing) werd gezien was een te hete processor. Mijn Epoxbios geeft echter een nette temperatuur aan. Ook MBProbe zegt dat 't veilig is. Ik blijf ten alle tijde onder de 45 graden.
Maar hoe serieus kunnen we die temperaturen die het bios en MBProbe aangeven eigenlijk nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Hiep hiep hiep, hoera!!!! Ik ben d'r uit.

Canonball, let op. Ik las jouw eerder gestarte topic waarin jij hetzelfde probleem beschreef. En ik zag dat we naast de proc en mainboardchipset nog een overeenkomst hebben: we gebruiken geen koelpasta.

Nou, een druppeltje koelpasta erop en we gaan hier eindelijk stabiel op 133mhz. :9~

Conclusie is dat je de core-temperatuur die het bios en MBProbe aangeven met een kilootje zout moet nemen. Hier klopt dus geen fuck van. Ik bleef zonder koelpasta op 43 graden idle...

Prettige kerstdagen nog

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op dinsdag 25 december 2001 17:40 schreef cannonball het volgende:
Sinds de i820 affaire weet ik zeker dat revies geen stabiliteit testen. Deze chipset is pas een jaar na dato teruggeroepen door de enorme hoeveelheid ernstige bugs... terwijl de reviews bij uitkomen alleen spraken over tegenvallende prestaties: GEEN ENKELE REVIEW had last last van deze teisterende bugs, die er wel degelijk waren.

Ofwel, als jij bordkarton met een Ferrarilogo op de markt zet zoals VIA hun troep slijt, denkt iedere consument dat dat het summun van hardware is.
Het feit dat iedere andere chipsetfabrikant een betere/snellere/goedkopere chipset kan maken ZONDER ook maar enig trackrecord, doet mij conclusies trekken die meer open deur zijn dan wat dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ho maar met het afkraken van Via. Het probleem is opgelost hoor. Niks geen kut Via, gewoon een bedieningsfout van mijn kant. :)
Pagina: 1