Toon posts:

HTML leren

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Morgen krijg ik een dik boek over html + XML en DHTML die ik helemaal tot het einde door ga nemen.

Maar als ik html heel goed kan, wat raden jullie dan aan:

Sites in html notepad coderen, of met een editor, zoals dreamweaver ofzo?

Ik heb van velen gehoord dat je met html veel strakkere en geliktere sites krijgt.

Danku vriendelijk

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
HomeSite.
Geen notepad en ook geen 'editor'.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Homesite 4.5 of 5.0

Erg mooi, heeft sublieme syntax highlighting en multiplefiles e.d.

Iets wat kladblokje dus niet heeft

|{ brrr }] |

Verwijderd

gewoon Dream Weaver 4 gebruiken .. is harstikke goed.... >:)

Verwijderd

Tjah, ik gebruik ook altijd gewoon DreamWeaver voor het groffe werk. Daarna gewoon in Notepad of UltraEdit de slordige dingetjes/foutjes van DW eruit halen en klaar ben je.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Als je HTML leert, waarom zou je dan nog een WYSIWYG editor gebruiken waarvan je na een keer gebruiken merkt dat her vaude code is?

Ja? Hallo? :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

"gewoon Dream Weaver 4 gebruiken .. is harstikke goed...."
Handig als je op een Linux server paar pages gaat aanpassen PIMP ;) joy (en ja er zullen ook wel editors zijn voor linux)

Het punt is:
HTML kennis is zeker de moeite waard. Wysiwig is een tool, niet de complete solution!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

HTML kennis is zeker de moeite waard. Wysiwig is een tool, niet de complete solution!
Inderdaad, sluit ik me helemaal bij aan. Tegenwoordig gebruik ik alleen notepad, wordpad (zoeken/vervangen) en zelfgeproggelde editors (zeg maar notepad met ene beetje extra). Werkt prima, ook om alle browsers te ondersteunen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik doe alles in DW4 en ik schaam me er niet eens voor.. handmatig wat framesetjes en dat soort geneuzel.. maar als ik in DW4 een pagina met 24 layers en DHTML-scrollbar in een uurtje in elkaar kan klooien en het dan ook vanaf NS4 en IE4 werkt.. ga ik niet ingewikkeld doen. LB als de code niet optimaal is, gaat mij om het werkende resultaat.

Maar het is zowiezo goed om HTML te kunnen, DW is niet heilig en tis handig een beetje te kunnen checken en/of verbeteren. Maar tijd is geld in mijn geval en voor mij werkt DW4 gewoon ff sneller. Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet echt een code freak ben en ik meer voor de lookz van iets ga.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik vanalles door mekaar.
Cutehtml (handig voor puntjes op de i),
dreamweaver 4 (voor als ik iets niet weet/frames/groffe opbouw)
en notepad (ff snel iets veranderen)

overigens... check http://www.webles.nl, en volg de hele cursus, kijk daarna op http://www.dto.tudelft.nl/mirhtml/ om losse tags enzo op te zoeken. Op die manier had je niet eens een boek nodig.

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Persoonlijk denk ik niet dat je er goed aan doet om het hele boek van voor tot achter door te lezen... ten eerste vereist dat nogal wat discipline (die Bluestorm niet heeft)
en je weet aan het einde nog steeds niet veel behalve dan wat er ongeveer mogelijk is.

Mijn advies is om alleen de beginnershoofdstukken even te bekijken en vervolgens een leuk project te verzinnen... Een boek gebruiken als naslagwerk werkt veel beter (voor mij zelf in iedergeval)

Het is helemaal niet noodzakelijk dat je alles in één keer leert. Als je net met HTML begint heeft het weinig zin om twee dagen later DHTML te gaan leren...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 25 december 2001 02:32 schreef Blaise het volgende:
Cutehtml (handig voor puntjes op de i),
Ik gebruik daar altijd gewoon alt-139 voor. ;)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op dinsdag 25 december 2001 10:44 schreef AlvaK het volgende:

[..]

+1 ïntressant :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ach, gewoon dreamweaver gebruiken...
Later als je gaat debuggen mis je wel de HTML kennis, maar dan post je je probleem toch gewoon hier... :Z

;) >:)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans gebruikt Homesite 4 of 5 (nog 3 dagen te gaan voordat ie afloopt :)
Das handig voor idd de syntaxen als je op het kwast-knopje klikt, verder kun je ook je pagina laten controleren op constructiefouten enzo.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn boek geef meer inzicht over de structuur van html, en hoe je webpages bouwt, alles gaat rap qua temp, en alles word besproken.

Aan het einde is ook nog een naslag.

• Dennis
Op dinsdag 25 december 2001 13:08 schreef Prammenhanger het volgende:
* Dennis gebruikt Homesite 4 of 5 (nog 3 dagen te gaan voordat ie afloopt :)
Das handig voor idd de syntaxen als je op het kwast-knopje klikt, verder kun je ook je pagina laten controleren op constructiefouten enzo.
Ik vind vooral het kleur knopje een uitkomst, dus zo'n palette ding.

Verwijderd

[..]

Dat is niet echt compatible met alle browsers en tekensets, je kunt veel beter ï (dacht ik) doen, dan weet elke browsers tenminste hoe je het moet renderen.

Verwijderd

BB Edit >:)

beter kan haast nie

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 21:47

Blauw

De Schreeuw

Ik vind dat CoffeeCup nauwlijks genoemd word, terwijl ik deze juist super makkelijk vind >:)

• Dennis
Op dinsdag 25 december 2001 14:56 schreef Jozzz het volgende:
Ik vind dat CoffeeCup nauwlijks genoemd word, terwijl ik deze juist super makkelijk vind >:)
Mja, dankzij al die javascripts die erbij zitten zeker ? >:) ;)

• iscara
  • Niet online
notepad werkt perfect.
al die WYSIWYG-editers verneuken de code, stoppen er zoveel onzin in, erg irri.

Verwijderd

gewoon zelf schrijven en bekijken in FP of IE of whatever...

• SilverZeven
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2025
Gebruikt er nou echt niemand 1stpage2000? (Nee dat is geen Frontpage! |:(|:(|:( ) www.evrsoft.com Is dus een HTML editor...

• iscara
  • Niet online
Op dinsdag 25 december 2001 20:01 schreef SilverZeven het volgende:
Gebruikt er nou echt niemand 1stpage2000? (Nee dat is geen Frontpage! |:(|:(|:( ) www.evrsoft.com Is dus een HTML editor...
is idd een goede, maar je kan net zo goed zelf schrijven in notepad.

Verwijderd

[..]

bij mij zit er altijd al een puntje op de i ;)

maarruh, ik doe nog alles ouderwets :)
• Notepad, voor begin, tot eind
• eventueel DW voor tables (iets visueler, dat vind ik bij tables fijn)

ik kijk alles ook tussentijds, kan ik ook alles nog een keer veranderen als ik wil, maar ik doe alles nog handgetypt in Notepad :)

/me heeft alleen een standaard filetje met daarin de normale codes die standaard erin staan (<HTML>, <HEAD>, die dingen :) )

• Raymond
  • Laatst online: 20:12
Ikke gebruik ook homesite. Je moet nog steeds je eigen code intikken, maar er zitten gewoon handige dingen bij, die je met notepad en aanverwanten niet hebt
-Je kan een lijstje met veelgebruikte code aanmaken
-Je kan een "project" starten. Alles georganiseerd op schijf en na bijwerken 1x klikken en het staat op het web
-tags krijgen een handig kleurtje
enz
enz
enz
Her is gewoon afgestemd op het ZELF maken van een html pagina en als je weet hoe het programma werkt, kan je er gewoon makkelijker mee html'en dan met programma's die bedoeld zijn om tekst mee te verwerken.

Er zijn progjes die hetzelfde doen, ik kan met homesite omgaan en daarom gebruik ik dat programma. (om religieuze discussies te voorkomen :P )

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

• Wil je strictly html gaan doen, dan is Homesite idd een goede editor ( 4.5 of evt 5 hoewel de verschillen voor jou als beginner ws marginaal zijn ).

• Wil je gewoon een goede text-editor, zonder al teveel frutsels en franje, dan zijn Editplus en Ultraedit echte aanraders.

• Wil je daarnaast nog een hele ontwikkelomgeving, geschikt voor meerdere platformen, dan raad ik Activestate Komodo aan.

Ikzelf gebruik voor het lichte html/css/javascript werk altijd Editplus ( zoals de meeste hier wel weten ) en voor dingen zoals Perl en PHP stap ik over naar Komodo.

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

wat je gebruikt gebruik je, alleen notepad gebruikers die roepen 'gewoon notepad, lekker zelf code kloppen' zijn debiel en onthouden zich veel extra's die het html'en veel rielekster maken.

Neem bijvoorbeeld de hulpjes in Homesite (die Editplus, 1stpage e.a. ook wel hebben):

- je kan een template aanmaken waarmee je altijd begint, dus je hoeft niet eens je zelf gemaakte template-file te openen en met het risico dat je het overschrijft door een enthousiate CTRL-S.

- code validation: tijdens het typen wordt er gecontroleerd of je geen onzin uitkraamd.

- syntax highlighting: als je je tag afsluit verkleurd deze als je um juist getyped hebt; je ziet typfouten direct.

- gebruk van snippets: je kunt veel gebruikte stukjes code als 'aparte bestandjes' opslaan en met drag en drop aan je document toevoegen. Denk hierbij aan complete PHP-queries of een veelgebruikte formulier-layout.

en zo zijn er nog wel een paar kleine maar wel handige features op te noemen die WYSIWYG _misschien_ hebben, maar notepad zeker niet.
Dit maakt je ontwikkel en ergernissen traject aanzienlijk korter en je blijft toch lekker met het handje typen.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Ik gebruik voor de grove lijnen Dreamweaver met de code erlangs. En voor de rest (php bijv) Editplus

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

ik gbruik (nog steeds) notepad, maar merk dat het tegen gaat staan; zeker als je even copy-paste vanuit een ander bestand wil doen zit je al gauw in het verkeerde bestand te werken. Zit dus wel sterk aan een (text-based) hulpje te denken.
Zelf je HTML schrijven roelt echter wel, in combinatie met ctrl-S en F5 in je browser heb je uiteindelijk toch ook WYSIWYG....

Intentionally left blank

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wil je gewoon een goede text-editor, zonder al teveel frutsels en franje, dan zijn Editplus en Ultraedit echte aanraders.
+ Cutehtml. Kleurt bepaalde tags in een kleurtje, heeft een paar voorgemaakte tags (scheelt typen) en is lekker overzichtelijk.

• iscara
  • Niet online
1page2000 >:) is gratis trouwens, weet niet of het al genoemd is.

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 14:42 schreef Hangloozz het volgende:
wat je gebruikt gebruik je, alleen notepad gebruikers die roepen 'gewoon notepad, lekker zelf code kloppen' zijn debiel en onthouden zich veel extra's die het html'en veel rielekster maken.
dank je...

ikke debiel zijn *kwijl*

sorry, maar dit slaat nergens op, ik ben niet debiel omdat ik graag zelf mijn codes maak, ik ben dan anders bezig dan jij...

moest ik even zeggen, nu weer ontopic :)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op woensdag 26 december 2001 19:34 schreef Type het volgende:
sorry, maar dit slaat nergens op, ik ben niet debiel omdat ik graag zelf mijn codes maak, ik ben dan anders bezig dan jij...
Hanglooz heeft gelijk. Waarom zou je niet 2 keer zo snel werken als dat kan? -> neem homesite, 3 keer zo snel werken? -> neem dreamweaver :)

Ikzelf gebruik homesite, dit omdat ik tables ook zo in elkaar geklopt heb, en omdat ik eigenlijk alleen nog maar php ed..

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op woensdag 26 december 2001 20:47 schreef PlayR het volgende:
Ikzelf gebruik homesite, dit omdat ik tables ook zo in elkaar geklopt heb, en omdat ik eigenlijk alleen nog maar php ed..
En php gaat echt een stuk makkelijker met HTML die je zelf geschreven hebt dan HTML van dreamweaver...

Ik gebruik zelf overigens EditPlus... bespaart een hoop debuggen ten gevolge van typefouten :) (zelfde geld voor homesite, maar dat heb ik niet :) )

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Homesite 5.0 omdat:
• Ctrl + Shift + pijltje links/rechts - de selectie is dan goed, homesite selecteerd dan alleen tags apart, en niet een hele regels, zoals notepad
• syntax highlighting voor ASP en HTML - voor het overzicht in de code
• extended replace/find - voor het replacen van dingen in een complete map ofzo, stel je voor dat ik alle <br> tags wil omzetten naar <br /> - doe dat maar met kladblok: veel plezier!
• Clipboard met tig gecopieërde stukkies code die je ten aller tijde kunt terug zetten (veel RAM vereist, so what?)
• Mappen overzicht in de editor: overzicht van de map waarin je werkt, met alle bestanden erin
• uit dat overzicht kun je gifjes en stylesheets slepen in je HTML page, homesite maakt er dan goed HTML van.
• Voor asp e.a. : functies overzicht in de editor
• Codesweeper - voor de controle van je HTML
• Meerdere bestanden in 1 programmma, scheelt ruimte in de taakbalk
• Als je pc uitvalt, en je hebt niet gesaved, heeft Homesite dat voor je gedaan, dus je kunt na de reboot je bestanden weer terug halen, met de mogelijkheid om je acties nog ongedaan te maken.
• line numbers in de linkerkant - handig voor het debuggen (error zoveel, line 1273 character 34...)
• etc.

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 17:11
Mijn leraar van xhml raadt ook First Page 2000 aan (nadat we enkele sites in notepad gemaakt hebben).

Ik heb nog niets veel nieuw geleerd daar mdat ik al een tijdje gewoon in notepad html-pagina's maak. Ik vraag mij af of het de moeite is over te stappen naar die First Page?

Ik ben er niet echt voor te vinden, staan weer een hoop onnodige zaken bij. Zou ik er toch heel wat tijd mee uitsparen?

Er zitten daar echt onnozele functies in zoals de 'start tag'-functie die dan <> op je blad zet |:( Dat gaat toch veel sneller als je het onmiddellijk intypt???

• Raymond
  • Laatst online: 20:12
Op woensdag 26 december 2001 22:54 schreef Sibbe het volgende:
Er zitten daar echt onnozele functies in zoals de 'start tag'-functie die dan <> op je blad zet |:( Dat gaat toch veel sneller als je het onmiddellijk intypt???
Je snapt het niet....
Het gaat niet om de functies die je niet gebruikt, maar om de functies die je wel gebruikt :P

En er zijn nu al een paar posts geweest waarin toch wel heel duidelijk het nut van een html editor naar voren is gekomen. Als jij dan besluit om er niet één te gebruiken, omdat er ook dingen opzitten die jij niet gaat gebruiken, is dat je eigen keuze. Ik zou het wel een rare reden vinden....

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 17:11
Het gaat idd niet om de functies die ik niet gebruik. Ik ken First Page (nog) niet. Maar als ik zo'n zaken erin zie ga ik al snel denken dat het niet echt een deftig programma is, komt een beetje onprofessioneel over.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op woensdag 26 december 2001 19:34 schreef Type het volgende:

dank je...

ikke debiel zijn *kwijl*

moest ik even zeggen, nu weer ontopic :)
heej, een echte notepad addept :)

Heb je Homesite weleens geprobeerd? Vast niet..
Ik heb weleens notepad geprobeerd, dus ik heb me al eens in jouw situatie ingeleefd, doe jij dat eens in mijne en dan praten we verder ;).

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Net zoals velen gebruik ik ook de volgende combinatie's

Dreamweaver 4 voor het grove werk, alles in elkaar pleuren ensow, soms ff in de code kijken en wat verbeteren.

Notepad voor kleine aanpassingen en de code goed in elkaar zetten

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

'k zou toch zeggen, gebruik Dreamweaver... Werkt erg handig hoor...

Zelf gebruik ik dat soms in combinatie met Homesite en Notepad...

Notepad dan alleen om even snel iets aan te passen...
Pagina: 1