Toon posts:

Asus a7v266-e Temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik vaag vind is dat mensen (o.a ik) veel temperatuur problemen hebben met een xp in combi met een a7v266-e.
Bij mij wordt deze zo rond de 60 graden, erg warm dus.
Degene met dezelfde config hebben allemaal rond deze temp ??? terwijl mensen met een andere merk moederbord meestal stukken lagen zitten met de cpu temp.
Hoe kan dit ?? Ik weet dat asus de temp standaard wat
hoger weergeeft, maar zo'n verschil ??
Heb zelf een coolermaster dp5-6i31-a1 en een casefan en dan deze butttemp mb is 30 graden en cpu dus 60 graden.
Cpu temp zuigt dus !
Kan iedereen die dus ook een asus a7v266-e en een xp cpu heeft hier posten welke temp je hebt ? en eventueel een oplossing ?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik krijg m'n Asus A7V266-E en m'n Athlon XP 1600+ eind van de week binnen, dan kan ik het je vertellen :).

Verwijderd

mobo: Asus A7V266-E
cpu: Amd XP Athlon 1900+
heatsink: Coolermaster HHC-001
en nog 7 casefans..

idle:
mobo: 26 graden
cpu: 40 graden

stressed:
Weet ik nog niet, ik heb dit systeem net.

Heb je al nagekeken of je jumper goed zitten? Ik heb de PALO_FREQ op palomino staan. Ik heb het ook op Athlon/Duron geprobeert, maar toen werd mijn cpu 49 graden idle.
En wat voor koelpasta heb je gebruikt?

Verwijderd

Asus A7V266-e
Spire 5T208B1H3T SuperRock
AMD Athlon XP 1900+
+ 1 case fan (maar hij staat gewoon open)

cpu temp: 51
mb temp: 33

stressed weet ik ook nog niet

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

A7V266-E
Athlon XP 1800+
Swiftech MCX-370 - YS-tech silent (3000 rpm)
Temp Idle: 62 graden
Temp Stressed: 79 graden :'(
Mobo Temp: 27 graden
2 casefans (3e staat niet aan)

Ik denk dat ik mijn kast maar een vol met casefans ga stoppen, want dit is niet normaal. Als ik een temp meter gebruik dat geeft die 42 graden aan. Ik weet niet wat ik moet geloven.

Verwijderd

Topicstarter
het heeft wel met mijn airflow te maken, open kast is ie 52 graden. Maar daar ga ik wel wat aan doen : enermaxje en 2 goede casefans.
Gebruik verder silver artic II dus dat zit wel snor. Maar het blijft te hoog 52 graden (of ik zit te zeiken).
Maar ben gewoon ook benieuwd hoe het bij andere in elkaar steekt.

Verwijderd

Topicstarter
heb jumper nu ff op athlon/duron gezet, maar dat maakt niks uit.

Verwijderd

cpu: XP1700+
heatsink: Thermalke Volcano II ( 4900-5100rpm )
met wat al cheapo pasta

stressed tussen de 49.5-50.5 c

heb je koeler wel GOED erop staan ?

• Xof

Xof

Die vraag van heb je de cooler er goed op staan heb ik duizenden keren gehoord, ook bij mij is de temp zeer hoog. En de heatsink staat er heel goed op, er zit arctic silver II op.

Verwijderd

overigen de temp meters op je bord hebben wel een ruime marge ;) denk dat je mischien 10% van de waarde af kan trekken...

Verwijderd

Topicstarter
preziez, alles iz oke, cooler zit goed en de rest ook !
maarre die 10 % als dat zo is, dan zit het wel oke maar
asus bevestigd dit natuurlijk weer niet :-(

• Xof

Xof

Dan vind ik mijn temp nog te warm.
Stressed 79 graden als je daar 10% vanaf haalt dan is het nog 71 graden stressed.

Verwijderd

stressed meestal 50 a 51 C
Geen casefans.
Spec's staan hieronder

• Xof

Xof

Misschien omdat jij de raid versie hebt is de temp lager? (andere sensor)

• Radeon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:46

Radeon

Today is a good day to die

ASUS A7V266-E met Athlon XP 1800+ @ 1900+
Stressed is die bij me 51 graden en normaal 49. Met een Aopen HQ08 kast en een Spire Superrock.

It's never easy.....

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
Niks geen overclocken dit..
[forum=22] >> [forum=7].

Verwijderd

Topicstarter
jawel, want ik wil de temp omlaag om lekker te gaan klokken ! kan nu maar tot 142 fsb hoger niet.
Maarre dit zal wel me voeding zijn, want de rest van de spullen zat ook op me vorige bordje (cusl2+p3-800) en die kon tot 155 fsb :-))

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 20:15
hier a7v266 er met tb 1333 idle 55 stressed 58

op men msi k7t266 was dit idle 45 en stressed 52

artic silver II en alpha 60mm heatsink met fan

-------------------------------------------------

Q: What is the right temperature for my CPU?
A: It should be silly to admit that the best temp is the lowest possible . Really, we suggest you to obtain not more than 60°C when the CPU is overloaded. There is an error in probing the cpu temperature (with the onboard probe and the software bundled) on Asus A7A with bios 1004 or higher. Asus has confirmed that the correct temperature is probed only with bios 1004 or higher, but weve noticed that, after some tests (conducted by ourselves in our laboratories with some external professional thermometers), the real temp is lower than the one showed by the hw internal probe of the board (exactly, 9-10 degrees). So, the red zone should be set to 70°C at maximum.

http://www.dinoxpc.com/english/a7a/asus_a7a266_TEMPERATURE.asp#What%20is%20the%20right%20temperature%20for%20my%20CPU?

gaat hier wel over een a7a266

Verwijderd

AMD 1900+ in Addtronics C7220 kast met Maxtor Atlas 10K-III schijf (zit onderin) en 4 PCI-sloten bezet.

in rust:
MB: 19 C
CPU: 36 C

vol gebruik:
MB: 21 C
CPU: 39 C

Verwijderd

Topicstarter
jeez, dat is een mooi temperatuurtje !!!!!!

Verwijderd

Gelukkig wel, nou nog ff wachten op de zomer.

Ik ga binnenkort een houten kast maken, waar ik de SCSI-kabels makkelijk achter het mainboard langs kan trekken. En het belangrijkste de herrie :'( !!

Verwijderd

Pff...

't is voor overclockers natuurlijk wel zo handig om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, maar 60 graden stressed is echt geen problematische temperatuur.

Ik heb een MSI K7T Turbo2 mainboard en ik zit ook op de 59 graden stressed...hij is nog nooit uitgevallen of vastgelopen, en die zogenaamde verkorte levensduur is nog altijd langer dan de progressie in processorsnelheden (dus voordat ie het opgeeft, heb je al lang weer moeten upgraden om een beetje bij te blijven).

Mensen moeten eens wat minder naar de theorie kijken en meer naar de praktijk; als je PC op de snelheid loopt die voor jou wenselijk is, who cares wat de temperatuurmeters aangeven...

• Xof

Xof

Nou met ongeveer 80 graden zit ik niet zo lekker achter mijn computer hoor, jij wel?

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 19:44 schreef Xof het volgende:
Nou met ongeveer 80 graden zit ik niet zo lekker achter mijn computer hoor, jij wel?
80 graden is dan ook op het randje..

Maar stel je voor, je wilt niet overclocken, alles draait probleemloos, je hebt voldoende koeling, maar je temperatuurmeter geeft 65 graden stressed aan. Terwijl een heleboel andere mensen rond de 45 graden zweven.

Dan kan je of jezelf eraan blijven irriteren, en steeds nieuwe koelers kopen.
Of je concludeert dat de temperatuurmeter niet 100 procent betrouwbaar is bij sommige mainboards en zelfs als dat wel het geval is, dat je processor toch wel blijft draaien, zei het op een wat hogere temperatuur.

Voorkomt een hoop onnodige stress...

• Xof

Xof

Ik zou hem graag 65 stressed willen hebben, vind ik ook helemaal niet erg.
Als de temp sensor van Asus niet goed is dan zou ik dat graag willen weten, anders maak ik idd onnodig zorgen.

Ik heb gehoord dat er een keer een bios update van asus komt en dat deze mobo dan de thermel diode van de athlon XP kan aflezen. Weet iemand hier meer over?

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 00:02 schreef Xof het volgende:
Als de temp sensor van Asus niet goed is dan zou ik dat graag willen weten, anders maak ik idd onnodig zorgen.
Ik heb wel ergens gelezen dat die temp. sensoren van jouw type mainboard juist te goed zijn.
Ze geven blijkbaar de werkelijke temperatuur in de core aan ipv de te lage temperatuur aan de rand.

Dan is 79 graden nog best veel, maar als je de 15 graden eraf trekt die de andere sensoren te laag aangeven, wordt het 64 graden. Da's hoog, maar niet schadelijk. (..dit is geen feit, maar gewoon een conclusie nav een aantal andere posts.)

Toch zou ik als de processor stabiel draait en je zeker weet dat de koeler er goed op zit en goed draait, je niet al te veel zorgen maken.
Een PC met een processor die te heet wordt, slaat vroeg of laat vast of wordt extreem langzaam. Zo simpel is het.

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:41
had ik ook heb ik mijn asua Gts2 vergangen door een zelfde kaart nu standaad cpu 47c
P@trick

ga mijn vga maar opsturen

• honey
  • Laatst online: 02-08 22:27
Mischien ten overvloede, had deze ook al gepost eerder op andere vraag.

AMD XP1800, niet OC, ASUS266-E, Vulcano 2 koeler en twee extra papst casefans (NGML)(1 onder, 1 boven), in een Aopen-HQ kast.
Idle ongeveer 60 graden, stressed ong. 69 graden. MB=26 graden (gemeten met MDM5)

Ik vind dit prima temperaturen. Kan de chip prima tegen. Geen enkele crash en lekker snel.

• Xof

Xof

Ik heb net ff de burn-in-wizard van sisoft sandra gedraait. Daarbij een programma'tje die ik van Rick2001 heb gekregen om te stressen. Hij stond op 79 graden.
Dus om echt te gaat testen wat mijn comp doet ben ik met die 2 progjes UT gaan spelen. Het spel liep heel soepel zoals die normaal moet lopen.
Waarschijnlijk is er echt iets mis met de temp sensor van Asus.

Ik hoop dat ze een keer met een biosupdate komen wat de diode van de CPU kan aflezen. Dat is veel betrouwbaarder :)

Verwijderd

moet die temp jumper nou op athln/duron of op reserved???

Verwijderd

heb hetzelfde probleem...

Asus A7V266-E (met 1005-beta bios)
AMD Athlon XP 1700+
koeler: Coolermaster DP5-6i11
kast: AOpen HX-08 (voor overige inhoud zie sig)

CPU-temp:
idle: +/- 55 graden
stressed: +/- 68 graden

Mijn leverancier gaat navraag doen of dit normaal is. De koeler is in ieder geval AMD-certified voor XP cpu's t/m de 1800+

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

AV7266-E en AMDXP1700+
CPU idle 44 graden
CPU stressed 54 graden
Met een simpel CoolerMastertje en een casefan op 7 volt >:)

Met de vorige kast kwam hij stressed boven de 70 graden uit, toen heb ik hem maar uitgezet en de kast ingewisseld voor een andere :P

• warlord
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-07 08:21

warlord

Op maandag 24 december 2001 23:48 schreef Xof het volgende:
A7V266-E
Athlon XP 1800+
Swiftech MCX-370 - YS-tech silent (3000 rpm)
Temp Idle: 62 graden
Temp Stressed: 79 graden :'(
Mobo Temp: 27 graden
2 casefans (3e staat niet aan)

Ik denk dat ik mijn kast maar een vol met casefans ga stoppen, want dit is niet normaal. Als ik een temp meter gebruik dat geeft die 42 graden aan. Ik weet niet wat ik moet geloven.
Ik denk dat dit wel extreem hoog is...
Probeer eens een andere CPU cooler, kijk dan nog eens.

By the way:
Ik heb ook een A7V266-E met AMD 1600+ word stressed niet warmer dan 58 graden, gemiddeld zo rond de 50.
Ik heb 1 extra case fan in gebouwd, en heb een spire cooler 5t060b1h3r.

Verwijderd

Topicstarter
jumper moet op athlon/duron staan, anders geeft hij geen juiste temp aan

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn XP 1800+ wordt ook zo'n 60 graden op m'n A7V266-E.

Maar Asus Probe geeft als standaard-temperatuur-waarde wanneer die een waarschuwing geeft iets van 80 graden, dus 60 graden zal wel normaal zijn...

Verwijderd

Wat zijn jullie Cpu en Mainboard temperaturen hoog zeg..

Ik heb op mijn 1900+ een Swiftech MCX462-A met Delta FFB-80HP fan zitten (op 7 volt)

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 14:24
Mensen mensen, wat maken we ons weer druk over die temperatuurtjes... :z
Wie geloofd er nou die brakke temperatuursensoren van die AMD dingen. Meestal zit er gewoon een sensortje in de socket gebakken, zodat ie de luchttemp. meet van de lucht tussen de socket en de cpu. Van naukeurigheid is dus geen spraken...
Neem nou bevoorbeeld mijn mobo. Die zegt dat ie in winxp 40 graden wordt, en in win98se wordt id 50 graden :?
De beste manier is nog om gewoon ff aan je heatsink te voelen of ie warm is of niet. Die van mij wordt iig behoorlijk warm, maar die is dan ook lekker opgefokt.
Als je cpu'tje stabiel loopt, is de temp. blijkbaar in orde... Ook al zegt een of ander temp. sensortje dat ie 79 graden is... :z

Verwijderd

Oke dan, die Swiftech MCX462-A is lauw

• Xof

Xof

Die van mij ook, maarja je wilt toch graag de echte temperatuur weten.
Pagina: 1