[EL] serial port over infrarood?

Pagina: 1
Acties:

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zat even te denken, ik heb een oude laptop met win95 waarmee ik nu met een veel te korte paralelle kabel en windows directe kabelverbinding online ga. Dit moet anders :). Ik zat eraan te denken om iets te brouwen om standaard rs232 over infrarood te doen. (directe kabelverbinding kan nl. over serieel en snelheid boeit weinig). Ik heb namelijk wel topics gezien over een LCD over infrarood te doen en die infrarood ontvangers voor winamp werken ook gewoon over serial, dus zowel zenden als ontvangen is op de een of andere manier mogelijk.. Zou dit ideetje van me kunnen? Ik zit een beetje met acking, zou DCC loopback acking pakken?
Lijkt me ideaal voor laptop in bed (line of sight heb ik dan nl. wel) :) Een leuk kerstvakantie projectje dus...

bvd

edit:

nog wat extra gegoogled, vond http://www.veg.nildram.co.uk/remote.htm . Wel behulpzaam maar het is mij nog niet duidelijk..(gaat ook vooral over afstandsbedieningen)

Verwijderd

Hmm, kan wel. Ik zou gewoon bits versturen in een 3-wire type verbinding. Een FSK modulator en detector zou moeten werken.

• m-m
  • Niet online
das redelijk hocus spocus voor mij (tho willing to learn), maar een bevestiging dat het mogelijk is doet me iig al goed :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
irda is toch niet zo heel snel :?
max 1 mbit ofzo :?

• m-m
  • Niet online
irda staat hier redelijk los van, dit gaat puur over rs232 over infrarood en je serieele poortje is sowieso max. - ik meen - 11,5 kb/s. Maar dat is snel zat voor GoT, ssh en IRC. (Laptop is toch 486)

• m-m
  • Niet online
hmm, iemand een clue of het erg ingewikkeld (en dus duur) wordt? Ik vrees daar wel voor, want als het redelijk simpel zou zijn zou je denken dat er toch al wel schema's rond zouden gaan op het internet :'(

Verwijderd

Infrarood suckt eigenlijk toch opdat je erg precies met zender en ontvanger moeten zitten , koop toch een simpel LAN-kaartje en een UTP kabel ..

• m-m
  • Niet online
dat wordt dus pcmcia, da's 125 piek ofzo voor een kaartje... dan verdubbeld die laptop direct in waarde.
en dan ben ik gebonden aan kabels + het is lang zo leuk niet als zelf IR-spul solderen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
Ik heb laatst in een ouwe elektuur een artikel gezien
over een infra-rood module voor op je com poort

was een vrij simpel schema voor lange afstand zelfs

k zal het morgen wel ff scannen (als ik die elektuur nog kan vinden)

Repareren doe je zo.

• m-m
  • Niet online
mijn dank is onmetelijk groot :)

Verwijderd

stond in de vorige electuur geloof ik, is vrij simpel te maken, eigenlijk heb je alleen een IR zend ledje en een IR ontvang ledje nodig met een externe voeding, die zender trekt zijn spanning van je poort en de meeste IR projecten doen nog een beetje aan modulatie zodat je geen signaal storing van afstands bedieningen enzo krijgt (is slordig als je data ineens verandert omdat je zit te zappen tijdens het kloten op je labtop)

er is een tijdje geleden hier of op waterkoeling.nl een topicje voobijgekomen over IR transmissie en daar stond een link naar een duitse site das een goei!

suc666

Verwijderd

Ik heb zoiets met gewoon licht gemaakt. Dus het ledje via een transistor aangesloten op de seriele poort, en de ontvanger aan de andere kant ook via een transistor. Er kwam wel het een en ander over maar het was niet foutloos. Ik denk dat het kwam doordat de trigger-spanning verkeerd was (e.g. de kritieke spanning waardoor het signaal laag of juist hoog wordt).

Dat allemaal speelde zich af op 9600 bps.

Ik denk dat als je een of andere versleuteling of modulatie gebruikt je het foutloos kan maken en misschien zelfs de snelheid wat omhoog kan sleutelen.

Verwijderd

[topic=197742/1/25]
[topic=307959/1/25]

• m-m
  • Niet online
Op woensdag 26 december 2001 13:37 schreef Sjord het volgende:
[topic=197742/1/25]
[topic=307959/1/25]
die was ik idd ook al tegen gekomen bij de search, maar das puur ontvanger en de ander is irda (not what i need)..
* m-m wacht met smart op die elektuur-scan

Verwijderd

Is dit dan niet precies wat je zoekt:
http://www.veg.nildram.co.uk/remote.htm

Vooral het schema verdient de titel "spoiler alert".

• m-m
  • Niet online
ik vraag me af of jij het draadje wel gelezen hebt en dan vooral de eerste post...

Verwijderd

Volgens mij is hier een kleine communicatiefout. Ik snap niets meer van dit gesprek.

• m-m
  • Niet online
Op woensdag 26 december 2001 19:34 schreef Sjord het volgende:
Volgens mij is hier een kleine communicatiefout. Ik snap niets meer van dit gesprek.
[no flame intended]
aan jou kant dan, jij doet voorstellen die ik al in mijn eerste posts als niet mogelijk heb afgeschreven en je geeft een URL die ik al in het aller eerste bericht had staan, magoed, vergissingen zijn menselijk enzo.
[/no flame intended]

• m-m
  • Niet online
*zielige schop*
niemand die een schema/uitsluitsel weet te geven?

Verwijderd

Ik heb op school wel een zend/ontvanger gemaakt voor geluid via infrarood en hij werkte best goed tot een meter of 4 geloof ik (weet niet hoe groot de afstand is die je moet overbruggen). Als je hem iets mod werkt ie vast wel digitaal je hebt zowiezo een multiplexer nodig. Als je het schema wilt hebben moet je maar mailen :) en als je er helemaal niet uitkomt vraag ik op school wel een compleet schema aan een superstuud die weet het zowiezo wel. Veel succes!!!

• m-m
  • Niet online
je kan zometeen een mailtje verw88 :)
Pagina: 1