3 ISA NIC's in 1 pc, of toch maar niet?

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
OK, als volgt,

Thuis hebben wij 2 pc's die internetverbinding moeten hebben, dan je gewoon delen natuurlijk, maar dan krijg je weer dat een pc constant aan moet staan, de ene staat in de woonkamer, dus die moet vaak uit en de andere (mijn pc) zit met 4 fans volgepropt dus die maakt teveel herrie om 24/7 aan te staan.

Ik zat dus zelf te denken om tussen mijn kabelmoden en de pc's een hubje te plaatsen maar dit schijnt niet te kunnnen |:(

MAAR toen kwam het idee! Ik heb nog een oude 486 staan die als server kan dienen, maar dan moeten er dus 3 netwerkkaarten in, en ze moeten ook nog een ISA zijn (heb gehoord dat ISA nogal problemen geeft op een netwerk)

Wat denken jullie ervan, gaat dit lukken of is dit een heel erg dom idee?

PS: ik heb search gebruikt maar daar stond niks over 3 netwerkkaarten in een pc, of over ISA netwerkkaarten...

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

waarom niet je oude 486 met 2nic's (1 voor kabelmodem 1 voor netwerk) en dan een hub voor de rest van de pc's

als je wanadoo hebt geeft dat nog wat extra werk maar das sowieso.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• LeonM
Ik kan ook wel bedenken dat het met 2 netwerkaarten en een hub kan, maar dan moet ik weer een hub aanschaffen, dan kost het weer geld enzo, die netwerkkaarten kan ik zo regelen voor een prikkie, dus ik doe het liever zo...

Maar is het dus mogelijk om 3 ISA netwerkaarten in een (win95) pc te proppen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ja, neem gewoon 3 3Com 509B PNP dingen... Bij voorkeur zelfs de TPO versie... Stel die met het down te loaden dos config progje allemaal in op een non-pnp modus met allen een eigen I/O-adres en gaan!

edit:

En ik zou dus echt WEL voor linux gaan in zo'n geval... Tenzij je natuurlijk absoluut geen zin hebt om commando's in te typen en alles met mooie muis klik windows wilt regelen... Dan ben je in ieder geval 23/7 online, dat andere uur is hij vast aan het rebooten... Veel plezier...

• LeonM
Wha, zijn die dingen voor isa nog te krijgen dan? Als ze niet te duur zijn koop ik die dan wel, weet ik zeker dat het werkt :P

Ja, linux zat ik al aan te denken, maar ik ben nu 100% linux noob dus om dan meteen met cable-internet sharing te gaan beginnen lijkt mij iets te...

• FUBAR
  • Laatst online: 06:21

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

die 3coms zullen het zaakje wel weer wat duurder maken
met 3 goedkope nics kan je in principe natuurlijk hetzelfde doen

is voor win95 geen probleem

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

Ik heb er hier ook zo''n 486 bak tussen staan.(op chello)
Met FreeSCO, werkt perfect.
Dat heb je binnen 20 minuten draaien.

• LeonM
Op maandag 24 december 2001 22:22 schreef Disken het volgende:
Ik heb er hier ook zo''n 486 bak tussen staan.(op chello)
Met FreeSCO, werkt perfect.
Dat heb je binnen 20 minuten draaien.
Ook met 3 (isa) nic's?

Verwijderd

Nee niet hier....
Maar het kan wel.
1 voor de ISP en 2 voor de 2 netwerken. Als het goed is is er ook een proggie dat je dan de dataverkeer per interne NIC kan loggen.
En na install verder te configgen via web of telnet

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Goed idee.
Het voordeel van ISA is dat je, als je ze tenminste niet in PnP-mode zet, altijd precies de configuratie weet, dus dat kleine wijzigingen aan andere hardware niet je toekenning van IP-adressen ver!@#$%^&*. Jumperen is nog altijd het veiligst (SMC8013's zijn aanbevolen), maar anders is een configuratie-tooltje ook heel lekker.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dreamer
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

laten we het erop houden dat het niet makkelijk is maar dat het wel kan (je hebt een prog nodig weet niet prcies welke)

denk als je 100gulden meer uit geeft veel ellende bespaart

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• LeonM
Pfff, ik wordt al moe bij de gedachte van het 80x win95 restarten op een 486 :P

En een gewone hub ertussen is dus niet mogelijk? Dan moet ik zeker zo'n home-gateway kopen a la 425 piek? (zie hier net een advertentie van staan in de PCzone)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yep met een gewone hub gaat het niet lukken. Wat ik je aanraad is toch gewoon een 10 mb hubje ergens te kopen die dingen kosten nog geen 100 piek tegenwoordig. Dat scheelt dus zo'n 50 piek met zo'n 3com kaartje dus dat is ook wel op te brengen. Voordelen.
1. Een subnet dus je kan makkelijk bestanden heen en weer slepen van pc naar pc.
2. Makkelijk uit te breiden voor als er een vriend ofzo langskomt
3. Makkelijker te configureren

• LeonM
Nou dan doe ik dat dan maar :)

Nog een vraagje, is een 486 met maarliefst 8 mb ram en windows 95 niet te traag voor een wanadoo cable aansluiting, krijg ik daardoor geen langsamer internet?

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Boot 95 uberhaupt met 8MB?

Als je bak eenmaal draait zal het wel loslopen. Hij moet niet constant staan te swappen, maar dat lijkt me niet het geval als ie alleen hoeft te routen (misschien dat filtering teveel wordt, maar zal ook nog wel kunnen).

• LeonM
als ie eenmaal opgestart is gaat het prima, maar dat ding heeft van die hele smalle geheugenmodules, ik zou niet weten hoe ze heten en waar ik die eventueel kan krijgen.

Maar een firewall hoeft niet te draaien op die server, op alle clients staat al een xp firewaal geactiveerd :)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:56

frapex

got r00t

de load met een 486 word te hoog als je flink leeched.

Ikzelf zit dus op @home, en heb een 486-133 server gehad. win95 max downloaden met 100kb/s (100 kb/s en 100kb/s up over het interne net)

Met linux trok ik toch wel over de 400 ... tja nu niet meer... lekker traag geworden in mijn buurt :(

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• AlterMann
  • Laatst online: 21:02
hmmzz ik wil t zelfde gaan doen ongeveer
2 isa kaarten in n 486 met 12 mb ram, en dan freesco erop. zien of k het werkend krijg :P

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Op dinsdag 25 december 2001 01:19 schreef nOLoGIc het volgende:
Boot 95 uberhaupt met 8MB?

Als je bak eenmaal draait zal het wel loslopen. Hij moet niet constant staan te swappen, maar dat lijkt me niet het geval als ie alleen hoeft te routen (misschien dat filtering teveel wordt, maar zal ook nog wel kunnen).
Zekers boot dat met 8 MB, mijn eerste echte pc na mijn Commodore 64 was een Cyrix 80 MHz met Windows 95 en 8 MB geheugen. Draait als een tiet. That is, als je er geen 3D Studio MAX op zet hahaha. *uche*

Anyway, ik zou inderdaad toch echt een hubje kopen. Een mooie 8 poorts hub heb je voor 75 piek ofzo. FreeSCO op je pjoeter; wat wil je nog meer? Verwacht geen ingewikkelde dingen bij FreeSCO hoor, kennis van Linux is niet nodig. Tenminste, ik had em zo aan de praat zonder verstand van Linux. Er staan uitstekende FreeSCO handleidinkjes online, zelfs in 't Nederlands :)

• Predator
  • Laatst online: 21-08 16:57

Predator

Suffers from split brain

3com ISA nic's vind je vaak op beurzen voor een zeer mals prijsje :)
Gewoon goed instellen met tooljes dat je downen van de 3com site.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• JEV
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Ok, nu we toch bezig zijn.
Ik heb eens geprobeeert om 2 3com NIC's in een 486 te stoppen.
Bij 1 NIC: booten. :)
Bij 2 NIC's: ho maar.NIks, nada, noppes. |:( |:(

Was een oude Tulip met een ISA riser kaart.

Verder geen OS installed ik wou alleen maar dat die upboote.
Wie weet hoe ik deze kaarten toch kan instaleren.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 25 december 2001 11:19 schreef JEV het volgende:
Ok, nu we toch bezig zijn.
Ik heb eens geprobeeert om 2 3com NIC's in een 486 te stoppen.
Bij 1 NIC: booten. :)
Bij 2 NIC's: ho maar.NIks, nada, noppes. |:( |:(

Was een oude Tulip met een ISA riser kaart.

Verder geen OS installed ik wou alleen maar dat die upboote.
Wie weet hoe ik deze kaarten toch kan instaleren.
Dit komt waarschijnlijk omdat ze op hetzlefde irq/dma ingesteld staan. Een er in op een andere irq zetten met behulp van dat dos progje. Andere erin en draaien maar
3Com Rules op isa gebied

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat je moet doen, is naar een computerbeurs gaan, en daar een haffel 30/72* pins simm (* - doorstrepen wat neit van toepassing is) pakken, voor 20 piek heb je 20 reepjes. dan ga je testen. totdat je de 4 grootste hebt, die prik je erin, voila! scheelt heel veel in snelheid!

ik heb hier een 486 dx2-66 met 64 mb geheugen draaien, ik had een simm van 32 mb gevonden!

(oh jah, als je een pentium60 oid hebt, moet je steeds 2 simms pakken die er hetzelfde uitzien... anders heb je zeker probs.)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• LeonM
OK, ik ben al een hoop wijzer, als ik het goed begrijp beinvloed die 486 de snelheid op het netwerk, ik zal eerst eens kijken bij een maat van mij die nog wel wat onderdelen (hubs :)) heeft liggen, hij zei dat hij ook nog een p200 mobotje heeft liggen voor een prikkie, dan kan ik tenminste 2 PCI's erin pleuren onder windows 98, dat maakt het geheel denk ik iets makkelijker...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 25 december 2001 11:46 schreef Dirk-Jan het volgende:
Wat je moet doen, is naar een computerbeurs gaan, en daar een haffel 30/72* pins simm (* - doorstrepen wat neit van toepassing is) pakken, voor 20 piek heb je 20 reepjes. dan ga je testen. totdat je de 4 grootste hebt, die prik je erin, voila! scheelt heel veel in snelheid!

ik heb hier een 486 dx2-66 met 64 mb geheugen draaien, ik had een simm van 32 mb gevonden!

(oh jah, als je een pentium60 oid hebt, moet je steeds 2 simms pakken die er hetzelfde uitzien... anders heb je zeker probs.)
72 pins simm is niet zo goedkoop op beurzen hoor. Als je tenminste weet wat je koopt en niet in een grabbelbak gaat graaien in de hoop dat je wat vind.
Je kan natuurlijk altijd wel VEEEEEL geluk hebben.
Ik heb juist nog maar 2x16MB simms gekocht op een beurs.
22,5 € voor betaald :)

• LeonM
50 piek voor 32 mb oud geheugen?? is die troep zo zeldzaam dan??

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 25 december 2001 12:00 schreef LeonM het volgende:
50 piek voor 32 mb oud geheugen?? is die troep zo zeldzaam dan??
iets minder dan 50 piek ;)

ik reken nu al in € :+
Stap eens in een pc winkel binnen. Vraag daar eens naar 32mb SIMM geheugen

Simm module 32 Mb / 72 pin -> EDO RAM 55.78 €
meer dan het dubbele dus.
Dan is het wel nieuw ;)

Die troep wordt nog een paar firma's gemaakt voor ouwe pc's.
Aan woekerprijzen.

Dus op een beurs gaan rondneuzen.

Mijn p75 bakje heeft nu 40mb ram. Eerst had ie 8 dan 16 en nu dus 40mb.

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 22:39 schreef LeonM het volgende:
Pfff, ik wordt al moe bij de gedachte van het 80x win95 restarten op een 486 :P

En een gewone hub ertussen is dus niet mogelijk? Dan moet ik zeker zo'n home-gateway kopen a la 425 piek? (zie hier net een advertentie van staan in de PCzone)
daarom zoals eerder vermeld een Freesco opstelling. Met 16 MB en Freesco op een floppy kunnen hier er wel 10 PC's aan (waarvan 3 vrij aktief). Het kan met 3 kaarten. Zelf nog nooit geprobeerd. Idd 20 minuten. Gewoon doen, als je de (ISA)kaarten er jhebt liggen kost het je nu nog niets.
8 MB kan waarschijnlijk ook nog, 4-6 MB is te weinig.
En idd dat oude geheugen is duur.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hm zik gebruik bij iemand waar ik het netwerk onderhoud een 486 op 66mhz met 16Mb ram en dat doe ik allemaal met 3con nic's en met Coaxiaal netwerk.geen UTP dus ik lus door, op die 486 douw ik Sygate routeer de porten voor de computer instaleer het Tragema modem(als eerst natuurlijk >:) )en uo en running, waarom ik coax gebruik, ken je best wel lekker doorlussen en naar mijn zegge is het netwerk niet trager geworden. en internet tja even snel (traag dus) :)

dus het gaat wel goed hoor met een 486 :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Pagina: 1