[Debian] Kernel recompilen: unresolved symbols

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
Het is weer 'es zover, ik ben bezig geweest met me kernel te recompilen, o.a. om me NVIDIA drivers aan de gang te krijgen, en om nog wat extra opties in te bouwen etc.

Alleen..
Ik krijg steeds "unresolved symbols" als ik depmod -a uitvoer, of me kernel probeer op te starten, hij laadt dus geen modules. Maakt niet uit bij welke het gebeurd, zowel bij 2.2.19 als 2.4.16, dus het ligt aan de manier waarop ik het doe.

ik heb de kernel als volgt gebouwd:

kernel gedownload van linux.org
uitgepakt met bunzip2 en tar naar /usr/src/linux

daarna:

make [config/menuconfig/xconfig]
make dep
make clean
make bzImage
make modules
make modules_install

cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.16
cp /usr/src/linux/System.map /boot/System.map-2.4.16

(in de /boot dir)

ln -s vmlinuz-2.4.16 vmlinuz
ln -s System.map-2.4.16 System.map

vervolgens in me /etc/lilo.conf

alles erin pleuren

lilo uitvoeren

en daarna rebooten

als ik dan dus de kernel boot, draait alles, behalve de modules kunnen niet worden geladen, geen een, allemaal unresolved symbols

voorbeelden:
/lib/modules/2.4.16/ne2kpci
/lib/modules/2.4.16/parport

iemand een idee waar dit probleem vandaan komt ne hoe het op te lossen is?

Compromises are for the weak

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

make clean menuconfig dep bzImage modules modules_install

Niet eerst dep, en dan clean

mkay :)

met papier mache kun je alles maken!!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sjonny

Fratser

die dep/clean volgorde maakt nix uit, want clean haalt die dependancy files verder niet weg.
ik weet niet of je geen zin meer had in typen/opzoeken van die module dirs, maar bij een 2.2 kernel heb je iets als /lib/modules/2.2.20/<driver soort>/*.o en in een 2.4 kernel heb je iets als /lib/modules/2.4.17/kernel/<hele hoop dirs> dus misschien dat je daar ff op moet letten?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb nu de officiele kernel genomen en geen debian kernel. Hij kan geen modules vinden. Bij 2.2.19 wel. Dus het heeft iets met die verandering van dirs bij de modules te maken. Maar ik heb geen flauw idee waar ik dat moet fixen.

Verwijderd

De dep, clean volgorde maakt inderdaad niet uit.
Ben je toevallig een kernel aan het hercompileren geweest? (Dus dezelfde versie opnieuw gecompileerd).

Probeer dan eens /lib/modules/2.4.16 te renamen (of te verwijderen).
Vervolgens het hele proces opnieuw doen.

Overigens is de Debian manier van kernel compileren net iets anders dan de standaard manier (die ook gewoon kan hoor ;) ).
code:
1
2
3
4
make menuconfig
make-kpkg clean
make-kpkg --revision=custom.1.0 kernel_image
dpkg -i ../kernel-image-2.4.16_custom.1.0_i386.deb

(Zie /usr/doc/kernel-package/README.gz)

Verwijderd

Ik ken de debian manier van kernel compileren. Maar aangezien ik op http://packages.debian.org nog geen 2.4.17 heb gevonden. Heb ik maar de officiele kernel gedownload.

Ik denk dat ik een te oude versie van modutils draai voor een 2.4 kernel. Ik ga zo even kijken of dit het is.

• Tha_Butcha
Op maandag 24 december 2001 22:20 schreef nelske het volgende:
De dep, clean volgorde maakt inderdaad niet uit.
Ben je toevallig een kernel aan het hercompileren geweest? (Dus dezelfde versie opnieuw gecompileerd).
eeehm, niet dat ik weet
heb wel een keer 2.2.19 geprobeerd te compileren, en bij Debian Potato (2.2 r3) zit standaard 2.2.19pre17 geleverd.

dus die hebbik een keer geprobeerd, maar da's niet gelukt. Zelfde errors kreeg ik toen.

Ik draai dus nu de out of the box 2.2.19pre17
maar wil upgraden naar 2.4.16

hoe moet ik die libraries wegkeilen dan?

gewoon /lib/modules/2.2.19pre17 verplaatsen ofzow?

Verwijderd

Download anders 2.2.20 van packages.debian.org. Als ik me niet vergis zit die in testing. En installeer die zoals in Nelske's voorbeeld.

• Tha_Butcha
Nou word ik dus echt gek, ik had me manual erbij gepakt, en precies zo gedaan als er stond, en zoals neslke op had gegeven:

eerst met apt-get me zooi lopen updaten en kernel-source gedowned (testing release):
code:
1
2
apt-get install kernel-source-2.4.16 kernel-package libc6-dev bin8
libncurses5-dev gcc fakeroot dpkg-dev bzip2 tk8.2-dev

zooi uitgepakt, en
code:
1
make-kpkg clean

en
code:
1
make-kpkg menuconfig

erop losgelaten (dus make dep niet)

daarna me oude module libs gerenamed naar /lib/modules/2.4.16-old

toen me nieuwe kernel geïnstalled met:
code:
1
dpkg -i kernel-image.deb

lilo nog gecheckt enzow

en toen nadat ie me module dependecies had gecalulated (ik kreeg een done als return)
zat modprobe weer te zueren dat ie de modules er niet ik laden. |:(

Dus nou word ik echt gek, ben tot 04.00u vannacht er mee bezig geweest.

Hebbik nou fout me kernel geconfigureerd (in make menuconfig) dat ik weer dezelfde error krijg?

Ik word gek |:(

[edit: lay-out got Fok!ked up]

Verwijderd

Heb je alleen problemen met het compileren van een 2.4 kernel of ook bij een 2.2 versie?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

volgens mij draai je debian stable, daar zitten de nodige packages niet bij om een 2.4 kernel te compilen:

http://www.debian.org/News/2001/20010415

tada :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
code:
1
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

die moet dus in je sources.list staan.

Dan gewoon
code:
1
apt-get update; apt-get upgrade

vervolgens kan je zonder problemen een 2.4 kernel compileren en installeren. Ik doe het altijd als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
make bzlilo

En natuurlijk een make clean na make dep als ik een kernel gepatched heb.

• Tha_Butcha
Op dinsdag 25 december 2001 11:38 schreef eenprobleempje het volgende:
Heb je alleen problemen met het compileren van een 2.4 kernel of ook bij een 2.2 versie?
zoals ik al in me eerdere post vermeldde, heb ik meerdere kernels geprobeerd:

2.2.19pre17
2.2.19
2.2.20
2.4.16
2.4.17
Maakt niet uit bij welke het gebeurd, zowel bij 2.2.19 als 2.4.16, dus het ligt aan de manier waarop ik het doe.
dat het misschien aan me tools kon liggen, did cross my mind; maar ik had netjes een update uitgevoerd. Dus nou nog maar 'es die andere manier proberen, hopen dat het nu lukt.

Nog een vraagje:

Kan je stable/testing/unstable pakketten door elkaar gebruiken, download en installen? Of verneuk je de hele dependencies ermee?

[Edit: toevoeging]

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sjonny

Fratser

Op dinsdag 25 december 2001 15:12 schreef Tha_Butcha het volgende:

dat het misschien aan me tools kon liggen, did cross my mind; maar ik had netjes een update uitgevoerd. Dus nou nog maar 'es die andere manier proberen, hopen dat het nu lukt.
ook handig als je daarna nog een upgrade uitvoerd :)
Nog een vraagje:

Kan je stable/testing/unstable pakketten door elkaar gebruiken, download en installen? Of verneuk je de hele dependencies ermee?
jups, maar heeeel veel komt dan uit de unstable, en er blijft nog maar weinig van de stable stuff over. maar draait hier geweldig :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

wat betekent eigelijk de error "unresolved symbols" ??

• Tha_Butcha
Op dinsdag 25 december 2001 15:28 schreef Sjonny het volgende:

[..]

ook handig als je daarna nog een upgrade uitvoerd :)
ach ja, hij zei dat alles up2date was, maar dat lag dus waarschijnlijk aan die niet aangepaste tools, dan maar nog 'es proberen, wordt er wel een beetje moe van.
Had in die tijd 10 windhoos clients kunnen configgen |:(
jups, maar heeeel veel komt dan uit de unstable, en er blijft nog maar weinig van de stable stuff over. maar draait hier geweldig :)
Ja, dat is niet zo gek, maar dat vroeg ik vooral omdat ik b.v. een prog als mp3blaster wil hebben, in de nieuwste versie; unstable libs ofzow zal ik minder snel installen, maar op een gegeven moment zullen die voor al die programma's ook moeten worden geupgrade.

Hopelijk gaat het nou wel lukken.

[UPDATE!!!]

Het is nu wel gelukt, deels, met de aangepaste binaries die hierboven ergens gegeven zijn. en dan op de "normale" gecompiled, zoals ook eerder vermeld:
code:
1
2
3
4
5
6
make menuconfig
make dep
make bzImage
make modules
make modules_install
make bzlilo

me belangrijkste module laadt ie iig: ne2k-pci.o, oftewel me netwerkkaartje, zodat ik het inet op kan. Doet ie automatisch door gewoon de module dependencies te calculaten (aan de hand van /lib/modules/2.4.14/modules.dep :?), alleen een paar modules kan ie niet laden, en krijg ze ook niet handmatig geladen, bv:
code:
1
insmod emu10k1

dat zal denk ik wel komen door een fout tijdens het compileren, dus dat ga ik ff nog opnieuw proberen. Dat zou wel helpen toch?

• Tha_Butcha
Ik heb het dus nog een keer geprobeerd, met als gevolg dat ie dus weer geen enkele module herkent :( dus nou weet ik ut echt niet meer.

Any suggestions?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Staan de modules die je wilt gebruiken ergens in /lib/modules/<kernelversie>/ ?
Aan insmod moet je het hele pad en de .o extensie opgeven, voor modprobe niet, haal die twee niet door elkaar.
Werkt het na een depmod -a wel?
Pagina: 1