Toon posts:

[OC] Overclocking slecht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor allemaal mensen praten over hoe ze hun XP 1800 naar 1800 MHZ hebben geclocked met watercooling en dat ie niet warmer word dan 30 graden, etc. Maar is overclocken eigelijk slecht voor je moederbord of CPU ondanks dat je het goed koelt? En zo ja wat zijn de gevolgen daarvan? Just wondering

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 12:29
Overclocken zelf is niet slecht.
Een hogere temp dan normaal kan versnelde slijtage veroorzaken (dus ook kans op falen)
Een hoger voltage kan versneld ook het verouderings proces.

Maar OC je zonder hoger voltage (of een heel klein beetje) en je let goed op de koeling, hoeft oc'en in principe niet slecht te zijn.

Meeste CPU's zouden 10-12 jaar mee moeten gaan. So what, dat ie dan maar 3-4 jaar meegaat. >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

een CPU "slijt" iets sneller als normaal, maar dan heb je het over 25 jaar ipv 30 jaar ofzo...

tegen die tijd is ie dus allang ge-upgrade... :)

hoe het met mobo's en geheugen en andere apparatuur zit weet ik niet... (zou ik ook wel eens willen weten)

Verwijderd

Verhoogde Vcore's accelereren de slijtage van je CPU behoorlijk, wegens verhoogde elektromigratie. Reken dan met een factor 10-100 ofzo voor 2.00V ipv 1.75V op je AMDtje. Zonder verhoogde spanning en goed gekoeld kan het nauwelijks kwaad.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Op maandag 24 december 2001 19:50 schreef DaBit het volgende:
Verhoogde Vcore's accelereren de slijtage van je CPU behoorlijk, wegens verhoogde elektromigratie. Reken dan met een factor 10-100 ofzo voor 2.00V ipv 1.75V op je AMDtje. Zonder verhoogde spanning en goed gekoeld kan het nauwelijks kwaad.
idd, maar dat boeit geen ruk want zon ding gaat toch 10-15 jaar mee. who cares dattier er na 2 jaar mee stopt :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Als een processor/mobo 10-12 jaar meegaat, wanneer je 'm niet overclockt, dan heb je er waarschijnlijk toch niet meer zo veel aan na die tijd... Je loopt dan waarschijnlijk toch al weer achter met je Athlon XP 1800+ over 10 jaar. :9

Misschien als een mooi servertje in die periode. 8-)

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als die iets korter mee gaat maakt dat toch nie uit over 5 jaar heb je tch een nieuwe nodig en zolang gaat die zeker mee

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Economische levensduur blijft gelijk (bij mij +/- 5 jaar), werkelijke levensduur wordt korter, ook door de temperatuurVERSCHILLEN, normaal temperatuur constant, bij overklokken met goede koeling varieert temperatuur tussen +50 en +10^oC (ik noem maar wat met waterkoeling en peltier)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1