Toon posts:

XML/XSl gebruik bij een CMS-systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een CMS-systeempje te schrijven, Alleen nu ik net bezig was te denken hoe de output er uitmoest komen te zijn kwam ik op het idee op XML/XSL te gaan gebruiken. (Ik kan redelijk XML/XSL in combinatie met PHP (DOMXML)) Alle content staat gewoon in een MySQL database. Ik vraag mij dus nu af wat ik beter kan gebruiken HTML of XML/XSL. Bij mijn keuze wil ik graag rekening houden met:

1.snelheid, (DOMXML gaat met SSC natuurlijk)
2.Het makkelijk kunnen aanpassen van de opmaak (Met stylesheets, die in het CMS gemaakt kunnen worden)
3.Browser vriendelijkheid (De XML wordt rechtstreeks naar de browser gestuurd, geen Transformatie dus, welke browser ondersteunen dit?)

Nu is mijn vraag: Wat zal jij adviseren, het liefst onderbouwd. Als je zelf een site hebt gemaakt met PHP(DOMXML) en XML/XSL zou ik graag je eigen ervaringen willen horen, viel het mee of kwam je veel problemen tegen en was je tevreden met het eindresultaat. Ik hoop dat dit een interessante topic word over de voor en nadelen van XML/XSL gebruik bij een CMS-systeem.

Al vast bedankt
- Henk Erik van der Hoek

Verwijderd

XML/XSL lijkt allemaal heel mooi (en is het ook zeker) MAAR zoals je zelf al een beetje aangeeft werkt het alleen goed onder MS IE. De rest ondersteunt, het óf slecht, óf niet. Sterker nog. Onder IE draait het alleen goed op versie 6 of hoger.
Kortom, dat lijken me onmogelijke eisen. Wat je evt. wel kan doen is op de server de XML parsen mbv. het stylesheet en de HTML (of andere opgemaakte content) die je dan krijgt kan je naar de browser spugen...

Nog ff wat anders (niet specifiek over dit onderwerp maar meer over een CMS in het algemeen):
Als ik de (vele :)) topics over CMS hier zo doorlees krijg ik het idee dan iedereen hier een Site management systeem (SMS :?) bedoelt en niet een Content management systeem.
Het gaat bij een SMS immers steeds specifiek over HTML output (XML is al iets algemener), maar niet over algemene Content. Wat in principe van alles kan zijn (XML/HTML/tekst/PDF/docs/etc...)
Op zich is er natuurlijk niks tegen een SMS, maar een CMS is in mijn opinie toch echt iets anders... en die twee moeten niet door elkaar gehaald worden.

Nu is mijn wedervraag: Zijn jullie het hier mee eens, of vinden jullie dat ik uit m'n nek aan het lullen ben :)

(En ja, ik schrijf een echt ;) CMS)

Verwijderd

Topicstarter
Kan XML/XSL alleen vanaf IE 6? Ik dacht van af IE 5.0 en Netscape Gecko. Ik ben het zeker met Koen eens, is het de bedoeling dat je met mijn CMS-systeem, je site kan aanpassen zonder programeer-kennis, uitdraaien van gegevens (ledenlijst, nieuws-items, on-line collectie). Als je nog meer idee heb zou ik de graag willen horen. Maar de reden van deze topic blijft de voor en nadelen van XML/XSL in een CMS systeem.

- henk erik

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 23:09
Waarom zou je de XML niet ook serverside transformeren? Je kunt gewoon detecteren of de browser het zelf aankan, zo niet transformeer je het serverside.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Verwijderd

Topicstarter
Taradino -> dat klinkt interresant, Heb je hier voorbeelden, artikelen over. Verwachten jullie dat op den duur iedere browser XML/XSL ondersteund?,

- Henk Erik

Verwijderd

Kan XML/XSL alleen vanaf IE 6? Ik dacht van af IE 5.0 en Netscape Gecko
IE 5 kan het ook, MAAR, XPath is heel slecht geimplementeerd, en je kan geen enkele functie gebruiken, kortom, alleen de basis is ermee mogelijk...
Heb je hier voorbeelden, artikelen over.
Met MSXML kan je de boel parsen. Hoe je het moet detecteren weet ik niet. Hier heb je een stukje VB code om te parsen (insLabelFolder staat voor de directory waar het XSL en XML betand staat) Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ook al is het geen PHP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub ParseLabelFile(insLabelFolder)
Dim xmlDoc As New DOMDocument30
Dim xslDoc As New DOMDocument30
Dim Fso As New FileSystemObject
Dim myFile As TextStream
Dim strResult As String
On Error GoTo ErrorHandler

'Omdat alleen IE 6 de gebuikte XSL aan kan, gebruik ik MSXML 3 (die het wél aankan)
  ' om de XML te parsen aan de hand van de XSL style-sheet.
  'Vervolgens sla ik het resultaat op in een puur HTML bestand. Dat wél overal
  ' bekeken kan worden.

xmlDoc.Load insLabelFolder & "\labels.xml"
  xslDoc.Load insLabelFolder & "\labels.xsl"
  'return result as string
  strResult = xmlDoc.transformNode(xslDoc.documentElement)

Set myFile = Fso.CreateTextFile(insLabelFolder & "\labels.html", True)
  myFile.Write strResult
  myFile.Close
  Set myFile = Nothing
  Set Fso = Nothing

Exit Sub
ErrorHandler:

setError Err, "clsRecords.ParseLabelFile"
End Sub

Verwijderd

Topicstarter
KoenM -> Bedankt, Dynamische xml maken lukt me wel met PHP(DOMXML), Maar inderdaad hoe detecteer je de browser van de bezoeker -voor- het versturen van de pagina van server naar client? Weet iemand overgrens ook een pagina waarop ik kan zien welke browser momenteel worden gebruikt?

- Henk Erik

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 23:09
Op maandag 24 december 2001 20:26 schreef henkerik het volgende:
Taradino -> dat klinkt interresant, Heb je hier voorbeelden, artikelen over. Verwachten jullie dat op den duur iedere browser XML/XSL ondersteund?,

- Henk Erik
Op den duur wel, de meeste nieuwe browsers zijn er nu al mee bezig.

Voor artikelen kun je hier kijken, staan er aardig wat, inclusief ééntje over PHP+XSLT(Sablotron):
http://www.devshed.com/Server_Side/XML

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Pagina: 1