Waarom kan je muziek die je opneemt op een CD-R wel beluisteren in je stereo en waarom kan je dat niet bij een CD-RW?
Een stereo is niet compatible met rw's. omdat voor rw's een andere techniek is gebruikt.
sommige kunnen het wel. is compleet verschillend .... m'n stere thuis doet het niet maar in de auto doet ie het wel ... en bij iemand anders doet ie het juist wel in de stereo..
-
een rw is een andere techniek, met magnetisme.
De meeste stereo's kunnen dat niet lezen.
En ik neem aan ook niet alle autoradios?Op maandag 24 december 2001 15:05 schreef CrashOne het volgende:
MagnetismeOp maandag 24 december 2001 15:05 schreef CrashOne het volgende:
Ja, maar als je je wat verder in de materie verdiepte hebt was je er achter gekomen dat:Op maandag 24 december 2001 15:06 schreef marijn het volgende:
[..]
Magnetismetuurlijk niet. Die zijn ook met een laser bewerkt hoor.
Het materiaal van een rw eerst verhit wordt met een laser dan worst de polariteit van dat gedeelte geset (magnetisch) naar een logische 1 of 0. Zodra het materiaal is afgekoeld (erg snel) is het niet meer te veranderen, de data staat dan vast.
Met de laser wordt er toch een puntje reflecterend gemaakt of juist niet.Op maandag 24 december 2001 15:08 schreef CrashOne het volgende:
[..]
Ja, maar als je je wat verder in de materie verdiepte hebt was je er achter gekomen dat:
Het materiaal van een rw eerst verhit wordt met een laser dan worst de polariteit van dat gedeelte geset (magnetisch) naar een logische 1 of 0. Zodra het materiaal is afgekoeld (erg snel) is het niet meer te veranderen, de data staat dan vast.
bij een cdr ja..Op maandag 24 december 2001 15:13 schreef marijn het volgende:
[..]
Met de laser wordt er toch een puntje reflecterend gemaakt of juist niet.
en dan bij de cdrw?Op maandag 24 december 2001 15:18 schreef CrashOne het volgende:
[..]
bij een cdr ja..
Het materiaal wordt gekristaliseerd of niet..
De laag op CDrw reflecteerd de kleur van de laser die gebruikt wordt in een normale CDspeler, minder sterk dan een normale CD.
Hierdoor is het voor een normale CD speler moeilijker om CDrw's te lezen.
Bij DVD-spelers geldt hetzelfde. die gebruiken een kleur laser die nog minder gereflecteerd wordt door CDrw's.
Hierdoor is het voor een normale CD speler moeilijker om CDrw's te lezen.
Bij DVD-spelers geldt hetzelfde. die gebruiken een kleur laser die nog minder gereflecteerd wordt door CDrw's.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Een normale CD of CD-rom bestaat uit een vlak oppervlak met daarin putjes, welke daar tijdens het spuitgietproces door een matrijs met master data gevormd zijn.Op maandag 24 december 2001 15:30 schreef CrashOne het volgende:
Het materiaal wordt gekristaliseerd of niet..
Over deze transparante polycarbonaat disk, wordt onder hoog vacuum een alu-coating aangebracht. Deze dient voor het reflecteren van de laser.
Doordat de laser onder een hoek schijnt, worden alleen de reflecties van de vlakke delen opgevangen. Dit is de digitale "1" als de laser in een putje schijnt valt de straal buiten het bereik van de opnemer, waardoor er een "0" ontstaat.
Bij CD-Rs is de schijf geheel vlak en is de alu-coating vervangen door een andere reflecterende coating. Deze coating verkleurt donker/brand in, als de laser dit tot een hoge temp verhit. Deze laag weerkaatst geen licht en beschouwd het als een logische "0"/ putje.
CD-RWs beschikken over een laag met een mix van de volgende materialen: antimony, indium, zilver en tellurium. Welke niet reflecteerd.
Wanneer een laser een plek verhit tot een bepaalde temp, kristalliseert deze bij afkoeling en kan dan laserlicht weerkaatsen. Deze wordt een logische "1". Wanneer de laag tot een hogere temp wordt verhit kristalliseert de laag niet bij afkoeling en kun je hem weer opnieuw gebruiken.
De reden dat een cd speler niet alle typen kan lezen hangt denk ik samen met de in en uitvalshoek van de laser,waardoor de laser enkel een "1" of een "0" waarneemt.
Bron: www.howstuffworks.com en eigen kennis
PS: iemand nog weten hoe een LP-RW werkt?
CD-RW kan je alleen afspelen op CD spelers met de "Multi-read" techniek..
nieuwere CD-rom spelers kunnen dit, en sommige stereo-sets ook, heb je echter een CD-rom speler die tussen 1x/24x leest heb je hoogst waarschijnlijk eentje die niet multi-read heeft en dus ook niet RW kan lezen.
( rewriters lezen RW's gelukkig altijd
)
nieuwere CD-rom spelers kunnen dit, en sommige stereo-sets ook, heb je echter een CD-rom speler die tussen 1x/24x leest heb je hoogst waarschijnlijk eentje die niet multi-read heeft en dus ook niet RW kan lezen.
( rewriters lezen RW's gelukkig altijd
Blijkbaar is dit niet altijd waar, want mij stokoude hitachi 7(!) speed cdrom speler leest (tot nu toe) ALLES, en dus ook cdrw's.Op dinsdag 25 december 2001 02:48 schreef xMvZx het volgende:
heb je echter een CD-rom speler die tussen 1x/24x leest heb je hoogst waarschijnlijk eentje die niet multi-read heeft en dus ook niet RW kan lezen.
( rewriters lezen RW's gelukkig altijd)
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs
yep die is dus klaarblijkelijk wel uitgerust met die techniek, prijs je gelukkig 
ik heb jaren lang met een 8x toshiba cd-rom speler gezeten die echt niks kon met die cdrw dingen.. zelfs een veel latere 16xMAX ofzoals die heette kon het niet..
stereo-sets waarbij het bij mij altijd werkt zijn die panasonic/technics cd spelers met MASH ofzo..
ik heb jaren lang met een 8x toshiba cd-rom speler gezeten die echt niks kon met die cdrw dingen.. zelfs een veel latere 16xMAX ofzoals die heette kon het niet..
stereo-sets waarbij het bij mij altijd werkt zijn die panasonic/technics cd spelers met MASH ofzo..
offtopic:
wat doet de slot-a crew? staat in je ondertitel
wat doet de slot-a crew? staat in je ondertitel
Pagina: 1