[EL] Vraagje over een Fan

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Hallo allemaal,

Ik ga dus een Fanbus maken. Nu heb ik nog 1 RPM sensor op mijn AK73 Pro A zitten die vrij is.

de vraag:

Kan ik van een Cooler de roode en zwarte draad afknippen (bij het stekkertje), deze dan aansluiten op de Fanbus, en de gele draad een het stekkertje laten zitten, en deze op het moederbord doen :?

Kan ik dan in mijn BIOS (en in windows) zien hoe snel die fan dan draait :?

Maarten

Verwijderd

dat kan, en het zal ook nog eens werken ook. :P

• Flappie
Op maandag 24 december 2001 14:45 schreef Oizo het volgende:
dat kan, en het zal ook nog eens werken ook. :P
100% zeker? dan ga ik in de kerstvakantie maar eens zo'n ding in elkaar zette he?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

je ziet de exacte RPM alleen als ie op 12V draait, omdat dat circuit op de fan 12 V nodig heeft... (dit weet ik voor 90% zeker, dus flame me niet als ik het fout heb... :))

• Flappie
Op maandag 24 december 2001 14:50 schreef RonnieB82 het volgende:
je ziet de exacte RPM alleen als ie op 12V draait, omdat dat circuit op de fan 12 V nodig heeft... (dit weet ik voor 90% zeker, dus flame me niet als ik het fout heb... :))
en wat zie ik dan als ie op 7V draait? geeft ie dan niks aan?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

• Flappie
Op maandag 24 december 2001 14:53 schreef maartenb het volgende:

[..]

en wat zie ik dan als ie op 7V draait? geeft ie dan niks aan?
Niemand?

• m-m
  • Niet online

m-m

volgens mij geeft die rpmdraad bij elke rotatie een puls, dus als hij op 7volt loopt zou het in principe geen foute meting moeten geven

• Flappie
oke, dan ga ik 2 gaten in mijn kast maken (onder en boven) omdat ik achterin maar 1 gat van 60x60 heb zitten :( Dan zet ik daar 2 coolermaasters in.

Maar ff een vraagje, hoe maak ik zo'n mooi rond gat? met zo'n hele groote boor toch? hoe heet zo'n ding egienlijk? en welke maar moek hebben?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 24 december 2001 18:40 schreef maartenb het volgende:
oke, dan ga ik 2 gaten in mijn kast maken (onder en boven) omdat ik achterin maar 1 gat van 60x60 heb zitten :( Dan zet ik daar 2 coolermaasters in.

Maar ff een vraagje, hoe maak ik zo'n mooi rond gat? met zo'n hele groote boor toch? hoe heet zo'n ding egienlijk? en welke maar moek hebben?
zoiets heet een gatenboor... (duh :)) maar voor metaal zijn die errug duur... maar je kan het ook met een dremel of decoupeerzaag doen...

en de maat, tja, de groote van je fans natuurlijk! :)

Verwijderd

Je kan het proberen met zo'n 7gatengaat, maar die is voor hout eigenlijk, maar de "pro's" op mn werk hebben me geadviseerd om het dan op een laag tourental te doen zodat die tanden niet wegfikken. Maar het moet wel lukken. Je kan ze tuulik ook gewoon kopen voor metaal ergens, maar dat is wel errug duur. Zeker als je maar 2 gaten gaat maken ofzo en hem dan in de kast legt.
Ik vertrouw eigenlijk niet zo de kennis van mn bouwmarktcollega's dus denk ik dat i khet maar fijn met een dremel ga proberen.
Succes

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 24 december 2001 19:03 schreef BananeKoning het volgende:
Je kan het proberen met zo'n 7gatengaat, maar die is voor hout eigenlijk, maar de "pro's" op mn werk hebben me geadviseerd om het dan op een laag tourental te doen zodat die tanden niet wegfikken. Maar het moet wel lukken. Je kan ze tuulik ook gewoon kopen voor metaal ergens, maar dat is wel errug duur. Zeker als je maar 2 gaten gaat maken ofzo en hem dan in de kast legt.
Ik vertrouw eigenlijk niet zo de kennis van mn bouwmarktcollega's dus denk ik dat i khet maar fijn met een dremel ga proberen.
Succes
ik heb het ook met een 70mm houtboor gedaan, maar je moet wel op een laag toerental boren idd...

ik heb zelf een kolom boormachine gebruikt, daar gaat het het best mee, met een electrische handboor zal wel kl*te gaan...

en als je het met een houtboor doet, wel met olie!! (anders is je boor binnen no-time naar de klote)

• Flappie
nou het zit dus zo. We hebben vandaag de douche helemaal afgebroken, dus donderdag komt die kerel van het bouwbedrijf weer.

Die zullen vast wel zo'n boor hebben!

• Flappie
PS. nog ff dit:

Heb straks dus 4 FANS erin. Zal ik een Fanbys maken met aan/uit of 1 maken met uit/12V/7V

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op maandag 24 december 2001 19:28 schreef maartenb het volgende:
PS. nog ff dit:

Heb straks dus 4 FANS erin. Zal ik een Fanbys maken met aan/uit of 1 maken met uit/12V/7V
ik zou gaan voor 5/12/uit.... (heb ik zelf ook en op 5V is ie echt super stil... :))

maar 7v ipv 5V kan ook wel, alleen dan heb je ietsjes meer lawaai... tis maar wat je zelf voorop stelt, geluid of prestatie...

• Flappie
weet je ook welke weerstanden daar voor nodig zijn?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

weerstanden??/ waarvoor???

gewoon een wisselschakelaar tussen 5 en 12V...

(als je 5/12/0 wilt natuurlijk)

• Flappie
oh ja, zit wat in. Maar dacht eerst ff een 7 V te maken. Maar kan ik niet zo goed 5 V doen, scheelt weer 3 weerstanden he?
Pagina: 1