Pc in elkaar steken

Pagina: 1
Acties:

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Stel: ik heb nu alle onderdelen (case, mobo, geheugen, proc)

Je begint waarschijnlijk eerst met je mobo in je case te stoppen. Maar ik heb eens wat gehoord over statische electriciteit. Hoe zit dat nou precies? Waarop moet ik letten als ik m'n pc in elkaar steek?

Hoe zit dat eigelijk met coolpasta :? voor m'n proc (AMD 1800+ XP Globalwin WBK38 6800 RPM Socket A / 370 (38cfm/46dBa))

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
probeer zo weinig mogelijk met je handen de hardware aan te raken en doe geen schoenen aan met rubberen zolen.. en raak eerst ff een verwarmingsbuis oid aan voor het geval je statisch geladen bent.

En de PC.. het is het handigst om eerst geheugen, proc. en koeler op het mobo te plaatsen en dan pas het moederbord in de kast te schroeven.

• RedC
Je kan dan best op je blote voeten je mobo in je case stoppen? >:)

Is dat zo gevoelig aan statische elec?

Verwijderd

jep gaan de chips van kapoet

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:25
Op maandag 24 december 2001 14:20 schreef Schumi_the_Champ het volgende:
Stel: ik heb nu alle onderdelen (case, mobo, geheugen, proc)

Je begint waarschijnlijk eerst met je mobo in je case te stoppen. Maar ik heb eens wat gehoord over statische electriciteit. Hoe zit dat nou precies? Waarop moet ik letten als ik m'n pc in elkaar steek?

Hoe zit dat eigelijk met coolpasta :? voor m'n proc (AMD 1800+ XP Globalwin WBK38 6800 RPM Socket A / 370 (38cfm/46dBa))
Af en toe de kast aanraken.
Dikke wollen trui uit en bij voorkeur niet op tapijt (vaak erg statisch). In de winter is statische elektriciteit vaak een groter probleem, omdat de lucht droger is.

Ik zou eerst proc en mem op mobo steken. Dan pas mobo in case proppen. Kabels vast, drives erin en die kabels vast.
Klaar.

Gewoon AS gebruiken als koelpaste tussen je proc en hsf. Wel de thermal pad verwijderen, natuurlijk...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• RedC
Ik zal handschoenen aandoen :)

Verwijderd

Nee, het is niet erg gevaarlijk en het is meer van "stel nou dat" maar het is zeker aan te raden gezien het een bijzonder kleine moeite is ff de verwarming aan te raken.

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 17:03
Misschien heb je hier iets aan: [topic=152092/1]

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op maandag 24 december 2001 14:28 schreef Schumi_the_Champ het volgende:
Ik zal handschoenen aandoen :)
Oh da doek nooit :). gewoon met blote poten ;)

• RedC
Op maandag 24 december 2001 14:29 schreef Michiel_van_Akkeren het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: [topic=152092/1]
Bedankt iedereen!
Ga ik ff lezen

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 14:25 schreef rick_h het volgende:
probeer zo weinig mogelijk met je handen de hardware aan te raken en doe geen schoenen aan met rubberen zolen.. en raak eerst ff een verwarmingsbuis oid aan voor het geval je statisch geladen bent.
Tja, en dan heb je met een paar stappen op je sokken weer genoeg statische electriciteit opgebouwd. 't Is wel handiger als je geen wollen/fleeche trui aanhebt, die dingen zijn al statisch van zichzelf. Maar zolang je niet met je vingers op chips gaat drukken, kan je in feite weinig gebeuren, anders zorg je dat je met een arm of hand genoeg in contact komt met de behuizing (PC kast).
En de PC.. het is het handigst om eerst geheugen, proc. en koeler op het mobo te plaatsen en dan pas het moederbord in de kast te schroeven.
lol, dat heb ik een keer geprobeerd... bleek een schroefgat zit precies naast m'n CPU en tussen m'n geheugen banken te bevinden. Kon ik dus alles weer netjes uitelkaar halen, mobo toch maar eerst vastschroeven (zeker onhandig als je ook die backplate met de seriele/USB/PS2 ingangen nog vast wilt houden met je 3de hand ;)) en toen de CPU en geheugen er op gezet.

Een adviesje: als je kunt, sluit dan de stroomstekker pas als laatste aan op het mobo.

• RedC
het enige wat me zorgen baart is die statische elec. de rest zal wel lukken

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PC aarden dus. Hetzij door de voeding aan te sluiten en dan de geaarde stekker in het stopcontact te doen, hetzij door een draad van de kast naar de verwarming te trekken.

Veelvuldig geaarde delen aanraken, onderdelen op isoleerende dingen leggen (papier is daarvoor perfect). Geen wollen of andere statische fleechekleding aantrekken. Last but not leat: schiet de stofzuiger dood. De lucht daarin/daaruit is zo statisch als ik weet niet hoe.

FAQ PC-bouwen hebbie al gevonden, volgende week wellicht een update die aansluit bij jou systeem.

Hint: eerst CPU, geheugen en koeler monteren, dan pas bord in kast monteren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 14:43 schreef Schumi_the_Champ het volgende:
het enige wat me zorgen baart is die statische elec. de rest zal wel lukken
je hoeft je daar echt niet zoveel zorgen om te maken.. als je maar voorzichtig doet en weet wat je doet kan er eigenlijk niks mis gaan.. verder ook geen dingen forceren als het in de eerste instantie niet past..

• RedC
Op maandag 24 december 2001 14:49 schreef ecteinascidin het volgende:
PC aarden dus. Hetzij door de voeding aan te sluiten en dan de geaarde stekker in het stopcontact te doen, hetzij door een draad van de kast naar de verwarming te trekken.

Veelvuldig geaarde delen aanraken, onderdelen op isoleerende dingen leggen (papier is daarvoor perfect). Geen wollen of andere statische fleechekleding aantrekken. Last but not leat: schiet de stofzuiger dood. De lucht daarin/daaruit is zo statisch als ik weet niet hoe.

FAQ PC-bouwen hebbie al gevonden, volgende week wellicht een update die aansluit bij jou systeem.

Hint: eerst CPU, geheugen en koeler monteren, dan pas bord in kast monteren.
Bedankt! dan wacht ik wel ff op de update!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

Fuelke

Forza Ferrari

Ze zouden een pak moeten maken uit hetzelfde materiaal waaruit de zakjes gemaakt zijn waar PC onderdelen inzitten.

Of maak jezelf met handboeien vast aan het metaal van je case.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 16:49 schreef Fuelke het volgende:Of maak jezelf met handboeien vast aan het metaal van je case.
Waarom zo moeilijk doen als er in de handel van die kabeltjes verkrijgbaar zijn waarmee je je aan je pckast kunt aarden? 't Is volgens mij zelfs makkelijk te maken. Een clipje zoals die waar je je theedoeken aan hangt, enkel aderige draad, soldeerbout, soldeer... :)

Verwijderd

Nog iets heel belangrijks, haal de batterij uit je mobo. Als je dit niet doet en je legt je mobo op iets dat strrom geleid kan je kortsluiting op je mobo krijgen. En vergeet natuurlijk ook niet om afstandskraagjes en van die koperen dingen te gebruiken om je mobo in kast vast te maken. Als je PC dan klaar is doe je de batterij weer terug.

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 15:21

edgar108

www.dune.de

gewoon alles in die kast proppen, t werkt echt wel hoor, zolang je er maar geen rare dingen mee doet, zoals bijv. niet eerst het mobo drie keer over de grond slepen, gewoon hup uit de doos en in het kassie schroeven.... lekker makkelijk toch? :7

inderdaad AAD

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 16:58 schreef vinniel het volgende:
Nog iets heel belangrijks, haal de batterij uit je mobo. Als je dit niet doet en je legt je mobo op iets dat strrom geleid kan je kortsluiting op je mobo krijgen. En vergeet natuurlijk ook niet om afstandskraagjes en van die koperen dingen te gebruiken om je mobo in kast vast te maken. Als je PC dan klaar is doe je de batterij weer terug.
Bullshit, denk je dat alles onder spanning staat wanneer er alleen een battery inzit? Dat ding zorgt er alleen maar voor dat je BIOS-chip niet leeg loopt. Iig dat de chip onder spanning blijft staan.

Verwijderd

Overigens wordt statische electriciteit _zwaar_ onderschat. Het is niet zo dat je component meteen helemaal in rook op gaat maar vermindering van levensduur en vreemde fouten kunnen het gevolg zijn.

Gewoon met je tengels van de IC's en Chips afblijven. Dus alleen de groene PCB aanraken.
Pagina: 1