Toon posts:

ff snel: IDE-kabel, zit er verschil tussen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jow, de buurman heeft een nieuwe 40Gb HD en is daar lekker kaal mee zonder schroefjes en ide-kabel afgescheept en nou zit er ook maar één IDE-kabel in die pc.

Thuis hebben we hier nog wel wat IDE-kabels liggen, maar die zijn niet gloednieuw (ik denk minstens 2 jaar oud).

Nou is dus mijn vraag of dat kwaad kan om die te gebruiken :?

ps. owja en hoe zie het verschil met een kabel voor een diskettestation :?

Verwijderd

Kan geen kwaad.
Verschil tussen die kabels zie je door de breedte te vergelijken, de floppykabels zijn net iets smaller.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 14kWh

Als je geen ATA66 of hoger gebruik wél en anders moet je een 40 pins 80 wires kabel aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 14:03 schreef FerryHeibrink het volgende:
Als je geen ATA66 of hoger gebruik wél en anders moet je een 40 pins 80 wires kabel aanschaffen.
Uh... ik neem aan dat deze gloednieuwe HD dat wel gebruikt :?

Verwijderd

Dan kan geen kwaad volgens mij..

Diskette kabel = 34polig
HD Kabel = 40polig

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Zit wel verschil in... ATA33 en ouder hebben 40 aders, ATA66 en 100 hebben er 80.

Dus als hij een nieuw schijfie heeft en hij wil het maximale eruit halen zou ik toch een kabel erbij kopen...

Verwijderd

ja 40 gieg hmm vrij nieuw dus wel ata66/100 dus een nieuwe kabel kopen ! anders heb je nog steeds ata 33 dus dik performance verlies!

ata 66 kabel is te herkennen aan het blauwe draadje in plaats van het rooie draadje ;)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Ja maar zijn nieuwe HD is minstens ATA 66.
Hij heeft een kabel die waarschijnlijk alleen ATA 33 ondersteund. Dus zijn HD loopt niet op optimale snelheid, en er kan dataverlies optreden.
Hij heeft dus, zoals eerder vermeld, een 40 pins 80 aderige kabel nodig. IPV een 40 pins 40 aderig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 14:05 schreef Redje het volgende:
Zit wel verschil in... ATA33 en ouder hebben 40 aders, ATA66 en 100 hebben er 80.

Dus als hij een nieuw schijfie heeft en hij wil het maximale eruit halen zou ik toch een kabel erbij kopen...
Maar die kabel kan dus altijd nog vervangen worden :? Ik kan nu dus best nieuwe shit enzo op die pc installeren en later nog een andere kabel erin stoppen :?

ps. hoe zie ik het verschil tussen een ATA66/100 kabel en een oudere :?

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
wie zegt als het moederbord hoger als U-DMA 2 ondersteund????

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 14:07 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]
aagh lees je niet of zo |:(

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op maandag 24 december 2001 14:07 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]
Draadjes tellen: oude kabel heeft 40 draadjes, ata66/100/133 heeft 80 draadjes, wel zelfde connector

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 14:08 schreef DarkRider het volgende:
wie zegt als het moederbord hoger als U-DMA 2 ondersteund????
Het moederbord moet dus ook ATA66/100 ondersteunen :?

ps. ik hoor nog steeds van niemand wat dit nou allemaal kwijt kan... een nieuwe ata66/100 ondersteunende HD op een ouder mobo of kabel aansluiten... snelheidsverlies snap ik, maar ik lees ook ergens 'dataverlies' :? :?

Verwijderd

Oh, nu we het er toch over hebben...

Zit er performance verschil tussen een reguliere 80-polige IDE-kabel en zo'n opgerolde versie ????

• Pascal Saul
rounded kabels hebben iets meer performerance ja

Verwijderd

mooi mooi, ik had het niet verwacht, Thanks...

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. ik heb dus alleen 40 draadjes IDE-kabel hier (te verwachten)

Kan dit nou veel kwijt om daarmee nu al die pc te installeren of niet :?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt gerust die oude kabel gebruiken. De HD loopt dan op ATA33, maar aangezien zelfs dat aanmerkelijk sneller is dan de schijf zelf zal er niet veel performance verlies optreden. Dataverlies heb je in geen geval.

• Redje
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op maandag 24 december 2001 14:09 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

ps. ik hoor nog steeds van niemand wat dit nou allemaal kwijt kan... een nieuwe ata66/100 ondersteunende HD op een ouder mobo of kabel aansluiten... snelheidsverlies snap ik, maar ik lees ook ergens 'dataverlies' :? :?
Volgens mij moet het gewoon werken... alleen werk het niet optimaal qua snelheid, zet desnoods het BIOS ook op ATA33.

Gewoon proberen... zit toch nog garantie op ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23
Op maandag 24 december 2001 14:07 schreef DarkSide het volgende:
er kan dataverlies optreden.
Dat is onzin

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:26

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op maandag 24 december 2001 14:09 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Nee, dat kan totaal geen kwaad. Je kan gewoon een ATA33 kabel gebruiken, waarbij je hooguit wat aan snelheid inlevert. En als je dan later toch nog een ATA66/100 kabel hebt kan je ze zo vervangen. Maar dan zou ik wel ff controleren of het mobo ATA66 of 100 ondersteunt, anders boek je natuurlijk nog steeds geen winst :)

Trouwens iedereen doet zo moeilijk over het verschil zien tussen een ATA33 en ATA66/100 kabel... een ATA33 heeft 3 dezelfde connectoren (allemaal zwart), een ATA66/100 kabel heeft een grijze, een zwarte en een blauwe aansluiting (en meer draadjes dus)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik zou me niet te veel zorgen maken: check eerst maar eens even of z'n hdd controller (op mobo of insteekkaart) wel udma 66 of 100 ondersteunt. Als die maar op 33 draait, heeft het vervangen van de kabel geen enkel nut.

Zoef

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De kleuren van de connectoren zijn anders, blauw, zwart en grijs

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• LeNNy
  • Laatst online: 19-04 21:43
Op maandag 24 december 2001 14:11 schreef DarkRider het volgende:
wat een onzin!!!!! snelheid is afhankelijk van een paar dingen:

1: ide controller op mobo
2: soort ide kabel
3: type hdu

of je een ronde of een 80p flatcable hebt maakt geen ruk uit.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Op maandag 24 december 2001 14:14 schreef Breepee het volgende:

[..]
Er kan data verlies optreden
Dat is onzin
Ik heb ooit problemen gehad bij een kennis die rarefouten had in zijn raid config. Na 'upgraden' naar ata 66 kabels was het probleem opgelost.
Zal ook wel te maken hebben met externe factoren.
Maar toch....

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• LeNNy
  • Laatst online: 19-04 21:43
Op maandag 24 december 2001 14:14 schreef Breepee het volgende:

[..]

Dat is onzin
heb je helemaal gelijk aan, data verleis krijg je alleen bij overklokken enzo....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wat heeft die buurman dan voor pc? Als ie sneller is dan 600-700 MHz zit er vast wel een ATA100 controller op en zou ik wel even een 80 aderige kabel kopen.. is het een oude pc met p233mmx cpu oid. dan voldoet een standaard kabeltje ook wel...

• Azecos
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

Azecos

Can't help it..

Op maandag 24 december 2001 14:18 schreef DarkSide het volgende:

[..]

Ik heb ooit problemen gehad bij een kennis die rarefouten had in zijn raid config. Na 'upgraden' naar ata 66 kabels was het probleem opgelost.
Zal ook wel te maken hebben met externe factoren.
Maar toch....
Maar hij heeft toch geen raid, daar komen hele andere factoren bij kijken. Dus hij hoeft zich geen zoregn te maken over data verlies.

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

Kijk ff op het moederboard van die gast. Bij oudere mobo's die alleen ATA33 ondersteunen, zijn de IDE sockets meestal gewoon zwart. De nieuwere mobo's die ATA66 en ATA100 ondersteunen hebben meestal witte, blauwe of soms rode IDE sockets.

Bij een ATA33 socket: elke IDE kabel is prima, zolang ie maar goed geleidend is. Je zult alleen niet de maximale performance uit een nieuwe schijf halen.

Bij een ATA66/100 socket: gebruik een 80-aderige ATA100 IDE kabel, die mogen btw niet te lang zijn.

Verder postte hierboven iemand iets over ronde IDE kabels die betere performance zouden geven. Die kabels maken natuurlijk niets uit voor de performance van je schijf; koperdraad is koperdraad tenslotte, of je het nou plat of rond maakt. :) Maar ze zorgen wel voor betere airflow in je kast! Daarmee kun je misschien de performance van je machine als geheel verhogen. ;)

My other computer is your windows box.

• Pascal Saul
LENNY denk dat jij ff je elektrokennis moet bestuderen

KLOTE mijn bewijs is down

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ben ff vergeten te checken of z'n mobo wel ATA66/100 ondersteund |:( Tis een Celie 433Mhz, maar die buurman is nu toch al de stad in (was ie al van plan) en neemt meteen ATA66/100-kabel mee.... check eerst wel of die mobo dat ondersteund voordat ik het vervang, maar zo'n kabel is toch altijd handig om te hebben...

ps. hij moest toch nog terug, omdat ie echt álleen de HD had gehad.. geen kabel, geen boekje, geen schroefjes, etc etc |:(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 15:25 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
ps. hij moest toch nog terug, omdat ie echt álleen de HD had gehad.. geen kabel, geen boekje, geen schroefjes, etc etc |:(
kreeg ik ook toen ik mijn hd kocht.. is volgens mij gewoon een oem versie.. daar zit nooit iets bij

• Ronald
  • Laatst online: 07:40
Op maandag 24 december 2001 14:11 schreef DarkRider het volgende:
Wrong!

een goede rounded kabel heeft geen performance verlies tov een normale. NOOIT meer performance, dat is onzin.

Bij een slechte rounded kabel kun je het ontstorende effect van de 40 extra aders verstoren waardoor je mischien wel helemaal geen ata66/100 kan draaien of in minder ernstige gevallen meer foutcorrectie word toegepast over de ide bus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik kan nu op de site van de moederbord makerts van die pc vinden (http://www.jetway.com.tw/evisn/index.html)
Support Ultra DMA 66 Mode
Dit betekent dus dat ik een 80-draads-IDE-kabel erin kan proppen :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 15:08 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Move HA->OM
Sorry, btw.. had ik als ervaren GoT-er moeten weten/zien |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 01:32 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Ok, ik kan nu op de site van de moederbord makerts van die pc vinden (http://www.jetway.com.tw/evisn/index.html)
[..]

Dit betekent dus dat ik een 80-draads-IDE-kabel erin kan proppen :?
Iemand :?

Verwijderd

Op dinsdag 25 december 2001 11:24 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Iemand :?
Ja

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 december 2001 11:29 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Ja
Ok, bedankt :P

Verwijderd

En als ie nou 2 HD 's heeft ..

1 HD ata 33

1 HD ata 66

en hij sluit beide aan op een ata 66 kabel

hebben dan beide HD's hun volledige snelheid?Of boet de snelste in op de langzamere?

:?

• _JGC_
  • Laatst online: 09:12
Een ATA66/100 disk kan met gemak op een oude kabel draaien, maar je krijgt en foutmelding en de snelheid wordt teruggezet naar ATA33 (als je mobo hoger dan ATA33 ondersteund dan, anders merkt ie het niet op)

Een Rounded ATA100 kabel geeft alleen extra performance qua kasttemperatuur, harddisk wordt er niet door beinvloed (wel als je met je mes door een draad gaat, kan ie heel sloom worden)

Tegenwoordig (lees: sinds 3 a 4 jaar terug al) praat de IDE controller de taal van het apparaat wat op dat moment actief is, dus ATA66 en ATA33 op een bus geeft ATA33 als je ATA33 device actief is en ATA66 als je ATA66 apparaat actief is. Geeft totaal geen verschil in performance als je het vergelijkt met 2xATA66 op een kabel: er is nml maar 1 IDE apparaat tegelijk actief.

Zo een beetje duidelijk ;)
Pagina: 1