Toon posts:

[SUSE7.3] adobe apps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al jaren Microsoft OS-en, maar krijg straks Suse Linux 7.3 van de kerstman. Ik wil deze naast Windows XP instaleren. Heb op internet al uitgezocht hoe ik dit moet doen. Heb al enige ervaring met Red hat linux (webserver).
Tot dusverre geen probleem!

Nu mijn vraag: Is het mogelijk om adobe applicaties (photoshop, illustrator, Premiere) te draaien onder linux? Ik ben met wat zoekmachine speurwerk erachter gekomen dat je met VMWARE of WINE, enige windows applicaties kunt draaien, in een soort windows omgeving, maar vindt niets terug over adobe apps.

Stel dat je linux - goed geconfigureerd - hebt draaien. kun je dan winst maken in performance door bijv. photoshop onder linux te laten draaien, of kan ik deze programma's beter onder microsofts OS laten draaien?

Heeft iemand ervaring?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik heb daar geen ervaring mee maar ik weet wel dat Adobe apps onder windows al vrij vervelend zijn. De kans dat je dus gedonder krijgt met adobe-apps onder wine is erg groot. Er zijn echter voor bijna alle apps. wel Linux varianten te vinden. Kijk voor een vervanger voor photoshop eens naar The Gimp.

Verwijderd

Topicstarter
OK the gimp heb ik ook gevonden ja. maar om toch even terug te komen op het linux platform; gaat je performance erg omlaag als je windows apps draait onder linux via wine of vmware?

Verwijderd

Met Wine wel:
het is dan een Emulatie en dat kost dus altijd proc kracht.Hoeveel dit scheelt weet ik niet ,mar het lijkt me dat het niet veel snelheidswinst oplevert........
Als je snelheidwinst wil voor adobe software ,dan moet je met de mac aan de slag (daar is het eigenlijk voor gemaakt).
Ik heb laatst een stukje gelezen over winlin (d8 dat t zo heette) en dat heeft een speciale "brug" voor win9x (niet ME/nt/win2k en xp). Daar heb je geen tot weinig verlies ( dat stond in het artikel) van prestaties.
Maar wrm zou je adobe producten onder Linux willen draaien?Draai gewoon lekker onder winxp/2k dat gaat super! (als je je systeem goed schoon houd....)
GrtZ :)

Verwijderd

WINE : Wine Is Not an Emulator :Y)

Van wine.codeweavers.com :
WINE is significantly faster than a real emulator with less overhead, currently at the cost of stability and ease of use. (But it's free too.)

Adobe Illustrator 7.0
open Dialgoue wouldn't open (wine log said could not create) but could open files from the quick list takes a while to load thou it seemed to work about the same speed as it does under native windows (which is good)