Toon posts:

snap niks van redhat xp dualboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows XP geïnstalleerd, daarna RedHat 7.2 met LILO bootloader. Maar als ik mijn computer opstart dan start alleen WinXP op, zonder bootloader.

Ik heb al heel wat afgezocht via de search, maar kan er geen wijs uit worden. Ik snap er geen jota meer van.

Mijn vragen:
-werkt LILO wel samen met WinXP en NTFS (5?)?
-hoe installeer ik LILO (of GRUB) op dit moment?
-wat is eigenlijk de MBR?
-wat moet ik toevoegen aan XP bootloader om Linux op te kunnen starten? (je kunt edit klikken)

Mijn configuratie ziet er als volgt uit:
-hda1 WinXP NTFS
-hda2 /boot
-hda3 / Linux
-hda4/hda5 swap

Als ik het goed begrepen heb, dan zou LILO op hda1 moeten staan, deze partitie is ook actief.

dank dank

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 24 december 2001 12:45 schreef grifti het volgende:
Mijn vragen:
-werkt LILO wel samen met WinXP en NTFS (5?)?
Daar zijn nogal wat problemen mee... wees voorzichtig met LILO in MBR als je XP hebt, er zijn mensen genoeg die hun XP install ermee verkacheld hebben
-hoe installeer ik LILO (of GRUB) op dit moment?
Genoeg HOWTO's over te vinden :)
-wat is eigenlijk de MBR?
Master Boot Record. Dat is een onderdeel van je harddisk waarin, ruw gezegd, info staat hoe je computer je operating system te booten.
-wat moet ik toevoegen aan XP bootloader om Linux op te kunnen starten? (je kunt edit klikken)
start linux op met bootflop
mount je schijf waar de NT loader op staat
doe
dd if=/dev/hda3 of=/mnt/windowspartitieofzo/bootsect.lnx count=1
voeg toe aan boot.ini (kijk uit dat je dit onder linux goed doet, aangezien linux geen carriage return tekens 'gebruikt', doe dit liever onder windows):
C:\BOOTSECT.LNX="Linux"
onder het kopje [Operating Systems].
Verander C: in de drive waar je NT loader op staat. Zou moeten werken.
Als ik het goed begrepen heb, dan zou LILO op hda1 moeten staan, deze partitie is ook actief.
Neen. Dat is je XP bootsector. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is /dev/hda (de MBR, om lilo als bootmanager te gebruiken), maar kijk daarmee uit, XP vindt dat niet altijd even leuk. Daar schijnt een oplossing voor te zijn, maar daar heb ik nog niet actief naar gezocht.
dank dank
You're welcome :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt GRUB overigens wel samen met WinXP en zijn NTFS 5(?)?
Ik heb namelijk geprobeerd om RedHat te installeren met GRUB als bootmanager nadat ik WinXP met NTFS had geinstalleerd, maar dit werkt niet. Ligt dit aan mij??

Verwijderd

Ik heb al deze problemen ook al ondervonden en helaas nog niks kunnen vinden.

Maar zodra je XP wilt starten vanuit lilo, dan heeft ie er geen zin meer in. (Zal wel weer zo'n M$ strategie zijn om mensen van andere OS-en af te houden :P)

En er zijn inderdaad meerdere mensen met dit probleem, helaas zonder oplossing. Nog even afwachten dus...

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:22
Ik heb zelfs een triple boot 8-) WinXP Win98 en Redhat Linux. Ik heb het gewoon gedaan zoals jotti zei, via het dd commando.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.