Toon posts:

[OC] Koelvloeistof, -18 en stroperigheid

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu gewone autokoelvloeistof (Shelll GlycoCool, bevriest bij -37) in m'n phase-change systeem, maar dat spul word goed stroperig bij lage temps. Ik probeer nu zoveel mogelijk water toe te voegen, maar 25% water erbij is al teveel. Ook verzadigd pekelwater trekt het niet.

Zou het minder stroperig worden als ik zelf een water/glycol/waterwetter oplossing aanmaak? In koelvloeistof zit nog een hoop spul waar ik helemaal niet op zit te wachten.

Zijn er andere mogelijkheden die niet zo stroperig worden? Methanol, ethanol, ether, aceton, olie, etc. valt af wegens te gevaarlijk.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 21:39
gaat het vriespunt van je oplossing niet weer omhoog als je er water bijvoegd? Als het vriespunt van je olie -37 is en van water 0, gaat het vriespunt van een mengsel van deze twee niet tussen die -37 en 0 zitten?

Verwijderd

Jah.. Dan krijg je toch een vries-traject? De ene bevriest al terwijl de andere nog niet aan het bevriezen is.. Dan krijg je idd stroop lijkt me...

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09-2025
Waarom ethanol niet? waar is dat gevaarlijk? nix aan de hand toch >:)? Ik heb binnenkort een 1,5 pk koelmotor dus ik zou voor zo'n stof gaan

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Leuk, een beetje a la Vapochill, gewoon gas samenpersen tot het vloeibaar is, bevriest nooit met zo'n temp :P :P :P

Verwijderd

lol geen binas bij de hand?

Verwijderd

dat spul dat in een airco zit

Verwijderd

Ik zal mijn vader eens vragen...die heeft 20 jaar bij shell gewerkt... Die heeft er zeker verstand van..

• Bigfoot48
  • Laatst online: 11-09-2025
Als je met gassen gaat gebruiken dan moet je freon nemen. Ze hebben pas ons een multiplex geinstalleerd >:) Dat is een bineare schakelling van motoren. Dus de eerste is 1 pk, de tweede is 2 pk en de 3 is 4pk >:). Dit apparaat schakelt zichzelf naar behoefte in, dus als ie 5 pk nodig heeft dan doet ie 1 + 4 enz. In deze installatie is er maar liefst 90 kg freon ingegaan :D. Maar ik hou het toch maar bij die 1,5 pk die over een poosje vrijkomt.

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:47

Houston3

ole

alcohol bevriest niet zo snel :P

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wil je serieus geen olie in het systeem?

Dit is denk ik wellicht een goedje wat het lang doet, of terpentine oid (is ook olie)

Je moet alleen kijken of het vlampunt niet onder de 40-50 graden ligt.

Verder ben ik alleen maar bekend met oplosmiddelen, zoals aceton etc. Maar daar heb je idd niet zoveel aan.

Het lijkt mij dat er wel goedjes zijn die dun blijven, en goed bruikbaar. Maar welk goedje....... (met nog een beetje acceptabele soortelijke warmte)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:56
Deze link is zeker interessant voor je.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
NoStra:

graag!
Wil je serieus geen olie in het systeem?
Dit is denk ik wellicht een goedje wat het lang doet, of terpentine oid (is ook olie)
Nee, olie liever niet. Daar heb ik een goede reden voor, namelijk dat de plastics die gebruikt worden in chippackages heel slecht tegen olie kunnen. PVC heeft volgens mij ook problemen met minerale olieen. En dunne olie is lastig aan te komen (behalve terpentine dan)

Terpentine is vrij brandbaar. Daar houd ik niet zo van.

P5ycho:

Hell YES! En of-ie interessant is. De keus lijkt vrij duidelijk: een methanol/water mengsel. Een 70/30 water/methanol mengsel heeft een vriespunt van -31 graden, is niet licht ontvlambaar, en heeft een iets lagere viscositeit dan water. Knap ideaal dus!

Probleem, waar koop ik methanol. En hoe giftig is dit mengel bij huidcontact? Pure methanol is zwaar vergif.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

giftig? valt wel mee ;)

je kan het krijgen bij zaken die ook in 2-takt modelbouw doen. maar dan wel de grotere zaken want kleinere....

je kan ook natuurlijk hydrazine gebruiken. >:)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
giftig? valt wel mee ;)
Mooi :)
je kan het krijgen bij zaken die ook in 2-takt modelbouw doen. maar dan wel de grotere zaken want kleinere....
....Daar hebben ze alleen voorgemengde (olie/methanol/nitromethaan) brandstof. En 't is er superprijzig!
je kan ook natuurlijk hydrazine gebruiken. >:)
WTF is dat nou weer?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:56
het stomme is, het was al de 3de keer dat ik die thread las @ overclockers.com, en nu pas dacht ik eraan dat hij verdomde interessant is voor je... sorry :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34
Op maandag 24 december 2001 18:18 schreef DaBit o.a. het volgende:
De keus lijkt vrij duidelijk: een methanol/water mengsel. Een 70/30 water/methanol mengsel heeft een vriespunt van -31 graden, is niet licht ontvlambaar, en heeft een iets lagere viscositeit dan water. Knap ideaal dus!

Probleem, waar koop ik methanol.
In de chart (als je de link volgt) staat dat ethanol een nog lager vriespunt heeft als methanol, en voorzover mij bekend is een mengsel van ethanol en menthanol vrij verkrijgbaar: brandspiritus. Misschien dat dat een oplossing is?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• m-m
  • Niet online

m-m

hij wou t dacht ik, onbrandbaar
brandspiritus klinkt erg brandbaar

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

Op maandag 24 december 2001 19:46 schreef DaBit het volgende:

[..]

Mooi :)
[..]

....Daar hebben ze alleen voorgemengde (olie/methanol/nitromethaan) brandstof. En 't is er superprijzig!
je kan bij sommige zaken, kijk op : www.toemen.nl, kan je wel puur methanol kopen. Anders ff bij een drogisterij kijken

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 24 december 2001 23:32 schreef pnieuwkamp het volgende:

[..]

In de chart (als je de link volgt) staat dat ethanol een nog lager vriespunt heeft als methanol, en voorzover mij bekend is een mengsel van ethanol en menthanol vrij verkrijgbaar: brandspiritus. Misschien dat dat een oplossing is?
nee denk het nie, want zijn doel is: moeilijk brandbaar
en brandspiritus is dat absoluut nie (is brandstof die juist goed MOET branden). Een methanol/water mengsel brand veel minder goed als spiritus, en daarom wil hij dat hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Een methanol/water mengsel brand veel minder goed als spiritus, en daarom wil hij dat hebben.
Sterker nog: een 70/30 mengsel brand helemaal niet. Nog beter. En als het spul ook nog eens niet zo gevaarlijk is bij huidcontact, dan is de keus niet zo moeilijk. Eerst wilde ik niet aan methanol, vooral niet omdat een methanolvlam gewoon onzichbaar is zonder infraroodbril.

Een 50/50 ethanol/water mengel bevriest overigens al bij -17. Niet geschikt dus. En 50/50 is wel brandbaar.

Overigens is het ook voor normale kamertemperatuur waterkoelopstellingen bruikbaar. Bacterien houden niet van methanol, en het doet weinig af aan de goede eigenschappen van water. Gebruik dan een 90/10 mengsel ofzo.

Verwijderd

Ben eigenlijk toch wel benieuwd wat je nou uiteindelijk gekozen hebt, en btw, voor al die temps bestaat r ook de BINAS :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb jij een andere binas dan ik...

• Epsilon

Epsilon

ik heb idd ook nog nooit die mengsels erin zien staan hoor.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 07:07
zonnebloemolie

Verwijderd

Dabit..
Ik had het even aan mijn pa gevraagd, die zei dat je gewoon pure glycol moest gebruiken..dat zou niet stroperig worden bij -50.

Verwijderd

Topicstarter
Dat word 't wel. Glycol is van zichzelf al vrij dik. Zie die grafiekjes in een reactie van P5ycho eerder.
Pagina: 1