Toon posts:

Religie is kindermishandeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit onderwerp zal wel de aandacht trekken denk ik zo :)

Ik wilde eigenlijk even het eerdere onderwerp van marsz oppakken. Maar daar aan toevoegen de kennis die we hebben over de ontwikkeling van het kind. Sleutelwoord bij het vergaren van kennis bij mensen is exposure, maar daar kom ik later nog op terug. Hoe ouder je wordt, hoe beter je in staat bent om nieuwe informatie te op te nemen, verwerken en plaatsen. Dat komt doordat je referentiekader steeds groter wordt en je ervaring toeneemt.

Maar neem nu de situatie van een kind, deze heeft geen referentiekader, geen ervaring en kent dus behalve de paar instincten die er nog overzijn in het menselijk genetisch materiaal niets. Als je deze blootstelt aan religie gedurende de opvoeding (wat nogal de gewoonte is bij 90% van de wereldbevolking) door elke week naar de kerk te gaan of zoals bij islam 3x per dag op de knieen te gaan (3x toch?) dan is de kans groot dat dat kind nooit de kans krijgt om objectief zijn eigen levensbeschouwing te kiezen. Je ontneemt dat kind dus zijn *recht* om een eigen persoonlijke en objectieve keuze te maken betreffende zijn levensbeschouwing.

De bepalende factor hier is dus exposure, hoe meer je in aanraking komt met een bepaalde religie op jonge leeftijd hoe groter de kans is dat je daarnaar gaat leven en hoe fanatieker je daarin wordt. (zie bv. Koranscholen in afghanistan/pakistan)

Nu begrijp ik best dat alle ouders het beste met hun kind voor hebben. Maar waarom blijft dit doorgaan? het staat gelijk aan indoctrinatie!

Is het niet tijd om iig in Nederland wetgeving door te voeren die het verbiedt om kinderen eerder met de marketing van religie in aanraking te laten komen dan hun (ik noem maar wat) 18e levensjaar? (even de vrijwel onmogelijke realisatie daarvan buiten beschouwing laten graag :).

Als god zou bestaan zou ik hem op m'n blote knieen willen danken voor mijn vrije opvoeding. Ik moet er niet aan denken om een drone te zijn geworden dankzij mijn ouders.

zo dat lucht op.

Verwijderd

mwah ik kan het er niet helemaal mee eens zijn, het ligt vooral aan de vatbaarheid vh kind en de dwang van de ouders.

ikzelf ben ik ook gelovig opgevoed en ben absoluut geen drone ... ben gelukkig altijd vrij gelaten.

Verwijderd

als je zo denkt dan is de hele opvoeding en schoolperiode kinder mishandeling.. omdat je een gedrag en een wereldbeeld opgedrongen word.
een atheistische visie aanleren aan je kinderen is net zo'n indoctrinatie..

ouders hebben het recht om hun visie op de wereld te delen met hun eigen kinderen..

wat is het doel van deze post ??
wil je religieuse mensen hun recht op opvoeding van hun eigen kinderen ontnemen ?

• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04-2025
Je ontneemt dat kind dus zijn *recht* om een eigen persoonlijke en objectieve keuze te maken betreffende zijn levensbeschouwing.
Waarom? Kijk als ouder sta je achter je religie. Dus wil ook dat je kind dat mee krijgt. Als een kind dan ouder wordt moet hij zijn eigen keuze maar maken!!! Als je hem niet naar de kerk stuurt zal hij niet weten waar hij tussen moet kiezen :P Tussen nix of nix... Nu kan hij kiezen tussen nix en de kerk :) Ik ken genoeg die tot hun 17 ong in de kerk hebben gezeten en daarna de kerk vaarwel hebben gezegd. Het is echt niet zo dat alle kleine kinderen in de kerk blijven hoor!! |:( En bij de weg het is een groot voordeel om naar een kerk te kunnen, want daar krijg je vandaag de dag tenminste nog normen en waarden mee!
De bepalende factor hier is dus exposure, hoe meer je in aanraking komt met een bepaalde religie op jonge leeftijd hoe groter de kans is dat je daarnaar gaat leven en hoe fanatieker je daarin wordt. (zie bv. Koranscholen in afghanistan/pakistan)
Ja zielig voor die kinderen... Daar wordt echt overdreven gedaan het is daar een schande als je niet meer meedoet later... Zo zit het gelukkig niet bij het chr. geloof.
Nu begrijp ik best dat alle ouders het beste met hun kind voor hebben. Maar waarom blijft dit doorgaan? het staat gelijk aan indoctrinatie!
Zo zie jij het ja!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Flamez schreef:
een atheistische visie aanleren aan je kinderen is net zo'n indoctrinatie..
Gelukkig leren de meeste atheisten hun kinderen die visie niet aan, terwijl de meeste gelovigen hun kinderen wel hun visie opdringen. Atheisten vertellen hun kinderen dat ze niet geloven en waarom niet; gelovigen vertellen hun kinderen waarom ze moeten geloven: dat wordt trouwens in de bijbel ook voorgeschreven.

Kinderen zijn ontzettend scherp van geest en juist zij zullen de gebreken van een geloofssysteem haarscherp zien: als je als ouder dat systeem niet als waarheid opdringt, zullen kinderen het automatisch als waarheid verwerpen, omdat het niet consequent is en niet klopt.

Een goede ouder raadt een kind, wanneer het daar oud genoeg voor is, aan om zelf erover te lezen en koopt in het ideale geval zelf filosofische/theologische werken voor kinderen.
Ik zal mijn kind zeker de Wereld van Sofie laten lezen...

Het punt dat de topicstarter maakt is zeer terecht: gelovigen indoctrineren hun kinderen vaak. Doen ze dat niet, dan is de kans veel groter dat de kinderen niet zullen geloven en het geloofssyssteem is zo opgezet dat dat onacceptabel is.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom? Kijk als ouder sta je achter je religie. Dus wil ook dat je kind dat mee krijgt. Als een kind dan ouder wordt moet hij zijn eigen keuze maar maken!!! Als je hem niet naar de kerk stuurt zal hij niet weten waar hij tussen moet kiezen :P Tussen nix of nix... Nu kan hij kiezen tussen nix en de kerk :) Ik ken genoeg die tot hun 17 ong in de kerk hebben gezeten en daarna de kerk vaarwel hebben gezegd. Het is echt niet zo dat alle kleine kinderen in de kerk blijven hoor!! |:( En bij de weg het is een groot voordeel om naar een kerk te kunnen, want daar krijg je vandaag de dag tenminste nog normen en waarden mee!
Als je kinderen gewoon naar school stuurt dan leren ze daar zat andere geloven. Daar zijn de vakken godsdienst en maatschappijleer voor bedoeld dacht ik, als die nog bestaan that is. Overigens die normen en waarden die zijn een beetje de kern van het probleem. Aangezien een bepaalde levensovertuiging daar onlosmakelijk mee verbonden is.
Ja zielig voor die kinderen... Daar wordt echt overdreven gedaan het is daar een schande als je niet meer meedoet later... Zo zit het gelukkig niet bij het chr. geloof.
Denk jij dat dat met het betreffende geloof te maken heeft? In verschillende ontwikkelings-provincies in .nl zijn dorpjes waar dat echt niet zomaar door de beugel kan.
Zo zie jij het ja!
Ik zo zelfs zo ver willen gaan dat het zo *is*.

Begrijp me niet verkeerd, ik mag dan wel een beetje hele erge afkeer hebben van religie. Maar de vrijheid van ieder individu om te doen wat hij of zij wil is nog altijd het belangrijkst. Zolang die vrijheden niet de vrijheid van een ander individu beperken, en dat is nu juist het probleem. In mijn ogen ontneem je de vrijheid van een individu door deze op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met religie.

In .nl is het idd niet eens zo erg meer omdat er talloze manieren zijn om je onafhankelijk te informeren (krant/radio/tv/internet) maar in ontwikkelingslanden kan je dat gerust vergeten.

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 11:28 schreef Objectivity het volgende:
Dit onderwerp zal wel de aandacht trekken denk ik zo :)

Je ontneemt dat kind dus zijn *recht* om een eigen persoonlijke en objectieve keuze te maken betreffende zijn levensbeschouwing.

Helaas in ons mensenleven bestaat objectieve waarheid niet. Anders waren de mensen het overal wel over eens. De bekende wijsgeer Proost denkt dat alles subjectief is.

Ik dank de ouders van Objectivity ervoor dat ze hem in ieder geval nog een beetje hebben kunnen programmeren in zijn kinderjaren. Ik moet er niet aan denken wat ons te wachten zou hebben gestaan als hij door zijn opvoeders aan zijn lot was overgelaten.

Uit eigen ervaring kan ik zijn mening, dat een te vroege overdosis godsdienstige opvoeding tot fanatisme leidt, bestrijden. Integendeel ik heb in mijn jeugd wel genoeg gehad, zo dat ik me er nu niet mee hoef bezig te houden.

Verwijderd

[topic=352266/1/50]

Dit is pas nog langsgeweest zoals je zelf al zei.

Volgens mij had je daar prima verder kunnen gaan. Niet iedereen blijft keer op keer zijn mening herhalen :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 december 2001 11:55 schreef Fused het volgende:
Kinderen zijn ontzettend scherp van geest en juist zij zullen de gebreken van een geloofssysteem haarscherp zien: als je als ouder dat systeem niet als waarheid opdringt, zullen kinderen het automatisch als waarheid verwerpen, omdat het niet consequent is en niet klopt.
Als dat zo zou zijn, dan zou er na één generatie geen gelovige in de wereld meer over zijn. Alle geloven gaan uit van kringredeneringen etc.

Even als kort voorbeeld uit het christelijke geloof:

v1> Waarom bestaat er een god?
a1> Dat staat in de bijbel
v2> Waarom is het waar wat er in de bijbel staat?
a2> Omdat het geschreven mbv goddelijke inspiratie
v3> Hoe weet je dat dan?
a4> Dat staat in de bijbel
goto v2

Als alle kinderen zo scherp zouden zijn, zouden ze allemaal zeggen: Dat is geen bewijs. Niemand kan bewijzen dat er een god bestaat. Net zogoed als er niemand kan bewijzen dat er GEEN god bestaad. Je kan hooguit zeggen: Mijn gevoel zegt dat a of b waar is.

Even ter zijde: Ik val hier geen geloven aan, ik wil ook geen discussie over het wel of niet bestaan van een god. Daar zijn al threads genoeg over hier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Op maandag 24 december 2001 12:12 schreef Objectivity het volgende:

Denk jij dat dat met het betreffende geloof te maken heeft? In verschillende ontwikkelings-provincies in .nl zijn dorpjes waar dat echt niet zomaar door de beugel kan.
Who, een ontwikkelings-provincie, kun je even uitleggen wat dat is, mischien een aantal profencie als VB. opgeven ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ortep schreef:
Als dat zo zou zijn, dan zou er na één generatie geen gelovige in de wereld meer over zijn. Alle geloven gaan uit van kringredeneringen etc.
[..]
Als alle kinderen zo scherp zouden zijn, zouden ze allemaal zeggen: Dat is geen bewijs. Niemand kan bewijzen dat er een god bestaat. Net zogoed als er niemand kan bewijzen dat er GEEN god bestaad. Je kan hooguit zeggen: Mijn gevoel zegt dat a of b waar is.
Als ouders hun mening niet zouden opdringen, zou dat voor een aantal geloven zeker gelden. Die zouden massaal leden verliezen. Sommigen geloven volledig uit vrije wil, maar als je kinderen vrijlaat zullen er een stuk minder geloven.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 december 2001 16:14 schreef Fused het volgende:
Als ouders hun mening niet zouden opdringen, zou dat voor een aantal geloven zeker gelden. Die zouden massaal leden verliezen. Sommigen geloven volledig uit vrije wil, maar als je kinderen vrijlaat zullen er een stuk minder geloven.
Het grote probleem is dat je je kinderen nooit vrij van waarden kan opvoeden. Onze maatschappij is bv doordrongen van het christendom. Niet zozeer dat mensen naar de kerk gaan of geloven. Maar onze rechtspraak en onze zeden zijn er op gebaseerd. Die gaan uit van de 10 geboden en van dingen als Een man mag maar een vrouw hebben. Bovendien gaan we er van uit dat je je best moet doen om vooruit te komen. Ook dat komt (indirekt) uit de bijbel.

In een Hindoe land zoals India denkt men heel anders. En in een Moslim land zoals Maleisie weer anders.

En je zit te dicht op je eigen cultuur om daar de eigenschappen van te zien. Je ziet wel de 'rare' dingen van de andere culturen.

Een hele simpele is al dat als ik engels spreek.

Een Amerikaan zegt onmiddelijk: Goh...je kan wel zien dat jullie in Nederland dicht bij Engeland liggen. Je spreekt duidelijk 'engels' Engels. Woorden als throusers ipv pants

Een Engelsman zegt: Je kan de invloed van de Amerikaanse series wel horen hoor, je hoort het Amerikaanse 'knauwen' en de foute uitspraat van tomatoes met een E in het midden ipv een 'ah'

Natuurlijk spreek ik een soort mengvorm. Maar de dingen die 'normaal' zijn vallen niet op.

Dit soort dingen geldt ook voor de rest van je eigen cultuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Van huis uit heb ik een katholieke opvoeding genoten en ja, ik ging elke week naar de kerk. Ik moet zeggen als klein kind had ik er gruwlijk de pest in om elke week naar de kerk te moeten.

Op mijn 18e jaar mocht ik zelf kiezen. Als ik een goede reden aangaf om niet te gaan, dan was het goed. Nou is de reden ik heb er geen zin in, dus niet de goede.
Ik ben van mening dat iemand ook wel een goed mens is als hij niet naar de kerk gaat.

Nu ik een stuk ouder ben, ga je het anders bekijken. Ik ga nog steeds niet naar de kerk, ook niet met kerstmis. Als er iemand in de familie wordt gedoopt, of iemand overlijd. Ja dan ga ik, maar voor mijn familie en niet voor de kerk.

Vindt ik het erg dat ik er vroeger naar toe moest. Nee. Het heeft invloed op je leven en heeft me gemaakt tot wat ik nu ben. Vindt het heel logisch dat als ouders geloven, ze dit willen overbrengen op hun kinderen. Wel ben ik van mening dat als een kind wijs genoeg is om ZIJN keuze te maken. Dit door de ouders dan ook gerespecteerd wordt. Die van mij hebben daar gelukkig alle respect voor.
Pagina: 1