Redhat vs Mandrake ?

Pagina: 1
Acties:

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Ok ik zit met een probleem ik kan niet kiezen tussen mandrake of redhat. Tot zo ver weet ik dat dat mandrake meer is gericht op mensen met een leuk desktop gevoel en wat iets makelijker is. Redhat is meer voor visual servers, maar wat zal ik dan nemen, redhat of mandrake.

Kijk ik ben toch een gamer, maar ik wil wel het internet delen, met mijn eigen pc. Ik moet cs, quake 2 en andere games makleijk kunnen installen. Ik ken nog bijna niks van linux dus. Ik zit nu meer de mandrake kant op wat lijkt jullie het beste voor mij?

edit:

waar staan nu dus al die dingen voor als bijv. intel, pcc, en ia64?

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik jou was zou ik voor mandrake gaan is meer windows achtiger.

Maar veder heb ik er ook geen verstand van helaas geen tijd voor.

Su6

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
linux moet je niet doen voor het gamen :)
je kunt beter linux nemen voor linux zelf. internet delen enzo is voor beiden overigens geen probleem.

intel = x86 systemen
ppc = power pc
ia64 = intel's itanium serie, 64bit (intel architecture 64?).

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Dikkie
  • Laatst online: 18:35
[b]Op maandag 24 december 2001 02:46 schreef
edit:

waar staan nu dus al die dingen voor als bijv. intel, pcc, en ia64?
dat staat voor de processor soort.
Je moet dus keizen voor intel, omdat ik niet denk dat je een 64-bit in je bak heb zitten :P

edit:
net te laat :)

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
dan neem ik mandrake.

Het waarom dat ik linux wil is dat ik windows gewoon teveel problemen mee heb elke keer. En omdat ik ook nog meer wil leren met linux distros kan ik net zo goed linux only gaan draaien.

Ik heb een game server gewbouwt in linux een hele prestatie, maar meer ok niet. Dus nu wil ik het wel verder proberen enzo.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Bereidt je maar vast voor en hou die dualboot even levend..

Verwijderd

Ik twijfelde ook tussen diezelfde twee en ben dan toch voor mandrake gegaan. Nu ik heb geen writer dus heb de iso via isobuster, voor de helft ge-extract. Zodat ik een bootdisketje kon maken. Nu heb die bootdiskette gemaakt en startte pc op met bootdiskette derin. Ik krijg he teken van linux en nog heel wat eronder, toen vroeg ie waar het geinstalleerd stond, of ik nu schijf 1 of schijf 2 selecteerde, het werkte niet, help!
En iets verder in dat proces vraagt ie ook nog welke driver... en ergens nog een command voor iets...
Kan iemand me hierbij helpen, ik weet dat het makkelijker is te booten via de cd, maar ik heb geen cd-writer, dus die optie zit er niet in, en voor zo ver ik weet ken ik niemand met mandrake 8.1, de CD...
Plz Help , thnx greetz

Verwijderd

ThaGroov:
Was denk ik denk ik handiger geweest als je een apart topic had geopend. Maar ja. Die harddisc install geschied normaal niet door de iso's uit de pakken, maar gewoon de losse files te downloaden via ftp naar je hd. Aangezien de iso's anders gesorteerd zijn zal ie het wel niet herkennen.

• Laurent
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 11:45 schreef ThaGroov het volgende:
Ik twijfelde ook tussen diezelfde twee en ben dan toch voor mandrake gegaan. Nu ik heb geen writer dus heb de iso via isobuster, voor de helft ge-extract. Zodat ik een bootdisketje kon maken. Nu heb die bootdiskette gemaakt en startte pc op met bootdiskette derin. Ik krijg he teken van linux en nog heel wat eronder, toen vroeg ie waar het geinstalleerd stond, of ik nu schijf 1 of schijf 2 selecteerde, het werkte niet, help!
En iets verder in dat proces vraagt ie ook nog welke driver... en ergens nog een command voor iets...
Kan iemand me hierbij helpen, ik weet dat het makkelijker is te booten via de cd, maar ik heb geen cd-writer, dus die optie zit er niet in, en voor zo ver ik weet ken ik niemand met mandrake 8.1, de CD...
Plz Help , thnx greetz
Als ik jou was zou ik ff langs TienPiek.net smurfen, daar verkopen ze linux cd-tjes (gefikt en wel) voor een tientje per cd. Dat had ik ook gedaan toen ik nog met ISDN zat.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik ben een tijd geleden voor mandrake 5.4 gegaan... nu zit ik met debian.. das prachtig systeem. tik in apt-get install bitchx en het wordt gedownload en geinstalled en ready to run.. super nice is dat :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 12:08 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik ff langs TienPiek.net smurfen, daar verkopen ze linux cd-tjes (gefikt en wel) voor een tientje per cd. Dat had ik ook gedaan toen ik nog met ISDN zat.
Waarom zou ik der in godsnaam voor betalen als het freeware is?

Verwijderd

Voor het feit dat iemand een CD'tje voor je brandt en opstuurt :).

Verwijderd

1 ding mandrake is gewoon beter stabieler en sneller om mee te werken.

webservertje wordt auto geinstalleert en alles werkt gewoon.

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 12:37 schreef ThaGroov het volgende:

[..]

Waarom zou ik der in godsnaam voor betalen als het freeware is?
Lijkt mij niet zo moeilijk..... zoal Aikeleer zei:
Omdat
[..]
Dat had ik ook gedaan toen ik nog met ISDN zat.
Lijkt mij genoeg reden!
Ik weet niet of jij enig idee hebt wat een ISO-tje downloaden over een ISDN-lijntje kost :?
1 CD-tje laten we zeggen 600 MB
Gemiddeld haal je max 24 MB / uur over een ISDN-lijn
Das dus 25 uur downloaden.
1 uur de ISDN-lijn open kost (in het weekeinde incl. voordeelnummers KPN-tarief) Hfl 1,188
Dat komt dus neer op Hfl. 29,70 per CD en dan heb jij 'm nog niet gefikt!

Lijkt mij reden genoeg om er dan een tientje per CD voor te dokken!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

B2

wa' seggie?

Op maandag 24 december 2001 12:45 schreef narfpower het volgende:
1 ding mandrake is gewoon beter stabieler en sneller om mee te werken.

webservertje wordt auto geinstalleert en alles werkt gewoon.
ahum?
mandrake is niet sneller dan redhat. Zeker niet.
en een webservertje zoals jij dat noemt kan op elk systeem automatisch worden geinstalleerd, alleen vraag ik me dan af of je weet waar je mee bezig bent.

Verwijderd

Ten eerste, ben van België, heb dus geen id, hoeveel jullie gulden waard zijn, ten tweede, ik heb geen isdn lijn, maar kabel en dat duurt niet echt lang...
En bovendien, het moet kunnen zonder cd te branden, ik heb daarbij enkel hulp nodig...

Verwijderd

edit: niet relevant meer na ThaGroovz post

Ik zou gewoon opnieuw beginnen ThaGroov. Op mandrake.com staat vast wel info over harddisc installs.

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 13:04 schreef postduif het volgende:
mandrake is niet sneller dan redhat. Zeker niet.
Dat is niet geheel correct. Alle bins in Mandrake zijn gecompiled voor de i586, ipv i386. Zou wel iets moeten schelen. Veel zal het niet zijn overigens.

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Mandrake of Redhat, pas in elk geval op met de installatie van lilo als je nog weinig van Linux weet (zoals ik). Het de lilo dus in de mbr geplant en die krijg ik er niet meer uit zodat ik de MBR moet killen = complete partitie structuur aan bonken en dus al je data kwijt (ben nu met een duitse versie van Nortom Commander voor Dos de boel aan 't redden |:(

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Ik heb mandrake maar gedownd, dat lijkt mij het beste ook maar redhat gedownd, ga ik ook branden. Kan ik altijd nog wisselen

10 gulden = €4,50

Verwijderd

€4.50 = 180 BEF

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 14:49 schreef Degoeroe het volgende:
Mandrake of Redhat, pas in elk geval op met de installatie van lilo als je nog weinig van Linux weet (zoals ik). Het de lilo dus in de mbr geplant en die krijg ik er niet meer uit zodat ik de MBR moet killen = complete partitie structuur aan bonken en dus al je data kwijt (ben nu met een duitse versie van Nortom Commander voor Dos de boel aan 't redden |:(
Zelfs met fdisk /mbr niet?

(toch handig die €)

• arnominator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2021
DeGuru, je kunt gewoon Lilo uninstallen. Default bewaart hij namelijk je oude bootsector en deze kun je dus gewoon terugzetten.

probeer eens : lilo -u -b /dev/hdXX (hdXX = je schijf + partitie)

Als ie klaagt over een invalid timestamp gebruik dan de 'U' ipv 'u'.

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Als je kabel hebt en geen cd brander, dan kun je ook nog de ftp-install optie gebruiken, dat werkt ook prima (mits je minimaal 64(?) Mb geheugen hebt) Wanneer je dan vantevoren even een mooie server op de mandrake site uitzoekt (surfnet.nl bijvoorbeeld), dan is het ftp'en redelijk snel!
Dat werkte voor mij iig beter dan een harddisk install
Het enige nadeel is natuurlijk, dat je bij een eventuele herinstallatie weer opnieuw moet gaan downen:)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik heb laatst Mandrake 8.1 geinstalled, moet zeggen peace of een pannekoek... naderhand rpm's installen gaat ook makkelijk met urpmi, soort van apt-get.
Alles werkt vlekkeloos, zeker een aanrader.

Verwijderd

Ik heb zelf RedHat draaien in Dualboot met XP. Als je in Redhat XIMIAN Gnome installeert ziet het er erg goed uit. Kijk maar eens op http://www.ximian.com.

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Hint voor iedereen:
-Mandrake is "meestal" goed met updaten... maar update je kernel aub niet via de update een zee van shit komt over je heen.

Wat doe je dan?
Weet je niet wat een kernel is >> Nix doen
Weet je wel wat een kernel is >> Download de Mandrake RPM of gaat zelf je kernel compilen wat ook niet altijd bij Mandrake goed gaat.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Inderdaad, de ftp install werkt hier prima.
Moet je vantevoren wel even het pad naar de i586 directory op de ftp server opschrijven, en tijdens de install intikken.

Maar je kunt ook een iso install doen.
Je installeert dan vanaf de hd.img bootfloppy, en selecteert de partitie waarop de iso staat, en je geeft het pad op naar de iso.

De floppy images staan apart op de ftp servers in de images directory, en je schrijft ze met rawrite.exe.

Alle rpm bestanden los installeren is niet handig, je moet dan de hele Mandrake tree downloaden, met de installatie bestanden ook, om zo de installer te kunnen draaien.
Iso of ftp install is dan toch handiger.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 december 2001 16:08 schreef Loial het volgende:
...de ftp-install optie gebruiken, dat werkt ook prima (mits je minimaal 64(?) Mb geheugen hebt)
Hoeveel?
Debian kun je over ftp installen met 8 meg ram...
Heeft de Mandrake (of welke distro het over gaat) install echt zoveel ram nodig?

Verwijderd

Ja, RedHat en Mandrake gebruiken nogal een aardige ramdisk voor het installatie programma.
Dat geldt dus voor een ftp en http install, omdat je die niet als / kunt mounten.
Een nfs install zou minder ram nodig moeten hebben, maar nog steeds wel rond de 30 Mb.
Inderdaad, dat is wel vervelend als je een 16 Mb machine hebt.

Ik heb dat zelf wel eens aangepakt door de schijf in een andere machine te stoppen, en daar de rpm's op te installeren. Daarna de schijf in de 16Mb machine drukken, en van floppy booten de eerste keer.

Ik weet niet hoe Progeny dat gedaan heeft, en hoe de toekomstige grafische install van Debian dat aan gaat pakken....
Heb je daar een idee van?

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 december 2001 19:28 schreef MarcelP het volgende:
Heb je daar een idee van?
Nee, ik heb geen idee. De grafische install boeit mij ook niet zoveel.
Ik vindt zoals Debian het nu doet wel geschikt eigenlijk.

Verwijderd

MMmmm, ik heb hier sinds eer- eer- eer gister (ook?) linux mandrake 8.1 draaien, als router, maar ik snap er echt NIX van voor zoverre, ik ben mn hele leven al gewent aan windows en ook nog korte tijd dos..... en werkt allemaal fijn, alleen is het wel lekker klote met windows me, ik heb hier 256 rimm (pc 800) zegt ie dat ik teweinig intern geheugen beschrikbaar heb |:(!! Maar daar staat windows me als het goed is :? bekent om, dus ga misschien wel volledig over naar linux, of anders gooi ik windows se er weer op...

Oh ja, (om toch nog even wat semi-onn-topic te posten) het downloaden van die iso's gaat als een trein met kabel, gewoon ff cute ftp (of download accelerator) dan ga je met de maximale speed van van je modem ( 256 kb/s + ).

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 14:49 schreef Degoeroe het volgende:
Euh, als je onder Windows versie X werkt kun je volgens mij gewoon met:

fdisk /MBR

je MasterBootRecord voor windows herstellen en ben je lilo dus kwijt.
Pagina: 1