[ASP] Alle subs in 1 bestand 'bottleneck' ?

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als ik iets maak in asp, bijvoorbeeld een forum, is het dan slecht als je alle subs in 1 asp file 'propt'? Natuurlijk houd ik de algemene functies, subs en classes apart in andere files, die ik include.
Dus index.asp laat het forum overzicht zien, het topic overzicht en de threads. Maar ook andere dingen zoals userinfo en private messages etc.
Of is het slimmer om alle verschillende acties in aparte bestanden te doen?

Ik weet dus niet of zoiets als ik bedoel een 'bottleneck' kan zijn, maar als dat zo is zou ik dat graag horen, als het maar bewezen is. M`n apps moeten wel snel zijn natuurlijk :)

Verwijderd

Aparte bestanden zal waarschijnlijk iets sneller werken, omdat de server dan niet steeds die hele ASP-file opnieuw hoeft te laden, terwijl maar een klein stukje steeds wordt gebruikt.

• Blue-eagle
  • Niet online
Op zondag 23 december 2001 23:20 schreef DaGuru het volgende:
Aparte bestanden zal waarschijnlijk iets sneller werken, omdat de server dan niet steeds die hele ASP-file opnieuw hoeft te laden, terwijl maar een klein stukje steeds wordt gebruikt.
Met bijde methoden laad de server evenveel ASP code omdat het toch allemaal in subs/classes enzo staan. Een bestand moet hij toch inladen, dus ik vraag me af of het ècht zo is :)

Verwijderd

Mij lijkt het wel OK. Sorry dat ik ff geen zin heb om uit te leggen waarom. :z

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Benchmarken is de enige manier om er echt achter te komen.

Mijn inschatting is dat het wel uit zal maken wanneer je slim je includes doet.

Stel dat een bepaalde pagina een groep functies helemaal niet nodig heeft, waarom zou je die code dan laten parsen door je webserver. Het zal toch een verschil kunnen maken denk ik. Puur op dit punt kijkend denk ik dat het verschil echter miniem zal zijn.

• KoeKk
  • Laatst online: 14-09 19:20
Set dat je gebruik maakt van subs/functies die je alleeen maar in 1 pagina gebruikt is het handig om 1 bestand daarvoor te maken.

Maar als je 100 van deze include bestanden hebt lijkt mij dat de server langer bezig is met het zoek naar deze bestanden op de hd dan het parsen daarvan.

Op <SPAM>www.vvv-vakanties.nl</SPAM> heb ik 2 includes, de ene 400 regels (algemene functies) en de ander 850 regels (specefieke functies zoals de omschrijving van een vakantie, de prijstabel enzow) code, deze site is de snelste die ik ooit gemaakt heb met een access database op een NT4 server.
Na wat testjes (het zijn ruim 50 functies) met elke functie in een apart bestand of de twee eerder genoemde bestanden had ik een hoger performance met 2 grote includes met caching dan ruim 50 bestanden met caching (zonder caching is niet te doen behalve als je server minder als 64 mb geheugen heeft ;) of als je minder dan 10 bezoekers op een dag verwacht...

Ik vermoed dat de server langer bezig is met het openen, inlezen en het sluiten van een bestand dan het parsen zelf... Dat is ook wel logisch want een HD is altijd de traagste factor in een computer

[edit]
iets te snel op het verstuur knopje gedrukt...

• Blue-eagle
  • Niet online
Tnx, aangezien ik m`n app toch niet maak voor veel bezoek, maar meer voor het 'aanpas-gemak' van de applicatie, houd ik het maar bij 1 bestand wat zorgt voor de combinatie van functies, subs en classes. Het ging me er even om dat m`n applicatie niet overdreven traag zou worden van 'veel actie in weinig bestanden'.
Pagina: 1