Legale doeleinden cd-r?

Pagina: 1
Acties:

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vroeg me af welke legale doeleinden een cd-r kan hebben. Ik denk niet dat de meeste cd-r's daarvoor gebruikt worden, maar ik ben wel benieuwd.

Ik gebruik ze voor backups. Dat is dan ook het enige wat ik aan legaals bedenken kan... Ik maak zelf geen bestanden die zo groot zijn dat ze "handig" op een cd bewaard kunnen worden.

(Dit is wel bedoeld als serieus topic btw. Mocht het toch verkeerd staan dan graag een move...)

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 22:04

ralfbosz

xm create bosz -c

Linux distro's

Kopie van legaal gekochte cd voor jezelf maken

En tja zoals als je al zelf zei: backup's

rm -r *

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Naast een backup maken (en dat past niet meer op een CD):
-Het meenemen van software naar een vriend van me waar de Internet verbinding ontsettend zuigd (legale software, Linux, GPL, enzo).
-Zelfgeschreven software die meer dan 1 disk inneemt (is ook nog eens 1000x betrouwbaarder en de docs hoeven niet geprint erbij).
-Films van de digitale camcorder, die gaan ook CD op anders is de harddrive zo vol.

Ik ben het wel met je eens dat de meeste CDRs waarschijnlijk niet voor al te legale dingen gebruikt worden.

If you can't win fair, cheat!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Ik gebruik ze om mijn foto's gemaakt met mijn digicam op mijn dvd speler te bekijken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
* Wanneer je zelf een hoop audio-cds hebt van een bepaalde artiest en zou graag eens je eigen best of maken.
* cd-rw voor bestanden als word, powerpoint die je moet medoen naar je werk of school
* backup
* Eigen gemaakte films op film zetten (videorecorder is imho echt wel aan vervanging door dvd-writer nodig)
* Alle drivers van je hardware op 1 cdtje zetten, is wel handig wanneer je systeem es "opgekuist" moet worden
* ...

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 23 december 2001 19:38 schreef Blizard het volgende:
* Wanneer je zelf een hoop audio-cds hebt van een bepaalde artiest en zou graag eens je eigen best of maken.
* cd-rw voor bestanden als word, powerpoint die je moet medoen naar je werk of school
* backup
* Eigen gemaakte films op film zetten (videorecorder is imho echt wel aan vervanging door dvd-writer nodig)
* Alle drivers van je hardware op 1 cdtje zetten, is wel handig wanneer je systeem es "opgekuist" moet worden
* ...
Alle drivers op 1 cd, dat heb ik laatst ook nog gedaan jah, erg handig :).

Alleen vraag ik me af of je eigen "best of" maken wel legaal is. Je maakt immers geen backup van een cd, maar van verschillende cd's waarvan je een nieuwe compilatie maakt. Je mag alleen maar backups maken geloof ik, en backups zijn er om het origineel te vervangen als die bezwijkt.

Lijkt me niet zo'n hele serieuze misdaad, maar of het 100% legaal is :?

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 13:56
Wat is er tegenwoordig nog legaal...

ELke tweaker heeft volgens mij wel minstens één illegaal cd'tje liggen
Of enkel honderden ;)

Ik gebruik het de laatste tijd vooral vr divx, en - in mindere mate - muziekcd's vr de hele familie (is wel niet legaal, maar boeie)

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

*als je een eigen band hebt is het ook handig om een brander te hebben, en legaal

*cd kopietje voor in de auto

*alles wat je zelf maakt aan programma's muziek en videobeelden en wat je niet nog meer kunt verzinnen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je savegames ;)

maar idd, 95% zal illegaal zijn.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 23 december 2001 19:45 schreef AtHomer het volgende:

Alleen vraag ik me af of je eigen "best of" maken wel legaal is. Je maakt immers geen backup van een cd, maar van verschillende cd's waarvan je een nieuwe compilatie maakt. Je mag alleen maar backups maken geloof ik, en backups zijn er om het origineel te vervangen als die bezwijkt.
Alles voor persoonlijk gebruik is legaal hoor, al fik je heel zijn repetoir van achter naar voren en van links naar rechts op CD om er vervolgens de hond mee de limbo te laten dansen. Zolang je het spul maar niet door gaat verkopen mag je backups fikken tot je een ons weegt.

de betaler vervuilt

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Bij mijn ex-werkgever hadden we klanten die een projectwoning hadden gekocht. Wij maakten er 3D-animaties van, van die woningen.
Die gaven we op een CD-R aan de klant mee.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Op de TD gebruikten we de wereld aan CD-r's.
Dit was puur als service naar de klant toe.
Dus grote drivers etc op CD meegeven.
Of dit 100% legaal is weet ik niet, want voor een aantal drivers moet je een soort van license agreement "tekenen" alvorens te kunnen downloaden.
De klant tekent deze agreement niet, dus op die manier is het mogelijk zelfs illegaal.

Verder gebruik ik CD's zelf vaak als backup (waar random access belangrijker is, anders gaat het op tape)
of als transport medium.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 11:56
Op zondag 23 december 2001 19:45 schreef AtHomer het volgende:
Da's volkomen legaal. Je maakt immers een prive kopie van NUMMERS die je officieel bezit.

Hoe lang dit nog KAN is een ander verhaal. Iedereen kijkt met afgrijzen naar de DMCA wetgeving in de VS, maar slechts weinig mensen lijken zich bewust van het feit dat de EU met regels bezig is die er verdacht veel op lijken... (bijv. dat het kraken van een beveiliging, zelfs voor het maken van een prive kopie (wat je *recht* is), illegaal is. Dus ook het bezit van tools die dat mogelijk maken...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

..

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 15:40 ]

• AtHomer
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 09:44 schreef iGorE het volgende:
Nou, mijn vriendin heeft haar hele kast volgeplakt met CDR's.. is dat illegaal?
Hangt er vanaf... Wat staat er op? ;)

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 07:42
Ik kwam laatst bij iemand die had z'n hele kerstboom vol met CDR's! :o

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Image maken van een vers geinstalleerde Windows XP met Office XP

Ja, past zelfs nog op een Cd-rw van 650 mb

Juist