[kernel 2.4.17] poweroff

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb nu al meerdere keren geprobeert kernel 2.4.17 te compilen en dat is nu ook met succes gelukt op 1 puntje na (ben veel problemen deze middag tegengekomen maar daar leer je alleen maar van :9 ). Mijn compu wil na het command 'poweroff' niet uitgaan. Hij eindigt met 'halting system' en daarna 'power down' maar zet dan niet mijn computer uit. Dit lukt echter wel onder de originele 2.4.7 kernel die ik bij RH 7.2 standaard krijg meegeleverd.
Hier nog enige system specs, die misschien van belang kunnen zijn:
RedHat 7.2
mobo: Asus p3b-f
proc: celeron 400@450
geheugen: 320 MB SDram

edit:

Bedenk mij dat het wel handig is om ff te zeggen wat ik al heb geprobeert :)
Heb nu in mijn kernel 'Advanced Power Management bios' support aanstaan en ook 'Use real mode APM BIOS call to power off'. Ondanks dat werkt het dus toch nog niet.

Verwijderd

hmm ik heb precies hetzelfde. Ik dacht dat het aan mij zou liggen maar dit lijkt dus op een meer algemeen probleem.

Ik heb ook RedHat 7.2 en net vandaag met 2.4.17 gecompileerd.

Vreemd...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je hebt dus '[ *] Power Management support' en '<*> Advanced Power Management BIOS support' aan? Heb je die laatste in de kernel of als module?
Als je die laatste als module hebt moet je niet vergeten die module te laden voor je poweroff doet :) of je bakt hem gewoon in de kernel, das imho makkelijker voor APM.

Als het nog niet werkt, kun je proberen '<*> Advanced Power Management BIOS support' uit te zetten en '[ ] ACPI support' aan te zetten.

• x-wolf
Heb het in de kernel zelf gecompileerd en niet als module. ACPI is echter nog wel experimental dus is dat wel verstandig om aan te zetten? Waarom moet Advanced Power Management Bios Support (APBS) uit als je ACPI aanzet?
Ben nu een kernel met ACPI en zonder APBS aan het compilen. Laat wel horen of dit is gelukt.

• x-wolf
Heb de kernel met ACPI support en zonder Advanced Power Management BIOS suport gecompileerd maar ook dat helpt niet. Hij blijft niet uitgaan! Waarom doet de standaard RH kernel dit wel? Wederom had ik ACPI in de kernel zelf gecompileerd dus daar kan het niet aan liggen.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Zet de optie:
'RTC stores time in GMT' eens aan.

Dat zou je probleem moeten verhelpen.

• x-wolf
Heb nu een kernel gecompileerd met RTC stores time in GMT maar ook dit helpt niet. :(
Het lastige is dat ik na iedere tip weer een nieuwe kernel moet compileren en dat is op een celly 400@450 toch niet heel snel gedaan :)
Helaas dus nog steeds geen oplossing. Iemand een idee?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Celly450 moet dat toch wel vrij snel kunnen, mijn K6/3+ 450, die overigens ook geen poweroff doet als ik er een ATX voeding aan hang, is zomaar klaar met een compile.

BTW: Mijn K6 crasht als je een poweroff doet.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Hmmmm....nu wordt'ie echt lastig.
Het is geen dual systeem he?

Dat RTC in GMT hielp wel bij een kennisje die last had van brakke systemen.

_JGC_: Misschien is het voor jou wat om die "real mode shutdown blabla" aan te zetten. Of heb je dat al geprobeerd?

En wat betreft het probleem van x-wolf: Heb je al die RTC in GMT optie geprobeerd in combinatie met ACPI en/of APM? Moet je iig beide eens doen. Kijk ook eens in de syslog van je systeem. Misschien zegt Linux zelf wel dat er iets niet goed zit en dattie dus niet vanzelf uitgaat.

Je zou ook eens deze opties kunnen proberen in LILO:
append="apm=real-mode-poweroff"
of
append=apm=power-off"
of
append="apm=on" als laatste mogelijkheid.

edit:

Wel lilo draaien als "root", anders werkt 't niet he? :P

• x-wolf
Sorry dat ik hem weer ff omhoog kick maar ik heb eindelijk vanavond het antwoord gevonden. :)
Het probleem is dat je in het kopje 'character devices' 'enhanced real time clock support' als module moet meecompileren. Hierna kan hij wel afsluiten.
Tnx voor alle tips want hierdoor ben ik naar alles met 'clock' gaan zoeken ;)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Had je 'enhanced real time clock support' eerst helemaal niet meegecompileerd of vast in de kernel?

Het klinkt alsof je 'm vast erin had, maar dan zie ik niet echt de reden waarom het als module moet zijn :?

• x-wolf
Nee, ik had hem helemaal niet meegecompileerd maar aangezien RH bij het afsluiten naar die module zoekt kan hij dus niet afsluiten. Ik wist al langer welke module het om ging maar had niet door welk 'vinkje' daarmee correspondeerde in het 'make xconfig' menu. :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Je moet er ook op letten dat je geen SMP (dus ondersteuning voor meedere processoren) meecompiled in je kernel. Hij zal dan ook niet afsluiten namelijk.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

msturm10 2.4.18-pre3 sluit netjes af met acpi op mijn dual 300 systeem. 2.4.17 weer niet en sommige versies daarvoor weer wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 14 januari 2002 10:43 schreef it0 het volgende:
msturm10 2.4.18-pre3 sluit netjes af met acpi op mijn dual 300 systeem. 2.4.17 weer niet en sommige versies daarvoor weer wel.
Mja, APM is known niet SMP-safe, dus misschien dat het werkt ja, maar echt er van uit gaan kun je niet...

• dominion99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
Hmm die optie voor charachter devices werkt niet bij mij
ik werk ook met Redhat 2.4.17

Welke opties moet ik nog meer aanzetten, ik heb die enhanced real time support aangezet als module

maar die moet je dan toch wel laden ??
hoe moet je dat doen dan

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 14 januari 2002 09:12 schreef msturm10 het volgende:
Je moet er ook op letten dat je geen SMP (dus ondersteuning voor meedere processoren) meecompiled in je kernel. Hij zal dan ook niet afsluiten namelijk.
Tenzij je als bootparameter opgeeft:
code:
1
apm=power-off

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op maandag 14 januari 2002 13:50 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja, APM is known niet SMP-safe, dus misschien dat het werkt ja, maar echt er van uit gaan kun je niet...
Ik had 2.4.19 kernel op m'n desktop met SMP support gecompiled (per ongeluk) en hij wilde niet afsluiten. Ik ben ook ff aan het zoeken geweest voordat ik op het idee kwam dat SMP het wel eens kon zijn. Dus ik SMP uitzetten (verder NIETS verander) en het was opgelost Voorzover ik weet werkt APM niet icm met SMP. Daar wordt iig vaak voor gewaarschuwd..

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 15:01 schreef msturm10 het volgende:

[..]

Ik had 2.4.19 kernel op m'n desktop met SMP support gecompiled (per ongeluk) en hij wilde niet afsluiten. Ik ben ook ff aan het zoeken geweest voordat ik op het idee kwam dat SMP het wel eens kon zijn. Dus ik SMP uitzetten (verder NIETS verander) en het was opgelost Voorzover ik weet werkt APM niet icm met SMP. Daar wordt iig vaak voor gewaarschuwd..
Je bedoelt dus 2.4.17 neem ik aan :)

Mijn p3 600 op een p2b sluit ook niet af omdat SMP aanstaat, maar als ik die optie niet aanzet wil de kernel niet compilen... :?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je SMP hebt aanstaan krijg je bij de boot te zien:
code:
1
APM disabled: not SMP-safe

Als je als optie meegeeft 'apm=power-off' krijg je:
code:
1
APM disabled: not SMP-safe (power-off active)

Dus SMP heeft er niets mee te maken, mits je die optie power-off aangeeft.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1