Toon posts:

Win2K server TCP/IP filtering rules

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met de TCP/IP filtering optie die Win2000 server biedt?

Is het mogelijk om hier maar een minimum aantal poorten open te houden en toch internet toegang voor mijn LAN te realiseren (server = router)en hoe veilig (betrekkelijk) is dit dan?

Ik heb dit al geprobeerd maar ik kreeg geen verbinding tot internet (wel ip nummer pingen) dus uiteindelijk alles maar weer open gezet. Wie heeft er een lijst met poorten die standaard door TCP en UDP gebruikt worden om toegang tot internet te verschaffen?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ok, je hebt port 80 dus op Permit gezet? Heb je dat zowel voor TCP als voor UDP gedaan?

Virussen? Scan ze hier!

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10-2025

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Lijst met veel gebruikte poorten kun je in de FAQ van Network troubleshooting vinden. Verder zou ik een fatsoenlijke firewall installeren ipv die 'opties' die bij Windows zitten. Persoonlijk raad ik BlackIce Defender van Network Ice aan.

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 23 december 2001 19:24 schreef cherberos het volgende:Persoonlijk raad ik BlackIce Defender van Network Ice aan.
BlackICE is geen firewall, maar een Intrusion Detection System, en da's iets héél anders.

Virussen? Scan ze hier!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Filtering lijkt mij toch *de* manier om te vuurmuren.
Ik ken de optiein W2K niet, maar BorderManager werkt ook met filters.
Zorg eerst (indein at dus kan) dat je ALLES denied, en ga verolgens stuk voor stuk filteren wat je wel wilt.

Den hierbij aan:

80 HTTP (zowel naar binnen als buiten indien je een webserver draait)
443 SSL
25 110 21

Tijd voor een nieuwe sig..

• TAMW
  • Laatst online: 02-05 11:21
Op zondag 23 december 2001 17:47 schreef SupaFly het volgende:
Wie heeft er ervaring met de TCP/IP filtering optie die Win2000 server biedt?
Is niet erg flexibel, je kunt nl. niet bij meerdere netwerkinterfaces er 1 aanwijzen waarop gefilterd moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Is idd niet flexibel en het vreemde is dat wanneer ik TCP/IP filter ik via de ene NIC niks kan en de andere alles... dus volgens mij gaat er iets niet goed :(

Heb inmiddels iets anders bedacht: mijn adsl modem fungeert inmiddels als router en ik gebruik nu NAT. Volgens verschillende online port scanners is mijn verbinding naar internet toe aardig 'dicht-getimmerd'... is dit waar of lijkt het alleen maar zo?

Verwijderd

Probeer ISA eens... alles opslot en toch alle optie's en protocollen richting internet.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zou wel willen maar ivm bepaald wetgeving is dit niet mogelijk ;)

• TAMW
Zoals ik jouw situatie zie zou ik het voldende doen om de beveiliging op een acceptabel niveau te brengen;

1 Ingebouwde TCP/IP filtering vergeten.
2 Firewall software installeren en laten filteren op de interface waar alleen je ADSL modem is aangesloten.

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10-2025

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Op zondag 23 december 2001 19:26 schreef wildhagen het volgende:

[..]

BlackICE is geen firewall, maar een Intrusion Detection System, en da's iets héél anders.
Uhmm, BlackIce kan zeker wel als firewall dienst doen, en is beter in te stellen dan die W2k TCP/UDP filters. Het is idd geen 'full-featured' firewall zoals checkpoint one oid, net zoals het ook geen 'full-features' IDS zoals Snort is, maar voldoet redelijk als alternatief voor dat ingebouwde spul van Windows.
dus...
:)

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• TAMW
IMHO is dat je om je beveiliging op een acceptabel niveau te brengen het met allebei echt niet gaat redden. Dus hierdoor valt BlackIce toch af

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels al van alles geprobeerd. Als ik via scan.sygatetech.com een scan laat uitvoeren blijkt het niet mogelijk te zijn om binnen te komen. Zit ik hiermee goed of kan het nog beter (en zo ja hoe dan)?

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 19:44

DynaMikeY

1976 Kever 1300

http://bluenote.eclectiq.net/reference/tcpports.html

scannen gaat het beste met nmapNT (windows variant van het bekende unix programma):

http://www.eeye.com/html/Research/Tools/nmapNT.html

(commandline tool, veel opties, maar ERG goed)

Ook interessant:

http://neworder.box.sk/

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op zondag 23 december 2001 17:47 schreef SupaFly het volgende:
[...]
Ik heb dit al geprobeerd maar ik kreeg geen verbinding tot internet (wel ip nummer pingen) dus uiteindelijk alles maar weer open gezet. Wie heeft er een lijst met poorten die standaard door TCP en UDP gebruikt worden om toegang tot internet te verschaffen?
Waarschijnlijk heb je poort UDP 53 dicht staan. Die is vereist voor DNS. Dus ingaande UDP poort 53 open zetten

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle hulp, kan echter maandag pas weer bij die server, ga het dan nog een proberen... :)

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:05
Op vrijdag 28 december 2001 11:06 schreef bolke het volgende:
Waarschijnlijk heb je poort UDP 53 dicht staan. Die is vereist voor DNS. Dus ingaande UDP poort 53 open zetten
Ik heb hetzelfde probleem: zodra ik UDP-filters aanzet kan ik geen DNS meer gebruiken, ook al zet ik poort 53 open. Erg lastig, want er worden zo geen hostnames gevonden. :(

• Koffie
  • Laatst online: 13:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je hebt dus UDP 53 zowel inbound als outbound open staan??
Je had ook een nieuw topic kunnen aanmaken hoor

Tijd voor een nieuwe sig..

• dextertje
Op woensdag 13 februari 2002 10:52 schreef Koffie het volgende:
Je hebt dus UDP 53 zowel inbound als outbound open staan??
Bij de standaard Windows 2000 filtering rules kun je alleen maar 'permit all' (alles toestaan)en 'permit only' (alles weigeren, behalve...) aangeven. Niet of het in- of outbound is. In principe gaat het namelijk alleen op het inbound verkeer, zoals ik het begrepen heb.
Als ik tcp op 'permit only' zet en geen enkele poort open laat, werkt DNS nog wel.
Maar zodra ik udp op 'permit only' zet, kan windows 2000 geen enkele hostname vinden. Ook al zet ik poort 53 open. :?
Je had ook een nieuw topic kunnen aanmaken hoor
Sja... ik UTFS altijd eerst (maar vergeet soms naar de datum te kijken). :+

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

je kan bij RRAS bij general per interface outbound en inbound rules opgeven. Zo kan je alles laten droppen behalve wat binnenkomt op UDP 53 bijv.

There is no art to find the minds construction in the face

• dextertje
Op woensdag 13 februari 2002 13:37 schreef Muppet het volgende:
je kan bij RRAS bij general per interface outbound en inbound rules opgeven. Zo kan je alles laten droppen behalve wat binnenkomt op UDP 53 bijv.
Ah, maar de RRAS heb ik in principe niet nodig op die server. En aangezijn de Server Service uitgeschakeld is, kan ik ook niks met RRAS...
En in de Pro versie is er geen RRAS en speelt dit probleem ook.

Verwijderd

Gewoon Ipsec gebruiken in W2K , zit er niet voor niks.

Start -> Run -> secpol.msc

ALs je het niet begrijpt dan maar simpel firewalletje installeren lijkt me.
Pagina: 1