Toon posts:

[Debian] Aangepaste kernel voor installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van mij wil gaan beginnen met linux. Hij heeft daarvoor een Pentium 75 van Olivetti gereserveerd (Modulo M4). Helaas is dit een van de systemen waar zich het A20 probleem op voordoet. M.a.w. Linux boot, maar bij het laden van initrd wordt het scherm zwart en is het feest afgelopen. Dit is een probleem wat al een jaar of wat speelt, en behalve wat suggesties is er geen kant en klare oplossing voor.
Een mogelijk oplossing zou zijn om wat regels te commenten in de kernel-source en op die manier een aangepaste kernel te bakken. Maar nou komt 't.... Hoe krijg ik die op de rescue-disk van Debian ? We hebben inmiddels verschillende distro's geprobeerd, maar ze kampen eigenlijk allemaal met hetzelfde probleem. Het bakken van een kernel is het probleem niet, maar hoe krijgen we 'm die installatiedisk ?
Graag jullie advies, andere tips zijn ook welkom.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 23:05

jappo

eens een prutser altijd ....

ik heb precies hetzelfde probleem en vooralsnog geen oplossing gevonden wat wel werkt is redhat 4.2 maar vervolgens upgraden naar een kernel om adsl aan de praat te krijgen levert hetzelfde probleem op |:(

ben wel benieuwd of iemand een oplossing heeft :P

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Je stopt de flop met rescue.bin in de floppydrive van een GNU/Linux bak, en mount hem met 'mount -t vfat /dev/fd0 /floppy'.
De file 'linux' is de kernel. Deze kun je vervangen, maar hierna moet je wel de bootloader op de flop opnieuw installen denk ik. Het is mij ooit gelukt door te prutsen met 'install.sh' en 'rdev.sh'.
Er staat wat documentatie bij, deze moet je maar even doorlezen en daarna eens wat prutsen...

Vergeet niet dingen als initrd in je kernel te compilen he ;)

Verwijderd

misschien een goed idee om samen met een collega linux gebruiker dit op te lossen. je pakt gewoon de oude schijf uit de p75 en stopt hem in een bestaand linux bakkie. Dan installeer je daar de benodigde distro met gehercompileerde kernel.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 23:05

jappo

eens een prutser altijd ....

weet helemaal niemand een betere of snellere oplossing dan het installeren op een ander systeem en dan hercompileren?

anders heb ik dus een server staan voor adsl die ik niet kan gebruiken als server. dat zou balen zijn ;(

het probleem is best hardnekkig op deze M4 P75S

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Zoek iemand die ook een Modulo P75 heeft en vraag een kernel aan hem/haar. Of installeer eventjes Linux als testversie (in windows) op je eigen systeem en maak daar een kerneltje in.

Of regel ergens anders een beter systeem, want een P75 is zo oud dat je ook zo een andere voor een flesje "La Chouffe" (bier) :9~ kan regelen.

Of vraag aan een medetweaker hier offie even een kerneltje wil compileren met die A20 dingen eruit.... wat zijn eigenlijk die problemen???

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op maandag 24 december 2001 00:09 schreef deadinspace het volgende:
Je stopt de flop met rescue.bin in de floppydrive van een GNU/Linux bak, en mount hem met 'mount -t vfat /dev/fd0 /floppy'.
De file 'linux' is de kernel. Deze kun je vervangen, maar hierna moet je wel de bootloader op de flop opnieuw installen denk ik. Het is mij ooit gelukt door te prutsen met 'install.sh' en 'rdev.sh'.
Er staat wat documentatie bij, deze moet je maar even doorlezen en daarna eens wat prutsen...

Vergeet niet dingen als initrd in je kernel te compilen he ;)
hier ben ik een tijdje geleden ook mee bezig geweest, janjanjansen heeft me er toen erg goed bij geholpen door een 2.4.17rc1 kernel voor me te compilen & jotti voor het idee natuurlijk :)

Je hoeft dus niets meer aan te passen, hij boot gewoon met de andere linux file wanneer je hem er tussen zet (ook geheel tegen mijn verwachting in aangezien je na een kernel compile ook lilo moet draaien maar goed ... :))

Spijtig genoeg was het bij mij toen niet gelukt, het ging om debian op een hpt 370 controller met een raid 0 array te installeren, waarbij de kernel de raid array herkende tijdens boot maar debian install zocht natuurlijk niet naar een mogelijke installatie plaats in /dev/ataraid ;(

dus gewoon kernel compilen op andere bak, bzimage.dat file renamen naar linux en op de diskette gooien en dan zou de installatie gewoon moeten lukken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1